Când ironia dă năvală. Despre Linoleum de Dabija
https://www.ziarulmetropolis.ro/cand-ironia-da-navala-despre-linoleum-de-dabija/

În cadrul Festivalului Naţional de Teatru, pe 27 şi 28 octombrie 2016 la Teatrul Bulandra, sala „Liviu Ciulei”, spectacolul „Linoleum“ (pe un text al fraţilor Presniakov) al Teatrului Naţional din Cluj-Napoca, a descreţit frunţile bucureştenilor cu umor negru, de calitate.

Un articol de Corina Dima|30 octombrie 2016

Comedia face parte din genul dramatic, alături de dramă şi de tragedie. De tragedii şi de drame avem parte la tot pasul dar comedii de calitate (şi nu vodeviluri uşoare cu răsturnări de situaţii, umor de limbaj şi confuzii între personaje etc.), vedem destul de rar pe scenele din România (noroc cu viaţa reală, care contrabalansează şi ne oferă spectacole tragicomice de zile mari…).

Teatrul Naţional „Lucian Blaga” Cluj-Napoca ne propune următoarea reţetă: se ia un text amuzant, rafinat, scris de ruşii Vladimir și Oleg Presniakov, un traducător super-iscusit, Maşa Dinescu, o trupă de actori talentaţi şi plini de energie, toate sub bagheta inspirată a regizorului Alexandru Dabija.

Şi ce-a ieşit oare din această alăturare?

O piesă sprinţară, spumoasă, cu umor negru, piperată cu ironii, comic de situaţii şi mult sarcasm, cu grotesc şi absurd, asezonată cu mişto-uri şi hăhăieli, cu personaje sărite de pe fix într-o atmosferă de realism şi suprarealism. E greu să faci în ziua de azi comedie de calitate, dar lor le-a ieşit se pare, cu vârf şi îndesat chiar.

Dacă citeşti prezentarea spectacolului de pe site-ul oficial nu prea îţi dai seama de detalii, nu prea ştii la ce să te aştepţi sau nu ai prea mari aşteptări… deci totul te ia pe nepusă masă, cu întâmplări neaşteptate şi hazlii, care stârnesc amuzamentul, râsul cu lacrimi sau ţinutul de burtă, după caz.

Povestea e simplă: doi studenţi se mută într-un apartament cu chirie şi se hotărăsc să-l renoveze; sub podeaua acoperită cu linoleum, găsesc un cadavru de care vor să se descotorosească, cu ajutorul proprietarului. Urmează situaţii absurde, hilare sau groteşti în care cei trei plimbă cadavrul prin tot felul de locuri (la propriu, un actor joacă tot timpul rolul mortului), încercând să scape de el.

Personajele sunt pitoreşti: de la cei doi prieteni (care se dovedeşte ulterior că sunt fraţi), cam slabi de înger – Kolea (actorul Cătălin Herlo), care scrie zilnic scrisori mamei sale (terapie prin scris) şi face sport, în încercarea de a-şi limpezi mintea şi Andrei (actorul Radu Lărgeanu) genul şmecheraş şi descurcăreţ (în aparenţă) care e pregătit mai mereu să sară la harţă, dar e de fapt fricos nevoie-mare; apoi proprietarul apartamentului, Igor Igorevici (remarcabilul actor Ionuţ Caras) tipologia atotştiutorului – pe toate le face şi le desface şi, sub aburii drogurilor, îi manipulează pe toţi din jurul lui, pe principiul nebunul care ţipă mai tare are şi dreptate.

Mai este şi vecinul Arkadi (actorul Matei Rotaru) care se luptă cu monotonia în cuplu – a aflat, din străinătăţuri, o reţetă pentru vindecare pe care o propune în stânga şi-n dreapta, în gura mare: noaptea, dar numai noaptea, faci schimb de parteneri, adică swing (ziua e totul ok, ca înainte, ca şi cum nimic nu s-a întâmplat).

Limbajul este firesc, cu dialoguri preluate din viaţa de zi cu zi, „de pe stradă”, cu intercalări de cântece (scrise de Ada Milea) şi o pleiadă de replici pline de umor (traducătoarea are grijă să adapteze textul cu mult rafinament, folosind şi expresii neaoşe româneşti): ’’Ce ţie nu-ţi place, altuia nu-i face; nu-ţi părăsi prietenul la greu; ajută-ţi duşmanii, nu-ţi uita prietenii; strânge gunoiul în urma ta…. oare nu sunt suficiente argumente să mergem şi să îl aducem înapoi pe frăţior?’’

