Director Christie’s: „Muza” – sculptura care l-a făcut celebru pe Brâncuşi în America
https://www.ziarulmetropolis.ro/director-christies-muza-sculptura-care-l-a-facut-celebru-pe-brancusi-in-america/

„Muza”, bustul în ghips sculptat de Brâncuşi în 1912 având-o ca model pe baronesa Renée-Irana Frachon, a fost o lucrare de răscruce la începutul perioadei de afirmare a sculptorului român, opera care i-a făcut cunoscut geniul peste ocean. „Muza” va fi scoasă la licitaţie de Christie’s în seara de 7 noiembrie, alături de alte 70 […]

Un articol de Andrada Văsii|6 noiembrie 2012

„Muza”, bustul în ghips sculptat de Brâncuşi în 1912 având-o ca model pe baronesa Renée-Irana Frachon, a fost o lucrare de răscruce la începutul perioadei de afirmare a sculptorului român, opera care i-a făcut cunoscut geniul peste ocean.

„Muza” va fi scoasă la licitaţie de Christie’s în seara de 7 noiembrie, alături de alte 70 de opere de pictori şi sculptori impresionişti şi moderni: Chagall, Picasso, Giacometi, Matisse, Monet, valoarea totală a lotului fiind estimată la peste 250 de milioane de dolari.

Modelul iniţial a fost sculptat în marmură, dar organizatorii expoziţiei Armory Show din 1913, la New York, l-au rugat pe artist să execute o replică in ghips, deoarece costul asigurării pentru versiunea din marmură era prea ridicat, astfel că lucrarea, alături de alte trei exponate, a ajuns peste ocean, unde a rămas de atunci.

Modelul executat în lut are câteva detalii în plus faţă de versiunea în marmură. „A fost pentru prima dată cand publicul american a putut sa ia cunoştinţă de geniul lui Brâncuşi în sculptură. A schimbat complet percepţiile asupra artei moderne”, spune Sharon Kim, director internaţional al Casei de Licitatii Christie’s.

Datorită succesului de care s-au bucurat exponatele, Walt Kuhn, unul dintre organizatorii Armory Show, a cumpărat de la artist „Muza” în ghips, pe care a păstrat-o în colecţia sa personală. După moartea lui Kuhn, soţia sa a donat opera Muzeului Guggenheim, în 1955, care a organizat cu această ocazie prima expoziţie dedicată sculptorului român în Statele Unite. Evenimentul a fost considerat de ArtNews „cea mai importantă expoziţie de arta modernă” până la vremea respectivă.

Succesul de care s-a bucurat „Muza” în Statele Unite i-a permis lui Brâncuşi să-şi lanseze cariera de sculptor modernist. „Fără americani, nu aş fi fost în stare să produc toate aceste opere, nici măcar să exist”, declara el la sfârşitul vieţii.

În 1986, opera a fost scoasă la vânzare pentru prima dată, când a fost achiziţionată de actualul proprietar, fiind ţinută în proprietate privată şi prezentată de Christie’s pentru vizionare prima dată în acest week-end, înaintea licitaţiei de pe 7 noiembrie. „Practic, nu a fost expusă în public la vreo expoziţie şi nu a fost văzută în ultimii 25 de ani”, a adăugat Sharon Kim.

„Muza” (“Une Muse”) este a doua operă de Constantin Brâncuşi scoasă la vânzare la New York anul acesta, organizatorii estimând un preţ de vânzare între 10 şi 15 milioane de dolari. „Prometeu” („Prométhée”), un cap turnat în bronz realizat de Constantin Brâncusi în 1911, s-a vândut în luna mai a acestui an pentru suma de 12,6 milioane de dolari, tot la New York, într-o licitaţie organizată de Sotheby’s.

 

Sursa: Mediafax

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.