Corespondenţă de la Berlin „Luminiţa de la capătul tunelului“
https://www.ziarulmetropolis.ro/corespondenta-de-la-berlin-luminita-de-la-capatul-tunelului/

EXCLUSIV Irina Margareta Nistor, critic de film, corespondenṭă specială de la Berlin pentru Ziarul Metropolis. „În sfârşit am ajuns la ea. Și este una strălucitoare, venită din lumea Fraţilor Lumière, e Luminiţa noastră, Gheorghiu, care a păşit pe covoarele roşii de la Cannes şi Los Angeles cu „Moartea Domnului Lăzărescu” şi  acum ca Doamna în […]

Un articol de Irina Margareta Nistor|17 februarie 2013

EXCLUSIV Irina Margareta Nistor, critic de film, corespondenṭă specială de la Berlin pentru Ziarul Metropolis.

„În sfârșit am ajuns la ea. Și este una strălucitoare, venită din lumea Fraților Lumière, e Luminița noastră, Gheorghiu, care a pășit pe covoarele roșii de la Cannes și Los Angeles cu „Moartea Domnului Lăzărescu” și  acum ca Doamna în roșu (și negru pe ecran) în filmul lui Călin Peter Netzer : „Poziția copilului” .

Pelicula a luat primul Urs de aur pentru lung metraj, după ce în 2004 România prin Cristi Puiu îl lua pentru unul pentru un scurt „Un cartuș de kent și un pachet de cafea ” cu Mimi Brănescu, care era tot un fiu plictisit de un tată disperat (senzaționalul, de curând sărbătorit: Victor Rebengiuc), iar în recentul premiat polițistul colosal de versatil, inițial just și apoi profitor, dar și Bogdan Mustață, a venit cu un trofeu din prețiosul metal, cu „O zi bună de plajă ” în 2007, cu Cerasela Iosifescu, care acum e polițista severă cu făptașul și miloasă, omenoasă cu familia victimei.

Mai mult Mustață a semnat regia și unei noi premiere, debutul său în lungmetraj „Lupul” în care joacă recenta shooting star tot la Berlinală, o altă tânără speranță deja confirmată în „Eu când vreau să fluie, fluier”, Ada Condeescu, al cărui regizor a luat un Urs de Argint, foarte promițătorul Florin Șerban.

Mare parte dintre actori sunt prezenți și pe scenele noastre și cred că ar trebui să nu ratăm niciun spectacol de-al lor, până va începe să ruleze, din 8 martie, în cinematografele și mall-urile autohtone marele învingător din seara de 16 februarie 2013, care fără scenariul de ceasornicar de Rolex al lui Răzvan Rădulescu, scris la patru mâini cu Netzer, și fără înterpretarea fără cusur a unei lungi liste de artiști de mare intensitate, n-ar fi ajuns pe prima pagină și în buletinele de știri de pe canalele europene!

Prin urmare, vânați afișele de la Metropolis sau de la alte teatre, importante, mai ales că-i au în repertoriu pe: Luminița Gheorghiu, Vlad Ivanov, Ilinca Goia, Florin Zamfirescu,  Oxana Moravec, Tania Popa, Adrian Titieni, Mimi Brănescu, Cerasela Iosifescu, Natașa Raab și poate se reapucă spectacole pe viu și Bogdan Dumitrache, ca să-i facă pe plac bunului său profesor, Mircea Albulescu!“.

Irina-Margareta Nistor

 Prezența la Berlinală este sponsorizată și în acest an de BEREA SILVA

 


23
/09
/20

OPINIE Prea puținele recompense juste acordate la Gala Premiilor Uniunii Cineaștilor din România, ediția 2020, nu pot șterge senzația generală că un astfel de eveniment este mai puțin despre recunoașterea valorii reale, cât mai ales despre a mulțumi pe cât mai mulți, în special dintre cei apropiați de UCIN.

09
/08
/20

"Tot amânam întâlnirea cu Dan Chişu. Recent am reuşit să ne vedem şi mai ales să-i văd ultimul film regizat – ”5 minute”. Ce pot spune despre film? Surpriza a fost neaşteptat de...". Citiţi un text pentru Ziarul Metropolis al scriitorului Vasile Ernu.

31
/01
/20

CORESPONDENȚĂ DIN BRUXELLES. La BOZAR, în Bruxelles, până acum în februarie 2020, puteți vizita (contra unei sume modice) o excepțională Expoziție Brâncuși. Este perla coroanei în prezența României la festivalul EUROPALIA, care în 2019 a fost dedicat țării noastre.

