Cum ne vindecăm de copilărie şi ne intoxicăm cu bătrâneţe
https://www.ziarulmetropolis.ro/cum-ne-vindecam-de-copilarie-si-ne-intoxicam-cu-batranete/

Este vineri după-amiaza şi Teatrul Odeon este înconjurat de o mare de oameni, în principal actori şi teatrologi. Teatrul German de Stat de la Timişoara prezintă spectacolul „Fetiţa din bolul peştelui auriu” în regia lui Radu Afrim. Vor avea loc două reprezentaţii, cu casa închisă.

Un articol de Judy Florescu|9 mai 2014

Un spectacol al lui Radu Afrim este o zdruncinare a tuturor impresiilor și părerilor pe care le poți avea despre teatru în momentul acela. Spectacolele lui sunt atât de speciale încât nu pot fi încadrate în vreo categorie, nici măcar nu poți spune dacă îți plac sau nu, nefiind create pe unul din stilurile cu care ne-am obișnuit în teatrele bucureștene.

Numele lui Radu Afrim pe afiş te împinge de fiecare dată să vezi spectacolul, chiar şi când acesta se desfășoară în limba germană, cu subtitrare. Regizorul a ales ca un text în engleză să fie montat în limba germană, realizându-se astfel și o dublă traducere – română și germană.

Indiferent de motivul pentru care te afli în sală, nu ești de fapt acolo, și odată cu muzica, luminile, mișcările și glasul actorilor începi să fii mișcat, învăluit și conectat la o lume feerică. Nu mă refer la scenografia sublimă creată de Dragoș Buhagiar. Mă refer la lumile pe care le construiește Radu Afrim, prin energiile pe care le accesează în actori şi care se revarsă spre public.

Fiecare personaj din familia fetiței Iris a pierdut fericirea și apelează la fuga de realitate; fiecare îşi găseşte refugiul în elemente exterioare comunicării față de ceilalți, neîncetând să caute iubirea.

Tatăl (Georg Peetz), stâlpul familiei, este cufundat în geometrie și sensuri abstracte, renunțând să o mai fascineze pe soția sa, iar orice încercare de conversație devine un shimb inutil de argumentel.

„Oamenii fericiți mi se par ciudați. Să fiu sincer. Soția mea e o persoană fericită de la natură.”

Mama (Olga Torok) este sufocată de lipsa de implicare în căsnicie a soțului său, motiv pentru care îl invocă pe Arnie, un fost iubit decedat în război, căruia îi dedică un cântec.

„Timp de 12 ani m-am gândit că e suficient să fii iubit. Dar trebuie să și iubești.”

Iris (Silvia Torok), un copil precoce cu un intelect dezvoltat și un simț al lucrurilor aparte, pune la îndoială tot ce a învățat la școală și la 11 ani se comportă, acționează și reacționează după propriile reguli. Dobândirea cunoștiințelor din toate domeniile culturii, pe care le-a studiat singură, a ajutat-o să devină unicul stăpân al conștiinței sale. A ales să devină budistă și să creadă în reîncarnare.

După pierderea peștișorului auriu, Amahl, aruncat în canalizare, la malul mării îl întâlnește pe Mr. Lawrence (Horia Săvescu) un străin misterios a cărui prezență în casa fetiței îi va fi decisivă relației dintre părinții micuței, dar și chiriașei lor, Miss Rose.

„Acesta e momentul când știu că nu există nimic, trecut sau prezent, ce ar putea să schimbe lucrurile, că numai norocul le influențează.”



05
/04
/24

Brașov Jazz & Blues Festival, unul dintre marile festivaluri urbane de gen din România, revine între 15 și 18 august 2024, cu cea de-a 12-a ediție, iar orașul Brașov va fi din nou gazdă pentru peste 100 de artiști din toate colțurile lumii, care vor învălui publicul în ritmurile vibrante ale muzicii născute din jazz și blues.

04
/04
/24

Evenimentele interdisciplinare propuse în proiectul de cercetare coregrafică ROOTS, un proiect AREAL co-finanțat de AFCN, vin în întâmpinarea crizei generalizate care ne împresoară, căutând soluții pe măsura complexității problemelor suprapuse și interdependente cu care ne confruntăm, îndemnând la o explorare a rădăcinilor ce unesc omul, societatea în care trăim și întreaga biosferă.

02
/04
/24

Institutul Cultural Român participă în premieră, prin ICR Bruxelles și Centrul Național al Cărții, cu un stand propriu la „Foire du livre de Bruxelles / Târgul Internațional de Carte de la Bruxelles”, care se va desfășura în perioada 4-7 aprilie 2024, la Centrul de expoziții Tour et Taxis din capitala Belgiei.

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.