A murit cantareata de opera Galina Visnevskaia
https://www.ziarulmetropolis.ro/a-murit-cantareata-de-opera-galina-visnevskaia/

Cântăreaţă de operă, de renume mondial, Galina Vişnevskaia, a murit marţi, la domiciliul său din capitala rusă, la vârsta de 86 de ani, a anunţat Centrul de operă din Moscova, înfiinţat de ea, transmit AP şi Eho Moskvî. În epoca sovietică, celebra soprană, împreună cu soţul său, marele violoncelist Mstislav Rostropovici, au sfidat regimul de […]

Un articol de Andrada Văsii|12 decembrie 2012

Cântăreaţă de operă, de renume mondial, Galina Vişnevskaia, a murit marţi, la domiciliul său din capitala rusă, la vârsta de 86 de ani, a anunţat Centrul de operă din Moscova, înfiinţat de ea, transmit AP şi Eho Moskvî.

În epoca sovietică, celebra soprană, împreună cu soţul său, marele violoncelist Mstislav Rostropovici, au sfidat regimul de atunci şi l-au adăpostit la vila lor pe scriitorul disident Aleksandr Soljeniţîn, fapt pentru care au fost privaţi de cetăţenia sovietică, fiind nevoiţi să plece în exil. Însă şi înainte de acest caz, Vişnevskaia şi Rostropovici, care erau căsătoriţi din 1955, făceau uz de celebritatea lor pentru a le veni în ajutor prietenilor aflaţi în dizgraţia autorităţilor.

‘Ei l-au găzduit pe Soljeniţîn în momentul în care el nu avea unde trăi, chiar dacă ştiau că autorităţile nu îi vor mângâia pe umăr pentru aceasta’, a spus Ludmila Alekseeva, fostă disidentă din perioada sovietică, în prezent şefa prestigiosului Grup Helsinki pentru drepturile din Moscova.

După ce Soljeniţîn a fost expulzat din ţară, Vişnevskaia şi Rostropovici au părăsit Uniunea Sovietică, cu cele două fiice ale lor, în 1974. Ei au trăit la Paris şi, apoi, la Washington, şi au fost deposedaţi de cetăţenia sovietică în 1978.

S-au întors în Rusia după prăbuşirea URSS şi s-au implicat în activităţi publice şi de caritate. Rostropovici, care a fost al treilea soţ al Galinei Vişnevskaia, a murit în 2007.

Fostul preşedinte sovietic Mihail Gorbaciov, cel care i-a redat cetăţenia cuplului Vişnevskaia-Rostropovici în anul 1990, a elogiat disponibilitatea lor de a-i ajuta pe alţii. ‘Ei au fost nişte oameni care nu numai că au excelat în artă, dar şi i-au ajutat pe cei care au avut nevoie’, a spus ex-liderul sovietic.

Vişnevskaia s-a născut în 1926 la Leningrad, azi Sankt-Petersburg. Părinţii săi s-au separat pe când avea cinci ani, fiind crescută de bunica ei. În timpul asediului Leningradului, a rămas în oraşul terorizat de foamete şi bombardamente şi a servit ca voluntar, ajutând la apărarea oraşului de raidurile Luftwaffe.

În anul 1952 intră la Teatrul Bolşoi din Moscova, iar un an mai târziu îşi va face debutul cu rolul Tatianei din ‘Evgheni Oneghin’. Pe scena acestui teatru va cânta timp de douăzeci de ani, interpretând zeci de roluri de soprană în opere ale clasicilor ruşi şi europeni. Regretatul Boris Pokrovski, fost director al Bolşoi, spunea despre Vişnevskaia că are ‘abilităţi extraordinare muzicale şi vocale, farmec teatral, un temperament aprins, naturaleţe pe scenă şi o sinceritate dezarmantă’.

Dmitri Şostakovici, prieten apropiat şi vecin, a scris pentru ea două cicluri de cântece şi o orchestraţie la ‘Cântece şi dansuri ale morţii’ de Musorgski. Benjamin Britten a vrut ca soprana să facă parte din prima versiune a ‘War Requiem’ în 1962, dar autorităţile au împiedicat-o să părăsească Uniunea Sovietică. Vişnevskaia şi-a făcut debutul la Metropolitan Opera în 1961 cu Aida şi a cântat prima Liu din Turandot pe scena La Scala în 1964. În 1966, ea a fost recompensată cu titlul de Artist al Poporului din URSS.

O altă divă a operei ruse, Elena Obrazţova, vorbeşte despre Vişnevskaia ca despre o perfecţionistă.’Tot ce a făcut, a făcut bine’, a afirmat artista, într-o declaraţie pentru RIA Novosti. ‘Ea a fost foarte exigentă cu ea însăşi, nu doar cu ceilalţi’, a adăugat Obrazţova.

Vişnevskaia, care a supravieţuit celor două fiice ale sale, va fi înmormântată vineri la Cimitirul Novodevici din Moscova, alături de soţul ei.

Preşedintele Vladimir Putin a trimis condoleanţe, elogiind cântăreaţa pentru ‘talentul său remarcabil, voinţa puternică, nobleţea şi demnitatea sa’. Şi reprezentantul lui Putin pentru relaţiile internaţionale în domeniul culturii, Mihail Svîdkoi, a deplâns moartea ei ca pe o ‘mare pierdere nu numai pentru Rusia, ci şi pentru cultura lumii’.

Sursa: Agerpres

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.