Cannes-ul se mută pentru o săptămână la Bucureşti
https://www.ziarulmetropolis.ro/cannesul-se-muta-pentru-o-saptamana-la-bucuresti/

Ajuns la a patra ediţie (25-31 octombrie), festivalul „Les films de Cannes a Bucarest” a devenit cel mai important eveniment cinematografic din Capitală.

Un articol de Ionuţ Mareş|23 octombrie 2013

Ajuns la a patra ediţie (25-31 octombrie), festivalul „Les films de Cannes a Bucarest” a devenit cel mai important eveniment cinematografic din Capitală. Dovada o constituie bătălia pentru bilete la majoritatea filmelor, invitaţii de anvergură şi interesul mass-media.

Pentru a diminua cât mai mult frustrarea cinefililor care, la ediţiile precedente, nu au mai prins loc la filmele favorite, organizatorii au adăugat în acest an încă o sală de proiecţii, CinemaPRO, care completează astfel „tradiţionalele” cinematografe Studio (aparţinând UCIN) şi Elvira Popescu (aparţinând Institutului Francez).

De altfel, acestea trei sunt singurele săli din Bucureşti (în afara cinematografelor din mall-uri) echipate corespunzător pentru a găzdui în condiţii optime filme de asemenea calibru.

Deşi încăpătoare, Patria şi Scala (chiar şi Corso) au rămas într-o altă epocă şi funcţionează mai mult din inerţie, sala Horia Bernea (NCRR) de la Muzeul Ţăranului Român este mai degrabă o improvizaţie nu foarte prietenoasă (dar utilă), sala Union, deşi cochetă, este prea mică, iar cinematografe încă funcţionale şi decente precum Glendale Studio şi Europa nu sunt foarte aproape de centru.

Introducerea unei noi săli în program este şi semnalul că această sărbătoare a filmului iniţiată în 2010 de Cristian Mungiu, cu sprijinul delegatului general al Festivalului de la Cannes, Thierry Frémaux, a luat amploare. Evenimentul ar trebui adăugat la reuşitele lui Cristian Mungiu, la loc de cinste alături de filme ca „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile” şi „După dealuri”.

Din spusele regizorului, festivalul Les films de Cannes a Bucarest a pornit de la o dorinţă proprie: deşi participa la Cannes cu filmele sale, nu apuca să vadă şi alte producţii, aşa că s-a gândit să le aducă la Bucureşti şi să împărtăşească bucuria vizionării lor şi cu alţii. În primăvară, cineastul român a bifat, în calitate de membru al juriului la Cannes, toate filmele din competiţie.

Doi mari regizori, invitaţi la festivalul bucureştean

Pentru această a patra ediţie, proiecţiile s-au înmulţit semnificativ, numărul filmelor a crescut, iar invitaţii s-au diversificat. Deşi mai puţin cunoscuţi publicului larg, regizorii invitaţi în acest an, Abdellatif Kechiche (franco-tunisian) şi Amat Escalante (mexican), nu sunt doar câştigătorii premiului Palme d’Or (cu „La vie d’Adele”, foto sus) şi, respectiv, al celui pentru regie (cu „Heli”) la Cannesul din luna mai, dar şi două dintre cele mai curajoase şi inovatoare voci ale cinematografiei contemporane.

les films de cannes

Imagine din filmul „Heli“, prezentat de Amat Escalante, în cadrul festivalului Les films de Cannes a Bucarest

Iar controversatele lor filme (care vor intra în noiembrie şi în circuitul normal al cinematografelor) vor fi cu siguranţă experienţe intense, din categoria celor greu de uitat. Kechiche şi Escalante vor susţine şi câte un masterclass cu intrarea liberă la sala de cinema a UNATC.

Discuţiile vor fi moderate de doi reputaţi critici de film de limbă engleză, de asemenea invitaţi de onoare: Nick James, redactor-şef al revistei britanice „Sight & Sound”, şi Scott Foundas, chief film critic la publicaţia americană „Variety”.

Tot la capitolul invitaţi merită semnalată şi celebra actriţă franceză Sandrine Bonnaire, care va prezenta, în premieră în România, un film pe care l-a regizat anul trecut „J’enrange de son absence”, dar şi câteva din filmele cineastului care, în anii ’80, a descoperit-o şi făcut-o celebră: Maurice Pialat.

De altfel, organizatorii i-au consacrat o retrospectivă lui Pialat (1925-2003), ale cărui filme sunt o sursă de inspiraţie pentru mulţi cineaşti ai momentului, inclusiv români (Sylvie Pialat, producătoarea şi partenera de viaţă a regizorului, va fi la rândul ei la Bucureşti).

