O vara foarte instabila. Capricios şi ilustrativ
http://www.ziarulmetropolis.ro/o-vara-foarte-instabila-capricios-si-ilustrativ/

CRONICĂ DE FILM Film cu pretenţii, „O vară foarte instabilă“, noul lungmetraj al Ancăi Damian, este – prin formă şi conţinut – atipic în peisajul cinematografic românesc. Asta nu îl face un film redutabil, ci mai degrabă o experienţă insolită, incapabilă să depăşească însă unele convenţii.

Un articol de Ionuţ Mareş|7 Noiembrie 2013

CRONICA DE FILM Film cu pretenţii, „O vara foarte instabila“, noul lungmetraj al Ancăi Damian, este – prin formă şi conţinut – atipic în peisajul cinematografic românesc. Asta nu îl face un film redutabil, ci mai degrabă o experienţă insolită, incapabilă să depăşească însă unele convenţii.

Fost director de imagine, Anca Damian (n. 1962) a debutat ca regizoare în lungmetrajul de ficţiune în 2009, cu „Întâlniri încrucişate”. Aşa cum îi spune şi titlul, filmul era un amestec de trei poveşti întretăiate, care, deşi nu frapau prin originalitate, reuşeau să menţină o direcţie echilibrată ce le făcea plauzibile şi vizionabile.

Revelaţia a venit doi ani mai târziu, cu lungmetrajul de animaţie „Crulic”, unul din cele mai bune filme româneşti. Povestea reală a românului Claudiu Crulic, mort într-o închisoare din Polonia în urma unei greve a foamei, era spusă, cu umor şi tandreţe, într-un film de animaţie ce sfida deprinderile genului.

De această dată, în „O vara foarte instabila” („A Very Unsettled Summer”), Anca Damian nu se ridică la aşteptările pe care le lansase prin precedentul film. Pornit de la o povestire a scriitorului irlandez stabilit în România Phillip Ó Ceallaigh, tranformată într-un scenariu scris de autorul ei alături de regizoare, noul lungmetraj, a cărui acţiune are loc într-un Bucureşti copleşit de o vară toridă, este vorbit aproape exclusiv în engleză, fapt justificat dramaturgic prin prezenţa a două personaje masculine străine.

o vara foarte instabila

Diana Cavallioti şi James Sives, într-o scenă din filmul „O vara foarte instabila“

Există, pe de o parte, un scriitor şi fost jurnalist danez, Alex (Kim Bodnia), a cărui voce narativă este auzită din off. Venit în Bucureşti, el lucrează la un scenariu – povestea unor întâlniri pasionale, inspirată din relaţia a doi cunoscuţi comuni care îl vizitează, separat, pentru a i se confesa, a-l influenţa şi a-i oferi „material” pentru a continua naraţiunea: Daniel (Jamie Sives), un jurnalist scoţian instalat în capitala României, şi Maria (Ana Ularu), prezentatoare meteo cu valenţe de scriitoare.

Deşi Daniel este în prezent într-o relaţie cu Irina (Diana Cavallioti), el porneşte în căutarea Mariei, după ce aceasta îi trimite o înregistrare audio în care povesteşte o întâmplare bazată pe fosta lor relaţie.

Citiţi şi: Anca Damian: „În viaţă, şi comedia şi drama se duc de mână“

De aici, ficţiunea imaginată de Alex se amestecă până la indistincţie cu întâmplările reale din film, într-o combinaţie postmodernă a cărei întrebare cheie rămâne, după cum scrie Mihai Fulger în revista FILM, „cine este personaj în povestea cărui autor?” Răspunsul este mai puţin important. Semnificativ, din perspectiva regizoarei, rămâne jocul atracţiilor, respingerilor şi capriciilor (un film de Jiri Menzel se intitulează chiar „Vară capricioasă”).

Un joc care se desfăşoară pe fondul unei veri „instabile” (asemeni relaţiei protagoniştilor) şi al unui Bucureşti straniu, văzut parcă prin ochii unui turist (imaginea e semnată de Liviu Marghidan), departe de naturalismul cu care ne-au obişnuit cineaştii Noului Val.