Pe lângă amuzamentul ce răzbate din faptele şi limbajul personajelor, textul semnat de fraţii Vladimir și Oleg Presniakov (asemeni precursorilor dramaturgi Ilf şi Petrov care scriu tot în tandem, tot ruşi), poate fi ’’citit’’ şi în cheia omului contemporan, pe un alt palier, cel metaforic: cadavrul găsit plocon în casă sunt de fapt problemele noastre (de multe ori închipuite, fabricate) pe care le purtăm tot timpul cu obidă (fără să încercăm să ne dezbărăm de ele, ba chiar le căutăm şi scuze!) , fără să ne dăm seama cine suntem cu adevărat şi să trăim în prezent. Suntem nişte vii printre morţi sau morţi printre vii?

Personajele ajung la scenarii delirante nemaştiind unde e realitatea şi unde e imaginarul, planurile se amestecă – unde e aici sau unde e acolo: „Dacă ne mai omorâm o dată, atunci, conform principiului negativ cu negativ dă pozitiv, vom învia.’’

Autorii îndeamnă la explorarea realităţii interioare a fiecăruia dintre noi. Dar nu aşază în faţă o oglindă normală, ca să ne vedem în ea, ei se amuză punând o oglindă jucăuşă, concavă or convexă, astfel încât trăsăturile să se deformeze şi să devină monstruoase şi ridicole, să incite la cât mai mult amuzament şi satiră usturătoare.

Cine invită la introspecţie este chiar cadavrul: „Vă propun să recapitulați în liniște ce vi s-a întâmplat pe ziua de azi (…)?! Și cum se face că mă auziți și mă vedeți pe mine, mortul — nu vă dați seama? Fiindcă și voi sunteți…“ Şi, ca o completare, un luat peste picior sau o ironie la pachet, piesa se sfârşeşte cu mesajul „Somn uşor!“.

linoleum-1

LINOLEUM

Teatrul Naţional din Cluj-Napoca

de Vladimir și Oleg Presniakov
traducere: Mașa Dinescu

regia: Alexandru Dabija
decorul şi costumele: Adriana Grand
muzica: Ada Milea
maestru de lumini: Jenel Moldovan

Data premierei: mai 2016

Distribuţia:
Cătălin Herlo, Radu Lărgeanu, Ionuţ Caras, Cristian Grosu, Matei Rotaru, Patricia Brad, Adrian Cucu, Anca Hanu, Cristian Rigman, Sânziana Tarţa, Diana Buluga, Alexandra Tarce, Sorin Leoveanu, Ecaterina Pop-Curșeu, Robert Nagy.

Foto: Nicu Cherciu



29
/05
/20

OAMENII MUZICII Pe 24 mai 1974 murea colosul jazzului, Duke Ellington, unul dintre cei mai activi și influenți muzicieni ai secolului XX. A scris peste 3.000 de cântece, multe dintre ele fiind hit-uri și astăzi, și timp de aproape 50 de ani a colindat lumea ca pianist și șef de orchestră de jazz. A fost de 12 ori câștigător de Premii Grammy (dintre care trei postum).

29
/05
/20

Cu ocazia Centenarului Paul Celan, Primăria Muncipiului București prin Muzeul Național al Literaturii Române, în parteneriat cu Ministerul Federal al Afacerilor Europene şi Internaţionale al Republicii Austria prin Forumul Cultural Austriac București și Facultatea de Litere din București, Secția Germanistică, au realizat expoziția CELAN 100 – Printre cuvinte/ Unter den Wörtern.

28
/05
/20

De 1 iunie, Teatrul pentru Copii și Tineret „Gong” Sibiu prezintă „Coloravirus”, un program online cu momente de teatru, muzică, lecturi, dar și ateliere de creație, de gătit și de magie.

28
/05
/20

CRONICĂ DE FILM La unele documentare ne uităm pentru că ne interesează mai ales un autor sau un stil. Iar pe altele le privim în primul rând pentru subiect. Din a doua categorie face parte „Becoming” (2020), de Nadia Hallgren – un film despre Michelle Obama produs şi difuzat de Netflix.

27
/05
/20

Două evenimente care tratează migrația din perspectiva copiilor și adolescenților, „365 de zile în Germania” (28 mai) și „Istoriile migrației în teatrul românesc de după 1989” (1 iunie), curatori Ciprian Marinescu și Mihaela Michailov, vor fi prezentate de Institutul Cultural Român de la Berlin.

26
/05
/20

Săptămâna aceasta revenim cu o nouă poveste din cadrul proiectului „Dăruieşte ziua ta”. De data aceasta, Diana Bădică a scris o poveste, iar aceasta a fost rescrisă de unul dintre cititorii ei.

26
/05
/20

Teatrul Odeon continuă proiectele desfășurate online și vă oferă, în completarea seriei Mari Spectacole @ODEON, joi, 28 mai, la ora 18:00, „Farmecul discret al amintirii”, un proiect video de rememorare extrem de subiectivă a unor aventuri teatrale, regizat de Dragoș Galgoțiu, prin care regizorul aduce din nou în scenă șapte dintre spectacolele pe care le-a montat la Teatrul Odeon.

Page 1 of 88712345...102030...Last »