O noapte furtunoasă, între clasic şi modern, la mall
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-noapte-furtunoasa-intre-clasic-si-modern-la-mall/

O nouă versiune a piesei lui Caragiale, „O noapte furtunoasă“, poate fi văzută la Grand Cinema&More din Băneasa Shopping City, Bucureşti. Distribuţia adună multe nume importante precum: Magda Catone, Daniela Nane, Doru Ana, Mircea Rusu, George Ivaşcu, Vlad Corbeanu, Vlad Logigan şi Andrei Mateiu. Regia îi aparţine unuia dintre cei mai buni regizori de comedie […]

Un articol de Elena Simion|10 februarie 2014

O nouă versiune a piesei lui Caragiale, „O noapte furtunoasă“, poate fi văzută la Grand Cinema&More din Băneasa Shopping City, Bucureşti. Distribuția adună multe nume importante precum: Magda Catone, Daniela Nane, Doru Ana, Mircea Rusu, George Ivașcu, Vlad Corbeanu, Vlad Logigan și Andrei Mateiu. Regia îi aparține unuia dintre cei mai buni regizori de comedie din România: Gelu Colceag.

Versiunea lui Gelu Colceag nu se îndepărtează de textul lui Caragiale, deși este una modernă, din multe puncte de vedere: ştergerea graniţei dintre personajele secundare şi cele principale, decorul minimalist adaptat sălii de cinema sau «accesoriile» unora dintre personaje. Unul dintre elementele originale este deschiderea spectacolului cu monologul lui Spiridon. Astfel, totul porneşte de la nedumeririle sale şi devine, într-un fel, povestea lui.

Tânărul Vlad Logigan face un Spiridon excepțional, isteț şi amuzant; un copil care ştie să profite de slăbiciunile celor mari. Nu mai este băieţaşul nătâng care încasează mereu bătaie de la jupân Dumitrache, ci un mic şmecher care se strecoară prin diferite situaţii cu şiretenie. Nu întâmplător, în scena finală este cocoţat şi îi priveşte de sus pe toţi.

O Ziță inedită este Daniela Nane. Ingenuă și vicleană deopotrivă, ea conturează imaginea cochetei inventate de Caragiale. Frumoasa actriţă reuşeşte să suprindă cu eleganţă eforturile personajului în descifrarea biletului de amor, dar şi dorinţa de iubire demnă de o tânără care a savurat «Dramele Parisului». Cum a studiat la pension, nu poate să fie lipsită de un animal de companie, pe care îl poartă cu multă naturaleţe, chiar dacă este o găină. Totodată, latura de mahala a Ziţei dispare, fiind înlocuită prin cochetărie şi gesturi copilăreşti.

Magda Catone schimbă imaginea Vetei mizericordioase cu care ne-am obișnuit și construiește un personaj puternic, adesea colţuros, dar plin de umor. Este imaginea femeii voluntare, dornice de amor, care îşi camuflează durerea şi-i joacă pe degete, cu multă abilitate, pe bărbaţii din jur.

Jupân Dumitrache, interpretat de Doru Ana, se evidențiază prin tuşe groase, ca şi Nae Ipingescu, interpretat de Mircea Rusu. Talentul acestor doi actori aduce pe scenă un cuplu caricatural, dar bine ancorat în realitate. Atât în cea a secolului al XIX-lea, cât şi în cea a secolului XXI.

Mircea Rusu este întruchiparea funcţionarului incult, cuprins de aburii alcoolului, dar îndrăzneț cu ochii și cu gândul. Chiar dacă este mereu cu sticla în brațe, nu-i lipsește spiritul de observație, căruia i se adaugă viclenia necesară «foncției» și «misiei».

Scena citirii anevoioase a articolului din ziar pare trasă de păr pentru cunoscătorii piesei, dar elocventă pentru cei care descoperă lumea lui Caragiale şi care îşi conturează imaginea despre personaje.

Rolul încornoratului îl prinde pe Doru Ana, care a mai jucat şi rolul lui Trahanache, în «O scrisoare pierdută», pusă în scenă chiar de el, la Teatrul Bulandra. Gospodar şi preocupat de chivernisire, uită de onoarea de familist. În acestă versiune, încrâncenarea lui Titircă Inimă-Rea pare să treacă în plan secundar, lăsând loc unui personaj echilibrat care îşi justifică gesturile.

Andrei Mateiu este un Rică Venturiano cu alură de Don Juan, amestec de frică şi curaj, de ridiculitate amoroasă şi demagogie. Scena în care îşi prezintă încercarea eşuată de a scăpa din casa lui Jupân Dumitrache este unul din momentele care stârnesc hohote de râs. Aflat într-un moment de brainstorming, personajul îi desenează spectatorului traseul labirintic şi cere soluţii, facând publicul părtaş la disperarea sa.

