Oscar 2014. Favoriţii Ziarului Metropolis
http://www.ziarulmetropolis.ro/oscar-2014-favoritii-ziarului-metropolis/

Anul 2013 a fost considerat bun pentru cinematografia de calitate. Iar asta se vede, parţial, în nominalizările la premiile Oscar 2014, dar şi prin filmele care au fost ocolite. Câştigătorii vor fi anunţaţi în noaptea de 2 spre 3 martie.

Un articol de Ionuţ Mareş|27 Februarie 2014

Anul 2013 a fost considerat bun pentru cinematografia de calitate. Iar asta se vede, parţial, în nominalizările la premiile Oscar 2014, dar şi prin filmele care au fost ocolite. Câştigătorii vor fi anunţaţi în noaptea de 2 spre 3 martie. Faptul că Academia Americană de Film a ignorat, încă de la nominalizări, câteva realizări remarcabile ale anului trecut nu mai trebuie să fie o surpriză. Şi nici motiv de lamentare.

Istoria premiilor Oscar este plină (şi) de rateuri: filme importante nici măcar nominalizate, mari interpretări actoriceşti trecute cu vederea, cineaşti de geniu ocoliţi sistematic (şi, uneori, premiaţi doar onorific şi consolator la sfârşit de carieră).

Astfel de puseuri regulate de orbire asigură însă farmecul şi doza necesară de controversă pentru un eveniment urmărit de sute de milioane de oameni.

Cele câteva nedreptăţi de la această a 86-a ediţie au nemulţumit destui critici şi cinefili. Chiar şi aşa, palmaresul pe care îl vom afla duminică noapte ar putea conţine suficiente titluri şi nume pentru a face uitate eventualele regrete.

Este, totuşi, inexplicabilă neincluderea printre nominalizările la categoria cel mai bun film a celei mai noi năzdrăvănii a fraţilor Ethan şi Joel Coen, „Inside Llewyn Davis”.

Considerat de presa de specialitate unul din cele mai bune filme ale celor doi cineaşti americani (premiaţi în trecut la Oscar), „Inside Llewyn Davis” a impresionat încă de la ediţia din 2013 a Cannes-ului, unde a obţinut Marele Premiu. Recent a fost ales de criticii din SUA cel mai bun film din 2013 şi a fost aproape nelipsit din topurile de final de an.

Nedreptăţite au fost cel puţin alte trei filme: „All Is Lost”, în regia lui J.C. Chandor şi cu o distribuţie formată numai din Robert Redford; „Fruitvale Station”, de Ryan Coogler, câştigător al Marelui Premiu al Juriului la Sundance; şi, de ce nu?, „Frances Ha”, de Noah Baumbach, nominalizat la Spirit Awards, gala care premiază cele mai reuşite filme americane independente (Să nu uităm nici de „Before Midnight”, de Richard Linklater).

De pe lista actorilor nominalizaţi lipsesc Robert Redford (care, în „All Is Lost”, arată că încă se ţine bine; insuficient, se pare, pentru a obţine şi primul său Oscar de interpretare), Tom Hanks (cu un joc bun în „Captain Philips”, ce i-a adus nominalizări la Globurile de Aur şi BAFTA) şi Oscar Isaac, fermecător în „Inside Llewyn Davis”. Chiar şi cu astfel de interpretări omise, lista nominalizaţilor cuprinde, aşa cum vom vedea, nume mari, din care va fi foarte greu de anticipat un câştigător.

La categoria cea mai bună actriţă, poate doar Emma Thompson, nominalizată cu rolul din „Saving Mr. Banks” la Globurile de Aur şi BAFTA, se poate considera nedreptăţită. Cât despre Julie Delpy („Before Midnight”) şi Greta Gerwig („Frances Ha”), doar ceva mai multă deschidere din partea Academiei le-ar fi adus printre nominalizate (deşi, personal, le-aş fi inclus în listă, în locul Sandrei Bullock şi lui Meryl Streep).

Cu doar câteva zile înainte de decernarea premiilor Oscar, vă spunem care sunt favoriţii noştri la câştigarea Oscarurilor de la cele mai aşteptate categorii. HBO România va transmite în direct cea de-a 86-a ediţie a premiilor Oscar, în noaptea de duminică spre luni, de la ora 3.30. Ceremonia, care va fi transmisă în limba originală, nedublat, va fi precedată de o transmisiune specială, în direct de pe covorul roşu, începând cu ora 2.00.

