Interesul față de cultură, manifestat din plin în prima zi a Festivalului Național de Teatru
https://www.ziarulmetropolis.ro/interesul-fata-de-cultura-manifestat-din-plin-in-prima-zi-a-festivalului-national-de-teatru/

Aflat la cea de-a 24-a ediţie, Festivalul Naţional de Teatru a fost deschis cu bucurie şi dorinţă din partea publicului de a afla noutăţile din peisajul teatral naţional.

Un articol de Judy Florescu|25 octombrie 2014

Vineri, 24 octombrie, a continuat Seara semnăturilor celebre, a cărei invitată a fost actriţa Coca Bloos. Despre întâlnirile dintre artiști și spectatori, Coca Bloos este de părere că: „sunt extraordinare. Cei grăbiți se obișnuiesc cu întâlnirile dintre artiști și spectatori? Și cred că este un lucru bun. Este un gen de apropiere directă. Acum ei sunt actorii și noi suntem spectatorii, eu și doamna Margareta Pâslaru, care ne uităm cum trec grăbiți spectatorii. Este fascinant să vezi că și tu ești în această ipostază de grabă, către ce, către unde, către cine, nu știm  să răspundem.”

DSC00031p

Actriţa Coca Bloos, în Pasajul FNT

Următoarele întâlniri dintre artiști și spectatori se vor desfășura pe tot parcursul ultimelor zile din octombrie în Pasajul Universității, astfel:  luni, 27 octombrie, ora 17:00 Marius Manole, marți, 28 octombrie, ora 17:00, Răzvan Mazilu, miercuri,29 octombrie, ora 17:00, Vlad Ivanov, joi, 30 octombrie, ora 17:00 – invitat: George Mihăiță, vineri, 31 octombrie – invitat: Claudiu Bleonț.

Primul spectacol, venit din provincie, care s-a jucat în cea de-a 24 ediție a FNT, a fost „Viața-i mai frumoasă după ce mori”, după un text scris și regizat de Mihai Măniuțiu. Preț de un ceas, cu ajutorul muzicii și al pașilor de dans, publicului i-a fost conturată o lume de tranziție din viață și moarte, în care oamenii își spuneau povestea prin cântec și mișcare. Spectacolul a fost în limba maghiară cu supratitrare în limbile română și engleză. Producție a Teatrul Municipal “Tomcsa Sándor”, Odorheiul Secuiesc, spectacolul „Viața-i mai frumoasă după ce mori” a avut două reprezentații consecutive la Teatrul Odeon, București.

Următorul spectacol la care am ajuns a fost „Noul locatar” de Eugen Ionescu, în regia Mihaelei Panainte, care a avut loc la Sala Pictură a Teatrului Național. Am asistat la spectacol din culisele sălii, întrucât conceptul regizoral nu a permis vizionarea sa din sală. Dorind să ofere un plus de autenticitate poveștii, publicul a fost așezat pe gradene.

Marina Constantinescu: Într-o lume complicată, arta ne salvează. 

Noaptea la teatru s-a prelungit cu Deschiderea Oficială a Festivalului Național de Teatru, care a avut loc în foaierul Sălii Mici a Teatrului Național și a constat în inaugurea primei expoziții din cadrul FNT, ediția 2014, intitulată „Doina Levintza: Costumul de teatru – de la schiță la miracol”. Personalitățile care au luat cuvântul au fost Ion Caramitru, directorul Teatrului Național București, Marina Constantinescu, directorul FNT, Doina Levintza, creator de modă și scenograf de costume și decor,  și actrița Jacqueline Bisset.

Tot în prima zi a Festivalului Național de Teatru s-au jucat spectacolele Furtuna după William Shakespeare, în regia lui Alexander Morfov și Fă-mi loc! de Mona Radu, în regia lui Radu Beligan.

Foto: Florin Biolan

13
/06
/17

Tocmai a avut loc la Bulandra premiera spectacolului „Pe lacul auriu” (de Ernest Thompson), în regia maestrului Dinu Cernescu. E un spectacol de modă veche și bună.

13
/06
/17

ROMÂNI CELEBRI ÎN STRĂINĂTATE Exilul românesc a cunoscut o paletă extrem de variată de persoane. La 1848, revoluționarii s-au refugiat în Franța sau în alte țări europene, preocupați de soarta Principatelor și ducând cu tenacitate o campanie de informare despre români și aspirațiile lor.

13
/06
/17

Compania spaniolă Tutais a adus la FITS 2017 un spectacol cu care publicul românesc cu siguranță a rezonat puternic. ”Dansul urșilor din Pirinei” valorifică o tradiție culturală extrem de veche în multe zone montane ale Europei și ale lumii, inclusiv în România, în centrul căreia se află urșii și lumea lor de munți și păduri. Încărcătura simbolică enormă a ursului este, toată, incorporată în acest spectacol: animal totemic, heraldic, călăuză a sufletelor după moarte, vestitor ritualic al primăverii, simbol regal înțelepciunii dar și al forței brute dezlănțuite, arhetip al vindecătorului șamanic, principiu dual al adormirii și reînvierii și multe altele.

13
/06
/17

Știți unde e Guadalupe? În largul coastei vestice a Mexicului. Știți ce legătură are cu România? (Desigur, dincolo de faptul că este cel mai populat teritoriu al Uniunii Europene -întrucât aparține de Franța, face parte și din UE- din America de Nord.) Una enormă, aceeași legătură pe care o poate stabili orice loc din lume cu un altul: conexiunea prin muzică, dans, ritm, culoare, zâmbet, bucurie.

13
/06
/17

Seria de concerte SoNoRo Conac din luna iunie se va încheia săptămâna aceasta, cu concertele de la Biserica Fortificată din Cincșor, Castelul Kalnoky din Micloșoara și Castelul Daniel din Tălișoara. Concertele SoNoRo Conac se vor relua în luna septembrie.

13
/06
/17

Luni, 19 iunie, de la ora 19.00, Serile Nautilus – evenimente lunare dedicate iubitorilor de science fiction & fantasy – continuă cu scriitorul Lev Grossman, invitat prin skype la o discuție cu Ana Nicolau, coordonatorul colecției. Evenimentul are loc la Librăria Humanitas de la Cișmigiu.

13
/06
/17

Asasinarea lui Donald Trump sugerată într-o nouă versiune newyorkeză a spectacolului de teatru "Julius Caesar", inspirat din celebra tragedie omonimă scrisă de William Shakespeare, a generat un val de polemici în Statele Unite. Scena asasinării tiranului face trimitere la o dezbatere politică americană: Cezar (interpretat de un om de afaceri cu părul blond, care seamănă într-un mod bizar cu președintele american) este înjunghiat de o mulțime de femei și de reprezentanți ai grupurilor minorităților.

12
/06
/17

Avea 15 cărţi publicate când a fost dat afară de la catedra de logică și metafizică, din Universitatea București, pe motiv de pornografie în literatură. Mircea Eliade a plecat în străinătate ca diplomat, iar în 1945, când a fost exclus din diplomația română, numărul cărților publicate ajunsese la 25.

12
/06
/17

În deschiderea FITS, prima conferință de presă a adus la întâlnirea cu publicul pe directorul FITS, Constantin Chiriac (director al Teatrului ”Radu Stanca” din Sibiu și omul datorită căruia există și a tot crescut acest festival), criticul de teatru Octavian Saiu (moderatorul conferințelor FITS), precum și coregrafa Brenda Angiel, creatoarea spectacolului ”Tango la altitudine II”, prezentat în festival, și regizorul Alexandru Grecu (președintele UNITER din Republica Moldova).