O noapte furtunoasa

Magda Catone şi Daniela Nane, într-o scenă din spectacolul „O noapte furtunoasă“
Click pe imagine pentru a cumpăra bilete!

Vlad Corbeanu construieşte un Chiriac neînduplecat, cu trăsături dure şi frivole, pe alocuri. Chiar şi acest personaj stârneşte umorul în momente scenice cu iz telenovelistic. Probabil că personajul Chiriac este intepretat în altă cheie în versiunea cu George Ivaşcu.

Ideea de teatru în sala de cinema îi poate încuraja şi pe aceia care considerau că teatrul este un concept elitist. Chiar dacă publicul s-a purtat la premieră ca la cinema: a mănâncat popcorn, a întârziat în sală, presupunând ca la început sunt reclame, iar la final a alergat spre ieşire, gândindu-se că urmează să curgă genericul, aplauzele au fost furtunoase. Marele câştig este că mulţi iubitori ai vieţii la mall au prins gustul teatrului şi vor reveni.

«O noapte furtunoasă» este o compoziţie reuşită, cu nume mari pe afiş, dar şi cu personaje grandioase pe scenă. O puteţi vedea joi, 13 februarie, de la ora 19.00, la Grand Cinema&More din Băneasa Shopping City, în sala Epika, care oferă confort şi 640 de locuri.

Foto din spectacolul O noapte furtunoasă – Paul Buciuta

20
/11
/17

Teatrul EXCELSIOR ii invita pe iubitorii teatrului, joi, 23 noiembrie 2017, de la ora 19:00, la evenimentul de inaugurare a Sălii Ion Lucian, situată în strada Academiei, nr. 28-30. Acesta va fi urmat de o reprezentație specială a spectacolului Cocoșelul neascultător, cel mai longeviv titlu din repertoriul teatrului care poartă semnătura auctorială și regizorală a maestrului Ion Lucian.

20
/11
/17

După un memorabil concert susținut recent cu Orchestra Națională Radio, violonistul Alexandru Tomescu revine pe scena Sălii Radio miercuri, 22 noiembrie, de la ora 19.00, într-un recital alături de pianista Sînziana Mircea!

20
/11
/17

ROMÂNI CELEBRI ÎN STRĂINĂTATE Aproape necunoscut marelui public, Constantin Brăiloiu (1893-1958) a avut șansa unei pregătiri excepționale și apoi, după al Doilea Război Mondial, pe cea a activității în străinătate. A rezultat o carieră plină de realizări în care beneficiari sunt deopotrivă specialiștii din România și cei din Europa.

20
/11
/17

Pe 12 noiembrie 2017 la Teatrul Mic din Bucureşti a avut loc premiera ”Anul Dispărut. 200/7” de Peca Ștefan, în regia Anei Mărgineanu. ”Anul Dispărut. 200/7”  face parte, ca ultim spectacol, din trilogia ”Anul dispărut”, alături de ”Anul dispărut. 1989” și ”Anul dispărut. 1996”.

19
/11
/17

Cel de-al nouălea film al lui Quentin Tarantino, care are titlul de lucru „#9”, va fi produs de Sony Pictures , informează The Hollywood Reporter. Tot ce se știe pana acum este că noul film al lui Tarantino (Plasat la finalul anilor 1960 - începutul anilor 1970, în Los Angeles) va beneficia de o distribuţie remarcabilă.

18
/11
/17

  Expoziția „Podoabe străvechi”, cuprinzând câteva sute de obiecte de podoabă cu o vechime cuprinsă între 5.000 și 8.000 de ani, descoperite în așezări și morminte din sud-estul României, a fost deschisă joi la Muzeul județean Buzău. „Expoziția este o premieră națională și este rodul parteneriatului între opt muzee: Institutul de Arheologie „Vasile Pârvan” București, […]

17
/11
/17

Cele mai noi filme poloneze, premiate în ultima vreme în Polonia și în lume, vor putea fi văzute în cadrul festivalului CinePOLSKA, de vineri până duminică și la sfârșitul săptămânii viitoare, la Cinematograful ''Elvira Popescu'' din Capitală.

17
/11
/17

SCRISORI CĂTRE CEI DIN CĂRȚI Pe urmele jurnalistei și spioanei americane Marguerite Harrison, pe când bolșevismul începea.

17
/11
/17

“Nu există lucru simplu. Simplu înseamnă dificil.” - Martin Scorsese. Cineast, cinefil, om de cinema, considerat alături de Steven Spielberg, liderul generației de regizori americani lansați la începutul anilor '70, Martin Scorsese împlinește, astăzi, 75 de ani!

16
/11
/17

Cartea „Spionul care a ieșit din joc” (traducere din limba engleză de Michaela Tache) a fost publicată în acest an la Editura Rao (tot în 2017, romanul, publicat inițial în 1963, a fost ecranizat de BBC).