Nymphomaniac. Moartea pasiunii
https://www.ziarulmetropolis.ro/nymphomaniac-moartea-pasiunii/

CRONICĂ DE FILM Lars von Trier a devenit previzibil în dorinţa de a şoca exhibându-şi obsesiile, într-un teribilism reconfirmat de „Nymphomaniac: Volume 1“. Un film cu accente poetice, filosofice şi pornografice, care relevă un cineast înclinat mai mult ca oricând spre trivializarea unor idei generoase.

Un articol de Ionuţ Mareş|18 ianuarie 2014

CRONICA DE FILM Lars von Trier a devenit previzibil în dorinţa de a şoca exhibându-şi obsesiile, într-un teribilism reconfirmat de „Nymphomaniac: Volume 1“. Un film cu accente poetice, filosofice şi pornografice, care relevă un cineast înclinat mai mult ca oricând spre trivializarea unor idei generoase.

Sprijinit de o intensă campanie de promovare, începută cu mult timp înaintea de lansarea oficială şi înteţită în ultimele luni, „Nymphomaniac: Volume 1” („Nimfomana. Vol. 1”) este prima din cele două părţi ale unui film ambiţios a cărui variantă extinsă, director’s cut, va fi prezentată în februarie la Festivalul de la Berlin.

Ceea ce a ajuns în cinematografele din România şi din alte ţări este o versiune presupus cenzurată (filmul are, chiar şi aşa, suficiente scene explicite de sex), dar cu acordul final al lui Lars von Trier, după cum suntem informaţi de la început. Încă o dovadă a plăcerii de a se alinta din partea unui cineast clasicizat cu anticipaţie, care dă târcoale unor teme mari, absente din discursul majorităţii regizorilor contemporani.

În „Nymphomaniac: Volume 1”, danezul trivializează însă mai mult ca oricând astfel de idei înalte – dragostea, sexualitatea, moartea, credinţa, păcatul -, într-o construcţie cinematografică postmodernă, pe alocuri grav-poetică ori detaşat-ludică.

nymphomaniac

Scenă din filmul Nymphomaniac, volumul 1

O operă care jonglează abil cu mai multe genuri, ilustrând în diferite tonuri vizual-narative confesiunile pe care o nimfomană, Joe (Charlotte Gainsbourg, actriţa fetiş a lui von Trier), i le face salvatorului său, Seligman (Stellan Skarsgard), într-o punere în scenă a unei Judecăţi de Apoi prozaice, la care spectatorul este luat drept jurat.

După ce în „Antichrist” (2009) a imaginat o lume supusă păcatului, iar în „Melancholia” (2011) a proclamat distrugerea planetei, cu toate fiinţele umane neputincioase care o populau, Lars von Trier propune în „Nymphomaniac” povestea unei femei care încearcă să-şi umple pustiul sufletesc şi să-şi alunge teama de singurătate prin partide de sex cu cât mai mulţi bărbaţi, începute încă de la vârsta adolescenţei.

Pentru protagonista din „Nymphomaniac”, actul sexual nu este determinat de pasiune sau de dragoste (ambele inexistente), ci de dorinţa niciodată asumată conştient de acoperire a unui spleen existenţial. Sau cel puţin aşa lasă Joe de înţeles prin relatările despre aventurile tinereţii sale (cele de la maturitate sunt cuprinse în volumul 2, care va fi lansat la începutul lunii februarie).

Filmul lui Lars von Trier nu este făcut să alimenteze eventuali fiori erotici, dar nici să inducă dezgust cu orice preţ, deşi poate crea disconfort. Mizantrop blazat, dar capabil încă de şotii, danezul realizează mai degrabă fişa clinică a unei patologii, relevându-i simptomele. În demersul său, el se foloseşte de cât mai multe din mijloacele pe care cinemaul le pune pune la dispoziţia regizorilor îndrăzneţi, până la graniţa firavă care desparte accesele de geniu de eventuale căderi în rizibil.

INFO

Nymphomaniac (volume 1),
(Danemarca, Germania, Franţa, Belgia, UK, 2013)

Regia: Lars von Trier

Cu: Charlotte Gainsbourg, Stellan Skarsgård, Stacy Martin, Shia LaBeouf

Rating: ●●●○○

Nymphomaniac va rula pe ecranele româneşti în două părţi: Nymphomaniac Volumul 1 – din 17 ianuarie 2014, iar din 7 februarie 2014 va intra Nymphomaniac Volumul 2. Filmul este distribuit de Independenţa Film.

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

Marele Ecran

Foto din Nymphomaniac – volumul 1 – capturi film

17
/02
/17

CRONICĂ DE FILM Inspirat dintr-un roman de autoficţiune al lui Cezar Paul-Bădescu, „Ana, mon amour”, noul film al lui Călin Peter Netzer, prezentat în Competiţia Festivalului de la Berlin, încearcă să reia reţeta stilistică de mare succes din „Poziţia copilului”, însă rezultatul este modest.

