Cannes-ul se mută pentru o săptămână la Bucureşti
http://www.ziarulmetropolis.ro/cannesul-se-muta-pentru-o-saptamana-la-bucuresti/

Ajuns la a patra ediţie (25-31 octombrie), festivalul „Les films de Cannes a Bucarest” a devenit cel mai important eveniment cinematografic din Capitală.

Un articol de Ionuţ Mareş|23 Octombrie 2013

Ajuns la a patra ediţie (25-31 octombrie), festivalul „Les films de Cannes a Bucarest” a devenit cel mai important eveniment cinematografic din Capitală. Dovada o constituie bătălia pentru bilete la majoritatea filmelor, invitaţii de anvergură şi interesul mass-media.

Pentru a diminua cât mai mult frustrarea cinefililor care, la ediţiile precedente, nu au mai prins loc la filmele favorite, organizatorii au adăugat în acest an încă o sală de proiecţii, CinemaPRO, care completează astfel „tradiţionalele” cinematografe Studio (aparţinând UCIN) şi Elvira Popescu (aparţinând Institutului Francez).

De altfel, acestea trei sunt singurele săli din Bucureşti (în afara cinematografelor din mall-uri) echipate corespunzător pentru a găzdui în condiţii optime filme de asemenea calibru.

Deşi încăpătoare, Patria şi Scala (chiar şi Corso) au rămas într-o altă epocă şi funcţionează mai mult din inerţie, sala Horia Bernea (NCRR) de la Muzeul Ţăranului Român este mai degrabă o improvizaţie nu foarte prietenoasă (dar utilă), sala Union, deşi cochetă, este prea mică, iar cinematografe încă funcţionale şi decente precum Glendale Studio şi Europa nu sunt foarte aproape de centru.

Introducerea unei noi săli în program este şi semnalul că această sărbătoare a filmului iniţiată în 2010 de Cristian Mungiu, cu sprijinul delegatului general al Festivalului de la Cannes, Thierry Frémaux, a luat amploare. Evenimentul ar trebui adăugat la reuşitele lui Cristian Mungiu, la loc de cinste alături de filme ca „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile” şi „După dealuri”.

Din spusele regizorului, festivalul Les films de Cannes a Bucarest a pornit de la o dorinţă proprie: deşi participa la Cannes cu filmele sale, nu apuca să vadă şi alte producţii, aşa că s-a gândit să le aducă la Bucureşti şi să împărtăşească bucuria vizionării lor şi cu alţii. În primăvară, cineastul român a bifat, în calitate de membru al juriului la Cannes, toate filmele din competiţie.

Doi mari regizori, invitaţi la festivalul bucureştean

Pentru această a patra ediţie, proiecţiile s-au înmulţit semnificativ, numărul filmelor a crescut, iar invitaţii s-au diversificat. Deşi mai puţin cunoscuţi publicului larg, regizorii invitaţi în acest an, Abdellatif Kechiche (franco-tunisian) şi Amat Escalante (mexican), nu sunt doar câştigătorii premiului Palme d’Or (cu „La vie d’Adele”, foto sus) şi, respectiv, al celui pentru regie (cu „Heli”) la Cannesul din luna mai, dar şi două dintre cele mai curajoase şi inovatoare voci ale cinematografiei contemporane.

les films de cannes

Imagine din filmul „Heli“, prezentat de Amat Escalante, în cadrul festivalului Les films de Cannes a Bucarest

Iar controversatele lor filme (care vor intra în noiembrie şi în circuitul normal al cinematografelor) vor fi cu siguranţă experienţe intense, din categoria celor greu de uitat. Kechiche şi Escalante vor susţine şi câte un masterclass cu intrarea liberă la sala de cinema a UNATC.

Discuţiile vor fi moderate de doi reputaţi critici de film de limbă engleză, de asemenea invitaţi de onoare: Nick James, redactor-şef al revistei britanice „Sight & Sound”, şi Scott Foundas, chief film critic la publicaţia americană „Variety”.

Tot la capitolul invitaţi merită semnalată şi celebra actriţă franceză Sandrine Bonnaire, care va prezenta, în premieră în România, un film pe care l-a regizat anul trecut „J’enrange de son absence”, dar şi câteva din filmele cineastului care, în anii ’80, a descoperit-o şi făcut-o celebră: Maurice Pialat.

De altfel, organizatorii i-au consacrat o retrospectivă lui Pialat (1925-2003), ale cărui filme sunt o sursă de inspiraţie pentru mulţi cineaşti ai momentului, inclusiv români (Sylvie Pialat, producătoarea şi partenera de viaţă a regizorului, va fi la rândul ei la Bucureşti).

Săli pline vor face cu siguranţă şi celelalte filme din palmaresul competiţiei oficiale a Cannesului, din care merită amintite: „Le passe”, de iranianul Asghar Farhadi, pentru care Berenice Bejo („The Artist”) a fost aleasă cea mai bună actriţă; „Nebraska”, de Alexander Payne, pentru care Bruce Dern a câştigat trofeul pentru cel mai bun actor; „Like Father, Like Son”, în regia japonezului Koreeda Hirokazu (Premiul Juriului); „A Touch of Sin”, de chinezul Jia Zhangke (premiu pentru scenariu); „Inside Llewyn Davis”, de Joel şi Ethan Coen (Marele Premiu).

les films de cannes

Filmul lui Jim Jarmusch, „Only Lovers Left Alive“, va fi proiectat în festivalul Les films de Cannes a Bucarest

Premiate sau nu, alte filme de neocolit sunt: „Only God Forgives”, noua colaborare între regizorul Nicolas Winding Refn şi actorul Ryan Gosling după succesul uriaş cu „Drive” (2011); „Jimmy P. (Psychotherapy of a Plains Indian)”, de Arnaud Desplechin şi cu Benicio del Toro şi Mathieu Amalric în distribuţie; „Manuscripts Don’t Burn”, de Mohammad Rasoulof, filmat în secret în Iran; „All is Lost”, un tur de forţă al lui Robert Redford, sub regia lui J. C. Chandor; „Only Lovers Left Alive”, un „romance cu vampiri retro cool” sub bagheta lui Jim Jarmusch; „Grand Central”, de Rebecca Zlotowski, cu Tahar Rahim şi Léa Seydoux; „Fruitvale Station”, în regia lui Ryan Coogler, dublu premiat la Sundance cu Marele Premiu al Juriului şi Premiul Publicului şi distins la Cannes cu Prix de l’avenir în secţiunea Un Certain Regard.

