78% din orașele României nu au niciun cinematograf
https://www.ziarulmetropolis.ro/78-din-orasele-romaniei-nu-au-niciun-cinematograf/

Cea de-a 13-a ediţie (30 mai-8 iunie) a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF) a găzduit sâmbătă conferinţa internaţională Salvaţi Marele Ecran, ca parte a unei campanii începute în luna martie.

Un articol de Ionuţ Mareş|31 mai 2014

Inițiată de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR), campania Salvați Marele Ecran urmărește stoparea fenomenului de dispariție a cinematografelor, precum și crearea unei rețele de cinematografe moderne, digitalizate, pe tot cuprinsul țării.

Directorul TIFF, Tudor Giurgiu, a făcut, în deschiderea conferinței, o prezentare a campaniei, a resorturilor și obiectivelor acesteia:

● Aceasta este prima conferință pe care o organizăm ca parte a campaniei Salvați Marele Ecran.

● Am lansat campania Salvați Marele Ecran la sârșitul lunii martie, convinși că trebuie ca noi să ne implicăm mai mult dacă dorim să schimbăm ceva în această țară.

● Nu e suficient să vorbim și să ne plângem că nu sunt bani și că nu sunt săli. Este foarte important să înțelegem că trebuie să lucrăm împreună dacă ne dorim să schimbăm ceva.

● Sunt foarte multe orașe care nu au săli de cinema active.

● Ținta acestei campanii, care va dura mai mulți ani, este să încercăm să schimbăm harta tristă a României în acest domeniu și să avem o rețea de cinematografe active.

tudor giurgiu

● În următorii 7 ani ne propunem să avem încă cel puțin 10 săli active.

● O dorință strict personală este să convingem primari și autorități ca în toate orașele de peste 20.000 de locuitori să avem un cinematograf activ.

● Nu am făcut TIFF întâmplător în Cluj. În 2001, când ne-am gândit să lansăm TIFF, pe lângă argumentul sentimental, Clujul era orașul din țară cu cele mai multe filme văzute pe cap de locuitor. Un clujean vedea de două ori mai multe filme decât un cetățean din București. Cred că procentul s-a păstrat.

● Cinematografele erau parte toate a rețelei de stat, (RADEF – n.r.) România Film, și a fost de ajutor să încheiem un parteneriat cu România Film. Clujul a conservat aceste săli. Admistrația locală și domnul (primar) Emil Boc s-au implicat personal.

Informații generale despre campanie

Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR), organizator principal al Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF), a demarat la finalul lunii martie campania Salvați Marele Ecran.

Campania urmărește stoparea fenomenului de dispariție a cinematografelor, precum și crearea unei rețele de cinematografe moderne, digitalizate, pe tot cuprinsul țării. Mai exact, campania își propune să readucă în sistemul cinematografic vechile săli de cinema, fie abandonate de autoritățile locale, care nu au avut știința sau dorința să le administreze, fie transformate în spații cu alte destinații.

Scopul este ca, în următorii 10 ani, fiecare oraș din România cu peste 20.000 locuitori să aibă cel puțin un spațiu dedicat proiecțiilor de filme. Site-ul campaniei este www.salvatimareleecran.ro.

În prezent, România este țara europeană cu cele mai puține ecrane raportat la numărul de locuitori. Dacă, în 1990, existau aproximativ 450 de cinematografe, astăzi au supraviețuit mai puțin de 30, susțin organizatorii.

78% din orașele României nu au niciun cinematograf funcțional, iar în ultimii ani mai puțin de 10 cinematografe au fost modernizate.

Unul din programele proiectului a început la Gala de deschidere de vineri seară a ediției din acest an a TIFF: lansarea oficială a campaniei de strângere de fonduri pentru Depozitul de Filme din Cluj, de pe strada Maiakovski.

Potrivit inițiatorilor, fostul depozit al RADEF România Film, astăzi un spațiu părăsit, spectaculos prin miile de pelicule de film abandonate și prin istoria pe care o cuprinde, poate deveni, atât prin potențialul sau de spațiu alternativ de cultură urbană, cât și prin valoarea istorică și culturală, cel mai bun loc pentru înființarea unui Muzeu al Cinematografiei, o instituție vie, cu activități interactive.

Donațiile pentru igienizarea, ecologizarea și amenajarea Depozitului de Filme pot fi făcute pe site-ul www.we-are-here.ro, dar și, în cadrul TIFF, la Cinema Florin Piersic, Piața Unirii și Casa TIFF, la voluntarii campaniei. Suma necesară într-o primă fază este de 7.000 de euro.

