Etică teatrală – conduita în sala de spectacol
https://www.ziarulmetropolis.ro/etica-teatrala-conduita-in-sala-de-spectacol/

După cum spunea un mare regizor român, „pericolul teatrului este să piardă bătălia cu timpul”. Deci spectatorul trebuie să preţuiască această artă efemeră, creată special pentru el.

Un articol de Judy Florescu|27 noiembrie 2014

Dacă un film de orice gen sau un concert poate fi vizionat de acasă, oricând dorim, în orice condiții, regulile se schimbă când ne referim la un spectacol de teatru, care necesită  un pic mai multă atenție din partea consumatorului de cultură.

Cum un spectacol depinde în mare parte de energia pe care actorii o primesc de la spectatori, poate că ar fi bine să notăm câteva mici lucruri pe care să le avem în vedere în timpul desfășurării actului artistic.

Folosirea telefoanelor mobile sau a tabletelor în timpul spectacolului transformă sala într-un mic brăduț de Crăciun și deranjează nu numai actorii, dar și pe ceilalți spectatori. Singurele lumini pe care trebuie să le vedem sunt cele de pe scenă.

Deschiderea sticlelor de suc sau apă și foșnăirea pungilor constituie sunete care distorsionează ambientul. Într-o sală de teatru clasic, în care simțurile actorilor sunt ascuțite la maximum, orice zgomot din public le provoacă disconfort.

Copiii mici, cu  vârstele sub 12 ani, pot fi chinuiți dacă sunt aduși la spectacole pe care nu le înțeleg. De altfel, în București, există spectacole special create pentru cei mici în teatre precum Excelsior, Țăndărică sau Ion Creangă.

Probabil unul dintre cele mai frumoase cadouri de zile aniversare este oferirea de bilete la un spectacol,  dar cel mai important este ca preferințele destinatarului să corespundă cu genul de spectacol ales. O seară la teatru trebuie să reprezinte un moment de bucurie și emoții pozitive, nu stări de nervi și disconfort din pricina unei alegeri greșite.

,,Spectatorii din Capitală sunt critici mult mai ageri. Dacă talentul unui actor începe să bată pasul pe loc, reacția publicului nu va întârzia. Cum criticile îi vor ajunge destul de iute la ureche, actorul nu va pregeta să-și îndrepte imediat greșelile, îndepărtând elementele nepotrivite și păstrându-le numai pe cele bune.” (Șapte tratate secrete de teatru No, Editura Nemira)

Oamenii din teatru muncesc zi de zi pentru acele ore pe care le dedică publicului. În afară de critica și de comentariile care sunt la îndemâna fiecărui spectator, munca unui actor, regizor, scenograf, coregraf, light-designer, sound-designer etc. necesită în primul rând respect.

foto: Cătălina Flămînzeanu

16
/06
/17

Duminică 18 iunie 2017, de la ora 20.00, în Sala Mare a Teatrului Naţional I.L. Caragiale, publicul bucureştean este aşteptat cu o nouă reprezentaţie de excepţie a spectacolului - concert Magic Național, ultima reprezentaţie din această stagiune.

16
/06
/17

Într-o zi de 16 iunie (1890) se năştea filosoful Nae Ionescu, considerat figura centrală a unei epoci şi a unei generaţii (Mircea Eliade, Constantin Noica şi Mihail Sebastian i-au fost elevi) despre care s-a scris la extreme

15
/06
/17

Proiectul Tango la cetate se deschide în luna iunie prin două concerte susţinute la Hunedoara (16 iunie) şi Alba Iulia (24 iunie) de binecunoscutul grup Argentango. La Hunedoara concertul va avea loc la Castelul corvinilor, în Sufrageria Bethlen pe 16 iunie de la ora 19,00 iar la Alba Iulia, proiectul va fi inclus în “Sărbătoarea muzicii” şi se va desfăşura în Piaţa cetăţii de la ora 18.00

15
/06
/17

„Taina sufletului”, spectacolul-eveniment realizat de Philippe Genty, cu participarea lui Mary Underwood. Cu umor în crearea de vise și metafore, „Taina sufletului” a fost, pentru publicul prezent în sala Faust a Fabricii de Cultură, o călătorie alături de un om care a împărtășit, prin imagini, marionete, dans și muzică, viziuni ale călătoriei sale interioare - lumea în care sublimul întâlnește spaima și poezia. Foarte bine primită de spectatori, reprezentația va avea parte și de un bis, azi, 15 iunie, la ora 16:00.

