Mecanica inimii – repetiţii deschise cu publicul la Teatrul Bulandra
https://www.ziarulmetropolis.ro/mecanica-inimii-repetitii-deschise-cu-publicul-la-teatrul-bulandra/

Am văzut şase spectacole regizate de Chris Simion în stagiunea 2012-2013. Regizoarea montează atât în teatre-cafenea, cât şi în teatrele clasice şi în sălile de cinema. Oriunde şi-ar duce spectacolele, acestea sunt jucate cu sala arhiplină, locurile fiind suplimentate de fiecare dată, indiferent de vechimea montării.

Un articol de Judy Florescu|16 aprilie 2014

Nu-mi doresc să aflu prea curând ce-i mână pe oameni să aleagă spectacolele lui Chris Simion, dar mi-am dorit să ştiu care a fost gândul ce i-a adus în sala Liviu Ciulei a Teatrului Bulandra, la repetiţiile obişnuite pentru spectacolul „Mecanica inimii“. Chiar regizoarea spunea pe Facebook că ne invită să vedem cum se face plăcinta şi nicidecum la plăcinta gata făcută.

Urma să asist la un soi de lecție de regie, cu întreruperi nenumărate ale replicilor actorilor și oareșce tensiuni dintre distribuție și regizor, care probabil s-ar fi diminuat sau amplificat în funcție de gravitatea greșelilor tehnice sau actoricești. Decorul ar fi fost singurul care ar trebui să scape necorectat de la repetiții.

Mecanica inimii Foto Oana Monica Nae

Actorii Maia Morgenstern şi Marius Manole, în „Mecanica inimii“.
Fotografii: Oana Monica Nae

Chris Simion deschide sesiunea de repetiții care se apropia de miezul nopții, spunându-ne că se vor relua scene, vom sta până dimineață și că trebuie să acoperim cu aplauze fiecare greșeală a actorilor. Mă pregătesc în gând să văd zorii zilei ieșind din Teatrul Bulandra împreună cu toți ceilalți curioși care au venit în număr substanțial să vadă cum se brodează miracolul spectacolului pe scenă.

Iată că începe. Vocea joasă și impetuoasă a Maiei Morgenstern denotă un exemplu de feminitate impunătoare, pe care nici măcar rolul său de moașă-vrăjitoare Madlene nu îl poate ascunde. Personajul interpretat de actriţă conferă stabilitate și cursivitate acțiunii piesei, dar îl destabilizează pe micul Jack (Marius Manole), pentru că îi distorsionează percepția asupra iubirii: „Să-i spargi ochiul cuiva nu e atât de grav pe cât ar fi să te îndrăgostești“, îi spune ea.

Jack are cusut în inimă un ceas care îl ajută să trăiască. Ceasul se va strica, dacă băiețelul se va îndrăgosti. Şi asta îl va ucide. Cu toate acestea, Jack pornește în căutarea iubirii vieții sale, dispus să îi dăruiască ultima bătaie a inimii sale-ceas.

«Mecanica inimii»: prospeţime

Pe drumul său ales cu prețul vieții, Jack întâlnește multe tentații. Este avertizat mereu de inima-ceas să nu cedeze. Pentru aflarea marii iubiri, Jack înfruntă necunoscutul, se împrietenește cu magicieni, se angajează la circ și se luptă cu dușmanul său din școala primară, Joe, interpretat de Șerban Pavlu. Actorul a fost inclus în distribuţie cu doar trei zile înainte de repetiţiile la care am asistat, deşi primele repetiţii avuseseră loc în luna octombrie 2013.

În seara de 12 aprilie, Marius Manole era la al patrulea spectacol, iar energia pe care o afișa prin mișcare, gesturi și dans stârnea un paradox față de vocea un pic răgușită de la celelalte trei spectacole: „Două liniuțe“ la Godot Cafe, „Lecția de violoncel“ la Teatrul Metropolis, „Noi4“ la Green Hours. Iubitorii spectacolelor de teatru în care joacă Marius Manole l-au urmat și la Bulandra, pentru a vedea cum lucrează la noua producție, „Mecanica inimii“.

Mecanica inimii Foto Oana Monica Nae

Marius Manole şi Marian Râlea, într-o scenă din spectacolul regizat de Chris Simion

Nu mi-am dat seama cum au zburat orele, tot văzând oameni (Medeea Marinescu, Marian Râlea, Șerban Pavlu, Marius Manole, Maia Morgenstern) care nu se opreau din lucru și care nu se aflau acolo pentru a-și irosi timpul. Ei ne invitaseră să vedem o altă parte a strălucirii teatrale – de la prima scânteie până la văpaia ce se transformă în spectacol.

Greșelile au venit mai mult din partea tehnică, iar faptul că actorii reluau scenele fără indicații regizorale, doar cu ajutorul sufleurului, au format un adevărat document despre teatru. Actorii sunt oameni care îşi recreează în permanență personajele, pentru ca noi, spectatorii niciodată mulțumiți, să nu ne plictisim singuri în scaun.

O producție precum „Mecanica inimii” aduce prospețime în aerul îmbâcsit al teatrelor instituționalizate și ne îndeamnă să ne imaginăm realitatea peste propriile limite. Poate că nu ar fi trebuit să se numească „repetiții“, ci muncă la un spectacol de teatru, muncă pe care noi, spectatorii, o definim prin câteva adjective și multe, multe interjecții.

Spectacolul va avea premiera la Teatrul Bulandra pe 30 aprilie, la ora 21.30, în Sala „Liviu Ciulei“.