Cel mai bun film:

„American Hustle” – David O. Russell

„Captain Phillips” – Paul Greengrass

„Dallas Buyers Club” – Jean-Marc Vallée

„Gravity” – Alfonso Cuaron

„Her” – Spike Jonze

„Nebraska” – Alexander Payne

„Philomena” – Stephen Frears

„12 Years a Slave” – Steve McQueen (Favoritul Ziarului Metropolis)

„The Wolf of Wall Street” – Martin Scorsese

12 years a slave

Chiwetel Ejiofor, într-o scenă din filmul „12 Years a Slave”, favoritul Ziarului Metropolis la Oscar 2014

„12 Years a Slave”, al treilea film al britanicului Steve McQueen, este marele favorit (ajutat de zecile de premii primite, printre care şi Globul de Aur şi BAFTA, dar şi de presa bună pe care a avut-o). Orice altă alegere, deşi nu este total exclusă („American Hustle” şi „Gravity” stau la pândă), ar fi o surpriză. Şi, din punctul meu de vedere, o nedreptate, pentru că „12 Years a Slave” este cel mai îndrăzneţ dintre cele nouă filme nominalizate.

Citiţi şi: CRONICĂ DE FILM 12 ani de sclavie. Stăpâni devianţi şi sclavi neputincioşi

Dacă era oarecum firesc ca „12 Years a Slave”, „American Hustle”, „Gravity”, „The Wolf of Wall Street” şi chiar thriller-ul lui Paul Greengrass, „Captain Phillips”, să se regăsească printre nominalizări, surprinde plăcut includerea peliculelor lui Alexander Payne şi Stephen Frears – „Nebraska” şi, respectiv, „Philomena” , două filme cu adevărat bune, deşi mai puţin discutate. Dezamăgitoare sunt nominalizările primite de „Her” şi, mai ales, de ultraconvenţionalul „Dallas Buyers Club”.

Cel mai bun actor în rol principal:

Christian Bale („American Hustle”)

Bruce Dern („Nebraska”)

Leonardo DiCaprio („The Wolf of Wall Street”) (Favoritul Ziarului Metropolis)

Chiwetel Ejiofor („12 Years a Slave”)

Matthew McConaughey („Dallas Buyers Club”)

Poate singura categorie fără un favorit cert. Există, totuşi, un outsider – Christian Bale. În rest, Matthew McConaughey are un Glob de Aur şi a slăbit 20 de kg pentru rolul bolnavului de SIDA din „Dallas Buyers Club” (reuşită fizică mereu pe placul numeroşilor actori din Academie); Bruce Dern are premiul de interpretare de anul trecut de la Cannes şi o carieră lungă în spate; Chiwetel Ejiofor tocmai a câştigat BAFTA şi este sprijinit de un film important; iar Leonardo DiCaprio este…. Leonardo DiCaprio (plus un Glob de Aur în ianuarie şi o interpretare exuberantă în rolul „lupului” de pe Wall Street).

Citiţi şi: CRONICĂ DE FILM Lupul de pe Wall Street. Opulenţă şi depravare

Personal, îmi este foarte greu să aleg între Chiwetel Ejiofor, impresionant prin subtilitatea şi forţa interioară cu care construieşte personajul Solomon Northup, şi Leonardo DiCaprio, care arată o savuroasă plăcere a jocului. Probabil că DiCaprio merită, în sfârşit, premiat.

Cea mai bună actriţă în rol principal:

Amy Adams („American Hustle”)

Cate Blanchett („Blue Jasmine”) (Favorita Ziarului Metropolis)

Sandra Bullock („Gravity”)

Judi Dench („Philomena”)

Meryl Streep („August: Osage County”)

Blue Jasmine Woody Allen

Favorită este Cate Blanchett, nu doar pentru că a câştigat Globul de Aur şi premiul BAFTA, ci pentru că rolul ei din filmul lui Woody Allen îi pune cu adevărat în valoare toate resursele şi calităţile de mare actriţă. Şi o detaşează de contracandidate.

Amy Adams, oricât de atrăgătoare e în rochiile provocatoare din „American Hustle”, nu are un rol pe care să-l ţii minte. Meryl Streep se apropie periculos de mult de manierism. Judi Dench dă emoţie (şi cam atât) unei femei pornite în căutarea fiului care i-a fost luat de mic şi dat spre adopţie de maici, într-o Irlandă conservatoare. Sandra Bullock are ghinionul unui rol într-un film în care interpretările actorilor sunt cel mai puţin interesant aspect.

