Nicolae Dumitru – recital-pledoarie dedicat lui Bach, la Teatrul Act
http://www.ziarulmetropolis.ro/nicolae-dumitru-recital-pledoarie-dedicat-lui-bach-la-teatrul-act/

Pianistul Nicolae Dumitru se va adresa publicului într-un recital-pledoarie dedicat creaţiei lui J. S. Bach, joi, de la ora 19.00, la Teatrul Act, artistul oferind nu doar un concert tradiţional de pian, ci un adevărat monospectacol, denumit „Patimile după Bach”.

Un articol de Andrada Văsii|11 Noiembrie 2013

Pianistul Nicolae Dumitru se va adresa publicului într-un recital-pledoarie dedicat creaţiei lui J. S. Bach, joi, de la ora 19.00, la Teatrul Act, artistul oferind nu doar un concert tradiţional de pian, ci un adevărat monospectacol, denumit „Patimile după Bach“.

Acest spectacol se află deja la a treia ediţie la Teatrul Act din Bucureşti şi reprezintă alternarea momentelor de interpretare pianistică cu expuneri de improvizaţie liberă, legate de piesele interpretate.

Scopul spectacolului „Paradisul pierdut sau Patimile după Bach” este tocmai acela de a explora curente subterane ale creaţiei lui Bach şi a impactului său. Dorul după Bach, nevoia şi dorul după dialogul cu Dumnezeu se revarsă în creaţia lui, în regretul înăbuşit al pierderii dimensiunii acestui dialog.

Tocmai de aceea, prestaţia artistică nu adună pur şi simplu creaţii reprezentative ale lui Bach, ci urmează câteva coordonate ale Divinei Comedii Muzicale.

„În conştiinţa spiritual-mistică a umanităţii, ideea de pierdere a Paradisului a fost percepută dintotdeauna ca o renunţare conştientă la starea de graţie dăruită prin Harul Divin. La fel, renunţarea în secolul XVIII la gândirea polifonică a reprezentat o respingere conştientă a principalului instrument de comunicare muzicală cu Divinitatea, care a funcţionat şi s-a dezvoltat timp de un mileniu”, a spus artistul Nicolae Dumitru.

Experiment muzical la Teatrul Act

Concertul reprezintă un prim experiment de acest gen din România, inclus într-un proiect naţional, care cuprinde 15 oraşe filarmonice şi centre culturale. Reunit sub denumirea generică „ConCerto!”, acest proiect cuprinde evenimente educaţionale pentru elevi de liceu şi studenţi, precum şi recitaluri de stagiune.

„ConCerto!” este menit să stabilească o punte de comunicare între artist şi ascultător, o bază ideatică prin care tinerii să descopere plăcerea unui concert.

Nicolae Dumitru debutează pe scena Ateneului Român în mai 1987. Din 1990, sub îndrumarea maestrului Dan Mizrahy, devine întâi stagiar al Colegiului „Gnessin” din Moscova, iar apoi, ca bursier al statului român, absolvent al Academiei Ruse de Muzică „Gnessin” la clasă maestrului emerit Mihail Sayamov, în 1998. Sub conducerea acestuia parcurge şi studiile postuniversitare în perioada 1998 – 2001.

Nicolae Dumitru concert

Nicolae Dumitru, în concert la Sankt Petersburg

În calitate de solist, evoluează în compania Filarmonicii Academice de Stat din Moscova, sub bagheta dirijorului Vladimir Ponkin, şi a orchestrei Filarmonicii de Stat din Chişinău, dirijată de Valentin Doni.

Este solist invitat al Filarmonicii „George Enescu” din Bucureşti şi al Orchestrei Naţionale Radio (împreună cu care realizează prima interpretare radio a Concertului în sol minor pentru pian şi orchestră op. 33 de Antonin Dvorak), al filarmonicilor din Nijni-Novgorod, Omsk, Novosibirsk, Belgorod (Federaţia Rusă), notează Mediafax.

Pe scena europeană susţine recitaluri la Stockholm, Viena, Baden bei Wien, Lisabona, Budapesta, Veneţia, Madrid, Barcelona şi Roma.

Foto credit: A Zincenco, Nicolae Dumitru

23
/06
/17

Artiștii care doresc o carieră internațională, contracte care să le permită bugete de dezvoltare sau concerte la Eurosonic, Reeperbahn, Tallin Music Week, Where’s The Music, MENT, Novarock, Hurricane, Lollapalooza și alte mari festivaluri ale lumii au șansa unică să-i întâlnească la Sibiu pe cei mai importanți decidenți din industria muzicală europeană, reuniți în perioada 27-29 iulie pentru prima ediție East European Music Conference.

23
/06
/17

Hit-ul „Despacito“, cântat de Luis Fonsi şi Daddy Yankee, a stârnit isterie în întreaga lumea. Pe lângă faptul că de şase săptămâni este pe primul loc în prestigiosul top Billboard Hot 100, peste 10 milioane de persoane au ascultat, în doar 24 de ore, piesa difuzată de radiourile din Statele Unite.

