„Before Midnight“. Dragostea durează trei… filme
http://www.ziarulmetropolis.ro/before-midnight-dragostea-dureaza-trei-filme/

CRONICĂ DE FILM „Before Midnight“, cu Ethan Hawke şi Julie Delpy, se bazează în special pe inteligenţa şi pe naturaleţea omniprezentelor dialoguri, pe interpretările actoriceşti bogate, pe echilibrul între comic şi seriozitate. Filmul pare forţat uneori, din cauza unor trucuri redundante.

Un articol de Ionuţ Mareş|2 Iulie 2013

CRONICĂ DE FILM Realizat pentru a fi înţeles independent de precedentele părţi ale trilogiei, dar neuitând să facă pe alocuri cu ochiul şi fanilor seriei, „Before Midnight“ („Înainte de miezul nopţii“) era unul din cele mai aşteptate filme ale anului.

Prezentat în premieră în ianuarie la Sundance şi reluat o lună mai târziu la Berlinale, „Before Midnight“, operă în principal a trei oameni – Richard Linklater (regizor şi co-scenarist) şi Ethan Hawke şi Julie Delpy (interpreţii principali şi co-scenarişti) -, este un film care are ca protagonist timpul.

Mai exact, felul în care iubirea este afectată de trecerea anilor. De rutina ce ameninţă romantismul de început al oricărei relaţii. De regrete. De apariţia copiilor. De îmbătrânire. De teama de moarte. De slăbiciunile omeneşti. De nimicurile atât de importante ale existenţei.

În 1995, în „Before Sunrise“, s-au cunoscut şi îndrăgostit într-un tren prin Europa şi au petrecut noaptea vieţii lor la Viena. Nouă ani mai târziu, în „Before Sunset“, au forţat o revedere decisivă la Paris.

Acum, în „Before Midnight“, după încă nouă ani, cântăreaţa şi feminista franceză Celine (Julie Delpy) şi prozatorul american Jesse (Ethan Hawke), ajunşi la 40 de ani, sunt împreună, au două fetiţe gemene şi îşi petrec ultimele zile dintr-o lungă vacanţă în însorita Grecie, găzduiţi de un bătrân scriitor elen şi câţiva din apropiaţii săi.

Montaj fluid şi dialoguri naturale

Păstrând convenţia seriei ca „acţiunea“ să se desfăşoare într-un interval de câteva ore, „Before Midnight“ este construit din puţine secvenţe, în care timpul diegetic lasă impresia contopirii cu timpul real.

Linklater nu apelează pentru asta la cadre secvenţă (deşi există şi unul de acest fel, de câteva minute bune), ci la un montaj fluid, aproape invizibil, clasic-narativ, dar extrem de eficient în a lăsa povestea să curgă şi să acapereze treptat spectatorul (şi cu ajutorul muzicii discrete a lui Graham Reynolds, care îşi face apariţia în momentele de respiro).

Citiţi şi: VIDEO Sfaturi de la regizorul Richard Linklater pentru tinerii cineaşti

Filmul se bazează în special pe inteligenţa şi pe naturaleţea omniprezentelor dialoguri (cu accente woodyalleneşti, dar cu amprenta puternică a celor trei scenarişti), care îşi propun să redea o panoplie de sentimente – de la fericire lucidă, la nostalgie şi tristeţe. Pe interpretările actoriceşti bogate în nuanţe atent calibrate. Pe felul în care peisajul elen împovărat de ruine şi istorie se face ecoul „temei“ degradării implacabile pe care o determină scurgerea timpului. Pe echilibrul între comic şi seriozitate, între superficialitate şi profunzime.

Interesat să surprindă – în scene prelungite şi mimând improvizaţia – un moment de criză dintr-un cuplu la maturitate sau diferite manifestări ale relaţiei complexe între sexe, Linkalater îşi conduce cu mână sigură filmul, îl ţine la egală depărtare de melodramă, sentimentalism sau clişeizare şi îi imprimă un farmec aparte.

