BIEFF – program cu filme premiate la Oberhausen
https://www.ziarulmetropolis.ro/bieff-program-cu-filme-premiate-la-oberhausen/

Câteva dintre cele mai impresionante titluri premiate la Festivalul Internaţional de Scurtmetraj de la Oberhausen vor fi proiectate în premieră în România, la Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti (BIEFF), care va avea loc în perioada 11 – 15 decembrie.

Un articol de Andrada Văsii|25 octombrie 2013

Câteva dintre cele mai impresionante titluri premiate la Festivalul Internaţional de Scurtmetraj de la Oberhausen vor fi proiectate în premieră în România, la Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti (BIEFF), care va avea loc în perioada 11 – 15 decembrie.

După succesul de care s-a bucurat în 2012 la BIEFF, Festivalul Internaţional de Scurtmetraj de la Oberhausen revine la Bucureşti. Binecunoscut pentru atenţia deosebită pe care o acordă experimentului şi aflat la cea de-a 60-a ediţie, Festivalul de la Oberhausen (Germania) este unul dintre cele mai importante evenimente de gen pe plan internaţional.

În decursul a mai mult de cinci decenii, Oberhausen a fost promotorul a numeroşi cineaşti şi artişti vizuali celebri, precum Roman Polanski, Werner Herzog, Wim Wenders, Chantal Akerman şi George Lucas.

„Scurtmetrajul este un excelent prim pas pentru un regizor. Aşa mi-am început şi eu cariera, iar Oberhausen a fost un pas esenţial în drumul meu către a deveni regizor”, declara Roman Polanski.

Cu sprijinul Goethe-Institut, BIEFF prezintă câteva filme care au fost apreciate la ediţia din 2013 a festivalului german, întrunind aprecierea unanimă a juriului: creaţii vizuale inovatoare care abordează, fără compromisuri, probleme politice şi culturale de mare actualitate.

Poveşti marcante pe ecranele BIEFF

Distins cu premiul juriului ecumenic la Oberhausen, „Nation Estate”, o distopie SF ascunsă sub masca unei utopii, oferă o soluţie inteligentă şi plină de umor a conflictului din Orientul Mijlociu: întreaga populaţie palestiniană este mutată într-un singur zgârie-nori colosal.

Ca locuitorii să se simtă ca acasă, la fiecare etaj se află câte un oraş – la trei e Ierusalimul, la patru Ramalah etc. – iar holurile reconstituie locuri faimoase, ca Biserica Naşterii Domnului din Betleem. Călătoriile de la un oraş la altul, altădată atât de dificile din cauza punctelor de control, se pot face acum cu liftul.

Cu amestecul său de scenografie glossy obţinută în CGI, personaje interpretate de actori şi muzică electronică arabă, filmul de la BIEFF 2013 este un deliciu vizual, care oferă o viziune surprinzătoare a unui posibil viitor al naţiunii palestiniene, forţate să construiască pe verticală, din cauza constrângerilor politice şi geografice.

Citiţi şi: BIEFF revine

Distins cu premiul FIPRESCI la Oberhausen 2013, „Buffalo death mask” este un jurnal poetic, filmat pe 16 mm, „ce documentează şi pune sub semnul întrebării percepţia clişeizată asupra a ce înseamnă să trăieşti cu SIDA, de la abjecţia carnală la spiritualitatea incandescentă.

O meditaţie – vizuală, verbală şi tactilă – ecstatică despre supravieţuire, doliu, memorie, dragoste şi comunitate. O conversaţie între Mike Hoolboom şi artistul vizual Stephen Andrews, ambii supravieţuitori, de multă vreme, ai retrovirusului HIV, pluteşte peste ceea ce pare să fie un Toronto visat şi câteva dintre fantomele sale”, spunea Tom Waugh.

Tot despre această peliculă, juriul de la Oberhausen a declarat că este „un film tulburător, cald, despre cum pierderea celor iubiţi presupune şi pierderea unei părţi din sine”.

