„Before Midnight“. Dragostea durează trei… filme
http://www.ziarulmetropolis.ro/before-midnight-dragostea-dureaza-trei-filme/

CRONICĂ DE FILM „Before Midnight“, cu Ethan Hawke şi Julie Delpy, se bazează în special pe inteligenţa şi pe naturaleţea omniprezentelor dialoguri, pe interpretările actoriceşti bogate, pe echilibrul între comic şi seriozitate. Filmul pare forţat uneori, din cauza unor trucuri redundante.

Un articol de Ionuţ Mareş|2 Iulie 2013

CRONICĂ DE FILM Realizat pentru a fi înţeles independent de precedentele părţi ale trilogiei, dar neuitând să facă pe alocuri cu ochiul şi fanilor seriei, „Before Midnight“ („Înainte de miezul nopţii“) era unul din cele mai aşteptate filme ale anului.

Prezentat în premieră în ianuarie la Sundance şi reluat o lună mai târziu la Berlinale, „Before Midnight“, operă în principal a trei oameni – Richard Linklater (regizor şi co-scenarist) şi Ethan Hawke şi Julie Delpy (interpreţii principali şi co-scenarişti) -, este un film care are ca protagonist timpul.

Mai exact, felul în care iubirea este afectată de trecerea anilor. De rutina ce ameninţă romantismul de început al oricărei relaţii. De regrete. De apariţia copiilor. De îmbătrânire. De teama de moarte. De slăbiciunile omeneşti. De nimicurile atât de importante ale existenţei.

În 1995, în „Before Sunrise“, s-au cunoscut şi îndrăgostit într-un tren prin Europa şi au petrecut noaptea vieţii lor la Viena. Nouă ani mai târziu, în „Before Sunset“, au forţat o revedere decisivă la Paris.

Acum, în „Before Midnight“, după încă nouă ani, cântăreaţa şi feminista franceză Celine (Julie Delpy) şi prozatorul american Jesse (Ethan Hawke), ajunşi la 40 de ani, sunt împreună, au două fetiţe gemene şi îşi petrec ultimele zile dintr-o lungă vacanţă în însorita Grecie, găzduiţi de un bătrân scriitor elen şi câţiva din apropiaţii săi.

Montaj fluid şi dialoguri naturale

Păstrând convenţia seriei ca „acţiunea“ să se desfăşoare într-un interval de câteva ore, „Before Midnight“ este construit din puţine secvenţe, în care timpul diegetic lasă impresia contopirii cu timpul real.

Linklater nu apelează pentru asta la cadre secvenţă (deşi există şi unul de acest fel, de câteva minute bune), ci la un montaj fluid, aproape invizibil, clasic-narativ, dar extrem de eficient în a lăsa povestea să curgă şi să acapereze treptat spectatorul (şi cu ajutorul muzicii discrete a lui Graham Reynolds, care îşi face apariţia în momentele de respiro).

Citiţi şi: VIDEO Sfaturi de la regizorul Richard Linklater pentru tinerii cineaşti

Filmul se bazează în special pe inteligenţa şi pe naturaleţea omniprezentelor dialoguri (cu accente woodyalleneşti, dar cu amprenta puternică a celor trei scenarişti), care îşi propun să redea o panoplie de sentimente – de la fericire lucidă, la nostalgie şi tristeţe. Pe interpretările actoriceşti bogate în nuanţe atent calibrate. Pe felul în care peisajul elen împovărat de ruine şi istorie se face ecoul „temei“ degradării implacabile pe care o determină scurgerea timpului. Pe echilibrul între comic şi seriozitate, între superficialitate şi profunzime.

Interesat să surprindă – în scene prelungite şi mimând improvizaţia – un moment de criză dintr-un cuplu la maturitate sau diferite manifestări ale relaţiei complexe între sexe, Linkalater îşi conduce cu mână sigură filmul, îl ţine la egală depărtare de melodramă, sentimentalism sau clişeizare şi îi imprimă un farmec aparte.

Citiţi şi: Ethan Hawke: „Filmele lui Cristian Mungiu sunt excepţionale“

Cu toate acestea, „Before Midnight“ pare forţat uneori, tocmai din cauza insistenţei lipsite de subtilitate asupra temei iubirii erodate (sex included) şi a unor trucuri redundante: soarele care apune, scena mesei în care cupluri de diverse vârste vorbesc despre propria relaţie, accentele de „filozofeală“.

