Dragoste la persoana a treia. Soap opera pentru marele ecran
http://www.ziarulmetropolis.ro/dragoste-la-persoana-a-treia-soap-opera-pentru-marele-ecran/

CRONICĂ DE FILM. La aproape zece ani de la succesul său major cu „Crash”, timp în care a mai realizat alte două filme, scenaristul şi regizorul canadian Paul Haggis a revenit în 2013 cu „Third Person”, ajuns acum pe marile ecrane de la noi sub titlul mai facil de „Dragoste la persoana a treia”.

Un articol de Ionuţ Mareş|6 Iulie 2014

Haggis apelează la convenția poveștilor plasate în orașe diferite – New York, Roma și Paris, unite însă prin faptul că sunt construcția în mișcare a unui scriitor american, Michael (Liam Neeson), care le împrumută personajelor părți din biografia, temperamentul și experiențele sale.

Mai exact, Haggis folosește eterna temă a încercării de exorcizare a obsesiilor și traumelor cu ajutorul literaturii. Deloc original.

Două dintre scheletele narative sunt clar marcate (prin câteva exagerări) ca fiind ficțiuni emanate din mintea scriitorului. Într-una din povești, un american misterios (Adrien Brody) se întâlnește într-un „bar americano” din Roma cu o femeie „focoasă” (citește „decolteu generos”), țigancă din România (Katy Louise Saunders) (puțina limbă română pe care se presupune că o vorbește câteodată este de neînțeles).

Mizanscenă banală, muzică siropoasă.

În cealaltă, la New York, o tânără (Mila Kunis) care pare că i-a făcut ceva foarte rău fiului ei, aflat acum în custodia tatălui (James Franco), încearcă fără prea mare succes să-și pună viața în ordine, cu ajutorul unei avocate (Maria Bello) și a unui job de cameristă.

Ambele fire se derulează sub un pronunțat semn al secretelor care bântuie conștiința personajelor și care ajung, după ocoluri, să fie devoalate (suferința interioară este exagerat pusă în scenă, diminuându-i-se astfel impactul). Ideea pe care Michael/Haggis se străduiește să o transmită este că nimic nu este dinainte cunoscut, totul e posibil (ignorând chiar și logica), totul evoluează odată cu capriciile creatorului.

Povestea centrală este cea a scriitorului însuși, care locuiește într-un hotel din Paris, în încercarea de a depăși, prin literatură, o dramă de familie despre care aflăm în final dintr-o convorbire la telefon cu soția Elaine (Kim Basinger) și pe care până atunci doar o intuim. În acest timp, Michael este vizitat de amanta sa Anna, o jurnalistă de monden aspirantă la statutul de scriitoare, interpretată de splendida Olivia Wilde.

În cazul acestui din urmă fir narativ (Anna are la rândul ei o mare traumă, prea ușor abordată), distincția dintre realitate și ficțiune nu mai este atât de clară. În felul în care este arătată, mai mult (semi)dezbrăcată și pusă permanent pe jocul seducției, Anna pare mai degrabă o fantezie a lui Michael, deși existența ei ar putea la fel de bine să fie reală. Camera de filmat a lui Gianfilippo Corticelli adoră chipul și corpul actriței, care pare a lua parte la un pictorial cu imagini în mișcare.

Nu au prea mare importanță ambiguitățile (căutate sau nu), atât timp cât aerul pe care îl degajă întregul film este de soap opera cu pretenții ceva mai mari. Nici mizanscena (banală), nici montajul (clasic) și nici muzica (siropoasă) nu se străduiesc să arate contrariul – că am avea de-a face cu mai mult decât simple variațiuni pe o temă epuizată. Și superficial tratată.

Distribuit de Ro Image 2000 și Programs4Media, filmul poate fi văzut în cinematografe începând cu 4 iulie.

INFO

Dragoste la persoana a treia (Third Person, SUA, 2014)

Regia: Paul Haggis

Cu: Liam Neeson, Mila Kunis, Adrien Brody, Olivia Wilde

Rating: ●●○○○

Foto din „Dragoste la persoana a treia“ – captură film



27
/04
/17

Ce ştim, de fapt, despre cinema-ul american de autor al momentului? Ce se află dincolo de Hollywood? Filmul american independent pare să o ducă bine. Şi propune, prin câţiva regizori, o estetică aparte: un cinema al discreţiei, al emoţiilor sugerate, al anti-spectacularului fără teribilism.

