Hamlet Next Hours. Bogdan Dumitrache s-a jucat de-a teatrul
https://www.ziarulmetropolis.ro/hamlet-next-hours-bogdan-dumitrache-s-a-jucat-de-a-teatrul/

Hamlet Next Hours este un test, iar teatrul independent este porţia de realitate cu care trebuie să se confrunte orice actor sau regizor. În teatrul independent nu contează că eşti imaginea unui lanţ de farmacii sau că eşti apreciat în filme la nivel internaţional. În teatrul independent eşti sau nu eşti pe gustul publicului.

Un articol de Judy Florescu|2 octombrie 2013

Hamlet Next Hours este un test, iar teatrul independent este porția de realitate cu care trebuie să se confrunte orice actor sau regizor. În teatrul independent nu contează că ești imaginea unui lanț de farmacii sau că ești apreciat în filme la nivel internațional. În teatrul independent ești sau nu ești pe gustul publicului.

Mi se pare că talentul unui actor este segmentat între filme și scenă, mai cu seamă în scena teatrului independent, care nu cunoaște limite în cazul manifestărilor artistice. Iar aceste producţii sunt apreciate sau nu de cel mai dur juriu cu putință: publicul de cafe-teatru.

Dacă nu  poate capta atenția publicului de la prima intrare în scenă, un actor riscă să împingă concentrarea acestuia în cu totul alte direcții față de cele dorite. Şi atunci, actorul e pierdut. Ce o fi crezând un actor atunci când publicul nu reacționează la replicile lui? Cum s-o fi simțind să știe că este privit și ascultat, dar că de fapt nimeni nu este atent la ceea face pe scenă?

Actorul Bogdan Dumitrache a revenit pe scena teatrală după opt ani de absență, cu spectacolul Hamlet Next Hours scris de Laura Ilinca, şi care a avut premiera duminică seara la singura cafenea teatru din București, Godot Cafe Teatru. Nu aș fi crezut că un actor de film poate fi atât de diferit pe ecranele de cinema față de scenă. Un  actor care poate părea șters și incolor pe ecran, atunci când se urcă pe scenă poate deveni un izvor puternic de creație. Nu este cazul lui Bogdan Dumitrache.

Am fost atentă la ceea ce a făcut Bogdan Dumitrache pe scenă la premiera spectacolului Hamlet Next Hours, numai că nu am văzut nimic în afară de un guest-star, o vedetă de talie internațională care pășea pentru prima dată  pe scena teatrului independent, dar se comporta de parcă ar fi cucerit-o de mult.

Hamlet Next Hours. Despre dragoste pe viaţă şi pe moarte

Hamlet Next Hours este o piesă nouă despre vremuri vechi, o piesă despre bărbați și veșnica lor luptă pentru putere și femeia adorată, o piesă veselă despre oameni triști, înverșunați de propriile dorințe de supremație, o piesă inspirată de clasic, dar pliată pe autenticul trăirilor de azi.

„Suntem cu toții tulburați, fiecare din motivele noastre, și e firesc să fie așa” – este una dintre replicile personajului fentat, nu interpretat, de Bogdan Dumitrache, care nu a jucat în Hamlet Next Hours, ci a fost jucat.  Mergea de fapt în paralel cu personajul care îl urmărea ca o fantomă la fiecare pas, pe scenă şi în sală, și care nu-l lăsa să spună altceva decât textul piesei.

hamlet next hours

Scenă din spectacolul Hamlet Next Hours, cu actorii din distribuţie

Îl vedeam pe Bogdan Dumitrache expectorând cuvinte care nu erau ale lui, dar pe care părea încântat să le intoneze ca la carte în fața publicului de cafe-teatru, din care făcea parte și Călin Netzer. Singurele personaje pe care le-am simțit vii au fost morții: Istvan Teglas, Horațio și Laura Ilinca, regina. Ei au înseninat peisajul mohorât al neacțiunii din scenă, fiindcă ei într-adevăr jucau, nu se jucau de-a spectacolul.

Citiţi şi: Bogdan Dumitrache, rol principal în filmul lui Porumboiu

Tema iubirii dincolo de moarte e, poate, cea mai puternică dintre toate temele piesei. Iubirea oamenilor față de cei care nu mai sunt pe pământ, iubirea pământeană neîmplinită prin moarte, iubirea fără de sfârșit, care doar prin moarte poate fi dobândită, iubirea pură și intensă care doar prin moarte poate rămâne neschimbată. Iubire în toate sensurile, pe care a portretizat-o un pic și Bogdan Dumitrache acceptând să joace în Hamlet Next Hours.

Probabil de aceea a venit în spectacol: avea nevoie de iubirea teatrului, care poate că nu este cea mai permisivă formă de exprimare a unui artist, dar nici un capriciu pe care să-l bifezi în calendarul tău de evenimente.

INFO

Hamlet Next Hours

de Laura Ilinca

Godot Cafe Teatru

Regia: Dan Vasile

Cu: Bogdan Dumitrache, Ion Grosu / Ioan Coman, Istvan Teglaș, Ionuț Burlan, Laura Ilinca

Durata: 1h40

Preț bilet: 35 de lei

Credit foto Hamlet Next Hours – Antonio Cioarek



23
/09
/20

OPINIE Prea puținele recompense juste acordate la Gala Premiilor Uniunii Cineaștilor din România, ediția 2020, nu pot șterge senzația generală că un astfel de eveniment este mai puțin despre recunoașterea valorii reale, cât mai ales despre a mulțumi pe cât mai mulți, în special dintre cei apropiați de UCIN.

