Concursul „George Enescu” sau cum se fac numele în muzica clasică
http://www.ziarulmetropolis.ro/concursul-george-enescu-sau-cum-se-fac-numele-in-muzica-clasica/

Ce au în comun pianiştii Radu Lupu şi Valentin Gheorghiu, violoniştii Silvia Marcovici şi Alexandru Tomescu, cântăreţele Ileana Cotrubaş şi Viorica Cortez, pe lângă faptul că sunt artişti cu o carieră internaţională? Cu toţii au debutat ca laureaţi ai Concursului Internaţional „George Enescu”. Anul acesta, evenimentul se află la a XIV-a ediţie.

Un articol de Liliana Matei|30 Mai 2014

La fel cum George Enescu i-a sprijinit în timpul vieții pe tinerii muzicieni (în anul 1912, a susținut un turneu național, prin care a strâns peste o mie de lire sterline pentru a înființa și acorda un premiu național de compoziție), Concursul Enescu descoperă, susține și promovează tinerele talente din întreaga lume – viitoarele nume sonore ale muzicii clasice.

 

Enescu

George Enescu, alături de unul dintre elevii săi preferați – violonistul Yehudi Menuhin

Evenimentul a debutat oficial în septembrie 1958, odată cu lansarea Festivalului Internațional „George Enescu”.

Referindu-se la interpretarea Preludiului în do diez minor de Bach de către un concurent, la prima ediție a Concursului, cronicarul Alfred Hoffman nota atunci: „De la început simţi că la pian se află o personalitate”.

Concurentul era Li Ming-Qiang (China) și a fost câștigătorul concursului de pian al acelei ediții, fiind și preferatul publicului. Cronicarul a exprimat într-o frază ceea ce își dorea să fie Concursul George Enescu – un loc în care se descoperă personalități muzicale și un punct de pornire în cariera marilor artiști ai lumii.

Li Ming-Qiang a fost inclus ulterior în galeria pianiștilor recunoscuți la nivel mondial, iar în anul 1991 a revenit la București, de data aceasta făcând parte din juriul Concursului George Enescu.

Numeroși alți artiști străini s-au afirmat în cariera internațională datorită vizibilității și recunoașterii oferite de Concursul Enescu. Celebra pianistă georgiană Elisabeth Leonskaja (foto stânga), apropiată a maestrului Sviatoslav Richter și supranumită astăzi “Marea Doamnă a Pianului” a obținut în anul 1964 Premiul I la secțiunea dedicată pianului din cadrul Concursului Enescu.

Agnes Baltsa, Li Ming Qiang, Igor Aleksandrovich Frolov, Arie Vardi, Oleg Moiseevich Kagan, Pascal Mahé Rogé, Cristina Ortiz, Dmitri Alexseev, Valeriy Sokolov sunt alte nume ale căror cariere au fost marcate de participarea la Concursul „George Enescu”.

Ediția 2014

Ediția de anul acesta va fi deschisă, în premieră în istoria concursului, printr-un Concert de Gală la Ateneul Român, pe 6 septembrie. Violonistul Alexandru Tomescu – laureat în cadrul ediției din 1999 a Concursului – și pianistul Amir Tebenikhin – laureat al ediției din 2007 – vor interpreta Rapsodia Nr. 1 în La Major de George Enescu, Concertul pentru Vioară şi Orchestră în Mi Minor Op. 64 de Felix Mendelssohn-Bartholdy și Concertul pentru Pian și Orchestră în La Minor Op. 16, de Edvard Grieg.

Trei dintre cei mai cunoscuți muzicieni ai momentului – un polonez, un german și un român – vor dirija finalele ediției de anul acesta. Marek Pijarowski, fost director artistic al prestigioasei Filarmonici din Polonia va dirija Finala de Vioară. Ovidiu Bălan, unul dintre cei mai apreciați muzicieni de tradiție est-europeană, va fi dirijorul Finalei de Violoncel. Iar reputatul pianist și dirijor german Justus Frantz, apropiat al legendarului Leonard Bernstein, va dirija Finala de Pian.

Înscrierea la concurs – până la 1 iulie

Concursul „George Enescu”, care se desfășoară anul acesta între 8 și 27 septembrie, este singurul din România afiliat la Federația Mondială a Concursurilor Internaționale Muzicale (FMCIM).

Are patru secțiuni – Vioară, Violoncel, Pian și Compoziție – și oferă premii în valoare de 100 000 de euro. Probele competiționale se vor desfășura în două insituții-emblemă ale capitalei, Ateneul Român și Universitatea Națională de Muzică, în timp ce concertele finale vor avea loc la Ateneul Român, alături de Orchestra Filarmonicii „George Enescu”.

Perioada de înscriere pentru concurs se încheie la 1 iulie, iar informațiile despre regulament și formularul de înscriere pot fi accesate pe site-ul Festivalului Enescu.

23
/06
/17

Artiștii care doresc o carieră internațională, contracte care să le permită bugete de dezvoltare sau concerte la Eurosonic, Reeperbahn, Tallin Music Week, Where’s The Music, MENT, Novarock, Hurricane, Lollapalooza și alte mari festivaluri ale lumii au șansa unică să-i întâlnească la Sibiu pe cei mai importanți decidenți din industria muzicală europeană, reuniți în perioada 27-29 iulie pentru prima ediție East European Music Conference.