22
/06
/17

În februarie 1938, vocea Mariei Tănase răsuna pentru prima dată „pe viu" la Radio România, într-un program de cântece româneşti, la emisiunea „Ora satului". Douăzeci de ani mai târziu, celebră deja, Maria Tănase era invitată din nou la microfonul Radioului, să vorbească despre locul în care s-a născut şi despre cântecele sale. Autorul interviului a rămas anonim, ca şi violonistul care cântă discret în fundal. Astăzi de împlinesc 54 de ani de când Maria Tănase, una dintre cele mai mari voci ale muzicii romanesti, nu se mai află printre noi.

22
/06
/17

După o stagiune intensă, care a adus în fața publicului nume sonore ale scenei muzicale naționale și internaționale, și un program la granița între clasic și contemporan, Orchestra Națională Radio susține, alături de Corul Academic Radio, ultimul concert din acest sezon la Sala Radio vineri, 23 iunie, ora 19.00.

22
/06
/17

În ziua dinaintea prezentării spectacolului ”Naharin’s Virus” în FITS 2017, una dintre conferințele de la Librăria Habitus l-a avut ca invitat pe unul dintre cei mai aclamați coregrafi contemporani, colaborator al celor mai importante companii de dans din lume. Un om și un artist care intrigă, năucește și totodată provoacă revelații profunde despre dans, corp și mișcare.

20
/06
/17

Orchestra de Cameră Radio încheie stagiunea la Sala Radio miercuri, 21 iunie, ora 19.00, cu un concert-eveniment sub bagheta lui Jankó Ferenc - Zsolt, dirijor permanent al Operei de Stat din Cluj-Napoca, al Filarmonicii din Oradea și dirijor asistent al Budapest Festival Orchestra.

15
/06
/17

Proiectul Tango la cetate se deschide în luna iunie prin două concerte susţinute la Hunedoara (16 iunie) şi Alba Iulia (24 iunie) de binecunoscutul grup Argentango. La Hunedoara concertul va avea loc la Castelul corvinilor, în Sufrageria Bethlen pe 16 iunie de la ora 19,00 iar la Alba Iulia, proiectul va fi inclus în “Sărbătoarea muzicii” şi se va desfăşura în Piaţa cetăţii de la ora 18.00

15
/06
/17

”Captivează instantaneu... Inspirat din Keaton, Fellini și desigur Chaplin, acest spectacol atemporal despre hilare accidente minore și acrobații excepționale este încântător...Obligatoriu de văzut... Contagios, extraordinar, magic.. Adorabil...Un deliciu, mergeți neapărat să-l vedeți....” Dincolo de astfel de spicuiri din aprecierile presei internaționale la adresa acestui spectacol, exact în ziua în care o mult necesară lege a fost adoptată în România (interzicerea folosirii de animale sălbatice în numerele de circ pe tot teritoriul țării), ”Pss psss/ Chiar... fără cuvinte” a făcut istorie în multe suflete și la FITS 2017.

14
/06
/17

Față de cum au cunoscut circul multe generații, acest relativ nou tip de artă performativă, circul contemporan, împletește acrobațiile și performanțele fizice cu dansul, prezentarea unui fir narativ prin mijloace de expresie teatrală, lightning design și o estetică centrată pe om, pe sentimentele, călătoria și poveștile sale. Australia, patria celebrissimei trupe Cirque du Soleil,  este unul dintre creatorii circului contemporan, care a luat avânt în anii 1970. Este o artă care conectează corpurile și sufletele fără a avea nevoie de prea mult decor sau artificii ornamentale sau de animale. Istoria circului dar și numeroasele frământări și teme ale culturii contemporane se regăsesc în această artă măiastră, complexă, extrem de muncită și totodată simplificată până la esențe: mișcare, dans, ritm, conexiune, capodoperă a corpului uman. Doamnelor și domnilor, Circa Contemporary Circus!

13
/06
/17

Compania spaniolă Tutais a adus la FITS 2017 un spectacol cu care publicul românesc cu siguranță a rezonat puternic. ”Dansul urșilor din Pirinei” valorifică o tradiție culturală extrem de veche în multe zone montane ale Europei și ale lumii, inclusiv în România, în centrul căreia se află urșii și lumea lor de munți și păduri. Încărcătura simbolică enormă a ursului este, toată, incorporată în acest spectacol: animal totemic, heraldic, călăuză a sufletelor după moarte, vestitor ritualic al primăverii, simbol regal înțelepciunii dar și al forței brute dezlănțuite, arhetip al vindecătorului șamanic, principiu dual al adormirii și reînvierii și multe altele.

13
/06
/17

Știți unde e Guadalupe? În largul coastei vestice a Mexicului. Știți ce legătură are cu România? (Desigur, dincolo de faptul că este cel mai populat teritoriu al Uniunii Europene -întrucât aparține de Franța, face parte și din UE- din America de Nord.) Una enormă, aceeași legătură pe care o poate stabili orice loc din lume cu un altul: conexiunea prin muzică, dans, ritm, culoare, zâmbet, bucurie.

13
/06
/17

Seria de concerte SoNoRo Conac din luna iunie se va încheia săptămâna aceasta, cu concertele de la Biserica Fortificată din Cincșor, Castelul Kalnoky din Micloșoara și Castelul Daniel din Tălișoara. Concertele SoNoRo Conac se vor relua în luna septembrie.

Page 1 of 10512345...102030...Last »