Genul sau tema unui spectacol?
http://www.ziarulmetropolis.ro/genul-sau-tema-unui-spectacol/

Spectacolele de teatru au împins convenţiile tradiţionale spre o nouă dimensiune. Textul este un pretext, iar tehnologia este folosită în fel şi chip de către regizor în beneficiul actorului; şi poate chiar spre deliciul spectatorului, care rareori observă aceste elemente, deşi le simte.

Un articol de Judy Florescu|19 Decembrie 2014

Dacă admirăm actorii, regizorii, dramaturgii, scenografii, pentru rolul lor într-un spectacol, ne-am întrebat vreodată care este rolul unui spectacol pentru noi, publicul? Ce ar trebui un spectacol să producă în noi, spectatorii?

În București, din câte observ, se deschid tot mai multe locuri pentru teatru, fiecare cu oferta sa de spectacole. Un lucru bun este că se lucrează. Un lucru incert – la ce se lucrează? Care este scopul acelor spectacole pentru public?

O tendință a spectacolelor de pe unele scene bucureștene este de  a nu avea o direcție clară, de a induce în eroare pe privitori. Dramă sau comedie?

Alte spectacole explorează sumbrul vieții – subiecte precum relații interzise, oameni bolnavi psihic, orori umane, fapte reale care sunt prezentate ca la piață, pe tarabă, fără niciun concept regizoral. Dramă sau comedie?

Unele spectacole se adresează interiorului uman și furnicăturilor de sub piele (când auzi o replică, o muzică sau urmărești o scenă crucială). Aici, categoriile dispar sau se includ una pe cealaltă.

În pofida multiplicării genurilor teatrale, întrebările adresate asupra unui spectacol se reduc la – e dramă sau comedie? Se râde sau se plânge? Doar atât vrea consumatorul de teatru să primească de la un spectacol – lacrimi sau râs?

De ce avem nevoie să știm ce reacție ar trebuie să avem la un spectacol înainte să auzim textul, să vedem personajele în scenă, să intrăm în povestea lor?

Oare preferăm să mergem pe rețete de comedii sau drame pe care le știm deja, pentru a sta cât mai confortabil și relaxat în scaunul de spectator? Împreună cu lipsa dorinței spectatorului de  fi surprins, de a pătrunde povestea cu ajutorul actorilor și al universului regizoral, energia unui spectacol scade. Odată cu energia scăzută a spectacolului, actorii își pierd entuziasmul față de roluri. De la reprezentație la reprezentație, pe măsură ce trece timpul, spectacolul moare, chiar dacă el continuă să se joace.

Poate că tema unui spectacol ar trebui să fie mai importantă pentru spectator decât genul în care poate fi încadrat. Când un spectacol are o temă sau mai multe, atunci tu, ca spectator, nu te simți înșelat. Dimpotrivă, te simți atacat de nou, mintea îți e trezită din somnolența provocată de un spectacol atât de convențional încât ar putea intra în categoria somniferelor.

Tema spectacolului nu e niciodată menționată în materialele promoționale ale teatrelor. Nimic nu ne mai surprinde în teatru și dorim comoditate, mergând pe recomandări; dar nu mai departe de etichetele ,,dramă” sau ,,comedie”.

foto: Judy Florescu

29
/03
/17

Peste 180 de cinematografe din Statele Unite vor difuza filmul "1984" pe 4 aprilie, în replică la politicile administrației președintelui american Donald Trump. Pelicula, o adaptare din anii '80 a cărții cu același nume de George Orwell, va fi proiectată în 165 de orașe din 43 de state din SUA, dar și în țări precum Canada, Anglia, Suedia și Croația.

29
/03
/17

Pe 30 martie 1989, inima lui Nicolae Steinhardt a încetat să mai bată la 76 de ani. Jumătate din viață o trăise căutând fericirea, iar cealaltă jumătate, ultimii 29 de ani, trăind fericirea. În drum spre spitalul din Baia Mare, monahul de la Rohia face un infarct.

29
/03
/17

Teatrul de Comedie prezintă vineri 7 aprilie și sâmbătă 22 aprilie, ora 19.00, la Sala „Radu Beligan” premiera oficială a spectacolului “Drumeția sau Despre sexualitate azi”, de Martin Heckmanns. Traducerea și regia îi aparțin lui Vlad Massaci, iar scenografia este semnată de Vanda Maria Sturdza.