16
/09
/17

Unul dintre cele mai aşteptate filme de acţiune, ,,Asasin American” marchează revenirea lui Michael Keaton pe marile ecrane şi dezvăluie, din 15 septembrie, originile unui luptător cu abilităţi unice şi motivat de răzbunare.

15
/09
/17

Docuart Fest anunță 6 zile de festival pline de proiecții, discuții și activități în cadrul celei de-a 6-a ediții a festivalului documentarului românesc, în perioada 26 septembrie - 1 octombrie, la Cinema Muzeul Țăranului, Știrbei Center, Arcub Lipscani și Teatrul Macaz.

13
/09
/17

CRONICĂ DE FILM „Perfect sănătos”, noul film de ficţiune regizat de Anca Damian, scris împreună cu Lia Bugnar şi avându-l în rolul principal pe Anghel Damian, este un fals thriller care începe convingător, dar care îşi pierde din credibilitate pe parcurs, fără a fi lipsit de calităţi (printre care imaginea desaturată a lui Oleg Mutu).

12
/09
/17

După ce a cucerit box office-ul american şi a devenit horror-ul cu cele mai bune încasări din istorie, ,,IT” domină şi clasamentul veniturilor realizate la nivel local şi generează 628.166 lei în weekend-ul lansarii pe marile ecrane din România, fiind vizionat de 32.214 spectatori.

12
/09
/17

Editura Nemira continuă Serile Nautilus – evenimente lunare dedicate iubitorilor de science fiction & fantasy – cu scriitorul Ted Chiang, invitat prin skype la o discuţie cu Ana Nicolau, luni, 18 septembrie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas din Cişmigiu. Publicată în colecția Nautilus, Povestea vieții tale a fost cea mai bine vândută carte la Bookfest 2017.

11
/09
/17

Bucharest International Dance Film Festival 2017 și-a desemnat, duminică seară, câștigătorii, la finalul a patru zile de proiecții, performance-uri și întâlniri. În competiția internațională, cel mai bun film a fost desemnat ”The Line” - regia Adrien Ouaki și Nathan Cahen, coregrafia Adrien Ouaki. Scurtmetrajul a fost premiat ”pentru complexitatea expunerii cinematografice, dublată de un limbaj de mișcare puternic care susține ideea filmului”.

09
/09
/17

Din 13 septembrie, festivalul Pelicula va umple din nou orașul de culoare și de filme pline de emoție. Unele în avanpremieră extraordinară, altele cu un traseu mult prea scurt în sălile noastre de cinematograf, cele mai multe probabil singura dată pe ecranele unui cinematograf din România.

08
/09
/17

CRONICĂ DE FILM Câştigător la începutul anului la Festivalul de la Rotterdam şi inclus în competiţia Festivalului Anonimul de la Sfântu Gheorghe, "Sexy Durga", al treilea lungmetraj al regizorului indian Sanal Kumar Sasidharan, este unul din cele mai destabilizatoare filme din 2017. Ambiţios, fascinant, perturbator.

06
/09
/17

Între 7 și 10 septembrie, trăim într-un oraș al dansului, datorită Bucharest International Dance Film Festival, care ne propune cele mai atrăgătoare filme de dans ale momentului. Despre provocările unui astfel de eveniment, am stat de vorbă cu coregrafa și regizoarea Simona Deaconescu, cofondatoare a festivalului ajuns la a treia ediție.

06
/09
/17

Bucharest International Dance Film Festival începe joi, 7 septembrie, cu proiecția lungmetrajului ”La Danseuse/ Dansatoarea”, în regia lui Stéphanie di Giusto, și se va încheia pe 10 septembrie, cu prezentarea documentarului ”WIM”, de Lut Vandekeybus.

05
/09
/17

Cel mai bun film, Cel mai bun scenariu adaptat și Cel mai bun actor în rol secundar sunt cele trei Premii Oscar din opt nominalizări, din palmaresul filmului „Moonlight” („În lumina lunii”) în regia lui Barry Jenkins. Vineri, 15 septembrie, regizorul va deschide prima ediție a American Independent Film Festival la București, printr-o discuție cu publicul în direct prin Skype, la finalul proiecției celui de-al doilea lungmetraj al său.

01
/09
/17

Festivalul documentarului românesc anunță selecția competițională oficială și pregătește 6 zile de proiecții, întâlniri cu regizori, dezbateri și sesiuni de master class, în perioada 26 septembrie – 1 octombrie la Cinema Muzeul Țăranului (str. Monetăriei nr. 3), Sala ARCUB Lipscani și Știrbei Center (str. Știrbei Vodă nr. 104 - 106).