Only Lovers Left Alive. Cu vampirii la psihiatru
http://www.ziarulmetropolis.ro/only-lovers-left-alive-cu-vampirii-la-psihiatru/

Dacă nu vă plac vampirii, noul film al lui Jim Jarmusch, „Only Lovers Left Alive” („Îndrăgostiţii mor ultimii”), s-ar putea să vi-i facă simpatici. Pentru că vampirii cineastului american sunt spirite artistice şi melancolic-depresive.

Un articol de Ionuţ Mareş|10 Martie 2014

CRONICĂ DE FILM. Dacă nu vă plac vampirii, noul film al lui Jim Jarmusch, „Only Lovers Left Alive” („Îndrăgostiţii mor ultimii”), s-ar putea să vi-i facă simpatici. Pentru că vampirii cineastului american (scenarist&regizor) vor să fie diferiţi – sunt spirite artistice şi melancolic-depresive.

În vârstă de câteva secole, vampirii lui Jarmusch au gusturi culturale elevate şi încearcă să se adapteze prezentului şi să-şi transgreseze condiţia de simpli băutori de sânge prin tehnica aruncării la gâtul victimei.

Nu le este uşor, pentru că sângele este tot mai contaminat, iar cel bun – tot mai greu de găsit. Însă au mai trecut prin astfel de momente dificile – în Evul Mediu, în vremea Inchiziţiei sau a ciumei.

El, Adam (Tom Hiddleston), este un vampir uşor emo, cu înclinaţii sinucigaşe. De aceea, pentru orice eventualitate, îşi procură un cartuş cu vârful dintr-un lemn special. Locuieşte într-o casă cu etaj şi cu pereţii scorojiţi în Detroit, oraşul american fantomă.

Este muzician, specializat în ultimul timp pe rock şi pe „muzică de înmormântare”, după ce în urmă cu un secol se ocupa de muzică clasică. Fuge de lumina soarelui, celebritate şi fani, deşi melodiile sale ajung prin cluburi underground. Îi plac vechiturile (halatul de pe el are un secol), este un expert al chitarelor şi, în general, un „romantic sinucigaş”.

Deghizat în medic (sub numele de Dr. Faust, dar ar putea la fel de bine fi Dr. Caligari sau Dr. Strangelove), îşi procură sânge de calitate de la un spital. Şi are un dispreţ pentru zombi, pe care îi priveşte de sus, considerându-i inferiori şi vinovaţi de toate relele din lume.

Ea, Eva (Tilda Swinton), locuieşte într-un apartment plin de cărţi în Tanger (Maroc), iar sângele şi-l procură cu ajutorul competitorului marelui Will, însuşi Christopher “Kit” Marlowe (John Hurt), care obţine preţioasa licoare de la un medic francez.

Eva bântuie nopţile pe străzile mici ale oraşului marocan, sub lumina galbenă a lunii. Poate citi o carte doar trecând repede cu degetul peste pagini şi pare a cunoaşte toate limbile pământului. În plus, identifică vechimea oricărui material pe care îl atinge.

Văzând că soţul său, Adam (cu care s-a căsătorit prin secolul al XIX-lea), nu este într-o stare prea bună, se duce la Detroit. În SUA, cei doi petrec mai multe nopţi frumoase împreună, până când apare sora mai mică (neliniştită, pisăloagă şi sexy) a Evei, Ava (Mia Wasikowska), care îşi anunţă sosirea intrând în visele gazdelor sale.

Comedie neagră doldora de referinţe culturale (elitiste sau pop), „Only Lovers Left Alive” este în primul rând un film de atmosferă, cu un ritm lent, dar cu un căutat efect hipnotizator. În această direcţie se înscriu câteva din primele cadre, când camera plonjează vertical, în spirală, asupra personajelor, dar mai ales tema muzicală – „The Taste Of Blood”, de Jozef Van Wissem & SQÜRL.

Jim Jarmusch aglutinează tot ce înseamnă repere ale goticului şi ale tradiţiei vampirologice (în special cinematografică şi literară), pe care le livrează în mici explozii de comic intelectual.

„Only Lovers Left Alive” nu parodiază filmele de gen. Jarmusch îşi construieşte propriul său gen. Unul care se hrăneşte din postmodernism şi din contracultura în care cineastul american a crescut şi căreia i s-a dedicat ulterior prin filmele sale.

Iar cel mai nou film al său, prezentat anul trecut în competiţia oficială de la Cannes, deturnează clişeele – „Only Lovers Left Alive” avansează prin non-dramatizare, iar „suspansul” nu este declanşat de dilema privind eventualele victime ale lui Adam şi ale Evei, ci de cum (sau dacă) vor reuşi cei doi să iasă din starea depresivă în care i-a aruncat prezentul.

Distribuit de Voodoo Films, „Only Lovers Left Alive”(„Îndrăgostiţii mor ultimii”) a intrat de vineri, 28 februarie, în cinematografe.