Iar până şi „chimia“ dintre Hawke şi Delpy, fermecătoare în precedentele colaborări, pare a lăsa de această dată o senzaţie de automatism, de profesionalism rece, de maturizare mai puţin atrăgătoare.

INFO

Before Midnight (Înainte de miezul nopţii, SUA, 2013)

Regia: Richard Linklater

Cu: Ethan Hawke, Julie Delpy, Seamus Davey-Fitzpatrick, Ariane Labed

Rating: ●●●●○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

25
/03
/17

CRONICĂ DE FILM Despre „Fata necunoscută”, noul film - o dramă socială și morală - al fraților belgieni Jean-Pierre și Luc Dardenne. Și despre „(M)ucenicul” (al rusului Kirill Serebrennikov), cu un tânăr care, cu Biblia în mână, se tranformă într-un fanatic religios. Două filme de Cannes, acum în cinematografe.

25
/03
/17

Realizat de Radu Mocanu și Mihai Dragolea și disponibil acum pe platforma gratuită Cinepub, „Roboțelul de aur” a fost unul dintre cele mai de succes documentare românești din 2015. Povestea emoționantă a boxeriței Steluța Duță, crescută la orfelinat.

24
/03
/17

“Nu sunt sigur dacă sunt un actor care participă la curse de maşini sau un şofer de curse care face actorie.” - Steve McQueen. Într-o zi de 24 martie (1930) se năștea unul dintre cei mai îndrăgiți actori americani. Numit „King of Cool” pentru modul nonşalant în care şi-a interpretat personajele, Steve McQueen a debutat în 1956 cu un rol în „Cineva acolo sus mă iubeşte”.

22
/03
/17

Despre cum „Sieranevada”, „Câini” și „Inimi cicatrizate” și-au împărțit cele mai multe trofee Gopo. Despre cele mai inspirate și mai puțin inspirate momente ale galei. Și despre refuzul unor regizori precum Cristian Mungiu de a fi asociați cu Premiile Gopo.

22
/03
/17

“Noi toţi vrem ca oamenii să nu ne mintă şi totuşi ne doare cumplit adevărul.” – Tora Vasilescu. Actrița care a debutat pe vremea studenției în “Cursa” lui Daneliuc (1975) împlineşte, astăzi, 66 de ani.

22
/03
/17

Cel mai râvnit trofeu la Gala Premiilor Gopo, “Cel mai bun film de lungmetraj al anului”, a fost câștigat de pelicula "Sierranevada", în regia lui Cristi Puiu. Filmul lui Puiu a primit șase premii, la fel ca și pelicula "Câini", în regia lui Bogdan Mirică.

21
/03
/17

Gala Premiilor Gopo, cel mai important eveniment dedicat industriei cinematografice din România, va avea loc în această seară. Evenimentul va fi transmis în direct de la ora 20.00 pe TVR 2, TVR 3 și TVR HD, dar și online pe www.premiilegopo.ro și www.cinepub.ro.

19
/03
/17

Scurt interviu cu Paul Negoescu, regizorul comediei „Două lozuri”, nominalizat în acest an la Premiile Gopo, la categoriile „Cel mai bun film” și „Cel mai bun scenariu”.

16
/03
/17

Scris şi regizat de Paul Negoescu, „Două lozuri” a arătat că o comedie de mic buget poate avea succes la public (şi în bună parte şi la critică) fără a face apel la cele mai facile instrumente (şi cu o inspirată campanie de promovare).

16
/03
/17

Cea de-a opta ediție a Festivalului Serile Filmului Românesc (10 – 14 mai 2017) îi este dedicată regizorului Cristian Mungiu. Cinefilii și îndrăgostiții de film românesc vor avea ocazia să se întâlnească cu regizorul în prima zi de festival. Noutatea din acest an este că selecția filmelor din festival este realizată chiar de invitatul special – Cristian Mungiu, în colaborare cu Ambasadorul cultural, Irina – Margareta Nistor.

16
/03
/17

CRONICĂ DE FILM „Silence”, cel mai nou film al legendarului regizor american Martin Scorsese, realizat după un roman japonez, aspiră la clasicism.

Page 1 of 16712345...102030...Last »