Dumnezeul de a doua zi: povestea unui succes românesc la Londra
https://www.ziarulmetropolis.ro/dumnezeul-de-a-doua-zi-povestea-unui-succes-romanesc-la-londra/

„E prima oară când văd teatru românesc. Am fost dat pe spate“. Aceasta este reacţia unui critic londonez, care a fost impresionat de spectacolul „Dumnezeul de a doua zi“, cu Vlad Zamfirescu şi Mirela Oprişor, prezentat la Londra în cadrul proiectului „Poveşti spuse-n româneşte“.

Un articol de Bogdana Popa|18 noiembrie 2013

„This was my first time to see Romanian theatre. I was blown away.” „E prima oară când văd teatru românesc. Am fost dat pe spate“; „acest spectacol merită mai multe reprezentaţii în Londra. «Dumnezeul de a doua zi» stă alături de cele mai bune texte dramatice irlandeze şi internaţionale din categoria pieselor monolog.”

Aşa începe şi se încheie recenzia criticului de teatru Shaun Traynor pentru Dumnezeul de a doua zi, de Mimi Brănescu, care s-a jucat cu sala plină pe scena teatrului The Cockpit din Londra, la începutul lunii octombrie.

Producţia Teatrului Act, „Dumnezeul de a doua zi“, în regia lui Claudiu Goga, cu Mirela Oprişor şi Vlad Zamfirescu, a fost cel de-al treilea spectacol din cadrul proiectului „Poveşti spuse-n româneşte“ de la Londra.

Începută în primăvara acestui an, seria de spectacole „Poveşti spuse-n româneşte“ este un proiect care propune publicului românesc şi britanic din capitala Marii Britanii şi din împrejurimi întâlnirea cu mari actori, spectacole de teatru sau recitaluri din ţară.

Proiectul este iniţiat şi coprodus de managerul cultural Claudia Cîrlig şi dezvoltat în parteneriat cu ICR Londra. Gândit iniţial ca o serie de spectacole pentru prestigioasa comunitate studenţească internaţională din Oxford şi Cambridge, proiectul şi-a schimbat coordonatele după ce iniţiatoarea sa a descoperit apetitul publicul britanic pentru teatrul românesc în timpul turneului „Aniversarea“ al Teatrului Nottara la Barbican Centre din 2011.

dumnezeul de a doua zi

Astfel, demersul iniţial s-a transformat într-o serie de spectacole de teatru de mici dimensiuni, dar de mare profunzime şi iscusinţă dramatică, prezentate la Londra, pe texte româneşti şi universale, având în distribuţie actori români importanţi.

După primele două spectacole care s-au adresat exclusiv publicului român din Londra şi care au fost primite cu mare entuziasm, proiectul şi-a mărit miza.

Al treilea spectacol a propus atât publicului românesc, cât şi celui britanic, un text al unui dramaturg român contemporan, Mimi Brănescu, avînd în distribuţie doi tineri actori reprezentativi: Mirela Oprişor şi Vlad Zamfirescu. Pariul a fost şi de această dată câştigat, „Dumnezeul de a doua zi“/ „Once Upon a Second Time“ (traducerea Ionuţ Grama şi Cristina Catalina) jucându-se cu sala plină.

„Am avut reacţii extraordinare după spectacol“, a declarat actorul Vlad Zamfirescu pentru Ziarul Metropolis. „De exemplu, o englezoaică get beget i-a spus Claudiei, iniţiatoarea proiectului, când a cumpărat biletul: sper să merite! După ce a văzut spectacolul, a revenit şi a spus că a meritat cu vârf şi îndesat! Un alt spectator, tot britanic, a venit la noi şi, foarte emoţionat, a ţinut să ne spună că s-a regăsit integral în text şi că a fost profund marcat de spectacol.”

Dumnezeul de a doua zi

Vlad Zamfirescu şi Mirela Oprişor, în spectacolul „Dumnezeul de a doua zi“

Şi Mirela Oprişor a fost foarte impresionată de reacţia publicului: „Sincer, nu mă aşteptam să avem aşa un feedback bun. Am avut două reprezentaţii cu casa închisă. Ne-am bucurat că au venit la spectacol români şi englezi, dornici să vadă o piesă contemporană românească. Eu şi Vlad Zamfirescu am fost copleşiţi de căldura cu care am fost primiţi”.

Unul dintre cele mai frumoase proiecte în UK, cu români şi pentru români este «Poveşti spuse-n româneşte». Eu am început să cunosc teatrul românesc datorită acestui proiect minunat.

Anca Vrabie, spectator

Surpriza a venit după cele două reprezentaţii, când a apărut cronica lui Shaun Traynor, un critic de teatru în mediul cultural londonez, şi care a vorbit în termeni elogioşi atât despre text, cât şi despre spectacol: „«Dumnezeul de a doua zi» este un text nou, strălucit, semnat de actorul şi dramaturgul român Mimi Brănescu.

