Mungiu, despre Les Films de Cannes: Vrem să creăm o alternativă la cinematograful hollywoodian
https://www.ziarulmetropolis.ro/mungiu-despre-les-films-de-cannes-vrem-sa-cream-o-alternativa-la-cinematograful-hollywoodian/

Regizorul Cristian Mungiu, iniţiatorul Les Films de Cannes à Bucarest (24 – 30 octombrie), a declarat vineri seară, în deschiderea evenimentului, că doreşte ca prin acest festival să creeze „acest gust pentru un fel de alternativă la cinematograful mainstream hollywoodian”.

Un articol de Petre Ivan|26 octombrie 2014

Deschiderea celei de-a cincea ediţii a festivalului Les Films de Cannes à Bucarest a avut loc vineri seară, la cinema Studio, la ora 20.00, iar cineastul francez Michel Hazanavicius şi-a prezentat în Capitală cel mai recent film regizat de el, drama de război „The Search”, lansată în competiţie la Cannes 2014.

„Încetul cu încetul, fără să ne dăm seama, am ajuns la a cincea ediţie a Les Films de Cannes à Bucarest, dintr-un showcase micuţ şi creat dintr-o idee, aşa pe parcurs, dintr-un mic festival european la care asistam împreună cu Thierry Frémaux (delegatul general al Festivalului de la Cannes, n.r.), a ajuns acum la a cincea ediţie. Un festival destul de aşteptat, un mic eveniment în toamna bucureşteană”, a spus cineastul Cristian Mungiu, iniţiatorul festivalului.

De asemenea, regizorul a precizat că, alături de filme incluse în selecţia oficială a Festivalului de la Cannes, vor fi proiectate pelicule tranşante, puternice, „care nu sunt neapărat premiate, dar sunt cinema de mare calitate, cinema inovator”.

„Fac un apel familist. Ne dorim ca acest festival să fie cât mai deschis şi pentru spectatorii tineri, să creăm acest gust pentru un fel de alternativă la cinematograful mainstream hollywoodian. Începem cu vârsta tânără, mâine (sâmbătă, n.r.) şi duminică, sunt filme pentru copii, încercăm să rezolvăm mici probleme organizatorice ale cinematografului românesc, ca atare vor fi o serie de conferinţe, de workshopuri, de discuţii legate de teme care ne preocupă foarte mult, referitoare la sălile de cinematograf din România, la distribuţie, sunt discuţii profesionale, dar deschise”, a mai spus Mungiu.

Invitaţi la deschiderea Les Films de Cannes à Bucarest au fost actriţa Bérénice Bejo, nominalizată la Oscar şi Globul de Aur pentru rolul din „Artistul/ The Artist”, şi Michel Hazanavicius, regizorul acestui film premiat cu cinci Oscaruri.
„Este vorba despre un film de război, este dificil să vorbeşti despre un film înainte să fie proiectat. Am încercat să fac un film direct, fără ironie şi fără umor”, a spus Hazanavicius, înainte de proiecţia celui mai recent lungmetraj al său, „The Search”.

Întrebat, după proiecţia lungmetrajului, de ce a ales ca temă conflictele cecene, având în vedere că Europa a fost marcată de mai multe astfel de lupte, Michel Hazanavicius a precizat că „o alegere presupune, prin definiţie, eliminarea celorlalte opţiuni”.

„Am vrut să fac un film despre aceşti oameni care apar adesea la ştiri sau ale căror situaţii teribile le vedem la ştiri, dar acolo ne apar mai degrabă ca nişte figuranţi. M-am gândit că, prin ficţiune, putem empatiza mai uşor cu ei. De ce Cecenia? Amândoi (Michel Hazanavicius şi Bérénice Bejo, n.r.) am cunoscut persoane interesate de situaţia din Cecenia şi persoane care cunoşteau ceceni. Cred că acest conflict este reprezentativ, raportat la conflicte, prin violenţa sa, prin faptul că a avut foarte multe victime civile şi a fost un conflict ascuns de ochii publicului”, a mai spus regizorul.

