Oscar 2014. Favoriţii Ziarului Metropolis
http://www.ziarulmetropolis.ro/oscar-2014-favoritii-ziarului-metropolis/

Anul 2013 a fost considerat bun pentru cinematografia de calitate. Iar asta se vede, parţial, în nominalizările la premiile Oscar 2014, dar şi prin filmele care au fost ocolite. Câştigătorii vor fi anunţaţi în noaptea de 2 spre 3 martie.

Un articol de Ionuţ Mareş|27 Februarie 2014

Anul 2013 a fost considerat bun pentru cinematografia de calitate. Iar asta se vede, parţial, în nominalizările la premiile Oscar 2014, dar şi prin filmele care au fost ocolite. Câştigătorii vor fi anunţaţi în noaptea de 2 spre 3 martie. Faptul că Academia Americană de Film a ignorat, încă de la nominalizări, câteva realizări remarcabile ale anului trecut nu mai trebuie să fie o surpriză. Şi nici motiv de lamentare.

Istoria premiilor Oscar este plină (şi) de rateuri: filme importante nici măcar nominalizate, mari interpretări actoriceşti trecute cu vederea, cineaşti de geniu ocoliţi sistematic (şi, uneori, premiaţi doar onorific şi consolator la sfârşit de carieră).

Astfel de puseuri regulate de orbire asigură însă farmecul şi doza necesară de controversă pentru un eveniment urmărit de sute de milioane de oameni.

Cele câteva nedreptăţi de la această a 86-a ediţie au nemulţumit destui critici şi cinefili. Chiar şi aşa, palmaresul pe care îl vom afla duminică noapte ar putea conţine suficiente titluri şi nume pentru a face uitate eventualele regrete.

Este, totuşi, inexplicabilă neincluderea printre nominalizările la categoria cel mai bun film a celei mai noi năzdrăvănii a fraţilor Ethan şi Joel Coen, „Inside Llewyn Davis”.

Considerat de presa de specialitate unul din cele mai bune filme ale celor doi cineaşti americani (premiaţi în trecut la Oscar), „Inside Llewyn Davis” a impresionat încă de la ediţia din 2013 a Cannes-ului, unde a obţinut Marele Premiu. Recent a fost ales de criticii din SUA cel mai bun film din 2013 şi a fost aproape nelipsit din topurile de final de an.

Nedreptăţite au fost cel puţin alte trei filme: „All Is Lost”, în regia lui J.C. Chandor şi cu o distribuţie formată numai din Robert Redford; „Fruitvale Station”, de Ryan Coogler, câştigător al Marelui Premiu al Juriului la Sundance; şi, de ce nu?, „Frances Ha”, de Noah Baumbach, nominalizat la Spirit Awards, gala care premiază cele mai reuşite filme americane independente (Să nu uităm nici de „Before Midnight”, de Richard Linklater).

De pe lista actorilor nominalizaţi lipsesc Robert Redford (care, în „All Is Lost”, arată că încă se ţine bine; insuficient, se pare, pentru a obţine şi primul său Oscar de interpretare), Tom Hanks (cu un joc bun în „Captain Philips”, ce i-a adus nominalizări la Globurile de Aur şi BAFTA) şi Oscar Isaac, fermecător în „Inside Llewyn Davis”. Chiar şi cu astfel de interpretări omise, lista nominalizaţilor cuprinde, aşa cum vom vedea, nume mari, din care va fi foarte greu de anticipat un câştigător.

La categoria cea mai bună actriţă, poate doar Emma Thompson, nominalizată cu rolul din „Saving Mr. Banks” la Globurile de Aur şi BAFTA, se poate considera nedreptăţită. Cât despre Julie Delpy („Before Midnight”) şi Greta Gerwig („Frances Ha”), doar ceva mai multă deschidere din partea Academiei le-ar fi adus printre nominalizate (deşi, personal, le-aş fi inclus în listă, în locul Sandrei Bullock şi lui Meryl Streep).