INFO

Only Lovers Left Alive (2013)

Regia: Jim Jarmusch

Cu: Tilda Swinton, Tom Hiddleston, John Hurt, Mia Wasikowska

Rating: ●●●●○

Foto din Only Lovers Left Alive – capturi film

09
/12
/16

Cineastul olandez Paul Verhoeven, regizorul unor producții precum "Robocop" (1987) sau "Basic Instinct" (1992), va fi președintele juriului celei de-a 67-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Berlin ( 9-19 februarie 2017). Verhoeven îi urmează în fruntea juriului Berlinalei actriței Meryl Streep.

09
/12
/16

„Viaţa de zi cu zi seamănă cu un film prost de serie B. Dacă mi s-ar propune s-o ecranizez, aş refuza.” – Kirk Douglas. Ultimul supraviețuitor al epocii de aur a Hollywood-ului împlinește, astăzi, 100 de ani! Cu această ocazie, numeroase ziare din întreaga lume i-au dedicat legendarului actor și producător american articole omagiale.

08
/12
/16

Considerată o revelație a cinematografiei europene, actrița Ada Condeescu, starul din “Eu când vreau să fluier, fluier”, “Loverboy” sau “Dincolo de calea ferată”, debutează cu un prim proiect fotografic, expoziția “Colentina”, care va fi vernisată joi, 15 decembrie, de la ora 18.30, la Galeria Rotenberg-Uzunov din București.

07
/12
/16

Proiecția filmului „Biserici de lemn din România – un documentar”, va avea loc joi, 15 decembrie, de la ora 12, la Cinemateca Eforie din București. Filmul se proiectează în cadrul celei de-a XI-a ediții a IPIFF – „Festivalul Indie al Producătorilor de Film Independenți”.

06
/12
/16

Audiția Națională se adresează tinerilor actori cu vârsta până în 35 de ani, studenților din ultimul an de studiu (anul III – Licență; anii I și II – Master) și absolvenților Facultăților de Teatru din toată țara. Nu există condiții restrictive referitoare la statutul profesional - angajat, independent etc.

05
/12
/16

Cinefilii pot vedea, în această noapte, la FILMUL de ARTĂ, de pe TVR 2, excelenta animație Iluzionistul (L'ILLUSIONNISTE-Franţa, 2010), în regia lui Sylvain Chomet. Filmul a fost nominalizat la premiul Oscar, în 2011, pentru cel mai bun film de animaţie, fiind răsplătit în același an cu un Premiul Cesar.

05
/12
/16

În urmă cu 115 ani, într-o zi de 5 decembrie (1901) venea pe lume, la Chicago, într-o modestă familie cel de-al patrulea copil din cinci al familei Disney. Puștiul talentat la desen va fi încurajat să continue pe această cale de o mătușă. Nu va termina niciodată liceul, dar va ajunge una dintre marile personalități ale secolului XX.

02
/12
/16

“N-am întârziat niciodată şi n-am obosit niciodată. Am ajuns primul la teatru şi am plecat întotdeauna ultimul.” – Mitică Popescu. Îndrăgitul actor, născut la București, pe 2 decembrie 1936, împlinește astăzi 80 de ani!

30
/11
/16

Cinematografele indiene vor trebui să difuzeze imnul național înaintea fiecărei proiecții de film, a decis miercuri Curtea Supremă din India. Ordinul vine pe fondul unei dezbateri la nivel național cu privire la ascensiunea naționalismului agresiv în India sub conducerea partidului hindus de dreapta Bharatiya Janata Party.

29
/11
/16

Sâmbătă, 3 decembrie, la ora 17.00, în librăria Humanitas de la Cișmigiu, regizorul Radu Jude și criticul de film Andrei Gorzo vor intra în culisele filmului "Inimi cicatrizate". Pelicula lui Jude a câştigat Premiul Special al Juriului şi trofeul "Don Quijote" la Festivalul Internațional de Film de la Locarno.

28
/11
/16

Lungmetrajul „SIERANEVADA”, în regia lui Cristi Puiu, propunerea României la Oscarul pentru cel mai bun film într-o limbă străină, se află, în această perioadă, în plină campanie de promovare în Statele Unite ale Americii. Astfel până pe 6 decembrie 2016, la Los Angeles, sunt programate mai multe proiecții speciale ale filmului și întâlniri cu presa și critica americană.

28
/11
/16

"Silence", ultimul film al regizorului Martin Scorsese va avea premiera mâine (marţi), la Vatican, unde cineastul va fi întâmpinat de un sobor de 400 de preoţi, care vor participa la proiecţia lungmetrajului ce prezintă martirajul iezuiţilor în Japonia secolului al XVII-lea.

26
/11
/16

CRONICĂ DE FILM „Albüm”, debut al tânărului scenarist şi regizor Mehmet Can Mertoglu, care îl are ca director de imagine pe Marius Panduru, este o satiră blândă la adresa societăţii turce. O comedie la foc mic al cărei umor vine din absurdul situaţiilor redate în planuri-secvenţă elegant coregrafiate.

Page 1 of 15912345...102030...Last »