24
/04
/17

Un serial despre Albert Einstein, realizat de cineaştii Brian Grazer şi Ron Howard, premiaţi cu Oscar, va avea premiera la National Geographic, pe 30 aprilie, de la ora 21.00. Cu această ocazie, National Geographic a lansat o pagină web dedicată producţiei, prin care utilizatorul poate vizita virtual casa lui Einstein.

24
/04
/17

Ciocnirea/ Clash, filmul despre Primăvara Arabă, regizat de Mohamed Diab, a fost desemnat marele câştigător al Festivalului Internaţional de Film Cinepolitica. Cinepolitica, unicul festival de film politic din România, a adunat în programul de anul acesta 14 filme, aproximativ 2.500 de spectatori.

23
/04
/17

Biletele pentru continuarea mult aşteptată a poveştii din Universul Marvel se pot achiziţiona începând cu data de 21 aprilie. Filmul „Gardienii Galaxiei Vol. 2” va ajunge în cinematografele din România începând din seara datei de 4 mai. Cumpărarea biletelor în avans îţi oferă posibilitatea de a fi printre primii care se reîntâlnesc cu gaşca de eroi improbabili.

21
/04
/17

Povestea iubirii/ The History of Love, primul lungmetraj în limba engleză al lui Radu Mihăileanu, va avea premiera oficială în România la cea de-a 16-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (2-11 iunie). Filmul se va bucura de o serie de proiecții speciale în Cluj, în prezența regizorului și a renumitului actor britanic Derek Jacobi.

21
/04
/17

Începe ediția a 2-a a Audience Award Film Festival: filmele premiate de public la marile festivaluri ale lumii, „Café Society” de Woody Allen, „Insyriated” și „Complet străini” în premieră în România, trei proiecții inedite sing-along și concerte de neratat, la Cinema Muzeul Țăranului și la Clubul Țăranului.

21
/04
/17

Momentul de grație / Their Finest (r. Lone Scherfig), un film de epocă plin de detalii sublim recreate, încărcat de emoție, dramatism dar și de umor britanic autentic, va fi proiectat în închiderea celei de-a șasea ediții a Festivalului Internațional de Film Cinepolitica, duminică, 23 aprilie, la Cinema Elvire Popesco. Cinepolitica are loc în perioada 20 – 23 aprilie la Cinema Elvire Popescu și Institutul Balassi din București.

20
/04
/17

„4 Blocks”, cea mai titrată miniserie europeană a momentului, va fi lansată în România, luna viitoare, de canalul de televiziune TNT. Producția a avut premiera mondială în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin 2017, primele două episoade fiind proiectate în cadrul secțiunii „Berlinale Special Series”.

20
/04
/17

Ultima zi, cel mai recent lungmetraj al regizorului Gabriel Achim, va fi lansat în cinematografele românești în 12 mai, distribuit de Independența Film. După ce a fost prezentat în avanpremieră internațională la TIFF 2016, unde a primit Premiul pentru Cel mai bun lungmetraj românesc, Ultima zi va închide anul acesta Festivalul Filmului European, în 11 mai.

18
/04
/17

INTERVIU Am stat de vorbă cu cineastul și profesorul universitar Copel Moscu, inițiatorul și directorul Cinepolitica, despre ce înseamnă un film politic, despre rolul unui astfel de festival și despre atracțiile noii ediții, care începe joi, la București, cu ultimul film al lui Andrzej Wajda, „Imaginea de apoi”.

18
/04
/17

Filmele premiate de public la Berlin, Sundance, Toronto, Vilnius sau Veneția vin la Audience Award Film Festival, unde „Insyriated” și „Perfetti Sconosciuti” vor avea proiecții în premieră.

17
/04
/17

Un interviu cu tânărul regizor Tudor Cristian Jurgiu despre debutul său, „Câinele japonez” (2013), disponibil acum pe platforma gratuită Cinepub. Povestea unui bătrân singur, Costache (Victor Rebengiuc), şi a reîntâlnirii cu fiul său, Ticu (Şerban Pavlu).

Page 1 of 17012345...102030...Last »