15
/06
/17

Între 15 și 18 iunie, o selecție de filme din programul Festivalului Internațional de Film Transilvania va rula la Cinema Elvire Popesco, în cadrul Retrospectivei TIFF la București.

15
/06
/17

"Dur", în regia lui Vlad Massaci, "Romeo și Julieta", în viziunea regizorală a lui Victor Ioan Frunză, și "Hamlet", montat de Ada Lupu, se numără printre spectacolele ce vor fi prezentate la Excelsior Teen-Fest, un eveniment de teatru profesionist dedicat adolescenților, ce se va desfășura între 30 septembrie și 8 octombrie în Capitală.

15
/06
/17

La Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu de anul acesta, Mikhail Baryshnikov prezintă un one-man show intitulat „Brodsky/Baryshnikov”, în regia lui Alvis Hermanis, bazat pe poemele poetului rus Joseph Brodsky. Cele două reprezentații sunt programate pe 15 iunie, ora 22.00, și 16 iunie, ora 18.00.

15
/06
/17

”Captivează instantaneu... Inspirat din Keaton, Fellini și desigur Chaplin, acest spectacol atemporal despre hilare accidente minore și acrobații excepționale este încântător...Obligatoriu de văzut... Contagios, extraordinar, magic.. Adorabil...Un deliciu, mergeți neapărat să-l vedeți....” Dincolo de astfel de spicuiri din aprecierile presei internaționale la adresa acestui spectacol, exact în ziua în care o mult necesară lege a fost adoptată în România (interzicerea folosirii de animale sălbatice în numerele de circ pe tot teritoriul țării), ”Pss psss/ Chiar... fără cuvinte” a făcut istorie în multe suflete și la FITS 2017.

14
/06
/17

Unul dintre invitații speciali ai FITS 2017, Mikhail Baryshnikov, a ajuns încă de luni, 12 iunie, în Sibiu, nerăbdător să urmărească o parte dintre spectacolele programate în festival. A aplaudat, odată cu publicul numeros de la sala BRD Scena9, spectacolul „Vertigo 20” creat de coregrafa Noa Wertheim și s-a întâlnit cu Președintele FITS, Constantin Chiriac, pentru o discuție călduroasă despre detalii din viața artistică și personală, dar și despre spectacolul pe care artistul îl va susține la Sibiu.

14
/06
/17

Față de cum au cunoscut circul multe generații, acest relativ nou tip de artă performativă, circul contemporan, împletește acrobațiile și performanțele fizice cu dansul, prezentarea unui fir narativ prin mijloace de expresie teatrală, lightning design și o estetică centrată pe om, pe sentimentele, călătoria și poveștile sale. Australia, patria celebrissimei trupe Cirque du Soleil,  este unul dintre creatorii circului contemporan, care a luat avânt în anii 1970. Este o artă care conectează corpurile și sufletele fără a avea nevoie de prea mult decor sau artificii ornamentale sau de animale. Istoria circului dar și numeroasele frământări și teme ale culturii contemporane se regăsesc în această artă măiastră, complexă, extrem de muncită și totodată simplificată până la esențe: mișcare, dans, ritm, conexiune, capodoperă a corpului uman. Doamnelor și domnilor, Circa Contemporary Circus!

14
/06
/17

“Am comis cel mai grav dintre păcatele pe care le poate comite un om: n-am fost fericit”, spunea Jorge Luis Borges, unul dintre cei mai importanti scriitori ai secolului al XX-lea, care se stingea din viață pe 14 iunie 1986.

13
/06
/17

Miercuri, 14 iunie, de la ora 19.00, Librăria Humanitas de la Cişmigiu (Bld. Regina Elisabeta nr.38) găzduiește lansarea romanului „Iată-mă” de Jonathan Safran Foer, una dintre cele mai aşteptate cărţi Humanitas Fiction din această vară şi bestseller al editurii la Bookfest 2017, din care vă invităm să descoperiți un fragment.