Majordomul. Reţetă de Oscar
http://www.ziarulmetropolis.ro/majordomul-hollywood-is-coming-to-town/

CRONICĂ DE FILM „Majordomul”, în regia lui Lee Daniels, este un film croit pe placul Academiei Americane, dar şi al unui public dornic de poveşti motivaţionale. Transpunerea vizuală a scenariului este, însă, cât se poate de convenţională.

Un articol de Ionuţ Mareş|5 Decembrie 2013

CRONICA DE FILM. „Majordomul“, în regia lui Lee Daniels, poate fi considerat filmul ce deschide, neoficial, seria producţiilor de Oscar care se vor succeda în perioada următoare pe marile ecrane din România. Un film croit pe placul Academiei Americane, dar şi al unui public dornic de poveşti motivaţionale.

Dacă vreţi să vedeţi una din cele mai recente mostre de dedublare a regizorilor de peste Ocean, atunci merită comparate ultimele două filme ale lui Lee Daniels: „The Paperboy“, din 2012, şi „Majordomul“ („The Butler“), recent lansat şi pe marile ecrane de la noi.

Selecţionat anul trecut în competiţia pentru Palme d’Or de la Cannes, primul este o producţie independentă – povestea atipică a unor personaje stranii, fără atribute care să le facă simpatice, în Sudul american.

A beneficiat de un buget mic (12,5 milioane de euro), dar nu a reuşit să încaseze nici măcar un milion de dolari, în pofida distribuţiei: Nicole Kidman, Matthew McConaughey, Zac Efron sau John Cusack.

Noul film, Majordomul, este o producţie cu un buget ceva mai generos, dar deloc spectaculos pentru Hollywood (30 de milioane de dolari), însă cu încasări de patru ori mai mari – 115 milioane de dolari în trei luni de la lansarea în SUA.

Diferenţa esenţială este că „Majordomul“ are toate datele genetice ale unui un film croit special pentru Oscar şi menit a prinde la un public cât mai larg şi cât mai dornic de a i se livra o poveste grandioasă despre succes personal, emancipare colectivă şi o Americă ce-şi transformă greşelile istorice în atuuri.

Majordomul

Oprah Winfrey şi Forest Whitaker, într-o scenă din filmul „Majordomul“

Nimic surprinzător sau blamabil a priori într-o astfel de intenţie, care îşi exhibă diversele forme de expresie odată cu apropierea Globurilor de Aur şi a Oscarurilor.

Cu o distribuţie plină de nume celebre, care îi are în centru pe Forest Whitaker (în pole position cel puţin pentru o nominalizare la Oscar) şi Oprah Winfrey, „Majordomul“ este filmul pe care pare că l-ai mai văzut de nenumărate ori, deşi se străduieşte să fie altfel.

Va ocupa probabil locul rezervat în fiecare an de Academia Americană producţiilor biografic-istorice, în acest caz chiar cu un aspect mai pronunţat de corectitudine politică.

Scenariu convenţional şi istorie pentru începători

Plotul este inedit – un copil de culoare ajunge, la maturitate, majordom la Casa Albă, unde, după cel de-al Doilea Răboi Mondial, serveşte mai mulţi preşedinţi – de la Eisenhower până la Reagan. Este povestea de succes a unui personaj (real) care traversează un secol de istorie a SUA – de la sclavia părinţilor culegători de bumbac de la începutul secolului al XX-lea, la momentul când Barack Obama ajunge preşedintele SUA (de unde şi disconfortul dat de accentul uşor propagandistic).

Modul în care acest scenariu motivaţional este transpus vizual este însă unul cât se poate de convenţional. Şi se înscrie în buna tradiţie a unui stil hollywoodian care caută să se ţină la egală distanţă de filmele junk ce umplu într-un an multiplexurile şi de operele de autor (indie), ignorate sau, câteodată, tolerate la Oscar.

Un stil care îşi asumă – uneori discret, dar alteori cu bravadă – simplificările şi tuşele melodramatice.

Lee Daniels apelează la extrem de uzatul procedeu al vocii din off pentru a-şi introduce spectatorii în momentele esenţiale ale vieţii protagonistului, Cecil Gaines, ale familiei acestuia şi ale emancipării persoanelor de culoare în SUA.

Şi urmează un fir narativ cronologic, uşor de reţinut, ale cărui desfăşurare şi încheiere par a susţine cauza determinismului istoric – a unui Mesia care întruchipează succesul luptei de decenii a minorităţii de culoare.

„Majordomul“ poate fi privit şi ca un curs de istorie pentru începători, o istorie redată însă emoţional şi edulcorat. Există câteva intenţii de a trata critic personalităţi, evenimente sau comportamente: caricaturizarea unor preşedinţi (Johnson, Nixon); propunerea mai multor căi de „luptă” – strategia pas cu pas a tatălui, activismul violent al fiului cel mare sau patriotismul fiului cel mic, care se înrolează în Războiul din Vietnam; machismul bărbaţilor de culoare faţă de soţiile lor.

Numai că aceste irizări critice nu sunt asumate sincer şi până la capăt, fiind deturnate de aspectul general al unui film care scrie o nouă-veche pagină din imaginarul şi mitologia SUA.

