Pianul compozitorului austriac Wolfgang Amadeus Mozart revine „acasă”
https://www.ziarulmetropolis.ro/pianul-compozitorului-austriac-wolfgang-amadeus-mozart-revine-acasa/

Pianul la care compozitorul austriac Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791) şi-a compus toate operele, din a doua parte a carierei sale, este expus începând de joi, pentru două săptămâni, la Viena, în fosta casă a muzicianului, care a fost transformată în muzeu. Potrivit agenţiei de presă Reuters, pianul a revenit astfel „acasă”, pentru prima […]

Un articol de |26 octombrie 2012

Pianul la care compozitorul austriac Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791) şi-a compus toate operele, din a doua parte a carierei sale, este expus începând de joi, pentru două săptămâni, la Viena, în fosta casă a muzicianului, care a fost transformată în muzeu.

Potrivit agenţiei de presă Reuters, pianul a revenit astfel „acasă”, pentru prima dată de la moartea celebrului compozitor, în 1791. Mozart a compus pe acest pian, în casa lui din Viena, peste 50 de lucrări muzicale.

 
Mozart a cumpărat acest pian – fabricat de Anton Walter – în 1782, imediat după ce s-a mutat în capitala austriacă, şi l-a folosit timp de aproape 10 ani, până la moartea sa, la vârsta de 35 de ani.

„Numeroase bucăţi muzicale au fost compuse pe acest pian, el şi-a compus multe concerte pentru pian cu ajutorul acestui instrument”, au declarat reprezentanţii muzeului.

Mozart şi soţia lui, Constanze, au locuit în acel apartament din apropiere de catedrala Sfântul Ştefan din Viena, unde de altfel s-au şi căsătorit, în perioada în care el se afla în punctul culminant al carierei sale de compozitor şi solist.

Spre sfârşitul acelui deceniu, muzicianul a sărăcit, întrucât capacitatea aristocraţilor vienezi de a sprijini muzica şi artele a fost profund afectată de războiul turco-austriac, şi a fost nevoit astfel să se mute în suburbii, luând însă pianul cu el.

După moartea lui Mozart, Constanze a oferit instrumentul fiului lor cel mare, Carl Thomas, care l-a donat apoi asociaţiei Cathedral Music Association and Mozarteum, în ziua în care compozitorul ar fi împlinit vârsta de 100 de ani.

Pianul lui Mozart este mult mai mic şi mai uşor decât pianele moderne pentru concerte, având o greutate de doar 85 de kilograme şi dimensiuni de 1 x 2,23 metri. Potrivit experţilor în domeniu, citaţi de Reuters, sunetul pe care îl produce este „mai proaspăt şi mai strălucitor” decât cel al unui pian modern, cu sunete înalte şi joase ceva mai fine, dar care se estompează mai repede.

Pe 7 noiembrie, pianistul rus Alexander Melnikov va interpreta mai multe compoziţii de Mozart pe acest instrument, dintre care multe au fost compuse în casa în care celebrul compozitor austriac a locuit la Viena, pe strada Domgasse Nr. 5.

Acest instrument reprezintă un împrumut al Fundaţiei Mozarteum din Salzburg, oraşul natal al lui Mozart.

 

Sursa: Mediafax

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”