Citiţi şi: Ethan Hawke: „Filmele lui Cristian Mungiu sunt excepţionale“

Cu toate acestea, „Before Midnight“ pare forţat uneori, tocmai din cauza insistenţei lipsite de subtilitate asupra temei iubirii erodate (sex included) şi a unor trucuri redundante: soarele care apune, scena mesei în care cupluri de diverse vârste vorbesc despre propria relaţie, accentele de „filozofeală“.

Iar până şi „chimia“ dintre Hawke şi Delpy, fermecătoare în precedentele colaborări, pare a lăsa de această dată o senzaţie de automatism, de profesionalism rece, de maturizare mai puţin atrăgătoare.

INFO

Before Midnight (Înainte de miezul nopţii, SUA, 2013)

Regia: Richard Linklater

Cu: Ethan Hawke, Julie Delpy, Seamus Davey-Fitzpatrick, Ariane Labed

Rating: ●●●●○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

18
/08
/17

"Fereşte-te de succes; are o parte întunecată." - Robert Redford. Astăzi este ziua lui! A împlinit 81 de ani, iar bogata sa carieră sa se întinde pe mai bine de jumătate de secol, timp în care a fost distins cu două nominalizări la Oscar şi două trofee câştigate – unul pentru regie şi unul onorific, obţinut în 2002, pentru întreaga contribuţie adusă cinematografiei.

16
/08
/17

Actrița Cristina Flutur joacă personajul Alice în lungmetrajul „Grain”, o coproducție Turcia-Germania-Franța-Suedia, selectat în competiția oficială la Festivalul de Film de la Sarajevo, cel mai important eveniment de gen din Europa de Sud-Est. Filmul „Grain” este regizat de regizorul turc Semih Kaplanoglu, câștigătorul Ursului de Aur la a 60-a ediție a Festivalului Internațional de Film de la Berlin.

14
/08
/17

Mrs. Fang, un film documentar al regizorului chinez Wang Bing despre ultimele zile ale unei femei care suferă de Alzheimer, a câștigat Leopardul de Aur, la Festivalul Internațional de Film de la Locarno 2017. Franțuzoaica Isabelle Huppert a fost recompensată cu premiul pentru cea mai bună actriță, pentru rolul său din filmul Madame Hyde.

14
/08
/17

Jane Fonda şi Robert Redford se reîntâlnesc pe marele ecran într-o poveste de iubire, „Our Souls at Night”, la jumătate de secol distanţă de la apariţia lor în „Desculţ în parc”. Premiera filmului va avea loc la 1 septembrie, la Festivalul de la Veneția, acolo unde cei doi protagoniști vor fi premiaţi cu Leul de Aur pentru întreaga carieră. Robert Redford împlinește 81 de ani pe 18 august), în timp ce Jane Fonda va bifa “borna” 80 în decembrie.

13
/08
/17

Corespondenţă de la Sarajevo de Ionuţ Mareş: Primul titlu din competiţia de lungmetraje de ficţiune a Festivalului de la Sarajevo a fost "Grain", noul film al cunoscutului regizor turc Semih Kaplanoğlu. Mult mai ofertant este însă "Western", un excelent film al regizoarei germane Valeska Grisebach.

11
/08
/17

Ediția cu numărul șase a Festivalului de Film Horror și Fantastic Lună Plină a început joi, 10 august. Filmul de deschidere, norvegianul Casa, o poveste cu război și exorcizări, a rulat la grădina Melies. „Este cel mai puțin formal festival pe care îl organizăm și asta ne place cel mai tare. În fiecare an pare că o luăm de la capăt cu organizarea lui, iar această improvizație ne bucură: Lună Plină este cel mai liber festival posibil”, a spus directorul festivalului, Oana Giurgiu.

09
/08
/17

În acest final de săptămână, nimeni nu mai doarme în Biertan. De joi până duminică, între 10 și 13 august, cât ține ediția cu numărul șase a Festivalului de Film Horror & Fantastic Lună Plină, somnul este o activitate tangențială și pur facultativă.

09
/08
/17

Michel Franco a fost recompensat, luni, 7 august, cu Trofeul ANONIMUL pentru contribuția sa la frumusețea cinematografiei universale. ANONIMUL 14 se desfășoară în perioada 7—13 august la Sfântu Gheorghe, în Delta Dunării.

Page 1 of 18012345...102030...Last »