VIDEO La categoriile „Supernova“ şi „Fără limită“, în cadrul TIFF 2013, vor fi prezente, în premieră, filme multi-premiate
https://www.ziarulmetropolis.ro/filme-multi-premiate-si-in-premiera-la-categoriile-supernova-si-fara-limita-in-cadrul-tiff-2013/

Două dintre cele mai populare secţiuni ale Festivalului Internaţional de Film Transilvania, „Supernova“ şi „Fără limită“/„No Limit“, revin anul acesta cu o selecţie de filme.

Un articol de Andrada Văsii|22 aprilie 2013

Două dintre cele mai populare secțiuni ale Festivalului Internațional de Film Transilvania (31 mai – 9 iunie, Cluj-Napoca), Supernova și Fără limită/ No Limit, revin anul acesta cu o selecție de filme multi-premiate, majoritatea în premieră în România.

„Supernova“ reunește, în mod tradițional, filmele care au impresionat juriile, critica și publicul în marile festivaluri ale lumii, de la Cannes, Berlin și Veneția, la Pusan, Toronto și Sundance. Anul acesta, pe lângă titlurile anunțate deja – „Après mai“ (r. Olivier Assayas), „Laurence Anyways“ (r. Xavier Dolan), „Like Someone in Love“ (r. Abbas Kiarostami) și „Foxfire“ (r. Laurent Cantet). În „Supernova“ vor fi proiectate, în premieră, alte câteva filme pe care cinefilii nu le pot rata.

Filme multi-premiate

Un prieten vechi al TIFF-ului, Sebastián Lelio, revine la Cluj cu „Gloria“, filmul pentru care actrița Paulina Garcia a primit Ursul de Argint pentru interpretare feminină la Festivalul de la Berlin. Lelio a câștigat Trofeul Transilvania în 2007, cu „La Sagrada familia“ şi premiul FIPRESCI în 2010, cu „Navidad“. „Gloria“, distins și cu Premiul Juriului Ecumenic la Berlin, este portretul unei femei de 58 de ani, puternică și încă atrăgătoare, divorțată, care încearcă să sfideze singurătatea și vârsta.

Tot pentru interpretare feminină, dar la Festivalul de la Veneția, a fost premiată și actrița Hadas Yaron, din „Fill the Void“ (r. Rama Burshtein), propunerea Israelului la Oscar. Plasat în comunitatea ultra-ortodoxă din Tel Aviv, „Fill the Void“ este drama unei tinere forțate să se căsătorească cu soțul surorii ei, atunci când aceasta moare pe neașteptate.


Dramă cotidiană și în alb negru

„Pietà“, în regia lui Kim Ki-duk, distins cu Leul de Aur la Veneția și propus de Coreea de Sud la Oscar, este o dramă viscerală, complexă, despre relația bizară dintre un recuperator renumit pentru cruzimea și brutalitatea sa și femeia care îl vizitează într-o zi, susținând că este mama sa.

La fel de violent este și „New World“/ „Sinsegye“ (r. Park Hoon-jung), un film noir inteligent și alert, hit în box office-ul din Coreea de Sud, după care Hollywood-ul va face un remake. Din Asia vine și „Thy Womb“, al renumitului cineast filipinez Brillante Mendoza, drama emoționantă a unui cuplu care apelează la o mamă surogat, selecționată în peste 20 de festivaluri, inclusiv la Veneția – unde a obținut trei premii din partea unor jurii independente.

Trilogie și documentar

De senzații tari, întâlniri bizare și imagini greu de uitat vor avea parte cinefilii, ca în fiecare an, în secțiunea „Fără Limită“/„No Limit“.

Pe lângă mult-așteptatul maraton „Paradise“, în regia lui Ulrich Seidl – o trilogie care a bifat competițiile a trei mari festivaluri –  spectatorii TIFF se vor delecta cu filme ca „Simon Killer“ (r. Antonio Campos), în care un tânăr american (Brady Corbet, din „Funny Games“ și „Melancholia“) ajuns în Paris începe o relație de bizară dependență, violentă, cu o prostituată.

„The Act of Killing“ este excelentul documentar al lui Joshua Oppenheimer, un film năucitor și suprarealist, în care foşti „ucigaşi de comunişti“ din Indonezia își reconstituie în fața camerei propriile crime, în stilul filmelor care i-au inspirat.

Despre țările bogate 

Despre ce clocotește în spatele aparentei liniști din casele țărilor bogate și civilizate vorbește regizoarea norvegiană Eva Sørhaug într-un thriller memorabil, „90 minutes“, centrat pe trei povești diferite despre violența domestică extremă.

În „Fatal“/ „Kashi-ggot“ (r. Lee Don-ku), proiectat în secțiunea Panorama la Berlin, un viol comis în școală nu rămâne fără consecințe atunci când unul dintre violatori, forțat de colegi să participe la act, își întâlnește după câțiva ani victima.

O combinație de film noir cu eseu cinematografic și policier, „The Last Time I Saw Macao“/ „A Última Vez Que Vi Macau“ (r. João Pedro Rodrigues, João Rui Guerra da Mata) e un veritabil trip cinematografic, care bricolează hipnotic arhitectura unui oraș cvasi-imaginar și misterios. Mențiune specială la Locarno.

Info:

Festivalul Internațional de Film Transilvania este organizat de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR).

Foto credit: „Fatal“

28
/02
/17

„Moonlight” / „În lumina lunii” a câștigat, ieri dimineață, premiul pentru Cel mai bun film la cea de-a 89-a ediție a galei Premiilor Oscar. Drama scrisă și regizată de Barry Jenkins a mai obținut statuetele pentru Cel mai bun actor în rol secundar (Mahershala Ali) și Cel mai bun scenariu adaptat (Barry Jenkins). Din 10 martie, Moonlight poate fi văzut în cinematografele din țară, distribuit de Transilvania Film.

