Only Lovers Left Alive. Cu vampirii la psihiatru
https://www.ziarulmetropolis.ro/only-lovers-left-alive-cu-vampirii-la-psihiatru/

Dacă nu vă plac vampirii, noul film al lui Jim Jarmusch, „Only Lovers Left Alive” („Îndrăgostiţii mor ultimii”), s-ar putea să vi-i facă simpatici. Pentru că vampirii cineastului american sunt spirite artistice şi melancolic-depresive.

Un articol de Ionuţ Mareş|10 martie 2014

CRONICĂ DE FILM. Dacă nu vă plac vampirii, noul film al lui Jim Jarmusch, „Only Lovers Left Alive” („Îndrăgostiţii mor ultimii”), s-ar putea să vi-i facă simpatici. Pentru că vampirii cineastului american (scenarist&regizor) vor să fie diferiţi – sunt spirite artistice şi melancolic-depresive.

În vârstă de câteva secole, vampirii lui Jarmusch au gusturi culturale elevate şi încearcă să se adapteze prezentului şi să-şi transgreseze condiţia de simpli băutori de sânge prin tehnica aruncării la gâtul victimei.

Nu le este uşor, pentru că sângele este tot mai contaminat, iar cel bun – tot mai greu de găsit. Însă au mai trecut prin astfel de momente dificile – în Evul Mediu, în vremea Inchiziţiei sau a ciumei.

El, Adam (Tom Hiddleston), este un vampir uşor emo, cu înclinaţii sinucigaşe. De aceea, pentru orice eventualitate, îşi procură un cartuş cu vârful dintr-un lemn special. Locuieşte într-o casă cu etaj şi cu pereţii scorojiţi în Detroit, oraşul american fantomă.

Este muzician, specializat în ultimul timp pe rock şi pe „muzică de înmormântare”, după ce în urmă cu un secol se ocupa de muzică clasică. Fuge de lumina soarelui, celebritate şi fani, deşi melodiile sale ajung prin cluburi underground. Îi plac vechiturile (halatul de pe el are un secol), este un expert al chitarelor şi, în general, un „romantic sinucigaş”.

Deghizat în medic (sub numele de Dr. Faust, dar ar putea la fel de bine fi Dr. Caligari sau Dr. Strangelove), îşi procură sânge de calitate de la un spital. Şi are un dispreţ pentru zombi, pe care îi priveşte de sus, considerându-i inferiori şi vinovaţi de toate relele din lume.

Ea, Eva (Tilda Swinton), locuieşte într-un apartment plin de cărţi în Tanger (Maroc), iar sângele şi-l procură cu ajutorul competitorului marelui Will, însuşi Christopher “Kit” Marlowe (John Hurt), care obţine preţioasa licoare de la un medic francez.

Eva bântuie nopţile pe străzile mici ale oraşului marocan, sub lumina galbenă a lunii. Poate citi o carte doar trecând repede cu degetul peste pagini şi pare a cunoaşte toate limbile pământului. În plus, identifică vechimea oricărui material pe care îl atinge.

Văzând că soţul său, Adam (cu care s-a căsătorit prin secolul al XIX-lea), nu este într-o stare prea bună, se duce la Detroit. În SUA, cei doi petrec mai multe nopţi frumoase împreună, până când apare sora mai mică (neliniştită, pisăloagă şi sexy) a Evei, Ava (Mia Wasikowska), care îşi anunţă sosirea intrând în visele gazdelor sale.

Comedie neagră doldora de referinţe culturale (elitiste sau pop), „Only Lovers Left Alive” este în primul rând un film de atmosferă, cu un ritm lent, dar cu un căutat efect hipnotizator. În această direcţie se înscriu câteva din primele cadre, când camera plonjează vertical, în spirală, asupra personajelor, dar mai ales tema muzicală – „The Taste Of Blood”, de Jozef Van Wissem & SQÜRL.

Jim Jarmusch aglutinează tot ce înseamnă repere ale goticului şi ale tradiţiei vampirologice (în special cinematografică şi literară), pe care le livrează în mici explozii de comic intelectual.