Cu doar câteva zile înainte de decernarea premiilor Oscar, vă spunem care sunt favoriţii noştri la câştigarea Oscarurilor de la cele mai aşteptate categorii. HBO România va transmite în direct cea de-a 86-a ediţie a premiilor Oscar, în noaptea de duminică spre luni, de la ora 3.30. Ceremonia, care va fi transmisă în limba originală, nedublat, va fi precedată de o transmisiune specială, în direct de pe covorul roşu, începând cu ora 2.00.

Cel mai bun film:

„American Hustle” – David O. Russell

„Captain Phillips” – Paul Greengrass

„Dallas Buyers Club” – Jean-Marc Vallée

„Gravity” – Alfonso Cuaron

„Her” – Spike Jonze

„Nebraska” – Alexander Payne

„Philomena” – Stephen Frears

„12 Years a Slave” – Steve McQueen (Favoritul Ziarului Metropolis)

„The Wolf of Wall Street” – Martin Scorsese

12 years a slave

Chiwetel Ejiofor, într-o scenă din filmul „12 Years a Slave”, favoritul Ziarului Metropolis la Oscar 2014

„12 Years a Slave”, al treilea film al britanicului Steve McQueen, este marele favorit (ajutat de zecile de premii primite, printre care şi Globul de Aur şi BAFTA, dar şi de presa bună pe care a avut-o). Orice altă alegere, deşi nu este total exclusă („American Hustle” şi „Gravity” stau la pândă), ar fi o surpriză. Şi, din punctul meu de vedere, o nedreptate, pentru că „12 Years a Slave” este cel mai îndrăzneţ dintre cele nouă filme nominalizate.

Citiţi şi: CRONICĂ DE FILM 12 ani de sclavie. Stăpâni devianţi şi sclavi neputincioşi

Dacă era oarecum firesc ca „12 Years a Slave”, „American Hustle”, „Gravity”, „The Wolf of Wall Street” şi chiar thriller-ul lui Paul Greengrass, „Captain Phillips”, să se regăsească printre nominalizări, surprinde plăcut includerea peliculelor lui Alexander Payne şi Stephen Frears – „Nebraska” şi, respectiv, „Philomena” , două filme cu adevărat bune, deşi mai puţin discutate. Dezamăgitoare sunt nominalizările primite de „Her” şi, mai ales, de ultraconvenţionalul „Dallas Buyers Club”.

Cel mai bun actor în rol principal:

Christian Bale („American Hustle”)

Bruce Dern („Nebraska”)

Leonardo DiCaprio („The Wolf of Wall Street”) (Favoritul Ziarului Metropolis)

Chiwetel Ejiofor („12 Years a Slave”)

Matthew McConaughey („Dallas Buyers Club”)

Poate singura categorie fără un favorit cert. Există, totuşi, un outsider – Christian Bale. În rest, Matthew McConaughey are un Glob de Aur şi a slăbit 20 de kg pentru rolul bolnavului de SIDA din „Dallas Buyers Club” (reuşită fizică mereu pe placul numeroşilor actori din Academie); Bruce Dern are premiul de interpretare de anul trecut de la Cannes şi o carieră lungă în spate; Chiwetel Ejiofor tocmai a câştigat BAFTA şi este sprijinit de un film important; iar Leonardo DiCaprio este…. Leonardo DiCaprio (plus un Glob de Aur în ianuarie şi o interpretare exuberantă în rolul „lupului” de pe Wall Street).

Citiţi şi: CRONICĂ DE FILM Lupul de pe Wall Street. Opulenţă şi depravare

Personal, îmi este foarte greu să aleg între Chiwetel Ejiofor, impresionant prin subtilitatea şi forţa interioară cu care construieşte personajul Solomon Northup, şi Leonardo DiCaprio, care arată o savuroasă plăcere a jocului. Probabil că DiCaprio merită, în sfârşit, premiat.

