Excursie de week-end în Bucureștiul artistic
http://www.ziarulmetropolis.ro/excursie-de-week-end-in-bucurestiul-artistic/

Cum ar fi să intri în atelierul unui sculptor sau al unui designer de bijuterii şi să auzi poveşti despre obiecte, chiar din gura oamenilor care le-au făcut? E o experienţă pe care ţi-o propun excursiile organizate de Art in Bucharest.

Un articol de Adina Scorţescu|8 Iunie 2013

Cum ar fi să intri în atelierul unui sculptor sau al unui designer de bijuterii și să auzi povești despre obiecte, chiar din gura oamenilor care le-au făcut? E o experiență pe care ți-o propun excursiile organizate de Art in Bucharest.

E o sâmbătă însorită, la ora prânzului. Ne întâlnim – un grup de vreo 10 oameni – la metrou la Obor, unde Daniela Staicu (unul dintre cei doi ghizi ai Art in Bucharest) ne servește cu bomboane de ciocolată. Ne așteaptă o plimbare de patru ore printr-un București cald și plăcut ca somnul de după-amiază, punctată de trei opriri în ateliere de artiși.

„Totul începe cu o bucată de lemn“

Începem cu atelierul de sculptură. Mihai Ciutureanu – fiul sculptorului Alexandru Ciutureanu, decedat cu doar câteva luni în urmă – ne deschide poarta către o curte umbrită de un nuc bătrân. Sub el, un șopron și, un pic mai încolo – atelierul de sculptură: o cameră cu podele de lemn, iederă la geam și un cuptor alb, țărănesc, în dreapta intrării. Încăperea e burdușită cu farfurii, ulcele, rindele, sculpturi în lemn sau metal, flori uscate, un poster cu Brâncuși, diplome din tinerețe, un casetofon vechi, cărți, un calapod minuscul de pantofi. „Tata mi-a făcut primii pantofi“ spune Mihai, cu o voce care abia se aude. Apoi se apleacă și ia din maldărul de pe podea o bucată, la întâmplare, de lemn de gutui.

„Totul pleacă de la o bucată de lemn brut, tăiat din curtea bunicilor“. Uneltele cu care tatăl lui a prelucrat lemnul stau acum sprijinite sau agățate pe pereții albi: dălți, topoare, cuțitoaie, rindele. Vizitatorii le ating cu mirare și cu ușoară teamă. Bocănitul unui topor căzut pe podea produce o tresărire bruscă, care te face să te gândești că nu liniștea e starea naturală a unui atelier de sculptură. În urmă cu câteva luni, aici se auzeau zilnic bocăneli, hârșâituri, zdrăngăneli.

Ieșim în curte, bem apă și mâncăm mere galbene și verzi, pe care Daniela ni le oferă dintr-o traistă de in. Câinele latră, nu se aud zgomote de mașini. E un iz de Muzeul Satului – multor obiecte din jur nici nu le cunoști denumirea, dar le simți cumva aproape, simple, cinstite.

Plecăm înspre zgomotul din centrul orașului și luăm metroul spre Eroilor, căci următoarele două destinații sunt în Cotroceni.

Porțelan pictat cu povești

În atelierul Wagner Arte, de pe strada Dr. Staicovici, miroase a bețișoare indiene. La intrare sunt ghivece cu panseluțe albe și mov, la geam – perdele mov. Un candelabru făcut din trei ceainice întoarse și un lampadar al cărui suport e făcut din cești, farfurii și ceainice îți dau senzația de Alice în Țara Minunilor. În prima cameră este expoziția cu vânzare: cești cu margini aurite, pe care se profilează pomi cu frunze mov și pisici îmbrăcate în jachete roz, ceainice, vaze de flori sub formă de cizmă, brățări și cercei din porțelan.

Porțelanul este adus din Franța („Era o fabrică bună și la noi, dar acum s-a închis“) și pictat manual, în camera de lângă. Tot aici, la sfârșit de săptămână, se țin cursuri de pictură pentru amatori. Pe mesele albe sunt vopsele, pensule, farfurii pictate care așteaptă să se usuce.

