˜Vrei să mor în locul tău? Un spectacol amuzant, despre moarte
https://www.ziarulmetropolis.ro/%c2%98vrei-sa-mor-in-locul-tau-un-spectacol-amuzant-despre-moarte/

Încerc să-mi adun gândurile şi să le transform în cuvinte pentru a descrie imaginile create de un spectacol de teatru pe care l-am văzut recent, un spectacol a cărui atmosferă feerică nu are nici o legătură cu titlul sinistru de filme western: „Vrei să mor în locul tău?“

Un articol de Judy Florescu|10 februarie 2014

Încerc să-mi adun gândurile și să le transform în cuvinte pentru a descrie imaginile create de un spectacol de teatru pe care l-am văzut recent, un spectacol a cărui atmosferă feerică nu are nici o legătură cu titlul sinistru de filme western: „Vrei să mor în locul tău?“

Actorii Ilinca Goia, Cristi Iacob, Gabriela Iacob și Vitalie Bichir modelează decorul sufletesc al unei lumi în care se moare din iubire, nu pentru iubire. În povestea lor, iubirea destramă relații, distruge vieți și este patronată de boli incurabile. Textul spectacolului a fost inspirat de piesa dramaturgului american Terrence McNally, intitulată „Lips together, Teeth Apart“.

Spectacolul nu poate fi încadrat într-un gen anume de teatru, fiindcă are toate elementele unui musical, ale unei drame și ale unei comedii, dar și ale unei farse într-un act. Dar de aceea mergem la teatru, ca să vedem un curcubeu de emoții pe scenă, să aflăm că moartea poate fi amuzantă, mai ales în felul în care este tratată de cei care și-au dat întâlnire cu ea în mod voluntar sau nu.

Felul în care privim moartea ne influențează întreaga viață. Totuși, spectacolul Vrei să mor în locul tău? nu are nici pe departe nuanțe de sumbru, de tragic sau de patetic. Este un spectacol despre oameni care își conștientizează propriul sfârșit și care încearcă să transforme fiecare respirație într-o trăire intensă a fizicului. În fața morții, spiritul e dat uitării și propriile plăceri devin prioritare.

Astfel, personajul Chloe, interpretat de Ilinca Goia, se refugiază în activități de tot soiul pentru a-i anima pe soțul, fratele și cumnata sa. Chloe este o femeie care nu se lasă doborâtă de suferințele iremediabile din familia sa, pe care le atenuează prin artă muzicală, artă culinară și artă corporală. Cântă, dansează, gătește și reînvie orice clipă pe care companionii săi o lasă să piară. Fiecare replică a sa este tăioasă și acidă precum momentele de umilință la care este supusă de cei din jur.

vRei să mor în locul tău 2

Cristi Iacob este Sam, un caracter amuzant prin cinismul său și prin neîncrederea în sine și în ceilalți. Sam nu poate comunica cu niciunul dintre cele trei personaje ale piesei şi preferă să utilizeze agresivitatea verbală și fizică. O bruschează pe propria soție, o irită pe unica sa soră, îl provoacă la luptă pe cumnatul său bolnav şi căsăpeşte un intrus aflat în casa lor.

Personajul interpretat de Gabriela Iacob, Sally, impresionează prin duioșie și prin lipsa sa de implicare în lumea exterioară, fapt ce o distanțează fizic și sentimental de celelalte personaje, care, în loc să-i înțeleagă suferinţa, preferă să o judece și să o condamne la izolare. Sally își face inima țăndări pentru fiecare durere de pe pământ, apoi o pictează cu frenezie pe pânza veșniciei.

John, interpretat de Vitalie Bichir, este enervant de calm pentru propria sa condiție, completează integrame și dansează ultimele clipe ale dragostei plăpânde cu oricine, în afară de soția sa.

Nefericire, neiubire, distrugere și peste toate acerba prezență a morții ca singură certitudine… Cu toate acestea, spectacolul nu este o diagramă a emoțiilor negative, ci mai degrabă o evidențiere a pozitivismului din situații ce nu pot fi ocolite, dar care pot fi îndulcite cu un dram de umor american.

