Hotel California. Gelu Colceag aduce mari actori la Teatrelli
https://www.ziarulmetropolis.ro/hotel-california-gelu-colceag-aduce-mari-actori-la-teatrelli/

La Teatrelli, „theatre, music & more”, în centrul Capitalei, în Piaţa Alexandru Lahovari nr. 7, Gelu Colceag a montat „Hotel California“, după trei piese de Neil Simon. Ajutat de actori precum Carmen Tănase, Tania Filip, Radu Gabriel sau Mircea Constantinescu, regizorul îşi explică şi ne explică în ce fel poate sau nu să reziste dragostea într-un cuplu.

Un articol de Dan Boicea|7 iunie 2014

Premiera spectacolului „Hotel California“, după Neil Simon, va avea loc marţi, 10 iunie, de la ora 20.00. Spectacolul se va mai juca şi pe 11 şi pe 12 iunie, de la aceeaşi oră.

„Toată lumea vede numele lui Neil Simon şi merge cu gândul imediat la o comedie de bulevard. Nu este chiar aşa. După părerea mea, Neil Simon este citit superficial. El este un autor excepţional, iar cele trei piese pe care le-am ales sunt un soi de parcurgere a etapelor prin care a trecut el ca dramaturg. De exemplu, prima, Un Oscar, are o introspecţie psihologică extrem de rafinată, foarte aproape de Edward Albee („Cui i-e frică de Virginia Woolf?“), ca sistem de relaţie“, a declarat Gelu Colceag, pentru Ziarul Metropolis, la una dintre repetițiile de la Teatrelli.

Gelu Colceag

Regizorul Gelu Colceag, la repetițiile spectacolului „Hotel California“. Foto: Petrică Tănase / Ziarul Metropolis

Regizorul a ales trei piese care vorbesc despre relaţiile în căsnicie. „Aş fi putut intitula spectacolul «Nişte cupluri ciudate». Asta am urmărit, să fie o radiografie foarte fină, foarte detaliată, a relaţiei cuplurilor, pornind de la un realism tragicomic, cum este primul text, trecând, încet-încet, în situaţie de comedie pură şi apoi până la comedie burlescă, spre absurd. Aici se văd fineţea lui Neil Simon, evoluţia lui ca dramaturg şi dinamica tipului său de umor“, a mai spus regizorul.

De ce a lucrat atât de detaliat şi de ce a tratat textul atât de serios? „Pentru că astfel cred că ar fi trebuit tratat în orice condiţii“, crede Gelu Colceag.

„Gabriel Iencek, directorul de la Teatrelli, mi-a propus să lucrez în acest loc frumos şi special, spunându-mi că aici se caută un alt nivel al montărilor, un standard înalt de calitate. Se doreşte revenirea sau rămânerea în activitate a unor mari actori care, din diverse motive, joacă mai puţin. Acesta poate fi pentru ei un loc în care să întâlnească din nou publicul. Până acum, spectacolele care au fost programate aici demonstrează acest lucru“, a mai spus Gelu Colceag.

Hotel California

Carmen Tănase, Gelu Colceag și Mircea Constantinescu, pe scena de la Teatrelli, lucrând la o scenă din spectacol

„Dramaturgia lui Simon are o pojghiţă pe care poţi aluneca şi care te poate ţine la un anumit nivel de superficialitate. Uneori, asta poate fi bine, însă eu am mers mai departe, crezând că piesele chiar conţin o profunzime, şi nu una inventată de mine“.

Gelu Colceag, regizor

Gelu Colceag mai spune că a ales să lucreze cu actori care îi plac și alături de care a mai dus multe spectacole bune până la capăt. „Sunt actori care cred în teatrul pe care îl fac eu, al adevărului, al relaţiei, şi mai puţin al imaginii de dragul imaginii“. Din distribuție fac parte Carmen Tănase, Radu Gabriel, Tania Filip, Maria Radu, Mircea Constantinescu, Cristina Constantinescu, Alexandru Pietricică.

Un standard al teatrelor-cafenea

Gelu Colceag explică de unde a pornit și în ce direcție se îndreaptă teatrele neconvenționale. „Ceea ce se întâmplă acum în teatrele-cafenea sau în zona underground, în care tinerii îşi caută de lucru (şi e foarte bine că e aşa) este faptul că, fiind teatre mici, cu scene mici, nu ţi se permit scenografii. Așa că s-a revenit la text, la un teatru adevărat. Spectacolele nu se mai pot duce în imagine, cu accent mai mult pe vizual și mai mai puţin pe text şi pe valoarea actorilor, ci merg spre sensurile textului. Și chiar am văzut lucuri foarte bune făcute așa“.

Regizorul pune incapacitatea unor producții de a ajunge la esența textului pe seama lipsei de experienţă a creatorilor. „Nici eu, când eram mai tânăr, nu puteam să ajung la această esenţă la care pot ajunge abia acum, cu experienţa mea de viaţă şi în profesie“.

Gelu Colceag îşi face debutul în scenografie în spectacolul de la Teatrelli şi spune că este prima oară când face asta, dar poate fi chiar ultima oară, pentru că scenografia „e altă meserie“.

