Minuscule. Limbajul universal al animației / Anim’est Chişinău
https://www.ziarulmetropolis.ro/minuscule-limbajul-universal-al-animatiei-animest-chisinau/

Puţine filme ar fi fost mai potrivite pentru a deschide noua ediţie Anim’est Chişinău decât simpaticul „Minuscule – La Vallée des fourmis perdues” („Minuscule: Valea furnicilor pierdute”), o producţie franceză din 2013 realizată de Thomas Szabo şi Hélène Giraud.

Un articol de Ionuţ Mareş|31 octombrie 2014

Anim’est Chişinău / „Minuscule – La Vallée des fourmis perdues” este o un lungmetraj de animație în care dialogurile vorbite obișnuite între „personaje”, în acest caz între insecte (mai exact, între furnici și o buburuză), sunt înlocuite cu onomatopee. Și tocmai în această provocare stă întreaga reușită a filmului – în a produce umor apelând doar la imagine și sunete și renunțându-se la instrumentul mai facil care este cuvântul.

Un astfel de limbaj, atunci când este realizat cu meșteșug, are avantajul universalității – barierele limbii sunt neimportante și rămâne doar plăcerea de a urmări cum se manifestă creativitatea unor oameni talentați (dovada – râsetele deopotrivă ale publicului matur și ale copiilor de la proiecția de joi seară din sala plină a Cinematografului Odeon din centrul Chișinăului).

Cei doi realizatori, care sunt și autorii scenariului, urmează, narativ, pașii consacrați, cei care nu dau greș dacă sunt bine stăpâniți – miezul poveștii este eterna dispută între două tabere, furnicile negre (inofensive și reprezentând binele) și furnicile roșii (periculoase și simbolizând răul), între care își face loc o buburuză (eroul salvator).

De aici se ramifică și sensurile poveștii – prietenie, solidaritate, toleranță față de cei diferiți, eroism, descoperirea sinelui și toate acele trimiteri care nu chestionează convingeri, dar au capacitatea de a binedispune.

„Minuscule” se evidențiază însă prin modul în care Thomas Szabo și Hélène Giraud reușesc să producă umor – de la felul în care au fost concepute insectele (furnicile roșii au ceva din Alien) și până la descrierea detaliată a lumii în care trăiesc (zumzetul deplasării lor imită zgomotul din trafic – unul din trucurile de efect).

„Minuscule” arată încă o dată că animația este cea mai liberă formă de expresie cinematografică, în care autorii nu au nicio limită, cu excepția celei a propriei lor creativități.

Foto: Minuscule, Anim’est Chişinău – animest.md

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.

18
/01
/24

CRONICĂ DE FILM Bizară, dar şi simptomatică decizia realizatorilor filmului "Klaus & Barroso" de a semna cu "regie colectivă", nenumită. Asta ar putea sugera că toţi cei trei scenarişti - Adrian Nicolae, Cosmin "Micutzu" Nedelcu şi Bogdan Theodor Olteanu -, dintre care primii doi sunt şi actori în roluri centrale, s-au ocupat de regie.