Genul sau tema unui spectacol?
http://www.ziarulmetropolis.ro/genul-sau-tema-unui-spectacol/

Spectacolele de teatru au împins convenţiile tradiţionale spre o nouă dimensiune. Textul este un pretext, iar tehnologia este folosită în fel şi chip de către regizor în beneficiul actorului; şi poate chiar spre deliciul spectatorului, care rareori observă aceste elemente, deşi le simte.

Un articol de Judy Florescu|19 Decembrie 2014

Dacă admirăm actorii, regizorii, dramaturgii, scenografii, pentru rolul lor într-un spectacol, ne-am întrebat vreodată care este rolul unui spectacol pentru noi, publicul? Ce ar trebui un spectacol să producă în noi, spectatorii?

În București, din câte observ, se deschid tot mai multe locuri pentru teatru, fiecare cu oferta sa de spectacole. Un lucru bun este că se lucrează. Un lucru incert – la ce se lucrează? Care este scopul acelor spectacole pentru public?

O tendință a spectacolelor de pe unele scene bucureștene este de  a nu avea o direcție clară, de a induce în eroare pe privitori. Dramă sau comedie?

Alte spectacole explorează sumbrul vieții – subiecte precum relații interzise, oameni bolnavi psihic, orori umane, fapte reale care sunt prezentate ca la piață, pe tarabă, fără niciun concept regizoral. Dramă sau comedie?

Unele spectacole se adresează interiorului uman și furnicăturilor de sub piele (când auzi o replică, o muzică sau urmărești o scenă crucială). Aici, categoriile dispar sau se includ una pe cealaltă.

În pofida multiplicării genurilor teatrale, întrebările adresate asupra unui spectacol se reduc la – e dramă sau comedie? Se râde sau se plânge? Doar atât vrea consumatorul de teatru să primească de la un spectacol – lacrimi sau râs?

De ce avem nevoie să știm ce reacție ar trebuie să avem la un spectacol înainte să auzim textul, să vedem personajele în scenă, să intrăm în povestea lor?

Oare preferăm să mergem pe rețete de comedii sau drame pe care le știm deja, pentru a sta cât mai confortabil și relaxat în scaunul de spectator? Împreună cu lipsa dorinței spectatorului de  fi surprins, de a pătrunde povestea cu ajutorul actorilor și al universului regizoral, energia unui spectacol scade. Odată cu energia scăzută a spectacolului, actorii își pierd entuziasmul față de roluri. De la reprezentație la reprezentație, pe măsură ce trece timpul, spectacolul moare, chiar dacă el continuă să se joace.

Poate că tema unui spectacol ar trebui să fie mai importantă pentru spectator decât genul în care poate fi încadrat. Când un spectacol are o temă sau mai multe, atunci tu, ca spectator, nu te simți înșelat. Dimpotrivă, te simți atacat de nou, mintea îți e trezită din somnolența provocată de un spectacol atât de convențional încât ar putea intra în categoria somniferelor.

Tema spectacolului nu e niciodată menționată în materialele promoționale ale teatrelor. Nimic nu ne mai surprinde în teatru și dorim comoditate, mergând pe recomandări; dar nu mai departe de etichetele ,,dramă” sau ,,comedie”.

foto: Judy Florescu

16
/01
/17

Cartea „Zgomotul timpului” a fost publicată anul trecut în colecția Babel de la Editura Nemira (ediția a II-a, traducere de Virgil Stanciu).

16
/01
/17

Spectacolul No Man`s Land, jucat la Teatrul Naţional din București, este o adaptare scenică după filmul cu acelaşi nume de DanisTanović (câștigător al premiului Oscar pentru cel mai bun film străin în 2001), în regia bulgarului Alexander Morfov.

16
/01
/17

Un film pentru televiziune despre viaţa şi cariera cântăreţului Michael Jackson va fi produs la Hollywood in februarie si se va intitula ”Michael Jackson: Searching for Neverland”. Rolul principal va fi interpretat de Navi, unul dintre cei mai cunoscuți imitatori ai cântăreţului.

16
/01
/17

În urma succesului înregistrat după lansarea, în octombrie, a primelor 5 Atelierele „Micul Artist”, Opera Comică pentru Copii oferă, începând din luna februarie, un nou curs pentru cei mici: Atelierul de Flamenco, susținut de dansatorul argentinian Lucas Molina.

16
/01
/17

TV5MONDE a programat pentru luna ianuarie unele dintre cele mai bune filme clasice ale cinematografului francez, cu actori fabuloși: Jean-Paul Belmondo, Claudia Cardinale, Anthony Perkins, Romy Schneider, Lino Ventura, Jeanne Moreau, Orson Welles, Jean-Louis Trintignant, Michèle Morgan sau Danielle Darrieux.

16
/01
/17

Poetul, prozatorul, criticul literar și publicistul Mircea Cărtărescu a fost desemnat, duminică seară, câștigător al celei de-a XXVI-a ediții a Premiului Național de Poezie Mihai Eminescu pentru Opera Omnia, care se acordă, în fiecare an, pe 15 ianuarie, la Botoșani.

14
/01
/17

CRONICĂ DE FILM „Jackie”, lungmetrajul cu care chilianul Pablo Larrain s-a aflat în 2016 în Competiţia Festivalului de la Veneţia, se situează la intersecţia dintre un film biografic mainstream, cu superstaruri, şi un film de autor care încearcă să împrospăteze convenţiile genului. De aici şi frumuseţea sa.

13
/01
/17

Apărut în 2007 şi relansat acum la liber pe platforma Cinepub, "Război pe calea undelor", de Alexandru Solomon, se înscrie în demersul regizorilor Noului Cinema Românesc, fie ei autori de filme de ficţiune sau de documentare, de a chestiona prezentul prin analiza trecutului, în special a comunismului, şi de a înţelege trecutul pentru o mai bună situare în prezent.

13
/01
/17

Începând din acest weekend, Nino, personajul îndrăgit din seria de concerte-lecție ale Operei Comice pentru Copii "Cu Nino în jurul Lumii", îi așteaptă pe cei mici pe Patinoarul Copiilor, deschis în curtea instituției din Calea Giulești nr. 16.

13
/01
/17

Căciuleanu pune o oglindă în faţa unor tineri şi ne arată cum vorbesc: un limbaj codificat, cu multe prescurtări, deopotrivă amuzant şi ciudat, susţinut de un acompaniament coregrafic dinamic, pe măsură.

13
/01
/17

Duminică, 15 ianuarie 2017, spectacolul” Natură moartă cu nepot obez” de la Teatrul Odeon aniversează 101 reprezentații. În cei aproape 5 ani de la premieră, piesa scrisă de Ion Sapdaru, regizată de Eugen Făt, în scenografia lui Constantin Ciubotariu, a fost prezentată în 17 turnee și festivaluri.

Page 1 of 58512345...102030...Last »