La o ceașcă de ceai, aflăm ce este decalcomania – tehnica prin care desenele se transferă pe porțelan. Ni se arată foile subțiri, ca de abțibilduri. Bucățile sunt decupate, apoi se țin în apă, ca să se desprindă porțiunea ce va fi aplicată pe porțelan.

Pe una din mesele de lucru, e așezată o vază decorată cu figuri de copii. „Facem și modele la cerere. Acesta e un cadou de aniversarea căsătoriei – ne-au dat pozele copiilor ca să le pictăm pe vază.“

Bijuterii de autor

În atelierul de bijuterii al lui David Sandu, ne așteaptă chiar artistul – probabil cel mai cunoscut creator de bijuterii contemporane din România. La parter este expoziția cu vânzare. Bijuteriile voluminoase, cu unghiuri bine definite, sunt expuse pe suprafețe de sticlă și nu au prețul afișat.

La etaj este atelierul și locul în care se desfășoară cursurile școlii de bijuterie contemporană, unde David Sandu este doar unul dintre profesori. „Cursul de seară e pentru cei care nu reușesc să desprindă lanțul de la picior și să plece din multinațională“, spune el zâmbind, sprijinit de pervazul de la geam.

Dacă în primul atelier vizitat, cel de sculptură, arta pornea de la materialul brut și încerca să fie cât mai aproape de natură, iar în al doilea (cel de porțelan), tehnica și imaginația erau puse pe același nivel cu valoarea materialului, aici, în atelierul de bijuterie, totul pornește de la concept. De-abia apoi sunt alese materialul și tehnica. Bunăoară, ce înseamnă un lanț? „Nu neapărat un modul care ține un pandantiv.“

Lui David Sandu îi place să exploreze contradicțiile dintre „prețios“ și „valoros“ și e preocupat de linia bijuteriilor lui: „Recăpătarea liniei curbe – pentru mine – e o provocare. Când a născut soția mea o fetiță , am simțit că am în fața ochilor ceva perfect. Și că toate colțurile din desenele mele o înțeapă pe ea.“

Ne povestește despre atracția pentru cultura Extremului Orient, dar și despre cum oamenii foarte îndemânatici nu o să se apuce niciodată de făcut bijuterii: „Pentru ei, asta nu reprezintă o provocare. Oamenii cu manualitate foarte dezvoltată pe care i-am întâlnit sunt medici, IT-iști… aleg alte meserii.“

Astăzi nu lucrează nimeni în atelier, dar de undeva, de afară, se aud lovituri puternice, la intervale regulate. David Sandu zâmbește și închide geamul: „Sunt vecinii care montează un spalier pentru vie. Locuim în Cotroceni, dar încă mai visăm la viața de la țară, cu roșiile culese din grădina proprie.“

Următoarea excursie organizată de Art in Bucharest va avea loc sâmbătă, 29 iunie, când se vor vizita atelierele a trei pictori şi al unui ceramist.

Foto: Andrei Antip, Lucian Gramescu

19
/07
/17

Din 15 iulie, românii pot vota online cele mai relevante kitsch-uri autohtone timp de două săptămâni. Categoriile și nominalizările au fost făcute de o comisie formată din Sergiu Vasile (Utopia Balcanica și Timesnewroman), Mihai Popescu (VICE),Corina Băcanu, Cristian Șimonca (Blogu’ lui Otravă), Ioana Mănoiu (Managing Partner GMP Public Relations) și Cristian Lică, Kitsch manager la Romanian Kitsch Museum. Comisia a ținut cont de sugestiile exprimate de vizitatorii muzeului și de recomandările din social media.