Video: Judy Florescu / Ziarul Metropolis
Foto din spectacolul „Mecanica inimii“ – Oana Monica Nae

18
/05
/17

Schilling Árpád și echipa „EXIT” tratează tema imigranților-emigranți. Duminică va începe ediția a zecea a Festivalului Euroregional de Teatru TESZT. Printre cele mai importante obiective ale TESZT-ului se numără schimbul cultural între artiștii și teatrele din regiune și sprijinirea colaborării artistice.

18
/05
/17

Astăzi este Ziua internațională a muzeelor, prilej pentru a vă prezenta un top al celor mai frumoase muzee din lume, întocmit anul trecut de cunoscutul site TripAdvisor, și de pe care nu lipsesc muzee precum: Luvru, Prado, Van Gogh sau Muzeul Metropolitan de Artă din New York.

18
/05
/17

Scriitorul din Basarabia se află în plină mică trilogie a marginalilor, din care a publicat primele două volume: „Sectanții” și „Bandiții”. Atenție, urmează un interviu neconvențional! Despre cultură și războaie, despre cărți, tineri și nostalgie. Se pune chiar și întrebarea: „Ești un agent al Kremlinului, Vasile?“

17
/05
/17

Institutul Cultural Român de la Tel Aviv, în colaborare cu Universitatea Națională de Muzică din București, Academia de Muzică și Dans din Ierusalim și Școala de Muzică Buchmann-Mehta din cadrul Universității Tel Aviv, organizează în perioada 22-23 mai 2017 o serie de conferințe și concerte de muzică de cameră, cu participarea muzicologului dr. Irina Hasnaș și a artiștilor români Mircea Marian- violoncel și Mădălina Dănilă- pian.

17
/05
/17

Între 18 şi 21 mai, fanii români ai jazz-ului petrec patru zile de sărbătoare, alături de turiştii străini veniţi în Sibiu pentru festival şi pentru frumuseţile oraşului. Începand de joi şi până duminică, de la orele 19:00, Piaţa Mică va răsuna de acorduri de jazz cu influenţe orientale, latino sau blues. Intrarea la concertele din Piaţa Mică este liberă.

17
/05
/17

“E miezul verii. După masa de prânz, mama şi fiul stau lungiţi în două paturi aşezate simetric de o parte şi de alta a uşii, de-a lungul a doi pereţi opuşi din dormitorul familiei. Fiecare se foieşte nervos în patul său, iar un zugrav îşi face de lucru pe hol şi trage cu urechea la ce discută cei doi. (…)”. Scriitorul Șerban Tomşa a lansat de curând „SUPRAVEGHETORUL şi alte povestiri”, volum din care vă vom prezenta câteva povestiri, pe parcursul acestei luni.

17
/05
/17

Pentru al șaselea an consecutiv, Festivalul Internațional de Film Transilvania continuă să promoveze profiluri noi de actori în cinematografia română. 10 dintre artiștii care s-au remarcat pe scenele de teatru, dar nu au avut până acum roluri semnificative pe marele ecran, vor fi în lumina reflectoarelor la TIFF, în programul 10 pentru FILM.

17
/05
/17

ROMÂNI CELEBRI ÎN STRĂINĂTATE A fost o vreme când mulţime de români plini de har se şcoleau în străinătate şi foarte curând ajungeau, prin natura profesiei, să devină adevăraţi „cetăţeni ai lumii”. Doar că multora schimbările politice de după cel de-Al Doilea Război Mondial le-au frânt ori le-au modificat din temelii destinul. Unii au depăşit momentul desţărării şi au rămas în elita culturală internaţională.

16
/05
/17

Una dintre cele mai iubite actrițe de teatru și film din România, Tora Vasilescu,va fi celebrată la cea de-a 16-a ediție a FestivaluluiInternațional de Film Transilvania. La gala de închidere din 10 iunie, de la Teatrul Național Cluj-Napoca, actrița va fi distinsă cu Premiul de Excelență pentru meritele sale artistice deosebite și pentru contribuția adusă cinematografiei românești.

16
/05
/17

Este unul dintre profesorii fondatori ai şcolii de teatru clujene și a instruit cinci generaţii de absolvenţi ai secţiei române de actorie. Miklós Bács vorbește despre povestea sa de viață și teatru și rolul Faust din spectacolul cu același nume în regia lui Silviu Purcărete, jucat la Teatrul Național ''Radu Stanca'' din Sibiu.

16
/05
/17

Scriitoarea Mara Wagner, autoarea romanului În spatele blocului, apărut la editura Nemira în colecția Cuaternar, le dă întâlnire cititorilor din Brașov, miercuri, 17 mai, de la 19.00, la Librăria Humanitas din Piața Sfatului. În spatele blocului este un roman despre copilăria și adolescența petrecute în comunism, cu toate jocurile și micile ritualuri care colorau viața într-o epocă gri.

15
/05
/17

„Persona”, „Nostalgia”, „Pe aripile vântului”, „Cei șapte samurai”, „Metropolis”. Sunt doar câteva din filmele clasice pe care, într-o anchetă realizată de Ziarul Metropolis, oameni din lumea cinematografiei (critici, regizori, actori, producători, programatori de cinematografe sau de festivaluri), dar și jurnaliști și scriitori mărturisesc că nu le-au văzut.

15
/05
/17

Duminică a început o nouă ediție a Festivalului European al Spectacolului Timișoara – Festival al Dramaturgiei Românești, FEST-FDR2017. Este a XXII-a ediție a festivalului organizat de Teatrul Național din Timișoara, un eveniment care propune publicului 12 zile de spectacole vibrante, din țară și din străinătate, plasate în interiorul unei teme pe cât de generoase, pe atât de prezente în societatea contemporană: IDENTITATEA.