Genul sau tema unui spectacol?
https://www.ziarulmetropolis.ro/genul-sau-tema-unui-spectacol/

Spectacolele de teatru au împins convenţiile tradiţionale spre o nouă dimensiune. Textul este un pretext, iar tehnologia este folosită în fel şi chip de către regizor în beneficiul actorului; şi poate chiar spre deliciul spectatorului, care rareori observă aceste elemente, deşi le simte.

Un articol de Judy Florescu|19 decembrie 2014

Dacă admirăm actorii, regizorii, dramaturgii, scenografii, pentru rolul lor într-un spectacol, ne-am întrebat vreodată care este rolul unui spectacol pentru noi, publicul? Ce ar trebui un spectacol să producă în noi, spectatorii?

În București, din câte observ, se deschid tot mai multe locuri pentru teatru, fiecare cu oferta sa de spectacole. Un lucru bun este că se lucrează. Un lucru incert – la ce se lucrează? Care este scopul acelor spectacole pentru public?

O tendință a spectacolelor de pe unele scene bucureștene este de  a nu avea o direcție clară, de a induce în eroare pe privitori. Dramă sau comedie?

Alte spectacole explorează sumbrul vieții – subiecte precum relații interzise, oameni bolnavi psihic, orori umane, fapte reale care sunt prezentate ca la piață, pe tarabă, fără niciun concept regizoral. Dramă sau comedie?

Unele spectacole se adresează interiorului uman și furnicăturilor de sub piele (când auzi o replică, o muzică sau urmărești o scenă crucială). Aici, categoriile dispar sau se includ una pe cealaltă.

În pofida multiplicării genurilor teatrale, întrebările adresate asupra unui spectacol se reduc la – e dramă sau comedie? Se râde sau se plânge? Doar atât vrea consumatorul de teatru să primească de la un spectacol – lacrimi sau râs?

De ce avem nevoie să știm ce reacție ar trebuie să avem la un spectacol înainte să auzim textul, să vedem personajele în scenă, să intrăm în povestea lor?

Oare preferăm să mergem pe rețete de comedii sau drame pe care le știm deja, pentru a sta cât mai confortabil și relaxat în scaunul de spectator? Împreună cu lipsa dorinței spectatorului de  fi surprins, de a pătrunde povestea cu ajutorul actorilor și al universului regizoral, energia unui spectacol scade. Odată cu energia scăzută a spectacolului, actorii își pierd entuziasmul față de roluri. De la reprezentație la reprezentație, pe măsură ce trece timpul, spectacolul moare, chiar dacă el continuă să se joace.

Poate că tema unui spectacol ar trebui să fie mai importantă pentru spectator decât genul în care poate fi încadrat. Când un spectacol are o temă sau mai multe, atunci tu, ca spectator, nu te simți înșelat. Dimpotrivă, te simți atacat de nou, mintea îți e trezită din somnolența provocată de un spectacol atât de convențional încât ar putea intra în categoria somniferelor.

Tema spectacolului nu e niciodată menționată în materialele promoționale ale teatrelor. Nimic nu ne mai surprinde în teatru și dorim comoditate, mergând pe recomandări; dar nu mai departe de etichetele ,,dramă” sau ,,comedie”.

foto: Judy Florescu

21
/12
/16

“Allied”, cu cu Marion Cotillard şi Brad Pitt în distribuție, “Collateral Beauty”, Will Smith, Keira Knightley, Edward Norton, Kate Winslet şi Helen Mirren, “Alice Through the Looking Glass”, cu Helena Bonham Carter si Johnny Depp și „Office Christmas Party”, cu Jennifer Aniston pe afiș, se numără printre cele mai proaste filme ale anului, în opinia celor de la faimoasa revistă Rolling Stone.

21
/12
/16

Cartea „Dragă, mă duc la Charlie” (traducere din limba franceză de Tudorel Urian) a fost publicată anul acesta, la Editura All. Maryse Wolinski (născută în Algeria) este jurnalistă şi scriitoare, soţia caricaturistului Georges Wolinski, ucis în atentatele de la revista satirică „Charlie Hebdo”, pe 7 ianuarie 2015.

21
/12
/16

Născută într-o zi de 21 decembrie (1935), la Slobozia-Hodorogea, Orhei, în Basarabia, Stela Popescu a venit pe lume într-o familie de învățători, iar prima amintire pe care o are bine întipărită în memorie este invadarea Basarabiei de către armata rusă.

21
/12
/16

Noua premieră a Teatrului Național din București, “Angajare de clovn”, de Matei Vişniec, în regia şi conceptul scenic al lui Ion Caramitru, va avea loc duminică 8 ianuarie, de la ora 19.30, la Sala Studio a TNB. Din distribuție fac parte: Petre Ancuța, Emilian Mârnea , Călbăjos precum și artisti de la Circul Globus.

