Mecanica inimii – repetiţii deschise cu publicul la Teatrul Bulandra
https://www.ziarulmetropolis.ro/mecanica-inimii-repetitii-deschise-cu-publicul-la-teatrul-bulandra/

Am văzut şase spectacole regizate de Chris Simion în stagiunea 2012-2013. Regizoarea montează atât în teatre-cafenea, cât şi în teatrele clasice şi în sălile de cinema. Oriunde şi-ar duce spectacolele, acestea sunt jucate cu sala arhiplină, locurile fiind suplimentate de fiecare dată, indiferent de vechimea montării.

Un articol de Judy Florescu|16 aprilie 2014

Nu-mi doresc să aflu prea curând ce-i mână pe oameni să aleagă spectacolele lui Chris Simion, dar mi-am dorit să ştiu care a fost gândul ce i-a adus în sala Liviu Ciulei a Teatrului Bulandra, la repetiţiile obişnuite pentru spectacolul „Mecanica inimii“. Chiar regizoarea spunea pe Facebook că ne invită să vedem cum se face plăcinta şi nicidecum la plăcinta gata făcută.

Urma să asist la un soi de lecție de regie, cu întreruperi nenumărate ale replicilor actorilor și oareșce tensiuni dintre distribuție și regizor, care probabil s-ar fi diminuat sau amplificat în funcție de gravitatea greșelilor tehnice sau actoricești. Decorul ar fi fost singurul care ar trebui să scape necorectat de la repetiții.

Mecanica inimii Foto Oana Monica Nae

Actorii Maia Morgenstern şi Marius Manole, în „Mecanica inimii“.
Fotografii: Oana Monica Nae

Chris Simion deschide sesiunea de repetiții care se apropia de miezul nopții, spunându-ne că se vor relua scene, vom sta până dimineață și că trebuie să acoperim cu aplauze fiecare greșeală a actorilor. Mă pregătesc în gând să văd zorii zilei ieșind din Teatrul Bulandra împreună cu toți ceilalți curioși care au venit în număr substanțial să vadă cum se brodează miracolul spectacolului pe scenă.

Iată că începe. Vocea joasă și impetuoasă a Maiei Morgenstern denotă un exemplu de feminitate impunătoare, pe care nici măcar rolul său de moașă-vrăjitoare Madlene nu îl poate ascunde. Personajul interpretat de actriţă conferă stabilitate și cursivitate acțiunii piesei, dar îl destabilizează pe micul Jack (Marius Manole), pentru că îi distorsionează percepția asupra iubirii: „Să-i spargi ochiul cuiva nu e atât de grav pe cât ar fi să te îndrăgostești“, îi spune ea.

Jack are cusut în inimă un ceas care îl ajută să trăiască. Ceasul se va strica, dacă băiețelul se va îndrăgosti. Şi asta îl va ucide. Cu toate acestea, Jack pornește în căutarea iubirii vieții sale, dispus să îi dăruiască ultima bătaie a inimii sale-ceas.

«Mecanica inimii»: prospeţime

Pe drumul său ales cu prețul vieții, Jack întâlnește multe tentații. Este avertizat mereu de inima-ceas să nu cedeze. Pentru aflarea marii iubiri, Jack înfruntă necunoscutul, se împrietenește cu magicieni, se angajează la circ și se luptă cu dușmanul său din școala primară, Joe, interpretat de Șerban Pavlu. Actorul a fost inclus în distribuţie cu doar trei zile înainte de repetiţiile la care am asistat, deşi primele repetiţii avuseseră loc în luna octombrie 2013.

În seara de 12 aprilie, Marius Manole era la al patrulea spectacol, iar energia pe care o afișa prin mișcare, gesturi și dans stârnea un paradox față de vocea un pic răgușită de la celelalte trei spectacole: „Două liniuțe“ la Godot Cafe, „Lecția de violoncel“ la Teatrul Metropolis, „Noi4“ la Green Hours. Iubitorii spectacolelor de teatru în care joacă Marius Manole l-au urmat și la Bulandra, pentru a vedea cum lucrează la noua producție, „Mecanica inimii“.

Mecanica inimii Foto Oana Monica Nae

Marius Manole şi Marian Râlea, într-o scenă din spectacolul regizat de Chris Simion

Nu mi-am dat seama cum au zburat orele, tot văzând oameni (Medeea Marinescu, Marian Râlea, Șerban Pavlu, Marius Manole, Maia Morgenstern) care nu se opreau din lucru și care nu se aflau acolo pentru a-și irosi timpul. Ei ne invitaseră să vedem o altă parte a strălucirii teatrale – de la prima scânteie până la văpaia ce se transformă în spectacol.

Greșelile au venit mai mult din partea tehnică, iar faptul că actorii reluau scenele fără indicații regizorale, doar cu ajutorul sufleurului, au format un adevărat document despre teatru. Actorii sunt oameni care îşi recreează în permanență personajele, pentru ca noi, spectatorii niciodată mulțumiți, să nu ne plictisim singuri în scaun.

O producție precum „Mecanica inimii” aduce prospețime în aerul îmbâcsit al teatrelor instituționalizate și ne îndeamnă să ne imaginăm realitatea peste propriile limite. Poate că nu ar fi trebuit să se numească „repetiții“, ci muncă la un spectacol de teatru, muncă pe care noi, spectatorii, o definim prin câteva adjective și multe, multe interjecții.

Spectacolul va avea premiera la Teatrul Bulandra pe 30 aprilie, la ora 21.30, în Sala „Liviu Ciulei“.