INFO

Majordomul (The Butler, SUA, 2013)

Regia: Lee Daniels
Cu: Forest Whitaker, Oprah Winfrey, John Cusack

Rating: ●●○○○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,

este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

Marele Ecran

Foto din Majordomul – capturi film



07
/12
/16

Proiecția filmului „Biserici de lemn din România – un documentar”, va avea loc joi, 15 decembrie, de la ora 12, la Cinemateca Eforie din București. Filmul se proiectează în cadrul celei de-a XI-a ediții a IPIFF – „Festivalul Indie al Producătorilor de Film Independenți”.

06
/12
/16

Audiția Națională se adresează tinerilor actori cu vârsta până în 35 de ani, studenților din ultimul an de studiu (anul III – Licență; anii I și II – Master) și absolvenților Facultăților de Teatru din toată țara. Nu există condiții restrictive referitoare la statutul profesional - angajat, independent etc.

05
/12
/16

Cinefilii pot vedea, în această noapte, la FILMUL de ARTĂ, de pe TVR 2, excelenta animație Iluzionistul (L'ILLUSIONNISTE-Franţa, 2010), în regia lui Sylvain Chomet. Filmul a fost nominalizat la premiul Oscar, în 2011, pentru cel mai bun film de animaţie, fiind răsplătit în același an cu un Premiul Cesar.

05
/12
/16

În urmă cu 115 ani, într-o zi de 5 decembrie (1901) venea pe lume, la Chicago, într-o modestă familie cel de-al patrulea copil din cinci al familei Disney. Puștiul talentat la desen va fi încurajat să continue pe această cale de o mătușă. Nu va termina niciodată liceul, dar va ajunge una dintre marile personalități ale secolului XX.

02
/12
/16

“N-am întârziat niciodată şi n-am obosit niciodată. Am ajuns primul la teatru şi am plecat întotdeauna ultimul.” – Mitică Popescu. Îndrăgitul actor, născut la București, pe 2 decembrie 1936, împlinește astăzi 80 de ani!

30
/11
/16

Cinematografele indiene vor trebui să difuzeze imnul național înaintea fiecărei proiecții de film, a decis miercuri Curtea Supremă din India. Ordinul vine pe fondul unei dezbateri la nivel național cu privire la ascensiunea naționalismului agresiv în India sub conducerea partidului hindus de dreapta Bharatiya Janata Party.

29
/11
/16

Sâmbătă, 3 decembrie, la ora 17.00, în librăria Humanitas de la Cișmigiu, regizorul Radu Jude și criticul de film Andrei Gorzo vor intra în culisele filmului "Inimi cicatrizate". Pelicula lui Jude a câştigat Premiul Special al Juriului şi trofeul "Don Quijote" la Festivalul Internațional de Film de la Locarno.

28
/11
/16

Lungmetrajul „SIERANEVADA”, în regia lui Cristi Puiu, propunerea României la Oscarul pentru cel mai bun film într-o limbă străină, se află, în această perioadă, în plină campanie de promovare în Statele Unite ale Americii. Astfel până pe 6 decembrie 2016, la Los Angeles, sunt programate mai multe proiecții speciale ale filmului și întâlniri cu presa și critica americană.

28
/11
/16

"Silence", ultimul film al regizorului Martin Scorsese va avea premiera mâine (marţi), la Vatican, unde cineastul va fi întâmpinat de un sobor de 400 de preoţi, care vor participa la proiecţia lungmetrajului ce prezintă martirajul iezuiţilor în Japonia secolului al XVII-lea.

26
/11
/16

CRONICĂ DE FILM „Albüm”, debut al tânărului scenarist şi regizor Mehmet Can Mertoglu, care îl are ca director de imagine pe Marius Panduru, este o satiră blândă la adresa societăţii turce. O comedie la foc mic al cărei umor vine din absurdul situaţiilor redate în planuri-secvenţă elegant coregrafiate.

25
/11
/16

Debutul în lung-metraj al regizorului turc Mehmet Can Mertoglu rulează de vineri în București (Cinemateca Union, Cinemateca Eforie și Cinema Elvira Popescu), Cluj (Cinema Victoria), Constanța (Cityplex) și Târgu Mureș (Cinema Arta). Album de familie este o co-producție Turcia – Franța – România căreia i-au trebuit trei ani să devină realitate.

25
/11
/16

Înperioada 1-4 decembrie, la Cinema Elvira Popescu, din cadrul Institutului Francez din București, se va desfășura evenimentul „Filmele LUX. 10 pentru 10”. Manifestarea are loc cu ocazia aniversării a 10 de ani de la prima ediție a Premiului LUX pentru film european, distincție acordată anual de Parlamentul European.

24
/11
/16

Disponibil pe platforma gratuită Cinepub, documentarul „Iubiții Domnului”, realizat în 1997 de Dan Alexe, prezintă rivalitatea dintre doi șeici derviși din Skopje. Două personaje excentrice, privite cu empatie, dar și cu o ironie blândă - și asta atunci când regizorul chestionează discret practicile lor religioase.

24
/11
/16

"Totdeauna prezentul este cel care contează. E adevărat că nostalgiile plăcute din trecut se pot îmbina cu speranţele din viitor, creând astfel adevărata viaţă a fiecăruia dintre noi. Acest lucru este valabil, sau poate mai valabil, în viaţa artistică." - Emil Hossu

Page 1 of 15912345...102030...Last »