Doi actori pe scenă; bărbatul jucat de Vlad Zamfirescu, femeia de Mirela Oprişor. În trecut au avut o relaţie, poate chiar au fost căsătoriţi; vorbesc, rememorează experienţa trăită din două puncte de vedere separate şi diferite. Există aici un element tipic de dramă casnică şi intimistă britanică deoarece Vlad petrece majoritatea celor 80 de minute făcând cafea sau cartofi prăjiţi în timp ce meditează la ceea ce nu a mers. Dar piesa nu e un dialog de tip anii ’50, este un text scurt şi profund.”

Oana Pellea aduce „Vocea umană“ la Londra. Spectacolul este deja sold out!

Textul lui Mimi Brănescu nu este primul text românesc contemporan jucat în capitala Marii Britanii. În trecut, dramaturgii Alina Nelega şi Gianina Cărbunariu au avut rezidenţe de creaţie la celebrul Royal Court, Ioana Păun a regizat un spectacol pe textul ei, Muncitor: All workers go to heaven, la Theatre Royal Stratford East, iar în anul 2010 Cristina Catalina a produs textul lui Gabriel Pintilei, Elevator cu o distribuţie britanică în cadrul unui micro-stagiuni intitulată Romanian Season şi care a prezentat numai texte româneşti contemporane.

Deşi aceste proiecte s-au bucurat de o reală apreciere în rândul specialiştilor, diferenţa de acum este dată de faptul că o producţie românească, cu actori români, pe un text românesc a avut un succes de amploare la Londra, reuşind să atragă deopotrivă public românesc şi britanic şi demonstrând un potenţial absolut remarcabil.

Seria Poveştilor… va continua în luna decembrie cu spectacolul Vocea umană de Jean Cocteau în interpretarea magnificei Oana Pellea. Pentru prima dată, spectacolul va ajunge şi în Irlanda, publicul român şi irlandez având şansa unică de a participa la un eveniment de excepţie, pe 3 decembrie, la Pavilion Theatre din Dublin.

Pe 8 decembrie, spectacolul se reia în Londra, tot la teatrul The Cockpit, iar ambele reprezentaţii se vor juca în limba română cu supratitrare în limba engleză. Spectacolul de la Londra este sold out.

Foto din spectacolul „Dumnezeul de a doua zi“ – Inno Brezeanu

09
/11
/17

"Ayrton Senna, comedia muzicală" a avut premiera pentru presă, marţi seară, la Teatrul Riachuelo, din Rio de Janeiro, iar realizatorii speră ca prin acest spectacol să păstreze vie în memoria brazilienilor legenda pilotului triplu campion mondial de Formula 1.

09
/11
/17

"Lucian Pintilie este unul dintre puţinii regizori români înaintaţi în vârstă şi activi în perioada comunistă care îi influenţează pe realiştii sceptici ai generaţiei tinere, dintre care cei mai mulţi dispreţuiesc perspectiva obtuză şi alegorică, precum şi politica de compromis a vechii generaţii (...)” scria cunoscutul critic de film american A.O. Scott, în urmă cu 5 ani, în New York Times.

08
/11
/17

În 2018 Festivalul Internațional EUROPAfest, organizat de jmEvents, sărbătorește 25 de ani printr-o ediție aniversară. Primul eveniment muzical din România căruia Casa Regala i-a acordat Înaltul Patronaj încă din anul 2005, va oferi un regal de jazz, blues, pop și muzică clasică cu artiști din întreaga lume.

08
/11
/17

Teatrul Naţional Radiofonic – Radio România, în parteneriat cu Teatrul Metropolis din Bucureşti, organizează luni, 13 noiembrie 2017, de la ora 11.00, în Cafeneaua radiofonică de la Teatrul Metropolis, str. Mihai Eminescu, nr.89 - audiţia cu public, în avanpremieră, a spectacolului: OVIDIU – Exilatul de la Pontul Euxin – o biografie poetică dedicată împlinirii a 2000 de ani de la moartea poetului Publius Ovidius Naso.

08
/11
/17

"Îmi pare rău să o spun, dar nu mai există diferenţe, nu mai este respect. Nu am nimic împotriva persoanelor gay, dar, noi, bărbaţii, suntem făcuţi pentru a iubi femeile" - Alain Delon. Unul dintre simbolurile cinematografiei franceze împlinește, astăzi, 82 de ani!

07
/11
/17

ROMÂNI CELEBRI ÎN STRĂINĂTATE Talent? Har? Inițiere? De mai bine de o sută de ani, critici de artă (și nu numai) din lumea întreagă privesc, discută, comentează opera celui care avea să promoveze esența simbolică a formei, ca manifestare artistică definitorie pentru secolul XX: Constantin Brâncuși (1876-1957).

07
/11
/17

Premiul Goncourt, cel mai prestigios trofeu din literatura francofonă, a fost decernat luni scriitorului Eric Vuillard pentru romanul "L'ordre du jour". Tot luni a fost atribuit și premiul Renaudot, care a revenit în acest an scriitorului Olivier Guez pentru volumul "La disparition de Josef Mengele".