BIEFF

„Off-white Tulips“- scurtmetraj participant la BIEFF

„Off-white tulips” din cadrul BIEFF este un eseu-video gândit ca un dialog ficţional cu James Baldwin (un scriitor american cu o puternică influenţă socială), ce extinde limitele genului autobiografic. Fotografii găsite, cărţi poştale şi bucăţi de ziar, documentând vizitele prelungite în Istanbul ale scriitorului, şi reprezentări ale unor iconuri pop americane şi turce sunt îmbinate în acest colaj, prin asocieri extrem de creative.

Rezultatul este atât o critică subtilă a rasismului, a discursului transnaţional sau a statuturilor politice ale comunităţii LGBT, cât şi o dovadă emoţionantă a felului în care ideile de sine stătătoare ale cuiva pe care nu îl cunoaştem ne pot influenţa istoriile personale.

O experienţă contemplativă, marca BIEFF 2013, fascinantul „Mountain in shadow” oferă o perspectivă poetică asupra relaţiei dintre imensitatea naturii şi insignifianţa fiinţei umane, printr-un balet hipnotic al unor schiori care alunecă, pe timp de noapte, pe coasta înzăpezită a muntelui, notează Mediafax.

Pornind de la albul zăpezii, imaginea devine din ce în ce mai întunecată şi stilizată, aproape de alb-negru, pe măsură ce reprezentarea realistă a muntelui se transformă într-un spaţiu spectral, oniric, generând o trecere dinspre nivelul fizic către cel metafizic. Tratând peisajul ca pe o experienţă tactilă, reliefând texturile şi subminând materialitatea şi relaţiile spaţiale, regizorul creează o coregrafie vizuală a sublimului care-ţi taie respiraţia.

Info:

Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti – BIEFF este susţinut de Centrul Naţional al Cinematografiei, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică, Universitatea Naţională de Arte din Capitală, Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains, UCIN, JTI, British Council, Ambasada Regatului Ţărilor de Jos, Forumul Cultural Austriac, Institutul Francez, Goethe-Institut.

Foto credit: BIEFF

28
/02
/17

„Moonlight” / „În lumina lunii” a câștigat, ieri dimineață, premiul pentru Cel mai bun film la cea de-a 89-a ediție a galei Premiilor Oscar. Drama scrisă și regizată de Barry Jenkins a mai obținut statuetele pentru Cel mai bun actor în rol secundar (Mahershala Ali) și Cel mai bun scenariu adaptat (Barry Jenkins). Din 10 martie, Moonlight poate fi văzut în cinematografele din țară, distribuit de Transilvania Film.

28
/02
/17

CORESPONDENŢĂ DE LA BERLIN Despre filmul maghiar câştigător al Ursului de Aur, „A Teströl és Lélekröl”/„On Body and Soul”, regizat de Ildikó Enyedi. Şi despre „The Dinner”, în regia Oren Moverman şi cu Richard Gere şi Steve Coogan - o dramă americană desfășurată în jurul unei cine dintr-un restaurant simandicos.

27
/02
/17

Într-o zi de 27 februarie se năștea Elizabeth Taylor, ”actriţa cu ochi violet”, considerată cea mai frumoasă femeie din lume în anii ’50. Elizabeth Taylor, „ultimul star al Hollywoodului de altădată”, a fost distinsă cu Premiul Oscar de două ori, una dintre cele mai răsfăţate actriţe din toate timpurile, dar şi, cea mai “scumpă”, pentru rolul din “Cleopatra” primind în anul 1962, peste un milion de dolari...

27
/02
/17

CORESPONDENȚĂ DE LA BERLIN Despre cât de greu se obţin biletele la proiecţiile din cadrul Festivalului de Film de la Berlin. Despre filmul care a deschis ediţia din acest an - "Django", povestea celebrului chitarist de jazz Django Reihardt. Şi despre o dramă japoneză plină de sensibilitate şi candoare.

