Anca Damian: „În viaţă, şi comedia şi drama se duc de mână“
http://www.ziarulmetropolis.ro/anca-damian-in-viata-si-comedia-si-drama-se-duc-de-mana/

Regizoarea Anca Damian, al cărei film, ,,O vară foarte instabilă”, va avea premiera în cinematografele româneşti pe 1 noiembrie, a declarat că, pentru a beneficia de credibilitate, un lungmetraj trebuie să aibă atât complexitatea comediei, cât şi pe cea a dramei.

Un articol de Andrada Văsii|29 Octombrie 2013

Regizoarea Anca Damian, al cărei film, „O vară foarte instabilă“, va avea premiera în cinematografele româneşti pe 1 noiembrie, a declarat că, pentru a beneficia de credibilitate, un lungmetraj trebuie să aibă atât complexitatea comediei, cât şi pe cea a dramei.

Filmul „O vară foarte instabilă“, vorbit aproape integral în limba engleză, spune povestea lui Daniel (Jamie Sives), un scoţian care, dintr-un joc de-a ficţiunea, se trezeşte prins între două femei (Diana Cavallioti şi Ana Ularu), între dragoste şi pasiune. Ziua foarte călduroasă şi perturbaţiile atmosferice violente din timpul nopţii marchează fundalul acestei poveşti urbane, plasată într-un oraş continental. Este un film despre viaţa pe care o trăim chiar în acest moment.

Despre filmul său, regizoarea Anca Damian a declarat pentru Mediafax – după proiecţia pentru presă a acestui lungmetraj, care a avut loc luni, la Cinema Elvira Popescu din Bucureşti – că reprezintă „întâlnirea comediei cu art house cinema“, pentru că o consideră totuşi o comedie neagră.

„În viaţă, şi comedia şi drama se duc de mână. Un film, ca să aibă credibilitate, trebuie să aibă atât complexitatea comediei, cât şi pe cea a dramei. Într-adevăr personajul se omoară, îşi omoară personajul virtual, crezând că astfel va putea personajul real să-şi găsească liniştea or, de fapt, jocul de-a ficţiunea şi minciuna alterează, dar ăsta e modul nostru de a trăi”, a mai spus Anca Damian.

O vară cu peripeţii, pusă în peliculă de Anca Damian

„Este un proiect scump pentru o peliculă care se filmează în platou, care are efecte speciale multe. Efectele speciale s-au făcut până la urmă în Suedia, s-a filmat în platou în Cehia, deci au fost nişte costuri pe care le-am făcut în alte ţări, pentru că nu am avut financiar posibilitatea în România, însă am rămas cu producătorul principal român, cu toate greutăţile şi responsabilităţile, fără sprijinul CNC (Centrul Naţional al Cinematografiei, n.r.). Am avut coproducător de la Ministerul Culturii, prin Editura Video”, a declarat regizoarea Anca Damian, după proiecţia filmului.

Citiţi şi: O vara foarte instabila, un nou film de Anca Damian, la cinema 

De asemenea, Anca Damian a relatat că scenariul a pornit de la povestea intitulată „O vară instabilă”, a lui Philip Ó Ceallaigh, un irlandez care locuieşte în România. „Română lui este aproximativă, chiar dacă el insistă să vorbească… Prima limbă în care s-a scris scenariul a fost limba engleză. Apoi, l-am tradus în limba română, pentru a aplica la CNC”, a spus aceasta.

Cu toate că traducerea în limba română a poveştii a fost realizată de traducătoarea cărţilor scriitorului irlandez, Ana-Maria Lişman, regizoarea a declarat că suna „foarte prost în română, devenea o glumă“.

Ana Ularu

Ana Ularu joacă în filmul regizat de Anca Damian

S-a încercat adaptarea dialogului, dar nu s-a reuşit, acela fiind momentul în care decizia a fost de a realiza un film bilingv. „Undeva, situaţia reală era de aşa natură încât în clipa în care o transformai într-o poveste la care nişte românii se joacă de-a trimisul poveştilor, nivelul pirandellian scădea la o glumiţă banală şi asta a fost decisiv în momentul în care am ales să folosesc actori străini pentru cele două personaje.

Nicio clipă nu mi-a trecut prin cap să folosesc un actor român care să vorbească engleză, pentru că ar fi fost o eroare totală de credibilitate a personajului”, a afirmat aceasta.