Cea mai bună actriţă în rol principal:

Amy Adams („American Hustle”)

Cate Blanchett („Blue Jasmine”) (Favorita Ziarului Metropolis)

Sandra Bullock („Gravity”)

Judi Dench („Philomena”)

Meryl Streep („August: Osage County”)

Blue Jasmine Woody Allen

Favorită este Cate Blanchett, nu doar pentru că a câştigat Globul de Aur şi premiul BAFTA, ci pentru că rolul ei din filmul lui Woody Allen îi pune cu adevărat în valoare toate resursele şi calităţile de mare actriţă. Şi o detaşează de contracandidate.

Amy Adams, oricât de atrăgătoare e în rochiile provocatoare din „American Hustle”, nu are un rol pe care să-l ţii minte. Meryl Streep se apropie periculos de mult de manierism. Judi Dench dă emoţie (şi cam atât) unei femei pornite în căutarea fiului care i-a fost luat de mic şi dat spre adopţie de maici, într-o Irlandă conservatoare. Sandra Bullock are ghinionul unui rol într-un film în care interpretările actorilor sunt cel mai puţin interesant aspect.

Cel mai bun actor în rol secundar:

Barkhad Abdi („Captain Phillips”)

Bradley Cooper („American Hustle”)

Michael Fassbender („12 Years a Slave”) (Favoritul Ziarului Metropolis)

Jonah Hill („The Wolf of Wall Street”)

Jared Leto („Dallas Buyers Club”)

Necunoscut, debutant şi autentic, Barkhad Abdi (care interpretează un pirat somalez) are atuul premiului BAFTA obţinut recent. Jared Leto vine cu un Glob de Aur şi cu rolul unui travestit bolnav de SIDA (plus o slăbire spectaculoasă). Favorit până acum ceva timp, Michael Fassbender are o concurenţă serioasă şi nu mai poate fi considerat câştigător cert, deşi interpretarea sa este cea mai bună. Bradley Cooper şi Jonah Hill pornesc ca outsideri.

Cea mai bună actriţă în rol secundar:

Sally Hawkins („Blue Jasmine”)

Jennifer Lawrence („American Hustle”)

Lupita Nyong’o („12 Years a Slave”) (Favorita Ziarului Metropolis)

Julia Roberts („August: Osage County”)

June Squibb („Nebraska”)

Este una dintre cele mai interesante selecţii, pentru că adună extreme. Pe de o parte, există necunoscuta Lupita Nyong’o, cu un rol demn de Oscar în „12 Years a Slave” (nu e uşor să te laşi biciuită de Fassbender) şi mai tânăra şi megacelebra Jennifer Lawrence, care pare să-i fi vrăjit definitiv pe membrii Academiei (e la a treia nominalizare, deşi are numai 23 de ani).

Pe de altă parte, există veterana, dar relativ necunoscuta, June Squibb (n. 1929), cu un rol simpatic în „Nebraska”; suprinzătoarea şi talentata actriţă britanică Sally Hawkins (în rolul surorii mai sărace a bogătaşei decăzute interpretată de Cate Blanchett); şi Julia Roberts, revenită după ceva timp la un rol pe măsura capacităţilor ei.

Favorită este Jennifer Lawrence (care ar putea obţine al doilea său Oscar), dar nici şansele Lupitei Nyong’o nu sunt de neglijat.

Cel mai bun regizor:

David O. Russell – „American Hustle”

Alfonso Cuaron – „Gravity”

Alexander Payne – „Nebraska”

Steve McQueen – „12 Years a Slave” (Favoritul Ziarului Metropolis)

Martin Scorsese – „The Wolf of Wall Street”

Favorit este mexicanul Alfonso Cuaron (premiat deja la Globurile de Aur şi BAFTA), deşi, personal, aş miza pe britanicul Steve McQueen, pentru îndrăzneala cu care îmbină stilul de autor care l-a consacrat şi înclinaţia spre un mainstream rafinat, într-un film ce are toate şansele să devină un clasic – „12 Years a Slave”. O bună lecţie de regie oferă şi veteranul Martin Scorsese în „The Wolf of Wall Street”, care porneşte însă cu şansa a treia.