Condimentat prin câteva elemente de animaţie realizate de Dan Panaitescu şi prin unele efecte speciale obţinute pe calculator, acest amestec narativ-vizual, atent şi sigur controlat de Anca Damian, rămâne însă la un nivel mai degrabă ilustrativ.

În privinţa întâlnirilor amoroase, filmul nu reuşeşte să transmită aproape nimic din pasiunea presupus nestăvilită dintre Daniel şi Maria – ritualul lor se rezumă la o schemă repetitivă: se întâlnesc, după care au o partidă de sex din care regizoarea ne oferă câteva momente decupate parcă din filmele convenţionale, fie ele hollywoodiene sau nu.

Nici jocul de-a „ghiceşte adevărul din spatele versiunilor fiecărui personaj” nu depăşeşte o anume demonstraţie, în pofida ambiguităţii căutate sau, mai exact, a multitudinii de perspective şi posibilităţi de continuare şi finalizare a naraţiunii.

INFO

O vara foarte instabila (România, Suedia, UK, 2013)

Regia: Anca Damian

Cu: Ana Ularu, Diana Cavallioti, Kim Bodnia

Rating: ●●●○○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,

este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

Marele Ecran

Foto: capturi film O vara foarte instabila

25
/03
/17

CRONICĂ DE FILM Despre „Fata necunoscută”, noul film - o dramă socială și morală - al fraților belgieni Jean-Pierre și Luc Dardenne. Și despre „(M)ucenicul” (al rusului Kirill Serebrennikov), cu un tânăr care, cu Biblia în mână, se tranformă într-un fanatic religios. Două filme de Cannes, acum în cinematografe.

25
/03
/17

Realizat de Radu Mocanu și Mihai Dragolea și disponibil acum pe platforma gratuită Cinepub, „Roboțelul de aur” a fost unul dintre cele mai de succes documentare românești din 2015. Povestea emoționantă a boxeriței Steluța Duță, crescută la orfelinat.

24
/03
/17

“Nu sunt sigur dacă sunt un actor care participă la curse de maşini sau un şofer de curse care face actorie.” - Steve McQueen. Într-o zi de 24 martie (1930) se năștea unul dintre cei mai îndrăgiți actori americani. Numit „King of Cool” pentru modul nonşalant în care şi-a interpretat personajele, Steve McQueen a debutat în 1956 cu un rol în „Cineva acolo sus mă iubeşte”.

22
/03
/17

Despre cum „Sieranevada”, „Câini” și „Inimi cicatrizate” și-au împărțit cele mai multe trofee Gopo. Despre cele mai inspirate și mai puțin inspirate momente ale galei. Și despre refuzul unor regizori precum Cristian Mungiu de a fi asociați cu Premiile Gopo.

22
/03
/17

“Noi toţi vrem ca oamenii să nu ne mintă şi totuşi ne doare cumplit adevărul.” – Tora Vasilescu. Actrița care a debutat pe vremea studenției în “Cursa” lui Daneliuc (1975) împlineşte, astăzi, 66 de ani.

22
/03
/17

Cel mai râvnit trofeu la Gala Premiilor Gopo, “Cel mai bun film de lungmetraj al anului”, a fost câștigat de pelicula "Sierranevada", în regia lui Cristi Puiu. Filmul lui Puiu a primit șase premii, la fel ca și pelicula "Câini", în regia lui Bogdan Mirică.

21
/03
/17

Gala Premiilor Gopo, cel mai important eveniment dedicat industriei cinematografice din România, va avea loc în această seară. Evenimentul va fi transmis în direct de la ora 20.00 pe TVR 2, TVR 3 și TVR HD, dar și online pe www.premiilegopo.ro și www.cinepub.ro.

19
/03
/17

Scurt interviu cu Paul Negoescu, regizorul comediei „Două lozuri”, nominalizat în acest an la Premiile Gopo, la categoriile „Cel mai bun film” și „Cel mai bun scenariu”.

Page 1 of 16712345...102030...Last »