„Povestea este autobiografică, nu ştiu dacă o cunoaşteţi pe Ina Ilie, Ina Ilie este Maria (din film, n.r), ea i-a trimis lui Philip povestirea «Cum am devenit eu curvă» şi, de la această povestire, Philip a scris «O vară foarte instabilă». Povestea este reală, trăită cu personajul Philip, Philip era Daniel, şi Maria era Ina Ilie, deci o româncă, relaţia unui irlandez cu o româncă”, a spus Anca Damian.

În privinţa actorilor, regizoarea a declarat că prima opţiune pentru Daniel a fost Michael Fassbender. Apoi, cariera acestuia a fost impulsionată de rolul pe care l-a avut în „Hunger”, de Steve McQueen, mergând spre un alt nivel, iar suma cerută de impresarul actorului a fost de trei ori mai mare decât bugetul lungmetrajului.

Povestea scrisă de O Ceallaigh are două personaje, scenariul realizat de Anca Damian prezentând patru. „Consider că este mult mai uşor să faci dintr-o povestire scurtă un film lung, pentru că adaugi. Povestirea era, de fapt, sâmburele scenariului, dar scenariul l-am dezvoltat introducând două personaje alter ego”, a povestit Damian.

Pe de altă parte, Anca Damian spune că, pentru ea, cinematografia reprezintă artă plastică şi artă vizuală, subliniind că încearcă să schimbe „un pic limbajul clasic”.

Prezentă la proiecţia filmului, actriţa Ana Ularu a spus că, probabil, pentru acest rol i se vor reproşa anumite chestiuni, având în vedere că până acum a fost criticată fie pentru că este mult prea androgină, fie mult prea agresivă.

„Sunt un om greu de distribuit, asta e clar. E foarte plăcut să ţi se acorde încredere într-un tip de rol la care nu te-ai fi aşteptat vreodată şi să construieşti cu atât mai mult cu cât îţi este foarte departe. În general, eu merg foarte mult pe ideea asta că îmi place ca un rol să fie cât mai departe de mine şi să pornesc la luptă încercând să-l îndepărtez şi mai tare şi să pornesc de la diferenţele dintre mine şi personaj”, a spus Ana Ularu.

Pe de altă parte, Diana Cavallioti a declarat că încearcă să acceseze punctele care fac parte din ea, apreciind că îi place să simtă personajul. „Dacă găsesc punctul acela exact, conexiunea dintre mine şi personaj, de acolo devine ceva frumos”, a spus actriţa.

Foto credit: Cinemagia, Anca Damian

23
/02
/17

„Bacalaureat” (regia Cristian Mungiu)”, „Câini” (regia Bogdan Mirică), „Două lozuri” (regia Paul Negoescu), „Inimi cicatrizate” (regia Radu Jude) și „Sieranevada” (regia Cristi Puiu) intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo 2017 la categoria „Cel mai bun film”.

22
/02
/17

Cele mai bune filme de peste an vin în 2017 la Festivalul Internațional de Film Transilvania, a cărui ediție cu numărul 16 va avea loc între 2 și 11 iunie. Premiate în marile festivaluri sau incluse în topurile de sfârșit de an ale criticilor, primele titluri anunțate din programul festivalului prefigurează o selecție eclectică, din care nu vor lipsi filme ce abordează teme fierbinți ale momentului - politică, religie, societate - , dar și filme de gen cu cârlig la marele public.

20
/02
/17

Asociația pentru film documentar românesc Docuart organizează în perioada martie - iunie 2017 cea de-a 4-a ediție a Caravanei Docuart, în cadrul căreia sunt anunțate proiecții la Brașov, Cluj-Napoca, Timișoara, Satu Mare, Gherla, Târgu Jiu, Arad și Vălenii de Munte.

20
/02
/17

Ca o invitație la reflecție și empatie, BIEFF supune dezbaterii ideile preconcepute legate de corpul uman – de prezentarea, reprezentarea și auto-reprezentarea lui – atrăgând atenția asupra complexelor implicații socio-politice ale identității. Popularele programe tematice dedicate corpului și performance-ului revin și anul acesta la BIEFF între 28 martie și 2 aprilie.

20
/02
/17

„Întotdeauna mi-am dorit să fiu o persoană mai bună ziua următoare decât am fost cu o zi în urmă.” – Sidney Poitier . Actorul din „Guess Who's Coming to Dinner” / Ghici cine vine la cină (1967) este primul artist de culoare distins cu un premiu Oscar. S-a născut la 20 februarie 1927, în timpul unei călătorii pe mare, pe care o făceau părinții săi dinspre insula natală, Cat Island, Bahamas către Miami, Florida, unde mergeau să vândă produsele de la fermă.

