BIEFF – program cu filme premiate la Oberhausen
https://www.ziarulmetropolis.ro/bieff-program-cu-filme-premiate-la-oberhausen/

Câteva dintre cele mai impresionante titluri premiate la Festivalul Internaţional de Scurtmetraj de la Oberhausen vor fi proiectate în premieră în România, la Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti (BIEFF), care va avea loc în perioada 11 – 15 decembrie.

Un articol de Andrada Văsii|25 octombrie 2013

Câteva dintre cele mai impresionante titluri premiate la Festivalul Internaţional de Scurtmetraj de la Oberhausen vor fi proiectate în premieră în România, la Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti (BIEFF), care va avea loc în perioada 11 – 15 decembrie.

După succesul de care s-a bucurat în 2012 la BIEFF, Festivalul Internaţional de Scurtmetraj de la Oberhausen revine la Bucureşti. Binecunoscut pentru atenţia deosebită pe care o acordă experimentului şi aflat la cea de-a 60-a ediţie, Festivalul de la Oberhausen (Germania) este unul dintre cele mai importante evenimente de gen pe plan internaţional.

În decursul a mai mult de cinci decenii, Oberhausen a fost promotorul a numeroşi cineaşti şi artişti vizuali celebri, precum Roman Polanski, Werner Herzog, Wim Wenders, Chantal Akerman şi George Lucas.

„Scurtmetrajul este un excelent prim pas pentru un regizor. Aşa mi-am început şi eu cariera, iar Oberhausen a fost un pas esenţial în drumul meu către a deveni regizor”, declara Roman Polanski.

Cu sprijinul Goethe-Institut, BIEFF prezintă câteva filme care au fost apreciate la ediţia din 2013 a festivalului german, întrunind aprecierea unanimă a juriului: creaţii vizuale inovatoare care abordează, fără compromisuri, probleme politice şi culturale de mare actualitate.

Poveşti marcante pe ecranele BIEFF

Distins cu premiul juriului ecumenic la Oberhausen, „Nation Estate”, o distopie SF ascunsă sub masca unei utopii, oferă o soluţie inteligentă şi plină de umor a conflictului din Orientul Mijlociu: întreaga populaţie palestiniană este mutată într-un singur zgârie-nori colosal.

Ca locuitorii să se simtă ca acasă, la fiecare etaj se află câte un oraş – la trei e Ierusalimul, la patru Ramalah etc. – iar holurile reconstituie locuri faimoase, ca Biserica Naşterii Domnului din Betleem. Călătoriile de la un oraş la altul, altădată atât de dificile din cauza punctelor de control, se pot face acum cu liftul.

Cu amestecul său de scenografie glossy obţinută în CGI, personaje interpretate de actori şi muzică electronică arabă, filmul de la BIEFF 2013 este un deliciu vizual, care oferă o viziune surprinzătoare a unui posibil viitor al naţiunii palestiniene, forţate să construiască pe verticală, din cauza constrângerilor politice şi geografice.

Citiţi şi: BIEFF revine

Distins cu premiul FIPRESCI la Oberhausen 2013, „Buffalo death mask” este un jurnal poetic, filmat pe 16 mm, „ce documentează şi pune sub semnul întrebării percepţia clişeizată asupra a ce înseamnă să trăieşti cu SIDA, de la abjecţia carnală la spiritualitatea incandescentă.

O meditaţie – vizuală, verbală şi tactilă – ecstatică despre supravieţuire, doliu, memorie, dragoste şi comunitate. O conversaţie între Mike Hoolboom şi artistul vizual Stephen Andrews, ambii supravieţuitori, de multă vreme, ai retrovirusului HIV, pluteşte peste ceea ce pare să fie un Toronto visat şi câteva dintre fantomele sale”, spunea Tom Waugh.

Tot despre această peliculă, juriul de la Oberhausen a declarat că este „un film tulburător, cald, despre cum pierderea celor iubiţi presupune şi pierderea unei părţi din sine”.

BIEFF

„Off-white Tulips“- scurtmetraj participant la BIEFF

„Off-white tulips” din cadrul BIEFF este un eseu-video gândit ca un dialog ficţional cu James Baldwin (un scriitor american cu o puternică influenţă socială), ce extinde limitele genului autobiografic. Fotografii găsite, cărţi poştale şi bucăţi de ziar, documentând vizitele prelungite în Istanbul ale scriitorului, şi reprezentări ale unor iconuri pop americane şi turce sunt îmbinate în acest colaj, prin asocieri extrem de creative.

Rezultatul este atât o critică subtilă a rasismului, a discursului transnaţional sau a statuturilor politice ale comunităţii LGBT, cât şi o dovadă emoţionantă a felului în care ideile de sine stătătoare ale cuiva pe care nu îl cunoaştem ne pot influenţa istoriile personale.

O experienţă contemplativă, marca BIEFF 2013, fascinantul „Mountain in shadow” oferă o perspectivă poetică asupra relaţiei dintre imensitatea naturii şi insignifianţa fiinţei umane, printr-un balet hipnotic al unor schiori care alunecă, pe timp de noapte, pe coasta înzăpezită a muntelui, notează Mediafax.

