Etică teatrală – conduita în sala de spectacol
https://www.ziarulmetropolis.ro/etica-teatrala-conduita-in-sala-de-spectacol/

După cum spunea un mare regizor român, „pericolul teatrului este să piardă bătălia cu timpul”. Deci spectatorul trebuie să preţuiască această artă efemeră, creată special pentru el.

Un articol de Judy Florescu|27 noiembrie 2014

Dacă un film de orice gen sau un concert poate fi vizionat de acasă, oricând dorim, în orice condiții, regulile se schimbă când ne referim la un spectacol de teatru, care necesită  un pic mai multă atenție din partea consumatorului de cultură.

Cum un spectacol depinde în mare parte de energia pe care actorii o primesc de la spectatori, poate că ar fi bine să notăm câteva mici lucruri pe care să le avem în vedere în timpul desfășurării actului artistic.

Folosirea telefoanelor mobile sau a tabletelor în timpul spectacolului transformă sala într-un mic brăduț de Crăciun și deranjează nu numai actorii, dar și pe ceilalți spectatori. Singurele lumini pe care trebuie să le vedem sunt cele de pe scenă.

Deschiderea sticlelor de suc sau apă și foșnăirea pungilor constituie sunete care distorsionează ambientul. Într-o sală de teatru clasic, în care simțurile actorilor sunt ascuțite la maximum, orice zgomot din public le provoacă disconfort.

Copiii mici, cu  vârstele sub 12 ani, pot fi chinuiți dacă sunt aduși la spectacole pe care nu le înțeleg. De altfel, în București, există spectacole special create pentru cei mici în teatre precum Excelsior, Țăndărică sau Ion Creangă.

Probabil unul dintre cele mai frumoase cadouri de zile aniversare este oferirea de bilete la un spectacol,  dar cel mai important este ca preferințele destinatarului să corespundă cu genul de spectacol ales. O seară la teatru trebuie să reprezinte un moment de bucurie și emoții pozitive, nu stări de nervi și disconfort din pricina unei alegeri greșite.

,,Spectatorii din Capitală sunt critici mult mai ageri. Dacă talentul unui actor începe să bată pasul pe loc, reacția publicului nu va întârzia. Cum criticile îi vor ajunge destul de iute la ureche, actorul nu va pregeta să-și îndrepte imediat greșelile, îndepărtând elementele nepotrivite și păstrându-le numai pe cele bune.” (Șapte tratate secrete de teatru No, Editura Nemira)

Oamenii din teatru muncesc zi de zi pentru acele ore pe care le dedică publicului. În afară de critica și de comentariile care sunt la îndemâna fiecărui spectator, munca unui actor, regizor, scenograf, coregraf, light-designer, sound-designer etc. necesită în primul rând respect.

foto: Cătălina Flămînzeanu

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.

15
/03
/24

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Filmului Palestinian, organizată de Centrul Cultural Mahmoud Darwish, sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, se va desfășura între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie la Cluj-Napoca, cu o nouă direcție artistică și o prezentare a cinematografiei palestiniene ca un Cinema of Existence.

14
/03
/24

Unul dintre cei mai importanți regizori europeni, cunoscut pentru abordarea sa contemporană a pieselor clasice și montările provocatoare din punct de vedere politic și social, Thomas Ostermeier montează pentru prima dată un spectacol în România.

14
/03
/24

Astăzi, pe 14 martie, se împlinesc trei ani de la moartea ei, la Paris, în 2021, atunci când Covidul făcea ravagii și oprise lumea în loc. Avea aproape 90 de ani.

13
/03
/24

În perioada 12-15 martie 2024, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” din București organizează cea de-a XXV-a ediție a Ușilor Deschise, în cele două sedii ale sale, din Str. Matei Voievod nr. 75-77 și Str. Tudor Arghezi nr. 3b.

13
/03
/24

Gabriel Bebeșelea, unul dintre cei mai bine cotați dirijori români peste hotare, aplaudat în prestigioase săli de concerte ale lumii, ca Auditorium-ul din Barcelona, Musikverein – Viena sau Sala Ceaikovski – Moscova, apreciatul violonist Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu pe care are privilegiul de a interpreta, și un program dedicat integral lui Mozart definesc un eveniment de neratat la Sala Radio.