Cel mai bun film într-o limbă străină:

„The Broken Circle Breakdown” (Belgia, r. Felix Van Groeningen)

„The Great Beauty”/”La grande bellezza” (Italia, r. Paolo Sorrentino) (Favoritul Ziarului Metropolis)

„The Hunt”/”Jagten” (Danemarca, r. Thomas Vinterberg)

„The Missing Picture”/”L’image manquante” (Cambodgia, r. Rithy Panh)

„Omar” (Palestina, r. Hany Abu-Assad)

Numai o mare surpriză ar putea face ca premiul Oscar pentru cel mai bun film într-o altă limbă decât engleza să nu ajungă la „The Great Beauty”/”La grande bellezza”, al unuia din cei mai mari cineaşti italieni ai momentului, Paolo Sorrentino. Ignorat de juriul de la Cannes anul trecut, filmul a câştigat în ultimele două luni premiul Academiei Europene, Globul de Aur şi BAFTA, devenind favoritul incontestabil la Oscar (în faţa unor filme extrem de apreciate la rândul lor).

Foto din filmele de la Oscar 2014 – capturi film

20
/02
/17

Asociația pentru film documentar românesc Docuart organizează în perioada martie - iunie 2017 cea de-a 4-a ediție a Caravanei Docuart, în cadrul căreia sunt anunțate proiecții la Brașov, Cluj-Napoca, Timișoara, Satu Mare, Gherla, Târgu Jiu, Arad și Vălenii de Munte.

20
/02
/17

Ca o invitație la reflecție și empatie, BIEFF supune dezbaterii ideile preconcepute legate de corpul uman – de prezentarea, reprezentarea și auto-reprezentarea lui – atrăgând atenția asupra complexelor implicații socio-politice ale identității. Popularele programe tematice dedicate corpului și performance-ului revin și anul acesta la BIEFF între 28 martie și 2 aprilie.

20
/02
/17

„Întotdeauna mi-am dorit să fiu o persoană mai bună ziua următoare decât am fost cu o zi în urmă.” – Sidney Poitier . Actorul din „Guess Who's Coming to Dinner” / Ghici cine vine la cină (1967) este primul artist de culoare distins cu un premiu Oscar. S-a născut la 20 februarie 1927, în timpul unei călătorii pe mare, pe care o făceau părinții săi dinspre insula natală, Cat Island, Bahamas către Miami, Florida, unde mergeau să vândă produsele de la fermă.

19
/02
/17

Singurul film românesc aflat anul acesta în competiţia oficială a celei de-a 67-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, lungmetrajul ,,Ana, mon amour”, regizat de Călin Peter Netzer, a primit sâmbătă seara premiul ,,Ursul de Argint” pentru ,,Contribuţie Artistică Deosebită în Cinematografie”, distincţie acordată Danei Bunescu pentru montajul filmului.

17
/02
/17

CRONICĂ DE FILM Inspirat dintr-un roman de autoficţiune al lui Cezar Paul-Bădescu, „Ana, mon amour”, noul film al lui Călin Peter Netzer, prezentat în Competiţia Festivalului de la Berlin, încearcă să reia reţeta stilistică de mare succes din „Poziţia copilului”, însă rezultatul este modest.

17
/02
/17

În această seară, echipa filmului ,,Ana, mon amour”, în frunte cu regizorul Călin Peter Netzer, actorii Diana Cavallioti şi Mircea Postelnicu, producătoarea Oana Iancu şi directorul de imagine Andrei Butică, a păşit pe covorul roşu al Festivalului Internaţional de Film de la Berlin. Filmul, care a rulat în premieră mondială la Berlinale Palast, de la ora 19.00, va putea fi vizionat pe marile ecrane din România cu începere din 3 martie.