Video: Judy Florescu / Ziarul Metropolis
Foto din spectacolul „Mecanica inimii“ – Oana Monica Nae

16
/06
/17

Duminică 18 iunie 2017, de la ora 20.00, în Sala Mare a Teatrului Naţional I.L. Caragiale, publicul bucureştean este aşteptat cu o nouă reprezentaţie de excepţie a spectacolului - concert Magic Național, ultima reprezentaţie din această stagiune.

16
/06
/17

Într-o zi de 16 iunie (1890) se năştea filosoful Nae Ionescu, considerat figura centrală a unei epoci şi a unei generaţii (Mircea Eliade, Constantin Noica şi Mihail Sebastian i-au fost elevi) despre care s-a scris la extreme

15
/06
/17

Proiectul Tango la cetate se deschide în luna iunie prin două concerte susţinute la Hunedoara (16 iunie) şi Alba Iulia (24 iunie) de binecunoscutul grup Argentango. La Hunedoara concertul va avea loc la Castelul corvinilor, în Sufrageria Bethlen pe 16 iunie de la ora 19,00 iar la Alba Iulia, proiectul va fi inclus în “Sărbătoarea muzicii” şi se va desfăşura în Piaţa cetăţii de la ora 18.00

15
/06
/17

„Taina sufletului”, spectacolul-eveniment realizat de Philippe Genty, cu participarea lui Mary Underwood. Cu umor în crearea de vise și metafore, „Taina sufletului” a fost, pentru publicul prezent în sala Faust a Fabricii de Cultură, o călătorie alături de un om care a împărtășit, prin imagini, marionete, dans și muzică, viziuni ale călătoriei sale interioare - lumea în care sublimul întâlnește spaima și poezia. Foarte bine primită de spectatori, reprezentația va avea parte și de un bis, azi, 15 iunie, la ora 16:00.

15
/06
/17

Între 15 și 18 iunie, o selecție de filme din programul Festivalului Internațional de Film Transilvania va rula la Cinema Elvire Popesco, în cadrul Retrospectivei TIFF la București.

15
/06
/17

"Dur", în regia lui Vlad Massaci, "Romeo și Julieta", în viziunea regizorală a lui Victor Ioan Frunză, și "Hamlet", montat de Ada Lupu, se numără printre spectacolele ce vor fi prezentate la Excelsior Teen-Fest, un eveniment de teatru profesionist dedicat adolescenților, ce se va desfășura între 30 septembrie și 8 octombrie în Capitală.

15
/06
/17

La Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu de anul acesta, Mikhail Baryshnikov prezintă un one-man show intitulat „Brodsky/Baryshnikov”, în regia lui Alvis Hermanis, bazat pe poemele poetului rus Joseph Brodsky. Cele două reprezentații sunt programate pe 15 iunie, ora 22.00, și 16 iunie, ora 18.00.

15
/06
/17

”Captivează instantaneu... Inspirat din Keaton, Fellini și desigur Chaplin, acest spectacol atemporal despre hilare accidente minore și acrobații excepționale este încântător...Obligatoriu de văzut... Contagios, extraordinar, magic.. Adorabil...Un deliciu, mergeți neapărat să-l vedeți....” Dincolo de astfel de spicuiri din aprecierile presei internaționale la adresa acestui spectacol, exact în ziua în care o mult necesară lege a fost adoptată în România (interzicerea folosirii de animale sălbatice în numerele de circ pe tot teritoriul țării), ”Pss psss/ Chiar... fără cuvinte” a făcut istorie în multe suflete și la FITS 2017.

14
/06
/17

Unul dintre invitații speciali ai FITS 2017, Mikhail Baryshnikov, a ajuns încă de luni, 12 iunie, în Sibiu, nerăbdător să urmărească o parte dintre spectacolele programate în festival. A aplaudat, odată cu publicul numeros de la sala BRD Scena9, spectacolul „Vertigo 20” creat de coregrafa Noa Wertheim și s-a întâlnit cu Președintele FITS, Constantin Chiriac, pentru o discuție călduroasă despre detalii din viața artistică și personală, dar și despre spectacolul pe care artistul îl va susține la Sibiu.

14
/06
/17

Față de cum au cunoscut circul multe generații, acest relativ nou tip de artă performativă, circul contemporan, împletește acrobațiile și performanțele fizice cu dansul, prezentarea unui fir narativ prin mijloace de expresie teatrală, lightning design și o estetică centrată pe om, pe sentimentele, călătoria și poveștile sale. Australia, patria celebrissimei trupe Cirque du Soleil,  este unul dintre creatorii circului contemporan, care a luat avânt în anii 1970. Este o artă care conectează corpurile și sufletele fără a avea nevoie de prea mult decor sau artificii ornamentale sau de animale. Istoria circului dar și numeroasele frământări și teme ale culturii contemporane se regăsesc în această artă măiastră, complexă, extrem de muncită și totodată simplificată până la esențe: mișcare, dans, ritm, conexiune, capodoperă a corpului uman. Doamnelor și domnilor, Circa Contemporary Circus!

14
/06
/17

“Am comis cel mai grav dintre păcatele pe care le poate comite un om: n-am fost fericit”, spunea Jorge Luis Borges, unul dintre cei mai importanti scriitori ai secolului al XX-lea, care se stingea din viață pe 14 iunie 1986.

13
/06
/17

Miercuri, 14 iunie, de la ora 19.00, Librăria Humanitas de la Cişmigiu (Bld. Regina Elisabeta nr.38) găzduiește lansarea romanului „Iată-mă” de Jonathan Safran Foer, una dintre cele mai aşteptate cărţi Humanitas Fiction din această vară şi bestseller al editurii la Bookfest 2017, din care vă invităm să descoperiți un fragment.