Pornind de la albul zăpezii, imaginea devine din ce în ce mai întunecată şi stilizată, aproape de alb-negru, pe măsură ce reprezentarea realistă a muntelui se transformă într-un spaţiu spectral, oniric, generând o trecere dinspre nivelul fizic către cel metafizic. Tratând peisajul ca pe o experienţă tactilă, reliefând texturile şi subminând materialitatea şi relaţiile spaţiale, regizorul creează o coregrafie vizuală a sublimului care-ţi taie respiraţia.

Info:

Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti – BIEFF este susţinut de Centrul Naţional al Cinematografiei, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică, Universitatea Naţională de Arte din Capitală, Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains, UCIN, JTI, British Council, Ambasada Regatului Ţărilor de Jos, Forumul Cultural Austriac, Institutul Francez, Goethe-Institut.

Foto credit: BIEFF

13
/09
/17

CRONICĂ DE FILM „Perfect sănătos”, noul film de ficţiune regizat de Anca Damian, scris împreună cu Lia Bugnar şi avându-l în rolul principal pe Anghel Damian, este un fals thriller care începe convingător, dar care îşi pierde din credibilitate pe parcurs, fără a fi lipsit de calităţi (printre care imaginea desaturată a lui Oleg Mutu).

12
/09
/17

După ce a cucerit box office-ul american şi a devenit horror-ul cu cele mai bune încasări din istorie, ,,IT” domină şi clasamentul veniturilor realizate la nivel local şi generează 628.166 lei în weekend-ul lansarii pe marile ecrane din România, fiind vizionat de 32.214 spectatori.

12
/09
/17

Editura Nemira continuă Serile Nautilus – evenimente lunare dedicate iubitorilor de science fiction & fantasy – cu scriitorul Ted Chiang, invitat prin skype la o discuţie cu Ana Nicolau, luni, 18 septembrie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas din Cişmigiu. Publicată în colecția Nautilus, Povestea vieții tale a fost cea mai bine vândută carte la Bookfest 2017.

11
/09
/17

Bucharest International Dance Film Festival 2017 și-a desemnat, duminică seară, câștigătorii, la finalul a patru zile de proiecții, performance-uri și întâlniri. În competiția internațională, cel mai bun film a fost desemnat ”The Line” - regia Adrien Ouaki și Nathan Cahen, coregrafia Adrien Ouaki. Scurtmetrajul a fost premiat ”pentru complexitatea expunerii cinematografice, dublată de un limbaj de mișcare puternic care susține ideea filmului”.

09
/09
/17

Din 13 septembrie, festivalul Pelicula va umple din nou orașul de culoare și de filme pline de emoție. Unele în avanpremieră extraordinară, altele cu un traseu mult prea scurt în sălile noastre de cinematograf, cele mai multe probabil singura dată pe ecranele unui cinematograf din România.

08
/09
/17

CRONICĂ DE FILM Câştigător la începutul anului la Festivalul de la Rotterdam şi inclus în competiţia Festivalului Anonimul de la Sfântu Gheorghe, "Sexy Durga", al treilea lungmetraj al regizorului indian Sanal Kumar Sasidharan, este unul din cele mai destabilizatoare filme din 2017. Ambiţios, fascinant, perturbator.

06
/09
/17

Între 7 și 10 septembrie, trăim într-un oraș al dansului, datorită Bucharest International Dance Film Festival, care ne propune cele mai atrăgătoare filme de dans ale momentului. Despre provocările unui astfel de eveniment, am stat de vorbă cu coregrafa și regizoarea Simona Deaconescu, cofondatoare a festivalului ajuns la a treia ediție.

06
/09
/17

Bucharest International Dance Film Festival începe joi, 7 septembrie, cu proiecția lungmetrajului ”La Danseuse/ Dansatoarea”, în regia lui Stéphanie di Giusto, și se va încheia pe 10 septembrie, cu prezentarea documentarului ”WIM”, de Lut Vandekeybus.

05
/09
/17

Cel mai bun film, Cel mai bun scenariu adaptat și Cel mai bun actor în rol secundar sunt cele trei Premii Oscar din opt nominalizări, din palmaresul filmului „Moonlight” („În lumina lunii”) în regia lui Barry Jenkins. Vineri, 15 septembrie, regizorul va deschide prima ediție a American Independent Film Festival la București, printr-o discuție cu publicul în direct prin Skype, la finalul proiecției celui de-al doilea lungmetraj al său.

01
/09
/17

Festivalul documentarului românesc anunță selecția competițională oficială și pregătește 6 zile de proiecții, întâlniri cu regizori, dezbateri și sesiuni de master class, în perioada 26 septembrie – 1 octombrie la Cinema Muzeul Țăranului (str. Monetăriei nr. 3), Sala ARCUB Lipscani și Știrbei Center (str. Știrbei Vodă nr. 104 - 106).