09
/08
/20

"Tot amânam întâlnirea cu Dan Chişu. Recent am reuşit să ne vedem şi mai ales să-i văd ultimul film regizat – ”5 minute”. Ce pot spune despre film? Surpriza a fost neaşteptat de...". Citiţi un text pentru Ziarul Metropolis al scriitorului Vasile Ernu.

31
/01
/20

CORESPONDENȚĂ DIN BRUXELLES. La BOZAR, în Bruxelles, până acum în februarie 2020, puteți vizita (contra unei sume modice) o excepțională Expoziție Brâncuși. Este perla coroanei în prezența României la festivalul EUROPALIA, care în 2019 a fost dedicat țării noastre.

28
/01
/20

Îndeobște, afacerile premiilor literare din România sunt banale și jalnice reglări de conturi între găști, se desfășoară între oameni care ar intra toți într-o debara sau într-o cabină telefonică. Certuri mari, mize mici.

15
/11
/19

În ziua când am răspuns invitației onorante de a mă implica în bunul mers al festivalului arădean, ca director artistic, timp de aproape un deceniu, între 2002 și 2010, mi-am amintit de căldura cuvintelor regretatului meu frate, Victor Parhon, aflat în această ipostază până în anul trecerii sale în eternitate, cu privire la carsimaticul public de aici, la emoția sa neînchipuit de puternică, la trăirile  unor adevărați și fideli prieteni ai scenei și ai valorilor pe care aceasta le cultivă.

27
/09
/19

OPINIE Rezultatele celui mai recent concurs de proiecte de film organizat de Centrul Național al Cinematografiei (CNC) au declanșat scandal. Se întâmplă aproape mereu. Motivul principal: finanțarea primită de unii regizori controversați și ocolirea unor regizori importanți. Însă de ce se ajunge aici? Și ce se poate face pe viitor?

22
/08
/19

CRONICĂ DE FILM Nu e o întâmplare că regizorul lui „Poliţist, adjectiv”, unul dintre filmele emblematice ale Noului Cinema Românesc, oferă cel mai neaşteptat lungmetraj al ultimilor ani, care poate aduce o schimbare de direcţie. „La Gomera” este o reconfirmare: Corneliu Porumboiu rămâne cel mai inventiv, surprinzător şi autoreflexiv cineast român.

23
/06
/19

OPINIE Proaspăt intrat și în cinematografele de la noi, un nou film șochează o parte a spectatorilor, care îl califică drept „scârbos” sau „odios”: „Mănușa de Aur”, cu care Fatih Akin a agitat puternic apele și la premiera mondială din competiția de la Berlin. Când am devenit atât de sensibili?

07
/05
/19

PREVIEW Cu „La Gomera”, Corneliu Porumboiu a ajuns în sfârșit acolo unde îi era locul: în Competiția de la Cannes, cel mai important festival de film. El concurează pentru Palme d`Or cu cineaști-cult ca Almodóvar, frații Dardenne, Jarmusch, Kechiche, Loach, Malick sau Tarantino. La ce să ne așteptăm?

20
/03
/19

OPINIE Pentru al doilea an consecutiv, trofeul Gopo pentru cel mai bun film ajunge la un lungmetraj care s-a remarcat în special prin succes la public, și mai puțin prin prezențe în festivaluri sau elogiile criticii. În acest caz, „Moromeții 2”, de Stere Gulea. Este reconfirmarea unei schimbări în receptarea filmului românesc.

15
/01
/19

După cum veți afla de pe această pagină, sunt un băiețel de doi ani, diagnosticat după Crăciun cu neuroblastom* (cancer – cu metastaze multiple). Știu că asta sună un pic înfricoșător, dar câtă vreme există speranțe, rămân încrezător. Iată, am reușit și o rimă, mi se mai întâmplă...

28
/12
/18

OPINIE Scris și regizat de Alfonso Cuarón, „Roma”va rămâne foarte probabil în istorie ca filmul despre care s-a discutat și s-a scris cel mai mult în 2018. Și asta chiar înainte de premiera mondială la Festivalul de la Veneția, unde a obținut, fără rezerve, Leul de Aur.

13
/12
/18

Vă mai amintiți scena finală din "Smoke" / "Fum de țigară" (1995), filmul regizat de Wayne Wang, după scenariul lui Paul Auster, faimosul scriitor new-yorkez? Aceea în care Auggie (Harvey Keitel) îi dăruiește prietenului său Paul Benjamin (William Hurt), scriitor, o minunată poveste de Crăciun. Întreaga scena este însoțită de melodia lui Tom Waits, "Innocent when you dream".

11
/12
/18

Au între 70 și 80 de ani. Sunt un cuplu. Ea vorbește, îl ghidează, îl ceartă și îl așează. El tace. Ea mă calcă de două ori pe picior, o dată se scuză, a doua oară consideră că noroiul mă prinde bine, așa că așteaptă să-i mulțumesc.

21
/11
/18

OPINIE Cum se explică succesul lui „Moromeții 2”, care pare de neoprit în drumul de a deveni cel mai vizionat film românesc cel puțin de după 2000? Am încercat să ofer cinci motive ale acestei primiri neașteptate pe care publicul român i-o oferă noului film al veteranului regizor Stere Gulea.