Aureliu Manea, „vizionarul” generaţiei sale, a murit
https://www.ziarulmetropolis.ro/aureliu-manea-vizionarul-generatiei-sale-a-murit/

Regizorul Aureliu Manea, considerat „vizionarul” generaţiei sale, a murit ieri, la vârsta de 69 de ani.

Un articol de Ziarul Metropolis|14 martie 2014

Aureliu Manea, considerat „vizionarul” generaţiei sale, a murit ieri, la vârsta de 69 de ani. Din motive de boală, regizorul s-a retras din activitate în 1991.

A fost creatorul care a îmbogăţit lumea teatrului cu spectacole remarcabile, căci el a înţeles teatrul în epiderma lui gravă, complexă şi adesea derutantă. A trăit într-o profundă şi ascetă discreţie, slujbaş stăruitor al unei etici sănătoase, pierdută, însă. Aceea a purei şi delicatei absenţe. Aşa se face că știm puține despre Aureliu Manea, despre regizorul pentru care „spectacolele de teatru sunt sărbători ale vieţii fără bariere“.

Şi totuşi, cei care au avut ocazia să-i vadă creaţiile vorbesc despre geniul şi „nebunia” spectacolelor lui, despre faptul că au văzut şi simţit lumea cu alţi ochi după aceste experienţe unice.

02-aureliu-manea

Aureliu Manea (1945 – 2014)

Pentru Cătălina Buzoianu, Aureliu Manea „este singurul regizor din ţara noastră a cărui artă s-a convertit în mitologie. Într-un spaţiu care i-ar fi asimilat vocaţia spre mister, el ar fi obţinut statutul unui Grotowski sau al unui Kantor, adică dreptul de a avea laborator. Este singurul dintre noi (noi, ceilalţi, profesioniştii), care merita acest drept. A fost original, inimitabil, unic”.

Gábor Tompa spunea într-un interviu că este „unul dintre cei care au avut privilegiul să vadă câteva spectacole de Aureliu Manea. Cred că am văzut zece şi toate m-au fascinat:  Arden din Kent de la Ploieşti, Phedra de la Sibiu, Medeea de la Turda,  Aceşti nebuni făţarnici şi Titanic vals de la Teatrul Maghiar din Cluj”.

În urma lui, ne rămân câteva cărţi revelatoare despre regie şi teatru („Energiile spectacolului”, „Spectacole imaginare”, „Confesiuni”, „El, vizionarul, Aurelia Manea”) şi un spectacol. Trilogia Aureliu Manea, după singurele texte scrise de regizor („Penelopa rămâne îngândurată”, „Repetiţia de teatru”, „Zâna de la răsărit”), a fost  montată de Gábor Tompa la Teatrul Naţional Cluj, anul trecut.

Foto Aureliu Manea: captură din “The making of-Scrisorile Portugheze ale Marianei Alcoforado”

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.