Hamlet Next Hours. Bogdan Dumitrache s-a jucat de-a teatrul
https://www.ziarulmetropolis.ro/hamlet-next-hours-bogdan-dumitrache-s-a-jucat-de-a-teatrul/

Hamlet Next Hours este un test, iar teatrul independent este porţia de realitate cu care trebuie să se confrunte orice actor sau regizor. În teatrul independent nu contează că eşti imaginea unui lanţ de farmacii sau că eşti apreciat în filme la nivel internaţional. În teatrul independent eşti sau nu eşti pe gustul publicului.

Un articol de Judy Florescu|2 octombrie 2013

Hamlet Next Hours este un test, iar teatrul independent este porția de realitate cu care trebuie să se confrunte orice actor sau regizor. În teatrul independent nu contează că ești imaginea unui lanț de farmacii sau că ești apreciat în filme la nivel internațional. În teatrul independent ești sau nu ești pe gustul publicului.

Mi se pare că talentul unui actor este segmentat între filme și scenă, mai cu seamă în scena teatrului independent, care nu cunoaște limite în cazul manifestărilor artistice. Iar aceste producţii sunt apreciate sau nu de cel mai dur juriu cu putință: publicul de cafe-teatru.

Dacă nu  poate capta atenția publicului de la prima intrare în scenă, un actor riscă să împingă concentrarea acestuia în cu totul alte direcții față de cele dorite. Şi atunci, actorul e pierdut. Ce o fi crezând un actor atunci când publicul nu reacționează la replicile lui? Cum s-o fi simțind să știe că este privit și ascultat, dar că de fapt nimeni nu este atent la ceea face pe scenă?

Actorul Bogdan Dumitrache a revenit pe scena teatrală după opt ani de absență, cu spectacolul Hamlet Next Hours scris de Laura Ilinca, şi care a avut premiera duminică seara la singura cafenea teatru din București, Godot Cafe Teatru. Nu aș fi crezut că un actor de film poate fi atât de diferit pe ecranele de cinema față de scenă. Un  actor care poate părea șters și incolor pe ecran, atunci când se urcă pe scenă poate deveni un izvor puternic de creație. Nu este cazul lui Bogdan Dumitrache.

Am fost atentă la ceea ce a făcut Bogdan Dumitrache pe scenă la premiera spectacolului Hamlet Next Hours, numai că nu am văzut nimic în afară de un guest-star, o vedetă de talie internațională care pășea pentru prima dată  pe scena teatrului independent, dar se comporta de parcă ar fi cucerit-o de mult.

Hamlet Next Hours. Despre dragoste pe viaţă şi pe moarte

Hamlet Next Hours este o piesă nouă despre vremuri vechi, o piesă despre bărbați și veșnica lor luptă pentru putere și femeia adorată, o piesă veselă despre oameni triști, înverșunați de propriile dorințe de supremație, o piesă inspirată de clasic, dar pliată pe autenticul trăirilor de azi.

„Suntem cu toții tulburați, fiecare din motivele noastre, și e firesc să fie așa” – este una dintre replicile personajului fentat, nu interpretat, de Bogdan Dumitrache, care nu a jucat în Hamlet Next Hours, ci a fost jucat.  Mergea de fapt în paralel cu personajul care îl urmărea ca o fantomă la fiecare pas, pe scenă şi în sală, și care nu-l lăsa să spună altceva decât textul piesei.

hamlet next hours

Scenă din spectacolul Hamlet Next Hours, cu actorii din distribuţie

Îl vedeam pe Bogdan Dumitrache expectorând cuvinte care nu erau ale lui, dar pe care părea încântat să le intoneze ca la carte în fața publicului de cafe-teatru, din care făcea parte și Călin Netzer. Singurele personaje pe care le-am simțit vii au fost morții: Istvan Teglas, Horațio și Laura Ilinca, regina. Ei au înseninat peisajul mohorât al neacțiunii din scenă, fiindcă ei într-adevăr jucau, nu se jucau de-a spectacolul.