21
/12
/16

Tabloul "Țărăncuțe" ("De la fântână") de Nicolae Grigorescu a fost adjudecat, marți seară, la prețul de 320.000 de euro, la licitația de iarnă a Artmark, devenind cea mai bine vândută lucrare din acest an. Printre vedetele serii s-au mai numărat "Intimitate" de Nicolae Tonitza, "Car cu boi la amiază" de Nicolae Grigorescu, "Pod" de Adrian Ghenie sau "Pieta" de Corneliu Baba.

20
/12
/16

NOUA GENERAȚIE DE ARTIȘTI. Alina Petrică are 27 de ani. Joacă în „Aglaja”, la Centrul Cultural „Bălcescu”, în „Mon Cabaret Noir”, la Teatrelli, în „(D)efectul Placebo”, la Teatrul Național, în „Îmblânzirea scorpiei”, la Teatrul de Comedie, și este, din acest an, angajată a Teatrului Mic din București.

20
/12
/16

”Carmen”, de Georges Bizet, în regia lui Karel Drgáč, de la Opera Naţională Română Iaşi, a fost desemnat, duminică seară, cel mai bun spectacol de operă la Gala Premiilor Operelor Naţionale. La râmdul său, Soprana Nelly Miricioiu a primit Marele Premiu al Galei Operelor Naţionale, al cărei invitat special a fost tenorul Roberto Alagna.

20
/12
/16

Primul spin-off al seriei "Star Wars", "Rogue One: A Star Wars story", a reușit cel de-al treilea cel mai bun start din acest an la box-office-ul nord-american, "pulverizându-și" concurenții. "Rogue One" a avut deja încasări de 300 de milioane de dolari la nivel mondial, deși nu a fost lansat încă în Coreea de Sud sau pe imensa piață chineză.

20
/12
/16

Joi, 22 decembrie 2016, de la ora 19.30, Teatrul EXCELSIOR prezintă un spectacol extraordinar în cadrul festivalului Moș Crăciun vine la EXCELSIOR. Programul cuprinde cântece și jocuri etnofolclorice din întreaga țară, precum și o suită de datini și obiceiuri tradiționale de anul nou, interpretate într-un stil original.

20
/12
/16

Înscriindu-se în tradiţia marilor instituţii de concert din lume, Radio România oferă pe 23 decembrie, de la ora 19, la Sala Radio, publicului care îi va călca pragul, dar şi sutelor de mii de ascultători ai frecvenţelor Radio România Cultural şi Radio România Muzical, pagini muzicale care nu lipsesc din repertoriul marilor orchestre în momente festive. Valsuri celebre care poartă imaginaţia spre poveşti romantice, polci ce invocă buna dispoziţie şi nelipsitele dansuri aduc atmosfera de sărbătoare în sufletele tuturor.

20
/12
/16

Regizorul și scenaristul Nae Caranfil este deopotrivă autorul textelor și compozitorul pieselor muzicale de pe coloana sonoră a celui mai recent film al său, 6,9 pe scara Richter, o comedie cu momente de musical puse în scenă de coregraful sârb Milan Gromilić. A avut premiera la ediţia TIFF de anul acesta, iar din 20 ianurie 2017 rulează pe marile ecran, inclusiv la Cluj.

19
/12
/16

Al Pacino va juca rolul lui Tennessee Williams în piesa "God Looked Away", prima producţie a Pasadena Playhouse, în programul PlayWorks. Spectacolul, care relatează o perioadă tulburată din viaţa dramaturgului, va avea premiera în primăvara lui 2017.

19
/12
/16

UNITER dă startul concursului "Cea mai bună piesă românească a anului 2016". Cei care doresc să se înscrie la concursul desfășurat sub egida Casei Regale a României, pot depune textele până la data de 30 ianuarie 2017 (data poștei), anunță Uniunea Teatrală din România (UNITER).

19
/12
/16

NOUA GENERAŢIE DE ARTIŞTI. Dorotheea Petre (aproape 36 de ani) este bine-cunoscută publicului cinefil din ţara noastră, din pelicula „Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii” (2006).

19
/12
/16

Romfilatelia a editat o nouă emisiune de mărci poştale tematice în cadrul proiectului „Stele de aur ale scenei şi ecranului”. Cele şase timbre ale acestui proiect filatelic au aceeaşi valoare nominală, de 4,50 lei, şi prezintă Stele de Aur ale scenei româneşti, în imagini de colecţie: Adela Mărculescu, Florina Cercel, Ilinca Tomoroveanu, Alexandru Arşinel, Ion Caramitru, Costel Constantin.