Dragoș Bâscă, promoter muzical: „Mă interesează ca publicul să aibă o experiență memorabilă”
https://www.ziarulmetropolis.ro/dragos-basca-promoter-muzical-ma-intereseaza-ca-publicul-sa-aiba-o-experienta-memorabila/

INTERVIU Dragoş Bâscă, manager al Twin Arts, lucrează cu muzicieni români încă din 2003. În 2011 a lansat proiectul Jazz Night Out, care i-a adus la Bucureşti pe unii dintre cei mai importanţi muzicieni de jazz din lume. În primăvara aceasta, la Sala Radio, îi putem asculta pe Hiromi (25 martie) şi pe Dhafer Youssef (10 aprilie).

Un articol de Adina Scorţescu|10 martie 2014

INTERVIU Dragoș Bâscă, manager al Twin Arts, lucrează cu muzicieni români încă din 2003. În 2011 a lansat proiectul Jazz Night Out, care i-a adus la București pe unii dintre cei mai importanți muzicieni de jazz din lume. În primăvara aceasta, la Sala Radio, îi putem asculta pe Hiromi (25 martie) și pe Dhafer Youssef (10 aprilie).

Cum ați început să fiți promoter muzical? Cât e business și cât e pasiune?

Acum 11 ani am organizat primul nostru concert la Iaşi. A fost o întâmplare. Eram prieteni buni cu mulţi muzicieni din scena locală şi mai mult ei ne-au convins că am putea face asta. Concertele nu au fost însă singura noastră activitate acolo. Am avut şi un club, am organizat lansări de carte, piese de teatru, expoziţii, lansări de filme etc.

Din 2011 ne-am relocat la Bucureşti unde ne-am concentrat în special pe concerte rock, jazz şi blues şi am dezvoltat parteneriate importante cu Institutul Cultural Polonez, şi ambasadele Japoniei, Israelului, Elveţiei, Armeniei.

Cred că e extraordinar de important să fii pasionat de ceva ce ulterior s-ar putea transforma într-un business. Desigur, pasiunea nu garantează succesul, dar un antreprenor pasionat de ce face va avea mai multă forţă să depăşească obstacolele ce par uneori insurmontabile.

Care sunt obiceiurile dumneavoastră de meloman?

Sunt ascultător de muzică de când mă ştiu şi colecţionar de la 15-16 ani. Am început cu casete, iar acum colecţionez în continuare cd-uri. Sunt într-o perpetuă căutare muzicală şi ascult cu aceeaşi bucurie metal, jazz şi rock.

Audiţiile le fac pe un sistem audio dedicat (cd player + amplificator + boxe ) şi la căşti direct din telefon când merg pe jos. În ultima vreme, am fost mai mult la concerte de rock, evenimente outdoor şi mai puţin în cluburi.

Se spune despre piața muzicală de la noi că e ,,la început”. Cum arată o piață matură?

Da, e loc de mai mult bine pe scena noastră muzicală. Mai mult curaj şi mai multă muncă de self promotion ar ajuta o parte din artişti să ajungă ceva mai departe. Vorbim de cei care pot genera vânzări de bilete la concertele lor. Restul sunt într-o piaţă paralelă a evenimentelor private, care din cauza diminuărilor de bugete din companii realizează acum că şi-au alienat publicul ţintă.

O piaţă muzicală matură în primul rând are artişti de export şi putere de absorbţie mare a evenimentelor. Dacă, în ceea ce priveşte evenimentele, în ultimii ani piaţa s-a dezvoltat, artiştii români care sunt cumpăraţi de promoteri din alte ţări sunt extrem de puţini. România nu suportă comparaţie nu doar cu ţări ca SUA , UK, Franţa sau Italia, dar nici măcar cu ţările scandinave.

Din 2012 organizați Jazz Night Out. Ce este acest proiect și care a fost concertul care v-a adus cea mai mare bucurie?

E o călătorie aventuroasă în care ne însoţeşte şi publicul. Aducem muzicieni valoroşi şi încercăm să scoatem spectatorii din zona de confort şi să experimenteze. I-am adus până acum în Bucureşti pe Nik Bärtsch’s Ronin, Hiromi Trio Project feat, Anthony Jackson & Simon Phillips, Eric Sardinas, Avishai Cohen Trio, Tigran Trio, Vijay Iyer Trio şi pe câştigătorii unui Grammy anul acesta, americanii Snarky Puppy.

Pe lângă publicul avizat, suntem mai mult decât interesaţi să îi aducem în sălile de concerte şi pe cei care nu au nici un fel de experienţă anterioară cu Jazz-ul. Vrem să demonstrăm oamenilor că preţiozitatea cu care se „operează” atunci când e vorba de jazz poate fi abandonată. Trebuie să fii relaxat şi să iubeşti muzica, sunetele şi instrumentele. Restul se întâmplă în timpul concertului.

Toate concertele şi momentele petrecute cu muzicienii au fost minunate, dar îmi vin în minte momentele în care Vijay Iyer a trebuit să repete într-o casă particulară la pian timp de o oră, iar eu ascultam nebunia de note revărsate dincolo de uşă.

Sau cel în care Simon Phillips o privea pe Hiromi în timpul unui solo. Era multă căldură şi bucurie în ochii lui şi ne-a povestit ulterior ca în tot turneul a privit-o vrăjit din backstage.

Ce concerte organizează Twin Arts anul acesta?

