Godzilla 3D. Mai mare, mai gras, mai sentimental
http://www.ziarulmetropolis.ro/godzilla-3d-mai-mare-mai-gras-mai-sentimental/

CRONICĂ DE FILM Era inevitabil ca un monstru spectaculos vizual precum Godzilla să fie adaptat la 3D. Numai că, în aparenta dorinţă de a livra ceva memorabil, realizatorii par să fi pierdut simţul măsurii, oferind un Godzilla gigantesc pentru standardele modelului, însă umbrit de două creaturi nuclearofage cu apucături exterminatoare.

Un articol de Ionuţ Mareş|15 Mai 2014

În precedenta variantă hollywoodiană a filmului „Godzilla”, regizată de Roland Emmerich şi lansată în 1998, celebrul monstru arăta mai degrabă ca un dinozaur prădător, suplu, nu foarte mare, dar extrem de rapid (Spielberg şi al său „Jurassic Park” influenţaseră întregul deceniu).

Era o îndepărtare de la pattern-ul stabilit de primul „Godzilla” sau, mai exact, japonezul „Gojira”, clasic regizat de Ishiro Honda în 1954. Un model care a suferit adaptări tehnice şi narative succesive de-a lungul anilor, fiecare deceniu venind cu propriile versiuni, americane şi/sau japoneze, în funcţie de sensibilităţile momentului.

În perspectiva lui Emmerich şi a echipei sale, Godzilla reprezenta, la fel ca originalul nipon, o ameninţare, de acea dată pentru New York. Însă Hollywood-ul a eliminat dilemele morale, fie ele şi superficial tratate, din primul „Gojira” (inclusiv problema responsabilităţii, care acum şase decenii rezona cu mentalul colectiv japonez, încă marcat de atacurile americane de la Hiroshima şi Nagasaki).

Şi a mutat accentul pe acţiune şi multe efecte speciale, condimentate cu umor comercial (scena puilor de Godzilla alunecând pe mingiuţe rămânea, totuşi, o bună bucată de burlesc), cu o mai mare lejeritate în tratare şi cu o scenografie şi o imagine care favorizau întunericul şi ploaia, ca semne ale unei lumi pe cale de a fi distrusă.

Emotivul Godzilla

La fix 60 de ani de la primul „Godzilla”, Hollywoodul aduce, inevitabil, varianta 3D a monstrului reptilian, lăsând-o pe mâna puţin cunoscutului Gareth Edwards, al cărui debut, „Monster” (2010), nu a trecut neobservat.

De această dată însă, Godzilla nu mai este dihania pregătită să atace şi să pedepsească omenirea, ci posibilul salvator al Americii, după ce experţii scapă de sub control un experiment ce a adus la viaţă două creaturi uriaşe, care se hrănesc cu energie nucleară şi care par rezultatul acuplării între Alien şi un imens gândac de bucătărie.

Acţiunea şi suspansul (criticabile) din „Godzilla” ’98 lasă locul, în noua variantă, exclusiv efectelor speciale grandioase, care vin totuşi pe un teren dezvirginat serios anul trecut de Guillermo del Toro, cu al său „Pacific Rim”. De aceea, par mai puţin spectaculoase.

Scenariul este dezarmant de simplist în „Godzilla 3D”, chiar şi pentru standardele unui astfel de blockbuster. Umorul este abandonat, din păcate, complet, în timp ce sentimentalismul acaparează terenul, influenţând până şi legendara creatură, dovadă insistenţa unor cadre din final cu privirea sa ce ar indica prezenţa unor urme de conştiinţă.

Realizatorii abuzează, de asemenea, de punerea în prim-plan a copiilor şi de lacrimile personajelor, ca tehnici de manipulare emoţională a spectatorului.

Pentru a compensa parcă aceste minusuri, creatorii s-au dezlănţuit în zona de efecte speciale şi ne oferă un Godzilla mai mare (şi mai gras, după catalogarea fanilor japonezi maliţioşi) decât orice închipuire. Un dezmăţ care, văzut în IMAX 3D, nu-şi respectă totuşi pe deplin promisiunile.