17
/02
/17

În această seară, echipa filmului ,,Ana, mon amour”, în frunte cu regizorul Călin Peter Netzer, actorii Diana Cavallioti şi Mircea Postelnicu, producătoarea Oana Iancu şi directorul de imagine Andrei Butică, a păşit pe covorul roşu al Festivalului Internaţional de Film de la Berlin. Filmul, care a rulat în premieră mondială la Berlinale Palast, de la ora 19.00, va putea fi vizionat pe marile ecrane din România cu începere din 3 martie.

17
/02
/17

DaKINO 26 demarează miercuri, 1 martie 2017, la Cinema PRO, cu proiecția în premieră în România a filmului Manchester by The Sea (6 nominalizări la Premiile Oscar 2017), cu Casey Affleck și Michelle Williams în rolurile principale. Festivalul Internațional de Film DaKINO, ediția a 26-a, va avea loc în perioada 1-5 martie 2017 la Cinema Pro, Studioul Horia Bernea — Cinema Muzeul Țăranului și ARCUB.

17
/02
/17

Regizorul finlandez Aki Kaurismaki a anunțat joi, în cadrul Festivalului de Film de la Berlin, că a decis să renunțe la activitatea cinematografică. Apreciatul cineast are șanse mari să obțină Ursul de Aur cu pelicula sa din competiție, pelicula ''The Other Side of Hope''. ''Sunt obosit. Vreau să încep să îmi trăiesc viața mea, în sfârșit'', a explicat regizorul de 59 de ani.

16
/02
/17

Disponibil acum pe platforma gratuită Cinepub, "Fraţii Dabija", în regia lui Cătălin Drăghici, este un documentar experiment de o oră prezentat prima dată în 2015 în câteva festivaluri (Montreal, Astra Sibiu).

13
/02
/17

"La La Land" a ieșit triumfător duminică seara la cea de a 70-a ediție a premiilor Academiei britanice de film, primind nu mai puțin de cinci trofee din cele 11 la care a fost nominalizat. Musicalul american a primit premiile BAFTA pentru cel mai bun film, cea mai bună regie, cea mai bună actriță în rol principal, cea mai bună coloană sonoră și cea mai bună imagine.

13
/02
/17

Majoritatea românilor (regizori, producători, actori, selecționeri de festival) veniți la Festivalul de Film de la Berlin au participat, duminică seara, la un protest pe covorul roșu, obținut prin amabilitatea organizatorilor festivalului, care le-a acordat un minut înaintea ultimei proiecții din palatul festivalului. Protestul a fost transmis live pe site-ul oficial al festivalului (berlinale.de).

11
/02
/17

Zeci de persoane, prieteni, admiratori, colegi, studenți și oameni simpli i-au adus un ultim omagiu regizorului Radu Gabrea, sâmbătă, la Teatrul Nottara. Sicriul cu trupul neînsuflețit al artistului a părăsit Teatrul Nottara la ora 16,30, în aplauzele celor care au dorit să-și ia adio de la cel pe care l-au iubit și admirat. Radu Gabrea a murit joi la vârsta de 79 de ani.

10
/02
/17

CRONICĂ DE FILM. „Secvențe” (1982), de Alexandru Tatos, un film unic în cinematografia română. Un film polemic. Un sclipitor manifest cinematografic, deopotrivă intelectualist și emoționant. O capodoperă.

10
/02
/17

Ajuns la cea de-a șaptea ediție, Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF revine anul acesta, între 28 martie și 2 aprilie, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco, prezentând în premieră românească cele mai inovatoare experimente cinematografice ale ultimului an, cu un focus special asupra lucrărilor semnate de artiști vizuali proeminenți, ce expun de obicei în muzee și galerii de artă și doar rareori în săli de cinema.

10
/02
/17

Olimpia Melinte şi Alexandru Papadopol sunt doi dintre numeroşii actori vedetă din "Bucureşti NonStop", filmul din 2015 al lui Dan Chişu, acum disponibil pe platforma gratuită Cinepub. Un scurt dublu-interviu despre personaje şi indicaţii regizorale.

09
/02
/17

Astăzi începe cea de-a 67-a editie a Berlinalei. România participă în competiţia principală cu lungmetrajul „Ana, mon amour”, în regia lui Călin Peter Netzer, câștigătorul unui Urs de Aur, cu „Poziția copilului” (2013).

08
/02
/17

21 de lungmetraje de ficțiune, 15 documentare și 52 de scurtmetraje au intrat oficial în cursa pentru nominalizările la Premiile Gopo 2017. Gala Premiilor Gopo, cel mai important eveniment dedicat industriei cinematografice din România, va avea loc pe 21 martie 2017, în București.

06
/02
/17

Cineastul Damien Chazelle a fost recompensat cu marea distincție acordată la cea de-a 69-a ediție anuală a premiilor Sindicatului Regizorilor Americani - The Directors Guild of America (DGA Awards) pentru comedia muzicală romantică "La La Land". Premiul obținut de regizorul filmului "La La Land" consolidează poziția de favorită la Oscar a peliculei din distribuția căreia fac parte Ryan Gosling și Emma Stone.