Săli pline vor face cu siguranţă şi celelalte filme din palmaresul competiţiei oficiale a Cannesului, din care merită amintite: „Le passe”, de iranianul Asghar Farhadi, pentru care Berenice Bejo („The Artist”) a fost aleasă cea mai bună actriţă; „Nebraska”, de Alexander Payne, pentru care Bruce Dern a câştigat trofeul pentru cel mai bun actor; „Like Father, Like Son”, în regia japonezului Koreeda Hirokazu (Premiul Juriului); „A Touch of Sin”, de chinezul Jia Zhangke (premiu pentru scenariu); „Inside Llewyn Davis”, de Joel şi Ethan Coen (Marele Premiu).

les films de cannes

Filmul lui Jim Jarmusch, „Only Lovers Left Alive“, va fi proiectat în festivalul Les films de Cannes a Bucarest

Premiate sau nu, alte filme de neocolit sunt: „Only God Forgives”, noua colaborare între regizorul Nicolas Winding Refn şi actorul Ryan Gosling după succesul uriaş cu „Drive” (2011); „Jimmy P. (Psychotherapy of a Plains Indian)”, de Arnaud Desplechin şi cu Benicio del Toro şi Mathieu Amalric în distribuţie; „Manuscripts Don’t Burn”, de Mohammad Rasoulof, filmat în secret în Iran; „All is Lost”, un tur de forţă al lui Robert Redford, sub regia lui J. C. Chandor; „Only Lovers Left Alive”, un „romance cu vampiri retro cool” sub bagheta lui Jim Jarmusch; „Grand Central”, de Rebecca Zlotowski, cu Tahar Rahim şi Léa Seydoux; „Fruitvale Station”, în regia lui Ryan Coogler, dublu premiat la Sundance cu Marele Premiu al Juriului şi Premiul Publicului şi distins la Cannes cu Prix de l’avenir în secţiunea Un Certain Regard.

Citiţi şi: Abdellatif Kechiche, regizorul premiat la Cannes, vine în Bucureşti

Întâlnirea din mai dintre Cristian Mungiu şi nimeni altul decât Steven Spielberg, care a prezidat juriul festivalului de pe Croazetă, a fost, se pare, de bun augur, pentru că „Les films de Cannes a Bucarest” va prezenta, în condiţii nemaiîntâlnite până acum acum în România, trei dintre primele filme ale cineastului american: capodopera „Duel” (1971), „The Sugarland Express” (1974) şi „E.T. Extraterestrul” (1982). Intrarea la cele trei proiecţii este liberă.

Pentru a vedea care sunt celelalte filme şi pentru a consulta programul complet şi toate detaliile despre eveniment, accesaţi site-ul festivalului.

Foto: capturi din filmele din programul festivalului Les films de Cannes a Bucarest

27
/10
/22

În cele 4 zile de festival au fost peste 300 de oameni în public, în cele 3 locații: la Cinema Victoria, Faber și Facultatea de Arte și Design. Festivalul a fost deschis cu “Pentru minte tu ești Ceaușescu“, în regia lui Sebastian Mihăilescu, care a avut asociat și primul Q&A al festivalului, și s-a încheiat la Faber, cu proiecția filmului „Alb pe Alb”, în regia lui Viera Čákanyová.

26
/10
/22

În luna noiembrie, la History Channel puteţi urmări un documentar despre istoria Colosseumului (cea mai celebră arenă din toate timpurile), cum este viața trăită în munți, ce știa omenirea în antichitate despre extratereștrii și cum s-au păstrat până astăzi legendele faraonilor.

25
/10
/22

După un turneu sold out al echipei în mai multe orașe din țară, filmul Capra cu Trei Iezi intră oficial în cinematografe pe 28 octombrie, în weekendul de Halloween. Bazat pe povestea lui Ion Creangă, filmul a fost primit de public cu surprindere și nostalgie: scenariul respectă basmul lui Creangă, care este, în fond, o poveste de groază, nu neapărat una de adormit copiii. În rolurile principale joacă Maia Morgenstern și Marius Bodochi, iar regia este semnată de Victor Canache.

21
/10
/22

Duminică, 23 octobrie, de la 18.30, la Cinema Astra va avea loc proiecția filmului documentar dedicat Brașovului, realizat de tinerii care au participat la cursurile „Be-Brașov: retrocedarea emoțiilor I memoria orașului”. Participanții la eveniment vor asista și la o reprezentație de tip teatru verbatim și la o expoziție cu fotografii din Brașov.

20
/10
/22

„Oameni de treabă” / „Men of Deeds”, noul film al regizorului Paul Negoescu, cu Iulian Postelnicu, Vasile Muraru, Anghel Damian și Crina Semciuc în distribuție, va avea o avanpremieră specială în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, sâmbătă, 22 octombrie.

19
/10
/22

CRONICĂ DE FILM După câteva încercări nereuşite de-a lungul anilor de-a face un horror românesc inspirat din literatură sau folclor (de la moroi la vampiri), iată în sfârşit un film căruia nu îi este ruşine să scoată capul în lume - „Capra cu trei iezi”, un debut independent realizat de Victor Canache, care acum câţiva ani lansa şi un scurtmetraj cu acelaşi titlu.

19
/10
/22

Unsul magilor, Black Adam (pseudonimul modern al lui Teth-Adam), spune povestea anti-eroului forțat de împrejurări să ajute câțiva pământeni. Mânat de răzbunare și ură, Black Adam este extrem de eficient în lupta cu opresorii Kahndaq-ului, spre disperarea super-eroilor din Justice Society.

19
/10
/22

După succesul ediţiei precedente cu 88 de minute cu Victor Rebengiuc, o gală care-şi propunea să aniverseze un artist legendar printr-o discuţie intimă şi pasionantă despre ale vieţii şi ale artei, acum spectatorii vor avea ocazia să o întâlnească pe actrița Tora Vasilescu.