17
/02
/17

DaKINO 26 demarează miercuri, 1 martie 2017, la Cinema PRO, cu proiecția în premieră în România a filmului Manchester by The Sea (6 nominalizări la Premiile Oscar 2017), cu Casey Affleck și Michelle Williams în rolurile principale. Festivalul Internațional de Film DaKINO, ediția a 26-a, va avea loc în perioada 1-5 martie 2017 la Cinema Pro, Studioul Horia Bernea — Cinema Muzeul Țăranului și ARCUB.

17
/02
/17

Regizorul finlandez Aki Kaurismaki a anunțat joi, în cadrul Festivalului de Film de la Berlin, că a decis să renunțe la activitatea cinematografică. Apreciatul cineast are șanse mari să obțină Ursul de Aur cu pelicula sa din competiție, pelicula ''The Other Side of Hope''. ''Sunt obosit. Vreau să încep să îmi trăiesc viața mea, în sfârșit'', a explicat regizorul de 59 de ani.

16
/02
/17

Disponibil acum pe platforma gratuită Cinepub, "Fraţii Dabija", în regia lui Cătălin Drăghici, este un documentar experiment de o oră prezentat prima dată în 2015 în câteva festivaluri (Montreal, Astra Sibiu).

13
/02
/17

"La La Land" a ieșit triumfător duminică seara la cea de a 70-a ediție a premiilor Academiei britanice de film, primind nu mai puțin de cinci trofee din cele 11 la care a fost nominalizat. Musicalul american a primit premiile BAFTA pentru cel mai bun film, cea mai bună regie, cea mai bună actriță în rol principal, cea mai bună coloană sonoră și cea mai bună imagine.

13
/02
/17

Majoritatea românilor (regizori, producători, actori, selecționeri de festival) veniți la Festivalul de Film de la Berlin au participat, duminică seara, la un protest pe covorul roșu, obținut prin amabilitatea organizatorilor festivalului, care le-a acordat un minut înaintea ultimei proiecții din palatul festivalului. Protestul a fost transmis live pe site-ul oficial al festivalului (berlinale.de).

11
/02
/17

Zeci de persoane, prieteni, admiratori, colegi, studenți și oameni simpli i-au adus un ultim omagiu regizorului Radu Gabrea, sâmbătă, la Teatrul Nottara. Sicriul cu trupul neînsuflețit al artistului a părăsit Teatrul Nottara la ora 16,30, în aplauzele celor care au dorit să-și ia adio de la cel pe care l-au iubit și admirat. Radu Gabrea a murit joi la vârsta de 79 de ani.

10
/02
/17

CRONICĂ DE FILM. „Secvențe” (1982), de Alexandru Tatos, un film unic în cinematografia română. Un film polemic. Un sclipitor manifest cinematografic, deopotrivă intelectualist și emoționant. O capodoperă.

10
/02
/17

Ajuns la cea de-a șaptea ediție, Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF revine anul acesta, între 28 martie și 2 aprilie, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco, prezentând în premieră românească cele mai inovatoare experimente cinematografice ale ultimului an, cu un focus special asupra lucrărilor semnate de artiști vizuali proeminenți, ce expun de obicei în muzee și galerii de artă și doar rareori în săli de cinema.

10
/02
/17

Olimpia Melinte şi Alexandru Papadopol sunt doi dintre numeroşii actori vedetă din "Bucureşti NonStop", filmul din 2015 al lui Dan Chişu, acum disponibil pe platforma gratuită Cinepub. Un scurt dublu-interviu despre personaje şi indicaţii regizorale.

10
/02
/17

"N-am fost la teatru decât de două ori înainte de a intra în Institut. Am văzut doar două spectacole, şi asta nu pentru că m-a dus cineva din familie. Aveam un vecin care mergea la teatru şi m-a luat cu el. Nu a existat în familia mea o educaţie teatrală, un cult pentru teatru. Ai mei nu mergeau la teatru, mă trag dintr-o familie de oameni foarte modeşti, care nu-şi permiteau să cumpere bilete la spectacole." - Victor Rebengiuc. Unul dintre cei mai mari actori români în viață împlineşte astăzi 84 de ani.

Page 1 of 16412345...102030...Last »