Michel Hazanavicius a spus că adaptarea filmului din 1948 („The Search”, de Fred Zinnemann) este una liberă, afirmând că i s-a părut că originalul era „prea sentimental”. „Pe de altă parte, mi s-a părut că este o adaptare bună pentru a prezenta un conflict despre care nimeni nu se interesează, nici acum, aşa cum era la vremea aceea subiectul lagărelor, despre care nu se ştia şi nu se vorbea. Există o paralelă între dezumanizarea soldatului rus şi umanizarea sau reumanizarea băiatului. Mi s-a părut că este mai mult echilibru aşa”, a mai spus Hazanavicius.

Cineastul francez a precizat că lungmetrajul nu a fost distribuit în afara circuitelor oficiale, precizând că, la proiecţia de la Cannes, filmul a fost fluierat, „ceea ce este destul de traumatizant”. „Apoi, am aflat că cei care l-au fluierat erau jurnalişti ruşi. Pe de altă parte, am discutat cu alţi jurnalişti ruşi care au găsit interesant faptul că filmul nostru tratează subiectul armatei ruse, un subiect important pentru Rusia, dar neabordat acolo”, a spus acesta.

„Am ales-o (Georgia, n.r.) şi pentru că acolo există o comunitate cecenă şi am putut recurge la actori ceceni. Georgia este independentă de Rusia (…), însă armata sa dispune de echipamente similare cu cele ale armatei ruse, astfel am putut să folosim echipamentele respective, dar să folosim într-un film care are o poziţie critică faţă de armată. Dacă armata americană sau franceză ţi-ar împrumuta echipamentele pentru film, cu siguranţă nu ţi s-ar permite să ai o poziţie critică faţă de respectivă armată. Apoi, Georgia ne-a permis să filmăm în munţii Caucaz”, a explicat acesta.

The Search, un film despre războiul din Cecenia

Cineastul a spus, de asemenea, că a încercat ca distanţa dintre spectatori şi film să fie cea potrivită. „Îmi doream să generez empatie, de unde şi prezenţa copilului, dar nu am vrut să fac un film hollywoodian, de aceea nu există o coloană sonoră dincolo de muzica pe care o ascultă copilul, deşi, dacă aş fi pus câteva note de vioară, toată lumea ar fi izbucnit în lacrimi. (…) Cele patru poveşti (…) pun spectatorul într-o poziţie analitică, nu am vrut ca spectatorul să fie complet cufundat în emoţie”, a mai precizat Hazanavicius.

„The Search” este o dramă impresionantă despre războiul din Cecenia, cu Bérénice Bejo şi Annette Bening. Remake-ul după filmul omonim al lui Fred Zinnemann (1948, recompensat cu un Oscar pentru scenariu) urmăreşte destinele a patru personaje marcate de conflictul din 1999. Un băiat de 9 ani este separat de familie şi sfârşeşte într-o tabără de refugiaţi, unde se ataşează de o avocată pentru drepturile omului (Bejo). Iar un tânăr de 19 ani decide să se înroleze şi trăieşte ororile unui război care nu-i aparţine.

Cineastul francez de origine lituaniană Michel deţine un record în cinematografia din Franţa: este singurul al cărui film a fost nominalizat la zece premii Oscar. Michel Hazanavicius şi Roman Polanski sunt, de altfel, singurii regizori francezi care au în portofoliu Oscarul pentru cel mai bun regizor. Filmul mut „Artistul/ The Artist” este, totodată, prima producţie franceză desemnată cel mai bun lungmetraj la premiile Academiei americane, iar Jean Dujardin, protagonistul, este cel dintâi actor francez care obţine statueta.

Pe lângă faptul că îşi prezintă la Bucureşti cel mai recent film, el le va vorbi cinefililor, cineaştilor şi studenţilor la cinema despre regie, lucrul cu actorii, experienţa la Hollywood şi provocarea de a face un film mut. La festival vor fi proiectate şi câteva dintre filmele sale anterioare.

les films

Pe lângă Michel Hazanavicius şi Bérénice Bejo, invitat special al festivalului bucureştean va fi şi regizorul Sergei Loznitsa, un martor direct al evenimentelor din Piaţa Independenţei din Kiev, care îşi va prezenta documentarul „Maidan”, despre protestele din Ucraina.

