Culori în câmp electric, la Conacul Otetelișanu
http://www.ziarulmetropolis.ro/culori-in-camp-electric-la-conacul-otetelisanu/

Fundaţia “Domeniul Otetelişanu”, în parteneriat cu Galeria Danaart şi Arts United, anunţă tabăra de pictură “În câmp electric”, proiect în cadrul unui amplu program de rezidenţe pentru lumea artistică şi industriile creative, derulat la Conacul Otetelişanu.

Un articol de Liliana Matei|11 Septembrie 2014

Evenimentul se va desfășura în perioada 22-30 septembrie, la Conacul Otetelișanu din Benești, un sat aflat la 40 de kilometri de Craiova. Zece artiști sunt invitați să imagineze povești în casele în care desena, cândva, Constantin Lecca, artistul care-și adjudeca, pe la 1800, meritul de a fi fost primul de pe aceste meleaguri care să picteze icoane în stil occidental sau primul care, alături de boierii Otetelișeni, să fi tipărit reviste și cărți la Craiova.

Istoriile vor căpăta culori și sensuri contemporane, în viziuni cu mesaj – deși arta flirtează de ani buni cu nihilismul -, sau în linii inspirate de frumos – deși mai e prea clar unde se sfârșește misiunea lor estetică. În casa Otetelișenilor de la Benești s-a născut Petrache Poenaru, membru titular al Academiei Române, fondatorul colegiilor naționale din București și Craiova. Probabil că cei mai mulți îl cunosc, însă, mai degrabă drept inventatorul tocului cu rezervor, brevetat la Paris și Viena în 1827, sub complicatul nume de “condeiul portăreț alimentându-se el însuși cu cerneală”.

Păstrând tradiția deschizătorilor de drumuri, la Benești se va testa acum brevetul unui desenator. Pictorii invitați în casa Otetelișenilor vor folosi, în premieră, culorile Caran d’Ache, faimoasa linie profesională elvețiană aleasă să poarte mai departe faima caricaturistului francez care, alături de Emile Zola, uimea lumea pe la 1900. Un anume Arnold Schweitzer a împrumutat, în 1915, acest pseudonim celebru, Caran d’Ache, pentru a fonda la Geneva casa elvețiană de excelență pentru instrumente de scris și culori profesionale. Tot el a inventat un creion special de desen, brevetat cu numele companiei, obiect care între timp a căpătat recunoaștere internațională. În nuanțe cu atâta istorie poate că ar căpăta alt sens căsuța albă a boierilor olteni, pierdută acum printre frasinii care însoțesc un drum gălbior ce duce spre biserică.

O culă boierească ce rămâne senină în amintirea vremurilor în care Otetelișenii se mândreau cu primele școli ridicate în Oltenia sau se întunecă de zarva zilelor în care însuși Tudor Vladimirescu trecea pe aici, în bubuit de flinte și în ropotul zecilor de panduri călări, pentru a le tăia capetele jefuitorilor.

O parte dintre lucrările realizate în cadrul acestui program vor fi incluse în Colecția Otetelișanu, tablourile urmând să fie expuse în cadrul unui eveniment unic, care va avea loc la Galeria Odeon din București.

EXCELENȚĂ ÎN STIL CLASIC

Promotor al culturii și al evenimentelor de înaltă ținută, Fundația “Domeniul Otetelișanu” derulează un amplu program de rezidențe culturale la Conacul de la Benești, serie în care, de la începutul acestei veri, a găzduit mai multe evenimente de anvergură, printre care colocviul pentru excelență în presă – organizat cu sprijinul Institutului Polonez, workshop-uri pentru film documentar, sub îndrumarea regizorilor Copel Moscu și Napoleon Helmis, sau rezidențe de etnografie, care s-au bucurat de sprijinul mai multor misiuni diplomatice la București.

Tabăra de pictură “În câmp electric”, la care au fost invitați zece pictori în ascensiune din România și Franța, va închide acest sezon al burselor de creație, care va fi reluat după câteva săptămâni de vacanță. Programele destinate industriilor creative sunt derulate pentru duce mai departe faima boierilor care au pornit din aceste locuri pentru a-și continua destinul de deschizători de drumuri, iluminați și filantropi. De numele lor se leagă primele piese de teatru și de operetă în limba română, primele tipărituri din Oltenia, primele școli cu predare în limba română, decizii politice cruciale și… de ce nu, amintirea celor mai faimoase baluri, organizate la București, pe la 1900, în cel mai elegant stil parizian.