18
/07
/17

Concursul "Cea mai frumoasă IE" va avea loc în cadrul celei de-a XIII-a ediții a Festivalului "Valea Mureșului" cu tema "Tradiția continuă!", care se va desfășura la Răstolița, în perioada 29-30 iulie. Evenimentul este organizat de Consiliul Județean Mureș, Muzeul de Etnografie și Artă Populară Târgu Mureș și Centrul Creației Populare Mureș, în scopul promovării modelelor autentice.

13
/07
/17

Pe 22 iulie, de la 08:00 la 20:00, găsești în București un workshop de fotografie și explorare urbană, în care afli poveștile orașului de la scriitorul Andrei Crăciun și înveți să faci fotografii de la un profesionist ca Adi Bulboacă.

22
/06
/17

În ziua dinaintea prezentării spectacolului ”Naharin’s Virus” în FITS 2017, una dintre conferințele de la Librăria Habitus l-a avut ca invitat pe unul dintre cei mai aclamați coregrafi contemporani, colaborator al celor mai importante companii de dans din lume. Un om și un artist care intrigă, năucește și totodată provoacă revelații profunde despre dans, corp și mișcare.

15
/06
/17

La Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu de anul acesta, Mikhail Baryshnikov prezintă un one-man show intitulat „Brodsky/Baryshnikov”, în regia lui Alvis Hermanis, bazat pe poemele poetului rus Joseph Brodsky. Cele două reprezentații sunt programate pe 15 iunie, ora 22.00, și 16 iunie, ora 18.00.

15
/06
/17

”Captivează instantaneu... Inspirat din Keaton, Fellini și desigur Chaplin, acest spectacol atemporal despre hilare accidente minore și acrobații excepționale este încântător...Obligatoriu de văzut... Contagios, extraordinar, magic.. Adorabil...Un deliciu, mergeți neapărat să-l vedeți....” Dincolo de astfel de spicuiri din aprecierile presei internaționale la adresa acestui spectacol, exact în ziua în care o mult necesară lege a fost adoptată în România (interzicerea folosirii de animale sălbatice în numerele de circ pe tot teritoriul țării), ”Pss psss/ Chiar... fără cuvinte” a făcut istorie în multe suflete și la FITS 2017.

14
/06
/17

Față de cum au cunoscut circul multe generații, acest relativ nou tip de artă performativă, circul contemporan, împletește acrobațiile și performanțele fizice cu dansul, prezentarea unui fir narativ prin mijloace de expresie teatrală, lightning design și o estetică centrată pe om, pe sentimentele, călătoria și poveștile sale. Australia, patria celebrissimei trupe Cirque du Soleil,  este unul dintre creatorii circului contemporan, care a luat avânt în anii 1970. Este o artă care conectează corpurile și sufletele fără a avea nevoie de prea mult decor sau artificii ornamentale sau de animale. Istoria circului dar și numeroasele frământări și teme ale culturii contemporane se regăsesc în această artă măiastră, complexă, extrem de muncită și totodată simplificată până la esențe: mișcare, dans, ritm, conexiune, capodoperă a corpului uman. Doamnelor și domnilor, Circa Contemporary Circus!

12
/06
/17

În a doua zi a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (10 iunie) a fost prezentat spectacolul de dans aerian ”TANGO LA ALTITUDINE II”, semnat de coregrafa argentiniană Brenda Angiel, continuarea unui spectacol prezentat anterior tot la FITS de aceeași companie. Un performance în aer, în lumini, umbre și fum, într-un spațiu care nu mai e spațiu definit de limite ci e libertate și respirație largă.

22
/05
/17

Când am trecut de scanerul metalic de la intrarea de la numărul 16, strada Cadet, din cartierul parizian Faubourg-Montmartre, aveam sentimentul vag că ma aflu acolo pentru a descoperi ceva ce în mod obișnuit este rezervat doar câtorva cercuri restrânse. Ce anume, greu de spus. Nu plănuisem ieșirea, Diana, o prietenă apropiată, nu putuse să vină. Nu-i nimic, o descoperire inițiatică, mi-am spus.

Page 1 of 3312345...102030...Last »