Gigolo de ocazie. Între frații Coen și Woody Allen
https://www.ziarulmetropolis.ro/gigolo-de-ocazie-intre-fratii-coen-si-woody-allen/

CRONICĂ DE FILM Cel mai recent film al lui John Turturro în calitate de regizor şi de actor în rol principal, „Fading Gigolo“/„Gigolo de ocazie“, este asemeni stilului de interpretare al realizatorului său: combinaţie în doze mici de umor, gravitate şi o stranie buimăceală.

Un articol de Ionuţ Mareş|1 mai 2014

Cunoscut mai ales ca actor, postură în care alternează filmele de autor cu superproducțiile, John Turturro se aventurează o dată la câțiva ani și în regie, impulsionat, probabil, de succesul primul său lungmetraj, „Mac” (1992), premiat pentru debut tocmai la Cannes, și influențat de regizorii cu care a lucrat, mai ales de frații Coen.

Cea mai recentă realizare a sa în această calitate este „Fading Gigolo“/„Gigolo de ocazie“, lansat în 2013 şi ajuns acum, neaşteptat, în cinematografele din România, deşi nu are în spate nici măcar un mare festival sau un premiu care să-i ridice şansele la un public mai numeros.

Cu atât mai bine. Eliberat de etichete extra-artistice prestabilite, filmul își poate etala, spre judecată, eventualele virtuți, care ar putea porni de la eclectica distribuție formată din însuși regizorul-scenarist în rolul protagonistului, plus Woody Allen, Vanessa Paradis, Sharon Stone sau Sofia Vergara, dintre cei mai cunoscuți.

Turturro mizează pe un antagonism narativ surprinzător de simplu, dar eficient în a conduce spre o comedie sentimentală agreabilă, chiar dacă fără strălucire, asezonată cu niscaiva comentarii ironice cu ținte sociale, religioase sau din zona moravurilor, care pot atinge sensibilități.

Florarul şi librarul

Trecut de 50 de ani, Fioravante (Turturro) este un florar singur, taciturn și îndatorat. El ajunge să-și împartă existența între afecțiunea pentru văduva unui fost rabin din Brooklyn, Avigal (Vanessa Paradis) – pe care o dezvirginează sentimental, deși e bine păzită de ultraordodocșii coreligionari -, partide de sex, ca gigolo mai degrabă indolent, cu femei din upper class-ul newyorkez – din care se remarcă provocatoarele Dr. Parker (Sharone Stone) și Selima (Sofia Vergara) -, și prietenul și peștele său de ocazie, Murray (Woody Allen), alias Dan Bango sau Papa Mo, librar falimentar și cap al unei familii cu patru copii afroamericani.

Aparentul ghiveci narativ, care se leagă totuși într-un amestec (indecis) de comic, absurd și gravitate, evită stridențele, nu și o anumită pretențiozitate și unele clișee, în special în psihologia (rudimentară și unidirecționată a) personajelor.

Turturro își ține filmul în apropierea unei melancolii camuflate într-un comic cu înclinații coeniene și woodyalleniene, ajutat și de prezența inconfundabilei mărci Woody Allen, care reia o parte din eternul intelectual deopotrivă frivol și prăpăstios al filmelor sale.

La fel ca masca generică a lui Turturro de personaj deopotrivă impasibil și expresiv, comic și serios, „Gigolo de ocazie”, oricât de catchy la suprafață, are dificultăți în a dezvălui eventuale „jocuri secunde”.

Asta și pentru că îi lipsește impulsul de a trece de un prim nivel al semnificațiilor – respectabil și plăcut, însă insuficient și perisabil – sau de a rămâne exclusiv o farsă obraznică, așa cum se arată pe alocuri.

Distribuit de RO Image și PROROM, „Gigolo de ocazie” poate fi văzut de vineri, 2 mai, în cinema

INFO

Fading Gigolo/Gigolo de ocazie, SUA, 2013

Scenariul și regia: John Turturo

Distribuția: John Turturo, Woody Allen, Vanessa Paradis, Sharon Stone, Sofia Vergara

Rating: ●●●○○

Foto din Gigolo de ocazie – capturi film



09
/10
/23

Les Films de Cannes à Bucarest (20 - 29 octombrie) le-a pregătit bucureștenilor un maraton de cinema de 10 zile cu 43 de lungmetraje, 15 scurtmetraje și mai mult de 65 de proiecții ale unor autoare și autori care au un cuvânt greu de spus în cinematografia momentului.

04
/10
/23

Bizară şi explozivă apariţie e acest “Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii” (2023), cel mai nou film al lui Radu Jude. El adună într-o structură inedită, inconfortabilă şi surprinzătoare la fiecare pas, cam toate preocupările formale de până acum ale regizorului, care le pune de această dată în slujba unei critici virulente a capitalismului deopotrivă românesc şi european.

04
/10
/23

Descris de Variety ca fiind un film „bogat în detalii și foarte specific în descrierea familiei de clasă mijlocie pe care o observă” și care „oferă libertatea publicului de a-și alege punctele de vedere cu care se identifică cel mai mult în imaginea de ansamblu.”, TÓTEM a cucerit simpatia spectatorilor prezenți la cele două proiecții din programul competițional al celei de-a 19-a ediții Bucharest International Film Festival (BIFF), unde a obținut Premiul Juriului. Filmul se va lansa în cinema din 13 octombrie, distribuit de August Film.