Luptele „corp la corp” între Godzilla şi cei doi monştri nucleari sunt impresionante, dar prea puţine şi, oricum, sub dinamisul roboţilor giganţi din „Pacific Rim”. În plus, Godzilla ajunge personaj secundar în propriul film, cele două creaturi nuclearofage primind mai multă atenţie din partea realizatorilor.

„Godzilla 3D” este distribuit de MediaPro Distribution şi poate fi văzut de vineri, 16 mai, în sălile de cinema.

INFO

Godzilla 3D (SUA, 2014)

Regia: Gareth Edwards
Cu: Aaron Taylor-Johnson, Elizabeth Olsen, Bryan Cranston, Juliette Binoche

Rating: ●●○○○

Foto din Godzilla 3D – capturi film



16
/08
/17

Actrița Cristina Flutur joacă personajul Alice în lungmetrajul „Grain”, o coproducție Turcia-Germania-Franța-Suedia, selectat în competiția oficială la Festivalul de Film de la Sarajevo, cel mai important eveniment de gen din Europa de Sud-Est. Filmul „Grain” este regizat de regizorul turc Semih Kaplanoglu, câștigătorul Ursului de Aur la a 60-a ediție a Festivalului Internațional de Film de la Berlin.

14
/08
/17

Mrs. Fang, un film documentar al regizorului chinez Wang Bing despre ultimele zile ale unei femei care suferă de Alzheimer, a câștigat Leopardul de Aur, la Festivalul Internațional de Film de la Locarno 2017. Franțuzoaica Isabelle Huppert a fost recompensată cu premiul pentru cea mai bună actriță, pentru rolul său din filmul Madame Hyde.

14
/08
/17

Jane Fonda şi Robert Redford se reîntâlnesc pe marele ecran într-o poveste de iubire, „Our Souls at Night”, la jumătate de secol distanţă de la apariţia lor în „Desculţ în parc”. Premiera filmului va avea loc la 1 septembrie, la Festivalul de la Veneția, acolo unde cei doi protagoniști vor fi premiaţi cu Leul de Aur pentru întreaga carieră. Robert Redford împlinește 81 de ani pe 18 august), în timp ce Jane Fonda va bifa “borna” 80 în decembrie.

13
/08
/17

Corespondenţă de la Sarajevo de Ionuţ Mareş: Primul titlu din competiţia de lungmetraje de ficţiune a Festivalului de la Sarajevo a fost "Grain", noul film al cunoscutului regizor turc Semih Kaplanoğlu. Mult mai ofertant este însă "Western", un excelent film al regizoarei germane Valeska Grisebach.

11
/08
/17

Ediția cu numărul șase a Festivalului de Film Horror și Fantastic Lună Plină a început joi, 10 august. Filmul de deschidere, norvegianul Casa, o poveste cu război și exorcizări, a rulat la grădina Melies. „Este cel mai puțin formal festival pe care îl organizăm și asta ne place cel mai tare. În fiecare an pare că o luăm de la capăt cu organizarea lui, iar această improvizație ne bucură: Lună Plină este cel mai liber festival posibil”, a spus directorul festivalului, Oana Giurgiu.

09
/08
/17

În acest final de săptămână, nimeni nu mai doarme în Biertan. De joi până duminică, între 10 și 13 august, cât ține ediția cu numărul șase a Festivalului de Film Horror & Fantastic Lună Plină, somnul este o activitate tangențială și pur facultativă.

09
/08
/17

Michel Franco a fost recompensat, luni, 7 august, cu Trofeul ANONIMUL pentru contribuția sa la frumusețea cinematografiei universale. ANONIMUL 14 se desfășoară în perioada 7—13 august la Sfântu Gheorghe, în Delta Dunării.

07
/08
/17

Cea de-a 14-a ediție a Festivalului Internațional de Film Independent ANONIMUL propune publicului proiecții speciale și concerte de calitate.

06
/08
/17

CRONICĂ DE FILM Un nou film-şoc al teribilistului regizor austriac Ulrich Seidl, „Safari”, despre practicile de vânătoare ale omului occidental în savana africană. Un documentar riscant, care expune fără menajamente, printr-o regie elaborată, caracterul grotesc al unei astfel de pasiuni.

Page 1 of 17912345...102030...Last »