Imagine: Eugen Vasile Iovan

22
/06
/17

În ziua dinaintea prezentării spectacolului ”Naharin’s Virus” în FITS 2017, una dintre conferințele de la Librăria Habitus l-a avut ca invitat pe unul dintre cei mai aclamați coregrafi contemporani, colaborator al celor mai importante companii de dans din lume. Un om și un artist care intrigă, năucește și totodată provoacă revelații profunde despre dans, corp și mișcare.

15
/06
/17

La Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu de anul acesta, Mikhail Baryshnikov prezintă un one-man show intitulat „Brodsky/Baryshnikov”, în regia lui Alvis Hermanis, bazat pe poemele poetului rus Joseph Brodsky. Cele două reprezentații sunt programate pe 15 iunie, ora 22.00, și 16 iunie, ora 18.00.

15
/06
/17

”Captivează instantaneu... Inspirat din Keaton, Fellini și desigur Chaplin, acest spectacol atemporal despre hilare accidente minore și acrobații excepționale este încântător...Obligatoriu de văzut... Contagios, extraordinar, magic.. Adorabil...Un deliciu, mergeți neapărat să-l vedeți....” Dincolo de astfel de spicuiri din aprecierile presei internaționale la adresa acestui spectacol, exact în ziua în care o mult necesară lege a fost adoptată în România (interzicerea folosirii de animale sălbatice în numerele de circ pe tot teritoriul țării), ”Pss psss/ Chiar... fără cuvinte” a făcut istorie în multe suflete și la FITS 2017.

14
/06
/17

Față de cum au cunoscut circul multe generații, acest relativ nou tip de artă performativă, circul contemporan, împletește acrobațiile și performanțele fizice cu dansul, prezentarea unui fir narativ prin mijloace de expresie teatrală, lightning design și o estetică centrată pe om, pe sentimentele, călătoria și poveștile sale. Australia, patria celebrissimei trupe Cirque du Soleil,  este unul dintre creatorii circului contemporan, care a luat avânt în anii 1970. Este o artă care conectează corpurile și sufletele fără a avea nevoie de prea mult decor sau artificii ornamentale sau de animale. Istoria circului dar și numeroasele frământări și teme ale culturii contemporane se regăsesc în această artă măiastră, complexă, extrem de muncită și totodată simplificată până la esențe: mișcare, dans, ritm, conexiune, capodoperă a corpului uman. Doamnelor și domnilor, Circa Contemporary Circus!

12
/06
/17

În a doua zi a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (10 iunie) a fost prezentat spectacolul de dans aerian ”TANGO LA ALTITUDINE II”, semnat de coregrafa argentiniană Brenda Angiel, continuarea unui spectacol prezentat anterior tot la FITS de aceeași companie. Un performance în aer, în lumini, umbre și fum, într-un spațiu care nu mai e spațiu definit de limite ci e libertate și respirație largă.

22
/05
/17

Când am trecut de scanerul metalic de la intrarea de la numărul 16, strada Cadet, din cartierul parizian Faubourg-Montmartre, aveam sentimentul vag că ma aflu acolo pentru a descoperi ceva ce în mod obișnuit este rezervat doar câtorva cercuri restrânse. Ce anume, greu de spus. Nu plănuisem ieșirea, Diana, o prietenă apropiată, nu putuse să vină. Nu-i nimic, o descoperire inițiatică, mi-am spus.

18
/05
/17

Astăzi este Ziua internațională a muzeelor, prilej pentru a vă prezenta un top al celor mai frumoase muzee din lume, întocmit anul trecut de cunoscutul site TripAdvisor, și de pe care nu lipsesc muzee precum: Luvru, Prado, Van Gogh sau Muzeul Metropolitan de Artă din New York.

09
/05
/17

Primăria Capitalei, prin ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București deschide joi, 18 mai, ora 19:00, expoziția „Ucenicie prin arte. Sorin Costina, colecționar”, una dintre cele mai importante colecții de artă postbelică autohtonă, ce cuprinde lucrări semnate de Corneliu Baba, Horia Bernea, Ștefan Bertalan, Paul Gherasim, Ion Grigorescu, Florin Mitroi, Paul Neagu, Florin Niculiu, Ion Dumitriu, Constantin Flondor, Sorin Dumitrescu etc.

Page 1 of 3312345...102030...Last »