Anul acesta am anunţat deja mai multe concerte la Sala Radio. Pe 25 martie va concerta pianista japoneză Hiromi, de data aceasta în recital solo, iar pe 10 aprilie tunisianul Dhafer Youssef, care cântă la oud şi voce în formulă de cvartet.

Pe 14 octombrie vom avea două concerte: seara va fi deschisă de vocalista sud-coreeană de jazz Youn Sun Nah care face furori în Europa şi care va cânta în formula de duo cu minunatul chitarist suedez Ulf Wakenius.

Continuăm cu unul dintre cei mai importanţi trompetişti europeni, italianul Paolo Fresu şi al său Devil Quartet. De menţionat că Youn Sun Nah va concerta în premieră în România, iar Paolo Fresu va cânta pentru prima dată la Bucureşti. Curând vom anunţa şi alte concerte, aşa că fiţi cu ochii pe noi.

Ce v-a determinat s-o „aduceți”, din nou, pe Hiromi la București?

Primul concert Hiromi la Bucureşti, în 2012, a fost sold out cu o săptămână înainte de data anunţată şi mulţi doritori nu au putut să o vadă. Există deci public numeros pentru Hiromi, iar un recital solo este cu totul altă experienţă decât o formulă de trio. Un lucru important de spus este că, spre deosebire de trupele rock, formulele de jazz sunt foarte fluide şi muzicienii dezvoltă mereu proiecte surprizatoare ce merită urmărite.

Fiecare nou album sau nou proiect include an de an aceleaşi oraşe importante în turneul artiştilor. Bucureştiul poate şi trebuie să fie aşezat pe această hartă pentru că are un public minunat. După toate datele, acest concert va fi din nou sold out, pentru că mai sunt foarte puţine bilete.

Suntem fericiţi că avem alături de noi în acest proiect Ambasada Japoniei şi branduri valoroase ca Yokogawa, Honda, Yamaha şi agenţia de turism Free Spirit.

Cum alegeți spațiile în care vor avea loc concertele?

Ne interesează ca publicul să aibă o experienţă memorabilă şi o sală cu acustică bună şi confortabilă contează mult. Credem că în acest moment Sala Radio este cea mai bună sală de concerte pentru proiectele noastre.

Pe lângă Sala Radio, organizăm concerte şi în Silver Church, unul dintre puţinele cluburi din Bucureşti cu o scenă rezonabilă pentru muzicieni şi zonă de backstage, ca să nu mai vorbim de personalul excelent pregătit pentru evenimente.

Lăsând deoparte evenimentele organizate de Twin Arts, care ar fi pentru dumneavoastră Top 3 al concertelor din 2014?

Având în vedere că anul abia a început, aş putea mai degrabă să spun la ce îmi doresc să ajung anul acesta:

1. Tori Amos – ar fi a doua oară când o văd, sunt pasionat de muzică şi versurile ei de multă vreme.

2. Aş fi mers la Michael Gira (Swans), dar e pe 25 martie, când avem Hiromi, aşa că recomand altora să meargă.

3. Pentru că am auzit multe lucruri frumoase despre el, festivalul North Sea Jazz din Olanda.

Foto: Twin Arts

 

27
/04
/23

Music Gallery, proiectul care a oferit publicului un nou mod de interacțiune cu muzica, s-a bucurat de un succes peste așteptări la Cluj. Galeria a fost deschisă timp de patru săptămâni, în perioada 25 martie-23 aprilie, la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca și a fost vizitată de peste 5.000 de persoane de toate vârstele.

21
/04
/23

Despre Corina Sîrghi, cea care și-ar fi dorit să se nască în Sicilia, cea care crede că zambilele miros a un nou început, cea care are o slăbiciune pentru cuvântul „șarlatan“, Corina care bea prosecco și care ar întinde mese de dimineața până seara. Despre ea și despre alfabetul vieții ei, în rândurile următoare.

21
/04
/23

Festivalul Internațional „Vara Magică" invită pentru a 12-a vară consecutiv iubitorii de muzică clasică aflați în București în sezonul cald să vină la seria de opt concerte camerale și simfonice ce se va desfășura între 5 iulie și 23 august, în serile de miercuri, de la ora 19.30, la Ateneul Român.

20
/04
/23

Doar o zi ne mai desparte până la cel mai așteptat spectacol de muzică și dans, susținut de Georgian Legend. Cei mai apreciați 40 de artiști georgieni de muzică și dans, revin mâine 21 aprilie pe scena Sălii Palatului din București cu show de excepție. Prințese și prinți ai dansului vor încânta publicul cu dansuri pe melodii georgiene din vremuri de poveste, demult apuse.

20
/04
/23

Miercuri, 26 aprilie 2023 (19:00), concertul ORCHESTREI DE CAMERĂ RADIO va fi dedicat în exclusivitate genialului Wolfgang Amadeus Mozart, care în doar 35 de ani de viață a „respirat" muzică, lăsând în urma sa peste 800 de lucrări (simfonii, concerte, opere etc.), compuse începând de la vârsta de 5 ani!

19
/04
/23

Evenimentul sub umbrela „Punți Muzicale Prin Antreprenoriat Cultural / Musical Bridges Through Cultural Entrepreneurship”, proiect derulat de ARTmania Festival alături de Inferno Metal Festival & Music Conference și Midgardsblot Festival și la inițiativa ARTmania Events a avut loc în perioada 6-9 aprilie în Oslo, Norvegia.