Cel mai bun actor în rol secundar:

Barkhad Abdi („Captain Phillips”)

Bradley Cooper („American Hustle”)

Michael Fassbender („12 Years a Slave”) (Favoritul Ziarului Metropolis)

Jonah Hill („The Wolf of Wall Street”)

Jared Leto („Dallas Buyers Club”)

Necunoscut, debutant şi autentic, Barkhad Abdi (care interpretează un pirat somalez) are atuul premiului BAFTA obţinut recent. Jared Leto vine cu un Glob de Aur şi cu rolul unui travestit bolnav de SIDA (plus o slăbire spectaculoasă). Favorit până acum ceva timp, Michael Fassbender are o concurenţă serioasă şi nu mai poate fi considerat câştigător cert, deşi interpretarea sa este cea mai bună. Bradley Cooper şi Jonah Hill pornesc ca outsideri.

Cea mai bună actriţă în rol secundar:

Sally Hawkins („Blue Jasmine”)

Jennifer Lawrence („American Hustle”)

Lupita Nyong’o („12 Years a Slave”) (Favorita Ziarului Metropolis)

Julia Roberts („August: Osage County”)

June Squibb („Nebraska”)

Este una dintre cele mai interesante selecţii, pentru că adună extreme. Pe de o parte, există necunoscuta Lupita Nyong’o, cu un rol demn de Oscar în „12 Years a Slave” (nu e uşor să te laşi biciuită de Fassbender) şi mai tânăra şi megacelebra Jennifer Lawrence, care pare să-i fi vrăjit definitiv pe membrii Academiei (e la a treia nominalizare, deşi are numai 23 de ani).

Pe de altă parte, există veterana, dar relativ necunoscuta, June Squibb (n. 1929), cu un rol simpatic în „Nebraska”; suprinzătoarea şi talentata actriţă britanică Sally Hawkins (în rolul surorii mai sărace a bogătaşei decăzute interpretată de Cate Blanchett); şi Julia Roberts, revenită după ceva timp la un rol pe măsura capacităţilor ei.

Favorită este Jennifer Lawrence (care ar putea obţine al doilea său Oscar), dar nici şansele Lupitei Nyong’o nu sunt de neglijat.

Cel mai bun regizor:

David O. Russell – „American Hustle”

Alfonso Cuaron – „Gravity”

Alexander Payne – „Nebraska”

Steve McQueen – „12 Years a Slave” (Favoritul Ziarului Metropolis)

Martin Scorsese – „The Wolf of Wall Street”

Favorit este mexicanul Alfonso Cuaron (premiat deja la Globurile de Aur şi BAFTA), deşi, personal, aş miza pe britanicul Steve McQueen, pentru îndrăzneala cu care îmbină stilul de autor care l-a consacrat şi înclinaţia spre un mainstream rafinat, într-un film ce are toate şansele să devină un clasic – „12 Years a Slave”. O bună lecţie de regie oferă şi veteranul Martin Scorsese în „The Wolf of Wall Street”, care porneşte însă cu şansa a treia.

Cel mai bun film într-o limbă străină:

„The Broken Circle Breakdown” (Belgia, r. Felix Van Groeningen)

„The Great Beauty”/”La grande bellezza” (Italia, r. Paolo Sorrentino) (Favoritul Ziarului Metropolis)

„The Hunt”/”Jagten” (Danemarca, r. Thomas Vinterberg)

„The Missing Picture”/”L’image manquante” (Cambodgia, r. Rithy Panh)

„Omar” (Palestina, r. Hany Abu-Assad)

Numai o mare surpriză ar putea face ca premiul Oscar pentru cel mai bun film într-o altă limbă decât engleza să nu ajungă la „The Great Beauty”/”La grande bellezza”, al unuia din cei mai mari cineaşti italieni ai momentului, Paolo Sorrentino. Ignorat de juriul de la Cannes anul trecut, filmul a câştigat în ultimele două luni premiul Academiei Europene, Globul de Aur şi BAFTA, devenind favoritul incontestabil la Oscar (în faţa unor filme extrem de apreciate la rândul lor).

Foto din filmele de la Oscar 2014 – capturi film

02
/12
/16

“N-am întârziat niciodată şi n-am obosit niciodată. Am ajuns primul la teatru şi am plecat întotdeauna ultimul.” – Mitică Popescu. Îndrăgitul actor, născut la București, pe 2 decembrie 1936, împlinește astăzi 80 de ani!

30
/11
/16

Cinematografele indiene vor trebui să difuzeze imnul național înaintea fiecărei proiecții de film, a decis miercuri Curtea Supremă din India. Ordinul vine pe fondul unei dezbateri la nivel național cu privire la ascensiunea naționalismului agresiv în India sub conducerea partidului hindus de dreapta Bharatiya Janata Party.

