Concert și prezentare – Muzică tradițională japoneză
https://www.ziarulmetropolis.ro/concert-si-prezentare-muzica-traditionala-japoneza/

Centrul de Studii Româno-Japoneze „Angela Hondru” vă invită sâmbătă, 25 octombrie, la ora 19:00, în Aula Magna a Universităţii Româno-Americane la un concert şi o prezentare de muzică tradiţională japoneză, susţinute de Prof. Takeshi Yamakawa, Dna. Kazuko Yanase şi Dna. Hiroko Yamamoto. Instrumentele folosite vor fi shakuhachi, koto şi shamisen. 

Un articol de Ziarul Metropolis|24 octombrie 2014

Takeshi Yamakawa este Profesor Emerit al Institutului de Tehnologie din Kyushu, Japonia. A învățat să cânte la instrumentul tradițional Shakuhachi când era student al Universității Tohoku din Japonia, de la profesorul Chikurei Ogata. După un an, când profesorul său a încetat din viață, Takeshi Yamakawa a continuat să studieze Shakuhachi, fără ajutorul unui profesor, ascultând casete audio și discuri de gramofon. În prezent este directorul NPO Muzica, Arte și Cultură Traditională Japoneză în Fukuoka, Japonia.

10620222_736993443002812_7883958293413538000_op

Kazuko Yanase a început să studieze Koto la vârsta de 10 ani, în Kyushu, iar Shamisen la vârsta de 18 ani, de la mama sa, care era Maestru al instrumentelor Shamisen și Koto. Din anul 1989, ține un spectacol în care este acompaniată de Maestrul Shakuhachi, Kodo Araki V, al Scolii Kinka.

Hiroko Yamamoto a început să studieze Shamisen la vârsta de 18 ani, de la mama sa, Kazuko Yanase, iar Koto la vârsta de 6 ani de la dna. Profesor Sachiko Yasutomi. La 18 ani a schimbat profesoara de Koto, studiind cu Keiko Oda. Începând cu anul 1993, studiază Shamisen și Koto cu Hirozaku Fujii , care în prezent este președintele partidului Ginmei-kai și profesor al Universității de Arte din Tokyo.  Este profesor de Koto la liceu.

10294976_736957599673063_7720867726022335249_opInstrumentul tradițional Koto a fost importat din China la sfârșitul secolului al-7-lea. Inițial a avut șapte corzi. Instrumentul folosit în prezent a fost introdus în secolul al-17-lea.  Are 13 corzi din mătase întinse pe “Kotoji” (pod). Așadar, poziția “Kotoji”-ului, joacă un rol important în stabilirea tonului. Ciupirea corzilor se face folosind degetele: mare, arătător și mijlociu cu ajutorul unor unghii speciale numite “tsume.”

Sangen (Shamisen) provine de asemenea din China și a fost introdus în Okinawa la sfârșitul secolului al 16-lea. Are trei corzi iar cutia de rezonanță, numită “do”, este acoperită cu piele de câine sau de pisică, pentru a a amplifica sunetul. Corzile sunt făcute din mătase și din nailon. Interpreții poartă pe palma stângă o bentiță de stofă pentru a facilita alunecarea pe gâtul instrumentului. Plectrumul, folosit pentru ciupirea corzilor, era făcut din fildeș sau carapace de broască țestoasă, însă în prezent este făcut din lemn și are forma unei frunze de ginko.

Shakuhachi a fost importat din China la mijlocul secolului al-7-lea. Flautul japonez are cinci găuri, patru în față și una în spate. Interpretul poate schimba înălțimea sunetului cu un ton întreg sau mai mult folosind diferite tehnici prin care ajustează unghiul de suflare. Înălțimea sunetului poate fi schimbată și prin acoperirea parțială a găurilor.

27
/02
/24

Turneul SoNoRo Conac ajunge în 2024 la ediția a XII-a, intitulată „L’heure bleue” – un titlu inspirat de acel interval de timp în care finalul de zi se pregătește să facă loc înserării, apoi nopții. „Ora albastră” va fi – din perspectiva SoNoRo – un spațiu de visare și un răstimp în care muzica se materializează, trece dincolo de contururi și prinde viață în mod desăvârșit, în unele dintre cele mai frumoase edificii din țara noastră.

20
/02
/24

După cum ne-am obișnuit în ultimii 3 ani, luna februarie marchează primul anunț de artiști al Jazz in the Park! Primele nume confirmate la ediția a XII-a sunt: Cymande (UK), Avishai Cohen Trio (IL), Manu Katche (FR), Tigran Hamasyan Trio (AM), Jazzanova Live (DE), Kinga Glyk (POL), KRiSPER (RO), Amphitrio (RO), Oreglo (UK) și Wasted Generation (IT)!

19
/02
/24

„Dumnezeu m-a atins cu degetul său mic și a spus: compune pentru teatru, doar pentru teatru.” – mărturisea Puccini într-o scrisoare adresată unui prieten. Și, într-adevăr, Puccini a îndeplinit porunca divină pe care simțea că a primit-o la nașterea sa, dedicându-și întreaga sa viață de creație operei, fără a se „irosi” prea mult spre alte genuri muzicale.

15
/02
/24

Joi, 22 februarie 2024 (19.00), BIG BAND-UL RADIO ROMÂNIA ne invită la o nouă seară extraordinară de jazz pe scena Sălii Radio! De această dată, invitatul special al evenimentului este renumitul saxofonist TONY LAKATOS, născut într-o familie de muzicieni din Budapesta.

15
/02
/24

După o retragere temporară din sfera publică, DELIA PANN revine în industria muzicală cu single-ul: The WOOP SONG, care asigură ascultătorilor o călătorie auditivă cu totul specială, un drum către SINE, în timp ce se dansează….electro și progresiv.

14
/02
/24

În data de 2 martie la Timișoara (Filarmonica Banatul Timișoara – Sala Capitol), 14-16 martie la București (Centrul Naţional de Artă “Tinerimea Română”), 23-24 martie la Cluj-Napoca (Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima”) și pe 5 aprilie la Iași (Sala Eduard Caudella, Casa Alecu Balș), vor avea loc audiții pentru admiterea celor mai talentați tineri muzicieni în Orchestrele Naționale de Tineret ale României, la care sunt invitaţi atât actuali membri ai ansamblurilor, cât şi aspiranţii la acest statut, scopul acestor audiţii fiind reconfigurarea acestor orchestre.

12
/02
/24

Școala Academică de balet La Sylphide, alături de Opera Națională București, vă invită, luni, 19 februarie, de la ora 18:30, să sărbătorim împreună un moment special în lumea baletului: Gala de Balet dedicată aniversării a 25 de ani de la înființarea Școlii Academice La Sylphide.