Mustang. Sau când faima unui film o ia cu mult înaintea valorii
https://www.ziarulmetropolis.ro/mustang-sau-cand-faima-unui-film-o-ia-cu-mult-inaintea-valorii/

CRONICĂ DE FILM Debut multipremiat şi amplu discutat al regizoarei Deniz Gamze Ergüven, „Mustang” (2015) suferă de lipsă de subtilitate în încercarea de a livra un discurs despre aspiraţia spre libertate şi despre ciocnirea dintre tradiţie şi modernitate.

Un articol de Ionuţ Mareş|11 ianuarie 2016

De la proiecţia sa la Cannes în mai 2015, unde a fost prezentat în secţiunea Quinzaine des Réalisateurs, „Mustang” a acumulat neîntrerupt zeci de nominalizări şi premii. Filmul este debutul în regie al tinerei Deniz Gamze Ergüven (n. 1978) – născută în Turcia, dar stabilită din copilărie în Franţa, unde a studiat cinematografia la prestigioasa şcoală La Fémis.

Succesul nu trebuie să surprindă: „Mustang” este un film despre aspiraţia spre libertate, despre războiul (etern) dintre forme rigide de înţelegere şi impunere a tradiţiei şi dorinţe fireşti de emancipare şi modernizare. Teme universale, impact garantat.

Premisa narativă este la rândul ei uşor de însuşit: într-un sat conservator din Turcia, cinci surori frumoase, de diverse vârste ale adolescenţei, sunt puse sub o supraveghere tot mai strictă de către un unchi şi bunica lor, după ce se află în comunitate că s-au jucat (îmbrăcate) în mare cu nişte colegi de şcoală şi după ce devine tot mai evident că dorinţele lor fireşti de fete care cresc ar putea scăpa de sub control.

Deniz Gamze Ergüven şi co-scenarista sa, cineasta franceză Alice Winocour, nu oferă decât extrem de puţine informaţii despre trecutul fetelor şi al familiei – spectatorul află doar că părinţii tinerelor au murit cu mai mulţi ani în urmă.

Este o primă decizie scenaristică discutabilă, din moment ce nu este foarte clar cum au putut fetele să ducă până atunci o viaţă relativ fără prea multe constrângeri – specifică, de altfel, adolescenţilor de peste tot – dacă au crescut cu o bunică şi un unchi care nu doar că se vor dovedi rapid adepţii stricţi ai tradiţiei, dar ascund şi un secret teribil menit a-i face şi mai odioşi.

Şi, conform obiceiurilor, surorilor mai mari încep să li se aducă peţitori aranjaţi (însoțiți de familiile acestora), pentru nunţi forţate la care virginitatea fetelor este bunul cel mai de preţ.

Marea problemă a filmului sunt totuşi lipsa de subtilitate şi structura maniheistă – de la personaje şi fir narativ, la modul în care sunt concepute cadrele.
Devine evident încă din primele minute că Deniz Gamze Ergüven are o demonstraţie de făcut, că vrea să transmită un mesaj univoc – care, oricât de necesar este (şi chiar este!), îşi pierde mult din impact întrucât limbajul cinematografic ales nu acordă aproape deloc atenţie nuanţelor.

Pentru a sugera senzaţia de energie, de viaţă care pulsează şi de libertate pe care par o trăi surorile, chiar şi în ciuda izolării (tot mai riguroase) la care sunt supuse, Deniz Gamze Ergüven inundă cadrele cu ele cu o lumină caldă şi puternică.
Fetele sunt filmate, de aproape, în momente de intimitate inocentă, când, îmbrăcate sumar, se joacă sau discută despre viaţa şi pornirile lor. Privirea căreia i se substituie camera nu are conotații sexuale, dar este evident că întreaga regie urmărește să sugereze și pulsiuni erotice.

Sunt scene care contrastează (prea) evident cu cele dedicate existenței adulţilor – îmbrăcăminte tradiţională şi privitul la telenovele în cazul femeilor, atitudine dominatoare şi uitatul la meciuri în cazul bărbaţilor.

Pentru a-și varia discursul, scenaristele concep pentru fete câte o traiectorie diferită – de la unele mai fericite, la altele dramatice -, deși drumul pe care – conform regulilor prestabilite – ele ar fi trebuit să-l urmeze se dorea a fi același.

De neînțeles este totuși de ce se trece prea ușor – raportat ca efecte asupra personajelor – peste ceea ce se presupune că ar fi întâmplări tragice în relațiile dintre membrii acestei familii. Probabil pentru că Deniz Gamze Ergüven a fost mult prea preocupată cu a transmite unui public cât mai larg mesajul că viața fetelor în Turcia profundă este un lung șir de persecuții.

Realitatea, cu siguranță, îi dă dreptate, din păcate. Însă marele cinema lucrează mai degrabă cu sugestii, cu puncte de suspensie, cu întrebări, cu îndemnuri la reflecție, și nu cu adevăruri dinainte știute și pregătite doar a fi demonstrate.

Mustang este distribuit de Asociația Culturală Macondo și a intrat în cinematografe la 1 ianuarie.

INFO

Mustang, 2015 (Franța-Germania-Turcia)

Regie: Deniz Gamze Ergüven

Distribuție: Günes Sensoy, Doga Zeynep Doguslu, Elit Iscan,Tugba Sunguroglu, Ilayda Akdogan, Nihal G. Koldas, Ayberk Pekcan

Rating: ●●○○○

12
/04
/24

„Guvernul Copiilor 2”, filmul vizionar regizat de Ioana Mischie, vine în cinematografe din 26 aprilie și prezintă publicului o lume imaginată de copiii români, cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani, din diverse categorii sociale, care au fost intervievați cu privire la societatea ideală pe care ar clădi-o dacă ar deveni lideri.

05
/04
/24

Festivalul Filmului Palestinian, organizat de Centrul Cultural Mahmoud Darwish sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, va avea loc între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie în Cluj-Napoca iar programul detaliat și biletele sunt acum disponibile.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

12
/03
/24

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) anunță prelungirea perioadei de desfășurare a ediției din 2024 cu o zi față de datele comunicate inițial.

01
/03
/24

Happy Cinema redifuzează filmul Oppenheimer, favorit la Oscar, în perioada 7-10 martie, în toate cinematografele din țară. Oppenheimer este un thriller epic filmat în IMAX® care aruncă publicul în paradoxul palpitant al omului enigmatic care trebuie să riște să distrugă lumea pentru a o salva. Pelicula spune povestea fizicianului J. Robert Oppenheimer și a rolului pe care l-a avut în dezvoltarea bombei atomice.

28
/02
/24

Filmul documentar AMAR, regizat de Diana Gavra, va avea putea fi văzut în premieră în cinematografe din 8 martie, iar până atunci spectatorii se vor putea întâlni cu regizoarea și parte din echipa filmului în două evenimente speciale: