Metamorfoze urbane și recuperarea memoriei orașului: Hanul Gabroveni
http://www.ziarulmetropolis.ro/metamorfoze-urbane-si-recuperarea-memoriei-orasului-hanul-gabroveni/

Retrospectivă foto: două secole de istorie a clădirii ce uneşte străzile Lipscani şi Gabroveni, în contextul centrului istoric al Bucureştiului

Un articol de Liliana Matei|17 Martie 2017

La Centrul Cultural ARCUB, se deschide expoziția „Metamorfoze”. Vernisajul va avea loc marti, 28 martie, ora 17.00, în foaierul ARCUB.

De la Curtea Veche, la tramvaiul electric, Bucureștiul a crescut, a fost demolat, s-a reinventat, însă nu și-a abandonat zestrea de clădiri istorice. „Metamorfoze” este un demers de retrospectivă fotografică ce cuprinde cca 200 de ani de existență a clădirii care unește străzile Lipscani și Gabroveni, în contextul centrului istoric al Bucureștiului. Hanul dezvăluie secretele sale și ale orașului, prin intermediul fotografiilor realizate de Mihai Bodea, Laura Dobre, Ludwig Angerer, Alexandru Antoniu, Moritz Benedict Baer, Iosif Berman, Franz Duschek, Franz Duschek – fiul, Alfons Gh. Ebner, Nicolae Ionescu, Willy Pragher, Traian Prosan și Carol Popp de Szathmári, curator Marilena Oprescu Singer. Fotografiile istorice aparțin colecțiilor Bibliotecii Academiei Române, Muzeului Municipiului București, Alex Gâlmeanu, Ionel Ioniță, Adrian Bejenaru și Radu Oltean.

Metamorfoze arată procesul complex de reabilitare a unei clădiri monument istoric restaurată de la stadiul de colaps, până la reintegrarea ei în circuitul orașului prin transformarea în centru cultural. Aruncăm o privire în trecut spre etapele istorice prin care a trecut, de la Hănișorul familiei Tudorache, posibil Hanul Hagi Tudorache, cu siguranță Pasajul Comercial, apoi identificarea cu Hanul Gabroveni. Mai degrabă decât un demers istoric, cu această expoziție propunem o încercare de recuperare a memoriei acestei clădiri în contextul istoric al orașului”, declară Mihaela Păun, Director ARCUB.

poster-COMUNICAT-DE-PRESA_METAMORFOZEClădirea a fost construită după Marele Incendiu din 1847 pe ruinele „hănișorului” ridicat de Tudor Hagi Tudorache după anul 1804. În 1874 primește numele de Pasajul Comercial, iar în 1887 devine sediul Marmorosch Blank, urmând sa câștige un etaj și o nouă fațadă. Cutremurul din 1977 a trimis hanul deja abandonat pe lista de demolare a decretului din 1980, clădirea fiind aproape ștearsă de pe harta orașului. În 2006, hanul a trecut sub administrarea ARCUB, iar proiectul de restaurare, extindere si remodelare funcțională a clădirii face, începând din anul 2009, obiectul unui proiect finanțat în cadrul Mecanismului Financiar Spațiul Economic European implementat de Ministerul Culturii si Patrimoniului National prin Unitatea de Management a Proiectelor SEE Grands și de către Primăria Municipiului București prin Arcub. Reabilitat la finalul anului 2014, edificiul a devenit ce este acum: un centru cultural modern, cu săli de spectacole și de expoziție, dar și cu un punct de informare destinat turiștilor.

Detalii pe www.arcub.ro

 

30
/03
/17

Prințul Charles a sosit, în această dimineața, la Muzeul Național al Satului "Dimitrie Gusti", fiind întâmpinat de directoarea instituției, Paula Popoiu, și de Irina Cajal, subsecretar de stat în Ministerul Culturii. Alteța Sa Regală a fost primită cu pâine și sare.

26
/03
/17

Muzeul Național de Artă al României, în parteneriat cu Institutul Francez, vă invită marți, 28 martie 2017, orele 18.30, la conferința „Victor Brauner, pictopoet și iluminator”, susținută de Mihaela Petrov, critic și istoric de artă. Conferința face parte din seria de evenimente ce marchează luna martie ca lună a Francofoniei.

20
/03
/17

Fotograful Mircea Albuțiu vă prezintă 10 imagini din seria de 40, numită New Energy. Seria a fost expusă la Arcade 24 în Bistrița Năsăud în septembrie 2015; în 28 aprilie 2017 va fi vernisată la Teatro Jose Lucio da Silva din Leiria, Portugalia iar în august 2017 la sediul ICR din Lisabona.

01
/03
/17

Povestea mărţişorului a supravieţuit în diferite forme până în prezent, de la firul simplu răsucit în alb şi roşu până la cel virtual. Mărţişor, Mărţişug sau Marţ era consemnat de etnologii începutului de secol XX ca obicei de 1 martie, prezent nu numai la români, dar şi la bulgarii şi albanezii din Balcani. Ţăranii păstrau obiceiul în fiecare început de primăvară, ca semn protector împotriva bolilor şi a nenorocului.

27
/02
/17

O schiţă realizată de Rembrandt, care reprezintă un câine, a fost autentificată după ce timp de 250 de ani a fost atribuită unui pictor german specializat în tablouri cu animale. Descoperirea a fost descrisă drept ”o senzaţie” de reprezentanţii Muzeului Herzog Anton Ulrich, din Braunschweig, unde schiţa a fost expusă timp de mai multe decenii şi era prezentată ca o lucrare a artistului Johann Melchior Roos.

21
/02
/17

Muzeul Național al Satului "Dimitrie Gusti" organizează în perioada 27 februarie - 8 martie Târgul "De Mărțișor", eveniment prin care își propune promovarea "vechiului obicei al dăruirii, la început de primăvară, a micilor obiecte artizanale cu rol protector".

17
/02
/17

Cu prilejul „Zilei Brâncuși ” care se sărbătorește la nivel național în fiecare an, la 19 februarie, MNAR prezintă în perioada 19-26 februarie 2017 o selecție de fotografii-document care surprind pe de o parte etapele instalării Coloanei Infinitului la Târgu-Jiu și pe de altă parte atmosfera atelierului parizian al lui Constantin Brâncuși care, în unele imagini, apare alături de sculpturile sale.

13
/02
/17

Deschiderea ediției din acest an a Carnavalului de la Veneția (11-28 februarie) a fost marcată de un show acvatic spectaculos, la care au participat, ca în fiecare an, numeroși vizitatori. Show-ul inaugural, pus în scenă pe Canalul Cannaregio, a celebrat sâmbătă seara temele frumuseții, mării și vanității, printr-o paradă a creaturilor marine.

Page 1 of 3112345...102030...Last »