„Am încercat să arăt că e posibil să fac convenția credibilă și pe o scenp mică și să aduc într-un spațiu atipic acest miracol care se cheamă teatru“.

Gelu Colceag a lucrat la fiecare spectacol al său cot la cot cu scenografii, a mers alături de ei şi a ales mobilierul şi materialele. „Acum lucrez cu tineri, e o mare plăcere să fac asta. Ultima cu care am colaborat este Ioana Pascha şi voi lucra cu ea până când va absolvi fiica mea, care este studentă în anul I la Scenografie“.

Regizorul plănuiește să aducă la Teatrelli și alte nume mari: actori precum Valeria Seciu, Virgil Ogăşanu, Mariana Mihuţ,Victor Rebengiuc.

INFO

Teatrelli, theatre, music & more” (în Piaţa Alexandru Lahovari nr. 7)

„Hotel California”

de Neil Simon

Un Oscar / O nuntă / O entorsă

Cu: Carmen Tănase, Radu Gabriel, Tania Filip, Maria Radu, Mircea Constantinescu, Cristina Constantinescu, Alexandru Pietricică

Acțiunea se petrece în aceeași cameră de hotel din California, principala temă fiind comunicarea dintre generații și conflictele ce apar între acestea.

În prima parte, Diana, o mare actriță britanică, este nominalizată pentru prima dată la Premiile Oscar, fapt ce ar putea să-i salveze cariera, dar și mariajul cu Sydney, un anticar din Londra.

Hotel California

Radu Gabriel și Tania Filip, la repetițiile spectacolului „Hotel California“

A doua parte îi prezintă pe Norma și Roy (Tania Filip și Radu Gabriel), doi părinți nerăbdători să-și căsătorească fata. Mireasa se hotărăște ca fix în ziua marelui eveniment să se lase copleșită de emoții, blocându-se în baia camerei de hotel.

Discuții, nervi întinși la maximum, reproșuri și lacrimi când de bucurie, când de tristețe, împletite cu mult umor.

Ultima parte aparține unui alt cuplu cu „probleme”, cel format din Bill și soția acestuia, Bety, care, împreună cu prietenii lor, Tom și Tina, se află într-o vacanță mult visată. Concediul devine însă unul de coșmar când, în urma unui meci de tenis la dublu, Bety suferă o entorsă, de aici începând toate necazurile personajelor.

Programul de la Teatrelli

Marți, 10 iunie, ora 20.00 – „Hotel California” (Un Oscar… O Nuntă… O Entorsă…) de Neil Simon. Regia Gelu Colceag

Miercuri, 11 iunie, ora 20.00 – „Hotel California”

Joi, 12 iunie, ora 20.00 – „Hotel California”

Vineri, 13 iunie, ora 20.00 – „Quartet” de Ronald Harwood, regia Dan Tudor

Sâmbătă, 14 iunie, ora 20.00 – Concert Paula Seling

Duminică, 15 iunie, ora 20.00 – „Răzvan Mazilu & Ladies”, spectacol coregrafic

Foto din Hotel California  – Petrică Tănase

28
/02
/24

Filmul documentar AMAR, regizat de Diana Gavra, va avea putea fi văzut în premieră în cinematografe din 8 martie, iar până atunci spectatorii se vor putea întâlni cu regizoarea și parte din echipa filmului în două evenimente speciale:

28
/02
/24

Romanian Design Week, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!.

28
/02
/24

Diana Vasile, PhD, psihoterapeut și Președinte al Institutului pentru Studiul și Tratamentul Traumei (ISTT), lansează astăzi cartea Anatomia traumei. Cum să ai o viață mai bună când sufletul te doare, publicată la editura Bookzone. Rezultatul a peste 25 de ani de studiu, practică și cercetare în domeniul psihotraumatologiei, cartea oferă o perspectivă completă asupra impactului traumei în viețile noastre, dar și asupra modalităților de recuperare post-traumatică.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

Luna martie aduce un nou spectacol în repertoriul Teatrului Ion Creangă. „Amintiri din copilărie“ are avanpremiera și premiera vineri, 1 martie, de la ora 10:00, respectiv 18:00, la Sala Mare din Piața Amzei nr. 13. Spectacolul marchează, în același timp, începutul celei de-a doua ediții a evenimentului „Luna lui Ion Creangă – Povești și Amintiri din copilărie“.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 28 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Numărul 2 de David Foenkinos – recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Iulianei Glăvan – ce aduce în prim-plan povestea unui destin atipic, a celui care a pierdut rolul lui Harry Potter în una dintre cele mai celebre ecranizări din toate timpurile. Este posibil ca un eșec să devină o sursă de putere? Romanul scriitorului francez oferă în locul unui răspuns o minunată parabolă despre virtuțile reconstruirii sinelui.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Scriitorul francez Édouard Louis, autor al cărții „Cine l-a ucis pe tata?”, a fost spectator al producției cu același nume, pusă în scenă de Andrei Măjeri la Teatrul Metropolis, în seara de vineri, 23 februarie 2024. În urma vizionării, publicul și oamenii de teatru prezenți în sală s-au bucurat de o conferință cu acesta, moderată de Mihaela Michailov, autoarea dramatizării.