Pentru că sunt la modă topurile de tot felul, m-am gândit să vă propun şi eu unul. Este vorba de topul greşelilor pe care le întâlnesc des în scris şi în vorbire.
Un articol de Cristina Dragulin|3 februarie 2015
Topul este, desigur, în totalitate, subiectiv. Ordinea din top nu indică frecvența erorilor, căci nu țin o statistică. Greșelile menționate le întâlnesc fie în scris, fie în vorbire, fie și în vorbire și în scris.
1. Virgulă între subiect și predicat;
2. Lipsa diacriticelor (dacă am citi așa cum scriem, cum s-ar modifica limba română?);
3. Prescurtări de neînțeles ale unor termeni;
4. Plural eronat al unor cuvinte (ultimul auzit – slogane, în loc de sloganuri);
5. Conjugare aiuristică a unor verbe (așază/așează; tace/tăcea; place/plăcea etc.);
6. Mai mulți sau mai puțini de „i” la conjugările verbelor sau la articularea substantivelor (a fi/fii; fii/fiii, copii/copiii; a ști/știi etc.);
7. Lipsa virgulelor (și a altor semne de punctuație), dar și punerea lor în plus;
8. Scrierea sau pronunția greșită a cuvintelor preluate din alte limbi;
9. Folosirea unor termeni cu sensuri incorecte;
10. Acordul eronat dintre subiect și predicat (de pildă, în cazul substantivelor colective – echipă, grup, clasă etc.).
Vă invit pe voi să dați mai multe exemple.
Puteți completa topul conform experienței voastre!