„Only Lovers Left Alive” nu parodiază filmele de gen. Jarmusch îşi construieşte propriul său gen. Unul care se hrăneşte din postmodernism şi din contracultura în care cineastul american a crescut şi căreia i s-a dedicat ulterior prin filmele sale.

Iar cel mai nou film al său, prezentat anul trecut în competiţia oficială de la Cannes, deturnează clişeele – „Only Lovers Left Alive” avansează prin non-dramatizare, iar „suspansul” nu este declanşat de dilema privind eventualele victime ale lui Adam şi ale Evei, ci de cum (sau dacă) vor reuşi cei doi să iasă din starea depresivă în care i-a aruncat prezentul.

Distribuit de Voodoo Films, „Only Lovers Left Alive”(„Îndrăgostiţii mor ultimii”) a intrat de vineri, 28 februarie, în cinematografe.

INFO

Only Lovers Left Alive (2013)

Regia: Jim Jarmusch

Cu: Tilda Swinton, Tom Hiddleston, John Hurt, Mia Wasikowska

Rating: ●●●●○

Foto din Only Lovers Left Alive – capturi film

27
/10
/22

În cele 4 zile de festival au fost peste 300 de oameni în public, în cele 3 locații: la Cinema Victoria, Faber și Facultatea de Arte și Design. Festivalul a fost deschis cu “Pentru minte tu ești Ceaușescu“, în regia lui Sebastian Mihăilescu, care a avut asociat și primul Q&A al festivalului, și s-a încheiat la Faber, cu proiecția filmului „Alb pe Alb”, în regia lui Viera Čákanyová.

26
/10
/22

În luna noiembrie, la History Channel puteţi urmări un documentar despre istoria Colosseumului (cea mai celebră arenă din toate timpurile), cum este viața trăită în munți, ce știa omenirea în antichitate despre extratereștrii și cum s-au păstrat până astăzi legendele faraonilor.

25
/10
/22

După un turneu sold out al echipei în mai multe orașe din țară, filmul Capra cu Trei Iezi intră oficial în cinematografe pe 28 octombrie, în weekendul de Halloween. Bazat pe povestea lui Ion Creangă, filmul a fost primit de public cu surprindere și nostalgie: scenariul respectă basmul lui Creangă, care este, în fond, o poveste de groază, nu neapărat una de adormit copiii. În rolurile principale joacă Maia Morgenstern și Marius Bodochi, iar regia este semnată de Victor Canache.

21
/10
/22

Duminică, 23 octobrie, de la 18.30, la Cinema Astra va avea loc proiecția filmului documentar dedicat Brașovului, realizat de tinerii care au participat la cursurile „Be-Brașov: retrocedarea emoțiilor I memoria orașului”. Participanții la eveniment vor asista și la o reprezentație de tip teatru verbatim și la o expoziție cu fotografii din Brașov.

20
/10
/22

„Oameni de treabă” / „Men of Deeds”, noul film al regizorului Paul Negoescu, cu Iulian Postelnicu, Vasile Muraru, Anghel Damian și Crina Semciuc în distribuție, va avea o avanpremieră specială în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, sâmbătă, 22 octombrie.

19
/10
/22

CRONICĂ DE FILM După câteva încercări nereuşite de-a lungul anilor de-a face un horror românesc inspirat din literatură sau folclor (de la moroi la vampiri), iată în sfârşit un film căruia nu îi este ruşine să scoată capul în lume - „Capra cu trei iezi”, un debut independent realizat de Victor Canache, care acum câţiva ani lansa şi un scurtmetraj cu acelaşi titlu.

19
/10
/22

Unsul magilor, Black Adam (pseudonimul modern al lui Teth-Adam), spune povestea anti-eroului forțat de împrejurări să ajute câțiva pământeni. Mânat de răzbunare și ură, Black Adam este extrem de eficient în lupta cu opresorii Kahndaq-ului, spre disperarea super-eroilor din Justice Society.

19
/10
/22

După succesul ediţiei precedente cu 88 de minute cu Victor Rebengiuc, o gală care-şi propunea să aniverseze un artist legendar printr-o discuţie intimă şi pasionantă despre ale vieţii şi ale artei, acum spectatorii vor avea ocazia să o întâlnească pe actrița Tora Vasilescu.