Spectacolul se joacă mâine, de la ora 19.00, la Teatrul Notarra din Bucureşti.

Foto: Cătălin-Ovidiu-Năstase



15
/11
/17

Spectacolul de dans contemporan DORIANse întoarce la Teatrul Odeon, pentru încă o reprezentație, pe 19 noiembrie, de la ora19:30, la Sala Studio. După această reprezentație, DORIAN continuă turneul național pe scena Teatrului Național din Tîrgu-Mureș, unde spectacolul este programat pe 27 noiembrie.

15
/11
/17

„Tinerețe fără bătrânețe: artiști și producători culturali români contemporani între 30 și 100 de ani” este un proiect editorial online care prezintă creativi români, prin intermediul unor „portrete” video, foto sau audio. Proiectul se înscrie în seria „modernism art documentaries” lansată de platforma Modernism.ro în 2012, care cuprinde până în prezent 190 de episoade video-documentare.

15
/11
/17

Într-o comedie romantică și total anapoda, cinci personaje din Bucureștiul interbelic își caută perechea ideală. Cu un umor delicat, actorii Oana Pellea, Florina Gleznea, Cristina Casian, Richard Bovnoczki și Istvan Teglas revin în luna noiembrie, la ARCUB, într-o nouă reprezentație excepțională a spectacolului de teatru „Idolul și Ion Anapoda”, scrisă de George Mihail Zamfirescu și adaptată de regizoarea Mariana Cămărășan.

14
/11
/17

Anul 2018 începe cu o surpriză muzicală plină de magie, grație și energie debordantă. În 8 ianuarie, ora 19:00, Fundația Calea Victoriei organizează la Teatrul Național București Concertul Extraordinar de Anul Nou, avându-l de această dată invitat pe celebrul violonist elvețian Manrico Padovani.

14
/11
/17

CRONICĂ DE FILM La 30 de ani de la istoricul eveniment, Liviu Tofan, fost jurnalist la Radio Europa Liberă, reconstituie într-un documentar de televiziune revolta muncitorilor brașoveni din 15 noiembrie 1987, unul din cele mai importante și emoționante gesturi de demnitate colectivă din istoria recentă a României.

13
/11
/17

Liminal, festivalul pionier de artă, știință și tehnologie care a avut loc în București între 31 octombrie și 12 noiembrie, s-a încheiat duminică după-amiază. Instalații precum Mindcraft Battle, adică piramida care levitează cu puterea minții, sau Automated Poetry Machine, generatorul de poezii la intersecția dintre un telefon public și un bancomat, din cadrul festivalului au fost câteva din felurile în care Liminal a evidențiat nevoia de apropiere a publicului de intersecția dintre artă, știință și tehnologie.

13
/11
/17

An de an, Teatrul „Ioan Slavici” aduce în fața spectatorilor săi, cu prilejul Festivalului de Teatru Clasic de la Arad, poveştile clasice ale scenei, în montările unor regizori care au făcut istorie în teatrul românesc și nu numai.

13
/11
/17

Vineri, 17 noiembrie 2017, de la ora 19, Sala Eforie (Jean Georgescu) a Cinematecii Române din Bucureşti (Str. Eforie nr. 2) găzduieşte cea de-a 17-a ediţie a Cineclubului FILM, în cadrul căreia va fi proiectat, de pe peliculă (35mm), un alt titlu notabil al istoriei filmului românesc, FAUST XX (1966), o comedie SF purtând semnătura inconfundabilă a lui Ion Popescu Gopo.

13
/11
/17

Pe scurt, despre câteva filme româneşti din a doua jumătate a anului: „Breaking News”, „Capace”, „Aniversarea”, „Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor”, „Mariţa”. Şi, bineînţeles, neuitatul, în cel mai rău sens cu putinţă, „Octav”.

13
/11
/17

Sute de persoane au mărșăluit duminică la Hollywood în sprijinul victimelor hărțuirii și agresiunilor sexuale - inspirate de campania #MeToo de pe rețelele de socializare. Marșul a avut loc pe fondul unui val de acuzații privind hărțuirile sexuale și violurile care vizează mai multe persoane publice, după dezvăluirile cu privire la producătorul hollywoodian Harvey Weinstein.