19
/02
/17

Singurul film românesc aflat anul acesta în competiţia oficială a celei de-a 67-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, lungmetrajul ,,Ana, mon amour”, regizat de Călin Peter Netzer, a primit sâmbătă seara premiul ,,Ursul de Argint” pentru ,,Contribuţie Artistică Deosebită în Cinematografie”, distincţie acordată Danei Bunescu pentru montajul filmului.

17
/02
/17

CRONICĂ DE FILM Inspirat dintr-un roman de autoficţiune al lui Cezar Paul-Bădescu, „Ana, mon amour”, noul film al lui Călin Peter Netzer, prezentat în Competiţia Festivalului de la Berlin, încearcă să reia reţeta stilistică de mare succes din „Poziţia copilului”, însă rezultatul este modest.

17
/02
/17

În această seară, echipa filmului ,,Ana, mon amour”, în frunte cu regizorul Călin Peter Netzer, actorii Diana Cavallioti şi Mircea Postelnicu, producătoarea Oana Iancu şi directorul de imagine Andrei Butică, a păşit pe covorul roşu al Festivalului Internaţional de Film de la Berlin. Filmul, care a rulat în premieră mondială la Berlinale Palast, de la ora 19.00, va putea fi vizionat pe marile ecrane din România cu începere din 3 martie.

17
/02
/17

DaKINO 26 demarează miercuri, 1 martie 2017, la Cinema PRO, cu proiecția în premieră în România a filmului Manchester by The Sea (6 nominalizări la Premiile Oscar 2017), cu Casey Affleck și Michelle Williams în rolurile principale. Festivalul Internațional de Film DaKINO, ediția a 26-a, va avea loc în perioada 1-5 martie 2017 la Cinema Pro, Studioul Horia Bernea — Cinema Muzeul Țăranului și ARCUB.

17
/02
/17

Regizorul finlandez Aki Kaurismaki a anunțat joi, în cadrul Festivalului de Film de la Berlin, că a decis să renunțe la activitatea cinematografică. Apreciatul cineast are șanse mari să obțină Ursul de Aur cu pelicula sa din competiție, pelicula ''The Other Side of Hope''. ''Sunt obosit. Vreau să încep să îmi trăiesc viața mea, în sfârșit'', a explicat regizorul de 59 de ani.

16
/02
/17

Disponibil acum pe platforma gratuită Cinepub, "Fraţii Dabija", în regia lui Cătălin Drăghici, este un documentar experiment de o oră prezentat prima dată în 2015 în câteva festivaluri (Montreal, Astra Sibiu).

13
/02
/17

"La La Land" a ieșit triumfător duminică seara la cea de a 70-a ediție a premiilor Academiei britanice de film, primind nu mai puțin de cinci trofee din cele 11 la care a fost nominalizat. Musicalul american a primit premiile BAFTA pentru cel mai bun film, cea mai bună regie, cea mai bună actriță în rol principal, cea mai bună coloană sonoră și cea mai bună imagine.

13
/02
/17

Majoritatea românilor (regizori, producători, actori, selecționeri de festival) veniți la Festivalul de Film de la Berlin au participat, duminică seara, la un protest pe covorul roșu, obținut prin amabilitatea organizatorilor festivalului, care le-a acordat un minut înaintea ultimei proiecții din palatul festivalului. Protestul a fost transmis live pe site-ul oficial al festivalului (berlinale.de).

11
/02
/17

Zeci de persoane, prieteni, admiratori, colegi, studenți și oameni simpli i-au adus un ultim omagiu regizorului Radu Gabrea, sâmbătă, la Teatrul Nottara. Sicriul cu trupul neînsuflețit al artistului a părăsit Teatrul Nottara la ora 16,30, în aplauzele celor care au dorit să-și ia adio de la cel pe care l-au iubit și admirat. Radu Gabrea a murit joi la vârsta de 79 de ani.

10
/02
/17

CRONICĂ DE FILM. „Secvențe” (1982), de Alexandru Tatos, un film unic în cinematografia română. Un film polemic. Un sclipitor manifest cinematografic, deopotrivă intelectualist și emoționant. O capodoperă.

10
/02
/17

Ajuns la cea de-a șaptea ediție, Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF revine anul acesta, între 28 martie și 2 aprilie, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco, prezentând în premieră românească cele mai inovatoare experimente cinematografice ale ultimului an, cu un focus special asupra lucrărilor semnate de artiști vizuali proeminenți, ce expun de obicei în muzee și galerii de artă și doar rareori în săli de cinema.

Page 1 of 16412345...102030...Last »