26
/02
/17

Filmul „Lion/Saroo: Drumul spre acasă” care se bucură de un succes răsunător în toate colţurile lumii, se bazează pe o poveste reală, emoţionantă şi plină de candoarea şi speranţa regăsirii familiei.

25
/02
/17

În perioada 14-17 septembrie 2017, va avea loc a doua ediție a DokStation Music Documentary Film Festival, singurul festival de documentare muzicale din București. Proiecțiile, concertele, evenimentele și atelierele pentru copii și tineri se vor desfășura în mai multe cartiere ale capitalei.

24
/02
/17

CRONICĂ DE FILM Danny Boyle ţinteşte resursele de nostalgie după tinereţe ale spectatorilor, cu „T2 Trainspotting”, reîntâlnirea a patru personaje celebre după 20 de ani. În schimb, „Copacul cu poveşti”, de spaniolul J.A. Bayona, este o melodramă care evadează din când în când în fantastic, însă fără o mare îndrăzneală.

23
/02
/17

„Bacalaureat” (regia Cristian Mungiu)”, „Câini” (regia Bogdan Mirică), „Două lozuri” (regia Paul Negoescu), „Inimi cicatrizate” (regia Radu Jude) și „Sieranevada” (regia Cristi Puiu) intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo 2017 la categoria „Cel mai bun film”.

22
/02
/17

Cele mai bune filme de peste an vin în 2017 la Festivalul Internațional de Film Transilvania, a cărui ediție cu numărul 16 va avea loc între 2 și 11 iunie. Premiate în marile festivaluri sau incluse în topurile de sfârșit de an ale criticilor, primele titluri anunțate din programul festivalului prefigurează o selecție eclectică, din care nu vor lipsi filme ce abordează teme fierbinți ale momentului - politică, religie, societate - , dar și filme de gen cu cârlig la marele public.

20
/02
/17

Ca o invitație la reflecție și empatie, BIEFF supune dezbaterii ideile preconcepute legate de corpul uman – de prezentarea, reprezentarea și auto-reprezentarea lui – atrăgând atenția asupra complexelor implicații socio-politice ale identității. Popularele programe tematice dedicate corpului și performance-ului revin și anul acesta la BIEFF între 28 martie și 2 aprilie.

20
/02
/17

„Întotdeauna mi-am dorit să fiu o persoană mai bună ziua următoare decât am fost cu o zi în urmă.” – Sidney Poitier . Actorul din „Guess Who's Coming to Dinner” / Ghici cine vine la cină (1967) este primul artist de culoare distins cu un premiu Oscar. S-a născut la 20 februarie 1927, în timpul unei călătorii pe mare, pe care o făceau părinții săi dinspre insula natală, Cat Island, Bahamas către Miami, Florida, unde mergeau să vândă produsele de la fermă.

19
/02
/17

Singurul film românesc aflat anul acesta în competiţia oficială a celei de-a 67-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, lungmetrajul ,,Ana, mon amour”, regizat de Călin Peter Netzer, a primit sâmbătă seara premiul ,,Ursul de Argint” pentru ,,Contribuţie Artistică Deosebită în Cinematografie”, distincţie acordată Danei Bunescu pentru montajul filmului.

17
/02
/17

CRONICĂ DE FILM Inspirat dintr-un roman de autoficţiune al lui Cezar Paul-Bădescu, „Ana, mon amour”, noul film al lui Călin Peter Netzer, prezentat în Competiţia Festivalului de la Berlin, încearcă să reia reţeta stilistică de mare succes din „Poziţia copilului”, însă rezultatul este modest.

17
/02
/17

În această seară, echipa filmului ,,Ana, mon amour”, în frunte cu regizorul Călin Peter Netzer, actorii Diana Cavallioti şi Mircea Postelnicu, producătoarea Oana Iancu şi directorul de imagine Andrei Butică, a păşit pe covorul roşu al Festivalului Internaţional de Film de la Berlin. Filmul, care a rulat în premieră mondială la Berlinale Palast, de la ora 19.00, va putea fi vizionat pe marile ecrane din România cu începere din 3 martie.