23
/06
/17

Hit-ul „Despacito“, cântat de Luis Fonsi şi Daddy Yankee, a stârnit isterie în întreaga lumea. Pe lângă faptul că de şase săptămâni este pe primul loc în prestigiosul top Billboard Hot 100, peste 10 milioane de persoane au ascultat, în doar 24 de ore, piesa difuzată de radiourile din Statele Unite.

22
/06
/17

În februarie 1938, vocea Mariei Tănase răsuna pentru prima dată „pe viu" la Radio România, într-un program de cântece româneşti, la emisiunea „Ora satului". Douăzeci de ani mai târziu, celebră deja, Maria Tănase era invitată din nou la microfonul Radioului, să vorbească despre locul în care s-a născut şi despre cântecele sale. Autorul interviului a rămas anonim, ca şi violonistul care cântă discret în fundal. Astăzi de împlinesc 54 de ani de când Maria Tănase, una dintre cele mai mari voci ale muzicii romanesti, nu se mai află printre noi.

22
/06
/17

După o stagiune intensă, care a adus în fața publicului nume sonore ale scenei muzicale naționale și internaționale, și un program la granița între clasic și contemporan, Orchestra Națională Radio susține, alături de Corul Academic Radio, ultimul concert din acest sezon la Sala Radio vineri, 23 iunie, ora 19.00.

22
/06
/17

În ziua dinaintea prezentării spectacolului ”Naharin’s Virus” în FITS 2017, una dintre conferințele de la Librăria Habitus l-a avut ca invitat pe unul dintre cei mai aclamați coregrafi contemporani, colaborator al celor mai importante companii de dans din lume. Un om și un artist care intrigă, năucește și totodată provoacă revelații profunde despre dans, corp și mișcare.

20
/06
/17

Orchestra de Cameră Radio încheie stagiunea la Sala Radio miercuri, 21 iunie, ora 19.00, cu un concert-eveniment sub bagheta lui Jankó Ferenc - Zsolt, dirijor permanent al Operei de Stat din Cluj-Napoca, al Filarmonicii din Oradea și dirijor asistent al Budapest Festival Orchestra.

15
/06
/17

Proiectul Tango la cetate se deschide în luna iunie prin două concerte susţinute la Hunedoara (16 iunie) şi Alba Iulia (24 iunie) de binecunoscutul grup Argentango. La Hunedoara concertul va avea loc la Castelul corvinilor, în Sufrageria Bethlen pe 16 iunie de la ora 19,00 iar la Alba Iulia, proiectul va fi inclus în “Sărbătoarea muzicii” şi se va desfăşura în Piaţa cetăţii de la ora 18.00

15
/06
/17

”Captivează instantaneu... Inspirat din Keaton, Fellini și desigur Chaplin, acest spectacol atemporal despre hilare accidente minore și acrobații excepționale este încântător...Obligatoriu de văzut... Contagios, extraordinar, magic.. Adorabil...Un deliciu, mergeți neapărat să-l vedeți....” Dincolo de astfel de spicuiri din aprecierile presei internaționale la adresa acestui spectacol, exact în ziua în care o mult necesară lege a fost adoptată în România (interzicerea folosirii de animale sălbatice în numerele de circ pe tot teritoriul țării), ”Pss psss/ Chiar... fără cuvinte” a făcut istorie în multe suflete și la FITS 2017.

14
/06
/17

Față de cum au cunoscut circul multe generații, acest relativ nou tip de artă performativă, circul contemporan, împletește acrobațiile și performanțele fizice cu dansul, prezentarea unui fir narativ prin mijloace de expresie teatrală, lightning design și o estetică centrată pe om, pe sentimentele, călătoria și poveștile sale. Australia, patria celebrissimei trupe Cirque du Soleil,  este unul dintre creatorii circului contemporan, care a luat avânt în anii 1970. Este o artă care conectează corpurile și sufletele fără a avea nevoie de prea mult decor sau artificii ornamentale sau de animale. Istoria circului dar și numeroasele frământări și teme ale culturii contemporane se regăsesc în această artă măiastră, complexă, extrem de muncită și totodată simplificată până la esențe: mișcare, dans, ritm, conexiune, capodoperă a corpului uman. Doamnelor și domnilor, Circa Contemporary Circus!

13
/06
/17

Compania spaniolă Tutais a adus la FITS 2017 un spectacol cu care publicul românesc cu siguranță a rezonat puternic. ”Dansul urșilor din Pirinei” valorifică o tradiție culturală extrem de veche în multe zone montane ale Europei și ale lumii, inclusiv în România, în centrul căreia se află urșii și lumea lor de munți și păduri. Încărcătura simbolică enormă a ursului este, toată, incorporată în acest spectacol: animal totemic, heraldic, călăuză a sufletelor după moarte, vestitor ritualic al primăverii, simbol regal înțelepciunii dar și al forței brute dezlănțuite, arhetip al vindecătorului șamanic, principiu dual al adormirii și reînvierii și multe altele.

13
/06
/17

Știți unde e Guadalupe? În largul coastei vestice a Mexicului. Știți ce legătură are cu România? (Desigur, dincolo de faptul că este cel mai populat teritoriu al Uniunii Europene -întrucât aparține de Franța, face parte și din UE- din America de Nord.) Una enormă, aceeași legătură pe care o poate stabili orice loc din lume cu un altul: conexiunea prin muzică, dans, ritm, culoare, zâmbet, bucurie.

Page 1 of 10512345...102030...Last »