Citiţi şi: Bogdan Dumitrache, rol principal în filmul lui Porumboiu

Tema iubirii dincolo de moarte e, poate, cea mai puternică dintre toate temele piesei. Iubirea oamenilor față de cei care nu mai sunt pe pământ, iubirea pământeană neîmplinită prin moarte, iubirea fără de sfârșit, care doar prin moarte poate fi dobândită, iubirea pură și intensă care doar prin moarte poate rămâne neschimbată. Iubire în toate sensurile, pe care a portretizat-o un pic și Bogdan Dumitrache acceptând să joace în Hamlet Next Hours.

Probabil de aceea a venit în spectacol: avea nevoie de iubirea teatrului, care poate că nu este cea mai permisivă formă de exprimare a unui artist, dar nici un capriciu pe care să-l bifezi în calendarul tău de evenimente.

INFO

Hamlet Next Hours

de Laura Ilinca

Godot Cafe Teatru

Regia: Dan Vasile

Cu: Bogdan Dumitrache, Ion Grosu / Ioan Coman, Istvan Teglaș, Ionuț Burlan, Laura Ilinca

Durata: 1h40

Preț bilet: 35 de lei

Credit foto Hamlet Next Hours – Antonio Cioarek



07
/08
/23

Termeni precum doliu, pierdere, angoasă, suferință, nostalgie aparțin zonei afectului, individul trecând, în anumite momente ale vieții lui, prin această arie aproape sinonimică.

09
/07
/23

TESZT e uneori o nuntă pe o scenă. E o fată care plânge. O îmbrățișare în întuneric. O tărie pe care o bei ca să-ți faci curaj în fața adevărului. TESZT e uneori un cuvânt pe care îl așteptai, un om pe care îl admiri, care are în spatele lui alți 100 de oameni pe care îi admiri.

19
/07
/22

Prin anii nouăzeci, a existat o campanie publicitară care se intitula simplu si atrăgător: „Cu balonul în Arizona”. Pentru un copil de clasa a treia dintr-o Românie abia ieșită din comunism, perspectiva unei călători în America, și nu oricum, ci cu balonul, era irezistibilă.

10
/03
/22

Stiu, langa noi e RAZBOI. Însa acesta și victimele sale nu anuleaza micile războaie, adesea penibile! In pragul urmatorei evaluari a managerilor teatrelor bucureștene, scriu despre cea abia finalizată pentru anul 2020, cu speranta ca urmatoarea, deja anuntata, pentru 2021, va fi “PE BUNE”!

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

17
/09
/21

OPINIE Mai mulţi cineaşti români importanţi, deopotrivă producători şi regizori, printre care Stere Gulea, Tudor Giurgiu, Ada Solomon şi Nae Caranfil, îşi exprimă nemulţumirea faţă de felul în care se desfăşoară concursurile de finanţare organizate de Centrul Naţional al Cinematografiei.

30
/06
/21

OPINIE Paradoxul ediţiei din 2021 a Premiilor Gopo a fost că gala s-a desfăşurat în condiţii aproape normale, chiar dacă în aer liber, dar nominalizările şi trofeele au vizat doar cele câteva filme lansate în 2020, un an dezastruos, în care cinematografele au fost mai mult de trei sferturi din timp închise.

24
/03
/21

OPINIE Atunci când un succes internaţional aduce câte un film românesc în atenţia unui public mai larg decât grupul cinefililor fideli, mulţi simt o nevoie irepresibilă de a comenta. Asta nu ar fi o problemă, dacă discursul nu ar cădea în miştocăreală, rostită pe un ton superior: „Vă spun eu cum stă treaba cu cinematografia română!”.

16
/02
/21

OPINIE Cinematografia română este aproape de un moment istoric – cel puţin o nominalizare la Premiile Oscar. În ciuda succesului internaţional uriaş, documentarul „colectiv” al lui Alexander Nanau a împărţit opinia publică din România. Unul dintre motivele de divizare – prezenţa lui Vlad Voiculescu. E bine, totuşi, când un film stârneşte valuri şi nu e primit cu indiferenţă.