Despre cenzură şi artă în zone de conflict va vorbi şi regizorul şi producătorul Radu Mihăileanu. Acesta va prezenta documentarul pe care l-a produs, „Caricaturistes – Fantassins de la démocratie”, regizat de Stéphanie Valloatto, despre 12 caricaturişti care încearcă să schimbe lumea desenând.

De asemenea, o retrospectivă îi este dedicată regizorului Bertrand Tavernier, care se întoarce în România la aproape 20 de ani după ce a filmat aici una dintre primele producţii străine cu buget mare de după Revoluţie, „Căpitanul Conan”, în care joacă mai mulţi actori români.

Programul complet al celei de-a cincea ediţii a festivalului poate fi consultat pe www.filmedefestival.ro. Biletele pot fi cumpărate de la casa de bilete şi de pe www.eventbook.ro, în cazul cinematografelor Patria şi Elvira Popescu, şi de la casierie, pentru Cinema Studio.

Les Films de Cannes à Bucarest a fost iniţiat în 2010, de Cristian Mungiu, cu sprijinul delegatului general al Festivalului de la Cannes Thierry Frémaux, care a deschis prima ediţie şi a revenit constant la Bucureşti în anii următori. În fiecare an, festivalul aduce filmele câştigătoare ale celor mai importante trofee la Cannes, în premieră în România.

Foto: Dorina Drăguşin

28
/02
/24

Filmul documentar AMAR, regizat de Diana Gavra, va avea putea fi văzut în premieră în cinematografe din 8 martie, iar până atunci spectatorii se vor putea întâlni cu regizoarea și parte din echipa filmului în două evenimente speciale:

27
/02
/24

Admiratorii lui Nicolae Corjos vor putea vedea sau revedea la Cinemaraton pe 27 februarie filmele Ora zero, Pădurea nebună, Un studio în căutarea unei vedete, Declaraţie de dragoste, Liceenii, Extemporal la dirigenţie, Liceenii Rock’n Roll, Alo aterizează străbunica, documentarul Sergiu Celibidache.

27
/02
/24

SkyShowtime a confirmat astăzi că Ted va fi disponibil pentru vizionare în toate piețele în care serviciul este disponibil, începând din 22 februarie. Primele patru episoade vor fi disponibile pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 22 februarie, urmând ca celelalte episoade să fie disponibile din 11 aprilie.

23
/02
/24

Regizorul francez Nicolas Philibert, unul dintre marile nume ale filmului documentar la nivel internațional, semnează regia filmului Pe Adamant (Sur l’Adamant). Filmul a avut premiera la Festivalul Internațional de Film de la Berlin în 2023, unde a câștigat Marele Premiu, Ursul de Aur.

22
/02
/24

Pe 27 februarie se împlinesc 2 ani de la dispariţia regizorului Nicolae Corjos, autorul celebrelor filme Liceenii şi Declaraţie de dragoste. Mai multe televiziuni vor puncta momentul, cu totul excepţională fiind iniţiativa postul de televiziune prin cablu Cinemaraton care pe 27 februarie va difuza întreaga zi titluri din filmografia lui Nicolae Corjos, atât filme artistice, cât şi documentare şi interviuri cu acesta.

21
/02
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.

20
/02
/24

De vineri, 23 februarie, în 15 orașe din România va putea fi urmărit unul dintre cele mai premiate și apreciate filme din ultimul an: Sauna Secretelor / Smoke Sauna Sisterhood (regia Anna Hints), proaspăt distins cu trofeul pentru Cel mai bun documentar al anului la Premiile Academiei Europene din Film 2023, inclus de prestigioasa publicație The New York Times în Top 10 al celor mai valoroase filme din 2023.

20
/02
/24

Horia, filmul de debut în lungmetraj al regizoarei Ana-Maria Comănescu, va fi lansat pe marile ecrane din țară în 10 aprilie și este distribuit de August Film. Vladimir Țeca, Angelina Pavel sunt în rolurile principale. Din distribuție mai fac parte Liviu Cheloiu, Daniela Nane,  Mihaela Velicu, Dragoș Olaru și Robert Onofrei.