În cazul banilor din cer
https://www.ziarulmetropolis.ro/in-cazul-banilor-din-cer/

În “Bani din cer”, Umorul e acasă. Aceasta este o comedie, o farsă dacă vreţi, foarte contemporană. Aşa cum au sesizat înţelepţii încă de acum şase-şapte decenii banii au câştigat războiul cu zeii. Spectacolul se joacă în seara asta, de la ora 19.00, la Teatrul de Comedie.

Un articol de Andrei Crăciun|23 mai 2014

S-a înregistrat recent, la Teatrul de Comedie, premiera piesei “Bani din cer”, în regia lui Horațiu Mălăele, cu Mihai Bendeac în rolul lui Henry Perkins, Mihaela Teleoacă în rolul lui Jean Perkins, Dragoș Huluba ca Vic Johnson, Delia Nartea în rolul lui Betty Johnson, Șerban Georgevici ca Bill, Marius Drogeanu/Gheorghe Dănilă ca Davenport și Eugen Racoți în rolul lui Slater. “Bani din cer” e o piesă scrisă de maestrul britanic Ray Cooney, acum douăzeci de ani. În engleză, în original, titlul ei era “Funny Money”.

George Mihăiță a jucat opt ani rolul lui Henry Perkins. Apoi, directorul Teatrului de Comedie, ajuns (când?) la 65 de ani, i-a lăsat locul lui Mihai Bendeac. Explică această predare de ștafetă și ca pe o strategie de marketing. E aceasta o trecere prea bruscă, exagerată? Nu neapărat. Prea mondenul Mihai Bendeac joacă energic și convinge și publicul de teatru, nu întotdeauna, ba chiar rareori același cu publicul de televiziune.

În corpul caietului-program, regizorul Horațiu Mălăele nu-și cenzurează crezul artistic: “Într-o lume nimicită de coflicte religioase, interetnice, inter-nu-mai-știu-cum, într-o lume măcelărită de prostie și incultură, singura soluție pământean-tămăduitoare ar fi lumina Spiritului. Știut fiind că și Comedia este chiriașă pe viață în Casa Spiritului, având convingerea că râsul va mântui lumea propunem acest spectacol a cărui singură mare virtute este Umorul”. Umorul, așadar, scris chiar așa – cu majusculă.

Zeul-Ban, întunecarea minții

Și – e adevărat – în “Bani din cer”, Umorul e acasă. Aceasta este o comedie, o farsă dacă vreți, foarte contemporană. Așa cum au sesizat înțelepții încă de acum șase-șapte decenii banii au câștigat războiul cu zeii. Banii conduc de-acum, fără opoziție, lumea. Și ce comedie poate ieși de la o valiză cu bani găsită întâmplător de un contabil până atunci onest, onest cum Charlie Chaplin în “Monsieur Verdoux”, cel mai bun film al inegalabilului.

Ray Cooney are înțelepciunea să nu deplângă explicit moartea spiritului, să nu tușeze prea gros trista noastră comedie (în care, desigur, se ascunde și o atotputernică tragedie). “Bani din cer” este și nu este despre lăcomie, “Bani din cer” provoacă, omenește, râsul, dar în spatele fiecărui hohot se aude teribila întrebare – tu ce ai fi făcut într-o atare situație?

Actorii joacă bine, cum se joacă îndeobște la “Comedie”, unde tumultul de pasiuni e, de fapt, cel mai greu de stăpânit. Există și un personaj care nu se vede pe scenă – este acea minte comună, acea minte intim umană, care se tot întunecă. Se întunecă pe măsură ce se conturează spectrul unei vieți lipsite de griji (în America de Sud!) pe bani nemunciți.

Finalul ar putea fi fericit, dar, dacă veți avea răgazul să reflectați la el, veți descoperi că poate, totuși, nu e chiar așa.

Foto Bani din cer: Mihai Zgondoiu

21
/04
/17

Povestea iubirii/ The History of Love, primul lungmetraj în limba engleză al lui Radu Mihăileanu, va avea premiera oficială în România la cea de-a 16-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (2-11 iunie). Filmul se va bucura de o serie de proiecții speciale în Cluj, în prezența regizorului și a renumitului actor britanic Derek Jacobi.

21
/04
/17

Începe ediția a 2-a a Audience Award Film Festival: filmele premiate de public la marile festivaluri ale lumii, „Café Society” de Woody Allen, „Insyriated” și „Complet străini” în premieră în România, trei proiecții inedite sing-along și concerte de neratat, la Cinema Muzeul Țăranului și la Clubul Țăranului.