28
/01
/20

Îndeobște, afacerile premiilor literare din România sunt banale și jalnice reglări de conturi între găști, se desfășoară între oameni care ar intra toți într-o debara sau într-o cabină telefonică. Certuri mari, mize mici.

15
/11
/19

În ziua când am răspuns invitației onorante de a mă implica în bunul mers al festivalului arădean, ca director artistic, timp de aproape un deceniu, între 2002 și 2010, mi-am amintit de căldura cuvintelor regretatului meu frate, Victor Parhon, aflat în această ipostază până în anul trecerii sale în eternitate, cu privire la carsimaticul public de aici, la emoția sa neînchipuit de puternică, la trăirile  unor adevărați și fideli prieteni ai scenei și ai valorilor pe care aceasta le cultivă.

27
/09
/19

OPINIE Rezultatele celui mai recent concurs de proiecte de film organizat de Centrul Național al Cinematografiei (CNC) au declanșat scandal. Se întâmplă aproape mereu. Motivul principal: finanțarea primită de unii regizori controversați și ocolirea unor regizori importanți. Însă de ce se ajunge aici? Și ce se poate face pe viitor?

22
/08
/19

CRONICĂ DE FILM Nu e o întâmplare că regizorul lui „Poliţist, adjectiv”, unul dintre filmele emblematice ale Noului Cinema Românesc, oferă cel mai neaşteptat lungmetraj al ultimilor ani, care poate aduce o schimbare de direcţie. „La Gomera” este o reconfirmare: Corneliu Porumboiu rămâne cel mai inventiv, surprinzător şi autoreflexiv cineast român.

23
/06
/19

OPINIE Proaspăt intrat și în cinematografele de la noi, un nou film șochează o parte a spectatorilor, care îl califică drept „scârbos” sau „odios”: „Mănușa de Aur”, cu care Fatih Akin a agitat puternic apele și la premiera mondială din competiția de la Berlin. Când am devenit atât de sensibili?

07
/05
/19

PREVIEW Cu „La Gomera”, Corneliu Porumboiu a ajuns în sfârșit acolo unde îi era locul: în Competiția de la Cannes, cel mai important festival de film. El concurează pentru Palme d`Or cu cineaști-cult ca Almodóvar, frații Dardenne, Jarmusch, Kechiche, Loach, Malick sau Tarantino. La ce să ne așteptăm?

20
/03
/19

OPINIE Pentru al doilea an consecutiv, trofeul Gopo pentru cel mai bun film ajunge la un lungmetraj care s-a remarcat în special prin succes la public, și mai puțin prin prezențe în festivaluri sau elogiile criticii. În acest caz, „Moromeții 2”, de Stere Gulea. Este reconfirmarea unei schimbări în receptarea filmului românesc.

15
/01
/19

După cum veți afla de pe această pagină, sunt un băiețel de doi ani, diagnosticat după Crăciun cu neuroblastom* (cancer – cu metastaze multiple). Știu că asta sună un pic înfricoșător, dar câtă vreme există speranțe, rămân încrezător. Iată, am reușit și o rimă, mi se mai întâmplă...

28
/12
/18

OPINIE Scris și regizat de Alfonso Cuarón, „Roma”va rămâne foarte probabil în istorie ca filmul despre care s-a discutat și s-a scris cel mai mult în 2018. Și asta chiar înainte de premiera mondială la Festivalul de la Veneția, unde a obținut, fără rezerve, Leul de Aur.

13
/12
/18

Vă mai amintiți scena finală din "Smoke" / "Fum de țigară" (1995), filmul regizat de Wayne Wang, după scenariul lui Paul Auster, faimosul scriitor new-yorkez? Aceea în care Auggie (Harvey Keitel) îi dăruiește prietenului său Paul Benjamin (William Hurt), scriitor, o minunată poveste de Crăciun. Întreaga scena este însoțită de melodia lui Tom Waits, "Innocent when you dream".

11
/12
/18

Au între 70 și 80 de ani. Sunt un cuplu. Ea vorbește, îl ghidează, îl ceartă și îl așează. El tace. Ea mă calcă de două ori pe picior, o dată se scuză, a doua oară consideră că noroiul mă prinde bine, așa că așteaptă să-i mulțumesc.

21
/11
/18

OPINIE Cum se explică succesul lui „Moromeții 2”, care pare de neoprit în drumul de a deveni cel mai vizionat film românesc cel puțin de după 2000? Am încercat să ofer cinci motive ale acestei primiri neașteptate pe care publicul român i-o oferă noului film al veteranului regizor Stere Gulea.