28
/02
/17

CORESPONDENŢĂ DE LA BERLIN Despre filmul maghiar câştigător al Ursului de Aur, „A Teströl és Lélekröl”/„On Body and Soul”, regizat de Ildikó Enyedi. Şi despre „The Dinner”, în regia Oren Moverman şi cu Richard Gere şi Steve Coogan - o dramă americană desfășurată în jurul unei cine dintr-un restaurant simandicos.

27
/02
/17

Într-o zi de 27 februarie se năștea Elizabeth Taylor, ”actriţa cu ochi violet”, considerată cea mai frumoasă femeie din lume în anii ’50. Elizabeth Taylor, „ultimul star al Hollywoodului de altădată”, a fost distinsă cu Premiul Oscar de două ori, una dintre cele mai răsfăţate actriţe din toate timpurile, dar şi, cea mai “scumpă”, pentru rolul din “Cleopatra” primind în anul 1962, peste un milion de dolari...

27
/02
/17

CORESPONDENȚĂ DE LA BERLIN Despre cât de greu se obţin biletele la proiecţiile din cadrul Festivalului de Film de la Berlin. Despre filmul care a deschis ediţia din acest an - "Django", povestea celebrului chitarist de jazz Django Reihardt. Şi despre o dramă japoneză plină de sensibilitate şi candoare.

26
/02
/17

Filmul „Lion/Saroo: Drumul spre acasă” care se bucură de un succes răsunător în toate colţurile lumii, se bazează pe o poveste reală, emoţionantă şi plină de candoarea şi speranţa regăsirii familiei.

25
/02
/17

În perioada 14-17 septembrie 2017, va avea loc a doua ediție a DokStation Music Documentary Film Festival, singurul festival de documentare muzicale din București. Proiecțiile, concertele, evenimentele și atelierele pentru copii și tineri se vor desfășura în mai multe cartiere ale capitalei.

24
/02
/17

CRONICĂ DE FILM Danny Boyle ţinteşte resursele de nostalgie după tinereţe ale spectatorilor, cu „T2 Trainspotting”, reîntâlnirea a patru personaje celebre după 20 de ani. În schimb, „Copacul cu poveşti”, de spaniolul J.A. Bayona, este o melodramă care evadează din când în când în fantastic, însă fără o mare îndrăzneală.

23
/02
/17

„Bacalaureat” (regia Cristian Mungiu)”, „Câini” (regia Bogdan Mirică), „Două lozuri” (regia Paul Negoescu), „Inimi cicatrizate” (regia Radu Jude) și „Sieranevada” (regia Cristi Puiu) intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo 2017 la categoria „Cel mai bun film”.

22
/02
/17

Cele mai bune filme de peste an vin în 2017 la Festivalul Internațional de Film Transilvania, a cărui ediție cu numărul 16 va avea loc între 2 și 11 iunie. Premiate în marile festivaluri sau incluse în topurile de sfârșit de an ale criticilor, primele titluri anunțate din programul festivalului prefigurează o selecție eclectică, din care nu vor lipsi filme ce abordează teme fierbinți ale momentului - politică, religie, societate - , dar și filme de gen cu cârlig la marele public.

20
/02
/17

Ca o invitație la reflecție și empatie, BIEFF supune dezbaterii ideile preconcepute legate de corpul uman – de prezentarea, reprezentarea și auto-reprezentarea lui – atrăgând atenția asupra complexelor implicații socio-politice ale identității. Popularele programe tematice dedicate corpului și performance-ului revin și anul acesta la BIEFF între 28 martie și 2 aprilie.

20
/02
/17

„Întotdeauna mi-am dorit să fiu o persoană mai bună ziua următoare decât am fost cu o zi în urmă.” – Sidney Poitier . Actorul din „Guess Who's Coming to Dinner” / Ghici cine vine la cină (1967) este primul artist de culoare distins cu un premiu Oscar. S-a născut la 20 februarie 1927, în timpul unei călătorii pe mare, pe care o făceau părinții săi dinspre insula natală, Cat Island, Bahamas către Miami, Florida, unde mergeau să vândă produsele de la fermă.

19
/02
/17

Singurul film românesc aflat anul acesta în competiţia oficială a celei de-a 67-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, lungmetrajul ,,Ana, mon amour”, regizat de Călin Peter Netzer, a primit sâmbătă seara premiul ,,Ursul de Argint” pentru ,,Contribuţie Artistică Deosebită în Cinematografie”, distincţie acordată Danei Bunescu pentru montajul filmului.

17
/02
/17

CRONICĂ DE FILM Inspirat dintr-un roman de autoficţiune al lui Cezar Paul-Bădescu, „Ana, mon amour”, noul film al lui Călin Peter Netzer, prezentat în Competiţia Festivalului de la Berlin, încearcă să reia reţeta stilistică de mare succes din „Poziţia copilului”, însă rezultatul este modest.

17
/02
/17

În această seară, echipa filmului ,,Ana, mon amour”, în frunte cu regizorul Călin Peter Netzer, actorii Diana Cavallioti şi Mircea Postelnicu, producătoarea Oana Iancu şi directorul de imagine Andrei Butică, a păşit pe covorul roşu al Festivalului Internaţional de Film de la Berlin. Filmul, care a rulat în premieră mondială la Berlinale Palast, de la ora 19.00, va putea fi vizionat pe marile ecrane din România cu începere din 3 martie.