21
/04
/17

Momentul de grație / Their Finest (r. Lone Scherfig), un film de epocă plin de detalii sublim recreate, încărcat de emoție, dramatism dar și de umor britanic autentic, va fi proiectat în închiderea celei de-a șasea ediții a Festivalului Internațional de Film Cinepolitica, duminică, 23 aprilie, la Cinema Elvire Popesco. Cinepolitica are loc în perioada 20 – 23 aprilie la Cinema Elvire Popescu și Institutul Balassi din București.

20
/04
/17

ROMÂNI CELEBRI ÎN STRĂINĂTATE „Nu poţi fi profet în ţara ta”, aceste înţelepte vorbe poplare se potrivesc celui care, plecat la 10 ani din Iaşi, şi-a făcut o carieră remarcabilă mai ales în străinătate. Educat la Paris, modelat de iezuiţi (care l-au învăţat matematică), urmează Şcoala navală din Brest. Îşi adaugă un doctorat în Drept la Bruxelles, intră în serviciul diplomatic român şi... călătoreşte.

20
/04
/17

„4 Blocks”, cea mai titrată miniserie europeană a momentului, va fi lansată în România, luna viitoare, de canalul de televiziune TNT. Producția a avut premiera mondială în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin 2017, primele două episoade fiind proiectate în cadrul secțiunii „Berlinale Special Series”.

20
/04
/17

Ultima zi, cel mai recent lungmetraj al regizorului Gabriel Achim, va fi lansat în cinematografele românești în 12 mai, distribuit de Independența Film. După ce a fost prezentat în avanpremieră internațională la TIFF 2016, unde a primit Premiul pentru Cel mai bun lungmetraj românesc, Ultima zi va închide anul acesta Festivalul Filmului European, în 11 mai.

20
/04
/17

După marele succes de anul trecut al „Oedip-ului” enescian, sprijinit de către Institutul Cultural Român din Londra, parteneriatul nostru cu Opera Regală Covent Garden continuă cu un eveniment avându-l în centru pe tenorul Teodor Ilincăi, care revine pe prestigioasa scenă de operă londoneză în rolul Pinkerton din „Madama Butterfly”.

20
/04
/17

Artistul multimedia Nikita Golubev a transformat mai multe autovehicule murdare din Moscova în adevărate opere de artă. Sub pseudonimul "ProBoyNick", Golubev a pictat, în ultimele două săptămâni, diverse desene pe mai multe mașini din capitala Rusiei și a distribuit online fotografiile cu operele create. Artistul rus realizează aceste desene folosindu-se de degete și pensule.

19
/04
/17

Poetul Claudiu Komartin (33 de ani) ține în viață un cenaclu – Institutul Blecher. Și o editură care publică poezie – Casa de Editură Max Blecher. Claudiu Komartin, din Berceni. Trăiește între poeți și pentru poezie. Către viitor se uită, așa cum e și firesc, în ordinea poetică a lumii, cu scepticism.

19
/04
/17

Peste aproximativ o lună, în capitală debutează cea de-a VIII-a ediție a Festivalului Internaţional de Poezie Bucureşti (FIPB). Timp de o săptămână, în perioada 15-21 mai, peste 100 de poeţi din peste 30 de ţări vor sosi la Bucureşti, prilejuind publicului iubitor de poezie ocazia de a participa la mai mult de 20 de evenimente, organizate în 10 spații culturale cunoscute din oraș.

19
/04
/17

Festivalul Internațional al Luminii – Spotlight, organizat de Primăria Municipiului București prin ARCUB, revine între 20 și 23 aprilie, cu o nouă ediție ce reinterpretează peisajul urban bucureștean prin intermediul artei digitale și multimedia.

19
/04
/17

Concertul nr. 1 în mi bemol pentru violoncel și orchestră de D. Șostakovici și Tablouri dintr-o expoziție, una dintre cele mai cunoscute partituri ale repertoriului rus, compusă de M. Musorgski și aranjată pentru orchestră de M. Ravel, se vor afla pe afișul concertului Orchestrei Naționale Radio, vineri, 21 aprilie 2017, de la ora 19.00, la Sala Radio.

19
/04
/17

George Bălăiţă unul dintre marii scriitori români contemporani, s-a stins din viață sâmbătă, cu o zi înainte de a împlini vârsta de de 82 de ani. În iunie 2008, în cadrul Târgului Bookfest, Uniunea Scriitorilor din România i-a decernat lui George Bălăiță Premiul Naţional pentru Literatură pentru întreaga operă.

18
/04
/17

INTERVIU Am stat de vorbă cu cineastul și profesorul universitar Copel Moscu, inițiatorul și directorul Cinepolitica, despre ce înseamnă un film politic, despre rolul unui astfel de festival și despre atracțiile noii ediții, care începe joi, la București, cu ultimul film al lui Andrzej Wajda, „Imaginea de apoi”.