Citiţi şi: Abdellatif Kechiche, regizorul premiat la Cannes, vine în Bucureşti

Întâlnirea din mai dintre Cristian Mungiu şi nimeni altul decât Steven Spielberg, care a prezidat juriul festivalului de pe Croazetă, a fost, se pare, de bun augur, pentru că „Les films de Cannes a Bucarest” va prezenta, în condiţii nemaiîntâlnite până acum acum în România, trei dintre primele filme ale cineastului american: capodopera „Duel” (1971), „The Sugarland Express” (1974) şi „E.T. Extraterestrul” (1982). Intrarea la cele trei proiecţii este liberă.

Pentru a vedea care sunt celelalte filme şi pentru a consulta programul complet şi toate detaliile despre eveniment, accesaţi site-ul festivalului.

Foto: capturi din filmele din programul festivalului Les films de Cannes a Bucarest

27
/04
/17

Ce ştim, de fapt, despre cinema-ul american de autor al momentului? Ce se află dincolo de Hollywood? Filmul american independent pare să o ducă bine. Şi propune, prin câţiva regizori, o estetică aparte: un cinema al discreţiei, al emoţiilor sugerate, al anti-spectacularului fără teribilism.

24
/04
/17

Un serial despre Albert Einstein, realizat de cineaştii Brian Grazer şi Ron Howard, premiaţi cu Oscar, va avea premiera la National Geographic, pe 30 aprilie, de la ora 21.00. Cu această ocazie, National Geographic a lansat o pagină web dedicată producţiei, prin care utilizatorul poate vizita virtual casa lui Einstein.

24
/04
/17

Ciocnirea/ Clash, filmul despre Primăvara Arabă, regizat de Mohamed Diab, a fost desemnat marele câştigător al Festivalului Internaţional de Film Cinepolitica. Cinepolitica, unicul festival de film politic din România, a adunat în programul de anul acesta 14 filme, aproximativ 2.500 de spectatori.

23
/04
/17

Biletele pentru continuarea mult aşteptată a poveştii din Universul Marvel se pot achiziţiona începând cu data de 21 aprilie. Filmul „Gardienii Galaxiei Vol. 2” va ajunge în cinematografele din România începând din seara datei de 4 mai. Cumpărarea biletelor în avans îţi oferă posibilitatea de a fi printre primii care se reîntâlnesc cu gaşca de eroi improbabili.

21
/04
/17

Povestea iubirii/ The History of Love, primul lungmetraj în limba engleză al lui Radu Mihăileanu, va avea premiera oficială în România la cea de-a 16-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (2-11 iunie). Filmul se va bucura de o serie de proiecții speciale în Cluj, în prezența regizorului și a renumitului actor britanic Derek Jacobi.

21
/04
/17

Începe ediția a 2-a a Audience Award Film Festival: filmele premiate de public la marile festivaluri ale lumii, „Café Society” de Woody Allen, „Insyriated” și „Complet străini” în premieră în România, trei proiecții inedite sing-along și concerte de neratat, la Cinema Muzeul Țăranului și la Clubul Țăranului.

21
/04
/17

Momentul de grație / Their Finest (r. Lone Scherfig), un film de epocă plin de detalii sublim recreate, încărcat de emoție, dramatism dar și de umor britanic autentic, va fi proiectat în închiderea celei de-a șasea ediții a Festivalului Internațional de Film Cinepolitica, duminică, 23 aprilie, la Cinema Elvire Popesco. Cinepolitica are loc în perioada 20 – 23 aprilie la Cinema Elvire Popescu și Institutul Balassi din București.

20
/04
/17

„4 Blocks”, cea mai titrată miniserie europeană a momentului, va fi lansată în România, luna viitoare, de canalul de televiziune TNT. Producția a avut premiera mondială în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin 2017, primele două episoade fiind proiectate în cadrul secțiunii „Berlinale Special Series”.

20
/04
/17

Ultima zi, cel mai recent lungmetraj al regizorului Gabriel Achim, va fi lansat în cinematografele românești în 12 mai, distribuit de Independența Film. După ce a fost prezentat în avanpremieră internațională la TIFF 2016, unde a primit Premiul pentru Cel mai bun lungmetraj românesc, Ultima zi va închide anul acesta Festivalul Filmului European, în 11 mai.

18
/04
/17

INTERVIU Am stat de vorbă cu cineastul și profesorul universitar Copel Moscu, inițiatorul și directorul Cinepolitica, despre ce înseamnă un film politic, despre rolul unui astfel de festival și despre atracțiile noii ediții, care începe joi, la București, cu ultimul film al lui Andrzej Wajda, „Imaginea de apoi”.

18
/04
/17

Filmele premiate de public la Berlin, Sundance, Toronto, Vilnius sau Veneția vin la Audience Award Film Festival, unde „Insyriated” și „Perfetti Sconosciuti” vor avea proiecții în premieră.

Page 1 of 17012345...102030...Last »