28
/03
/17

Editura Humanitas Fiction îi aşteaptă pe iubitorii de carte miercuri, 29 martie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (Bld. Regina Elisabeta nr.38), la lansarea volumului "Fata cu fragi" de Lisa Strømme, recent apărut în colecţia Raftul Denisei în traducerea Irinei Bojin, un roman despre tumultoasa poveste de dragoste care a inspirat celebrul tablou Strigătul de Edvard Munch.

28
/03
/17

ROMÂNI CELEBRI ÎN STRĂINĂTATE În 1960 se năştea la Brăila o mică făptură căreia i s-a prezis un viitor strălucit. Proorocirea s-a împlinit doar până la o vreme. Ca şi alţi mulţi români, şi-a făcut studiile la Paris; a debutat în oraşul natal la 21 de ani dar consacrarea a început să se contureze la Paris, graţie lui Ch. Gounod care i-a încredinţat rolul Margaretei din opera Faust.

28
/03
/17

Într-o zi de 28 martie se nășteau Mario Vargas Llosa şi Maxim Gorki şi se stingeau din viaţă Eugen Ionescu, Grigoraș Dinicu, Gheorghe Tomozei, Ștefan Radof, Virginia Woolf, Serghei Rahmaninov, Marc Chagall, Billy Wilder şi Peter Ustinov.

28
/03
/17

Ieri, în ultima zi a Salonului Cărţii de la Paris, desfăşurat în perioada 24-27 martie 2017, standul României a fost inclus, pe primul loc în topul celor mai frumoase standuri de la Livre Paris 2017, în clasamentul realizat de site-ul actualitte.com. “Standul României ne captează întotdeauna atenţia. Ambianţa de artă contemporană este dată de oglinzi şi de o instalaţie de neoane, dar luminile sunt atenuate pentru a nu intimida publicul”, a scris actualitte.com.

28
/03
/17

One-man show, spectacol de teatru-dans, teatru nonverbal, ”perform(D)ance” de și cu Paul Cimpoieru. Regizorul, coregraful și dans-actorul Paul Cimpoieru a crescut în pepiniera de talente și limbaj artistic a Companiei Passepartout D.P. (unde a ajuns printr-o întâmplare), iar ulterior și-a continuat evoluția într-un mod uimitor pentru cineva care nu are niciun fel de studii de teatru sau dans ”oficiale”, caci este absolvent de Politehnică și fost inginer de telecomunicații.

28
/03
/17

O pictură timpurie a lui Leonardo da Vinci (1452-1519) va putea fi admirată din nou de către public la Florența, după aproape șase ani de restaurare. Maestrul renascentist a pictat "Adorația Magilor" în jurul anului 1481, însă lucrarea nu a fost niciodată terminată.

28
/03
/17

Manager al Teatrului Național din Cluj și al festivalului ”Întâlnirile internaționale de la Cluj”, organizate de TNC, co-fondator (împreună cu Alexandru Dabija și Marcel Iureș) al primul teatru intependent românesc, Teatrul Act, Distinguished Professor la University of California, autor al mai multor cărți de teoria teatrului, literatură și eseistică, regizor al multor zeci de spectacole de teatru, dintre care nu puține au luat premii importante și au călătorit în turnee internaționale. Un nume cu reverberații teatrale importante, niciodată liniare, deseori surprinzătoare: Mihai Măniuțiu. Aici, în calitate de regizor al unui spectacol pe care, într-un cuvânt, l-aș numi stupefiant: ”Iarna”.

28
/03
/17

Inițial: politehnist, masterand în științe umaniste, inginer de telecomunicații, IT-stul din cei ”10 pentru România”. Apoi – ruptură de destin și devine dans-actor în trupa lui Dan Puric, colaborator al lui Gigi Căciuleanu, elev al lui Andrei Șerban, participant și premiant în festivaluri din țară și străinătate, bursier al celebrului Actors Studio din New York și mereu un work in progress.

27
/03
/17

Mare comedie, mare!, în capitala țării noastre. A avut loc la, Palatul Național al Copiilor, spectacolul “All Inclusive” (după o piesă de Alexandru Popa), în regia lui Vlad Zamfirescu.

27
/03
/17

Astăzi, 27 martie, cu ocazia Zilei Mondiale a Teatrului, Casa de Producţie TVR a programat pe TVR 2 la ora 20:10, „Unchiul Vanea”, de Cehov, în regia lui Yury Kordonsky. Spectacolul va fi difuzat ca parte a Campaniei „Artiști pentru artiști”, iar pe durata lui pe ecran vor apărea conturile în care pot fi făcute donațiile

Page 1 of 60512345...102030...Last »