29
/11
/16

Sâmbătă, 3 decembrie, la ora 17.00, în librăria Humanitas de la Cișmigiu, regizorul Radu Jude și criticul de film Andrei Gorzo vor intra în culisele filmului "Inimi cicatrizate". Pelicula lui Jude a câştigat Premiul Special al Juriului şi trofeul "Don Quijote" la Festivalul Internațional de Film de la Locarno.

28
/11
/16

Lungmetrajul „SIERANEVADA”, în regia lui Cristi Puiu, propunerea României la Oscarul pentru cel mai bun film într-o limbă străină, se află, în această perioadă, în plină campanie de promovare în Statele Unite ale Americii. Astfel până pe 6 decembrie 2016, la Los Angeles, sunt programate mai multe proiecții speciale ale filmului și întâlniri cu presa și critica americană.

28
/11
/16

"Silence", ultimul film al regizorului Martin Scorsese va avea premiera mâine (marţi), la Vatican, unde cineastul va fi întâmpinat de un sobor de 400 de preoţi, care vor participa la proiecţia lungmetrajului ce prezintă martirajul iezuiţilor în Japonia secolului al XVII-lea.

26
/11
/16

CRONICĂ DE FILM „Albüm”, debut al tânărului scenarist şi regizor Mehmet Can Mertoglu, care îl are ca director de imagine pe Marius Panduru, este o satiră blândă la adresa societăţii turce. O comedie la foc mic al cărei umor vine din absurdul situaţiilor redate în planuri-secvenţă elegant coregrafiate.

25
/11
/16

Debutul în lung-metraj al regizorului turc Mehmet Can Mertoglu rulează de vineri în București (Cinemateca Union, Cinemateca Eforie și Cinema Elvira Popescu), Cluj (Cinema Victoria), Constanța (Cityplex) și Târgu Mureș (Cinema Arta). Album de familie este o co-producție Turcia – Franța – România căreia i-au trebuit trei ani să devină realitate.

25
/11
/16

Înperioada 1-4 decembrie, la Cinema Elvira Popescu, din cadrul Institutului Francez din București, se va desfășura evenimentul „Filmele LUX. 10 pentru 10”. Manifestarea are loc cu ocazia aniversării a 10 de ani de la prima ediție a Premiului LUX pentru film european, distincție acordată anual de Parlamentul European.

24
/11
/16

Disponibil pe platforma gratuită Cinepub, documentarul „Iubiții Domnului”, realizat în 1997 de Dan Alexe, prezintă rivalitatea dintre doi șeici derviși din Skopje. Două personaje excentrice, privite cu empatie, dar și cu o ironie blândă - și asta atunci când regizorul chestionează discret practicile lor religioase.

24
/11
/16

"Totdeauna prezentul este cel care contează. E adevărat că nostalgiile plăcute din trecut se pot îmbina cu speranţele din viitor, creând astfel adevărata viaţă a fiecăruia dintre noi. Acest lucru este valabil, sau poate mai valabil, în viaţa artistică." - Emil Hossu

22
/11
/16

Thrillerul psihologic Fragmentar/ Remainder intră în data de 9 decembrie în cinematografele din România, distribuit de Transilvania Film. Filmul a avut premiera la Festivalul de Film de la Berlin, a fost selectat în competitiile TIFF si Festivalul de Film de la Atena, și marchează debutul în cinematografie al artistului vizual de origine israeliană Omer Fast.

22
/11
/16

Asociația Culturală Metropolis, în parteneriat cu Ministerul Culturii, a lansat Călăuza, prima aplicație de mobil dedicată filmelor de autor și adresată publicului cinefil. Aplicația poate fi descărcată pe telefoanele mobile și reprezintă o platformă pusă la dispoziția organizatorilor de festivaluri și distribuitorilor de film independent, un instrument care adună într-un singur loc filmul de artă ce poate fi urmărit în România, atât în cinematografe, cât și în spațiile alternative.

22
/11
/16

Fanii din România ai scriitorului Gabriel García Márquez vor putea vedea în curând (cu siguranţă nu pe marile ecrane autohtone), documentarul despre autorul “veacului de singurătate”, lansat în cinematografele din cele două Americi şi în Spania în primăvara acestui an.

21
/11
/16

„Doctor Strange”, filmul produs de Studiourile Marvel, spune povestea fascinantului doctor Stephen Strange şi a întâlnirii lui cu magia, având o distribuţie de top, care îi include pe Benedict Cumberbatch, Tilda Swinton, Rachel McAdams şi Mads Mikkelsen. În regia lui Scott Derrickson, pelicula spune povestea transformării prin care trece Doctor Strange, un om al raţiunii care se trezeşte într-o lume ocultă, plină de misticism, în care nimic nu este ceea ce pare a fi.

Page 1 of 15912345...102030...Last »