Platforma de Teatru Educaţional, la Teatrul Foarte Mic
http://www.ziarulmetropolis.ro/platforma-de-teatru-educational-la-teatrul-foarte-mic/

Asociaţia Culturală REPLIKA şi Teatrul Foarte Mic din Bucureşti invită publicul în perioada 4−29 octombrie la Platforma de Teatru Educaţional.

Un articol de Petre Ivan|2 Octombrie 2014

Platforma de Teatru Educațional prezintă șapte spectacole de teatru și dans cu subiecte din universul copiilor și adolescenților: trecerea dificilă de la o vârstă la alta, responsabilizarea socială, violența în școală, maturizarea în absența părinților, confruntarea cu tipare de gândire tradiționale, cu frici moștenite și clișee constrângătoare, cu evenimente istorice marcante.

În cadrul Platformei de Teatru Educațional vor avea loc două prezentări ale metodologiei de lucru care a stat la baza creării spectacolului Familia Offline (text Mihaela Michailov, regia Radu Apostol) și o conferință despre dezvoltarea experiențelor copiilor și adolescenților, prin intermediul artei teatrale, ținută de psihologul Carmen Anghelescu, specialistă în educația timpurie.

Platforma de Teatru Educațional este un proiect de educație și de cercetare, prin intermediul artelor spectacolului, a unor teme de maximă relevanță pentru copii, adolescenți, educatori, părinți.

Intrarea la toate evenimentele Platformei este gratuită. Spectacolele au loc la Teatrul Foarte Mic, încep de la ora 19.00 și sunt urmate de discuții cu publicul.

Rezervări: 0732.101860

Platforma de Teatru Educațional este un proiect inițiat de  Asociația Culturală REPLIKA în colaborare cu Teatrul Foarte Mic. Platforma de Teatru Educațional este un proiect finanțat de ARCUB, în Programul Cultural București 555.

Program de spectacole

Familia Offline de Mihaela Michailov, regia Radu Apostol – 4, 5 octombrie
Zic zac, un spectacol de Andrea Gavriliu, rezemată de Ștefan Lupu – 16 octombrie
Copii răi de Mihaela Michailov, regia Alex Mihaescu – 12, 15 octombrie
Clasa noastră de Tadeusz Slobodzianek, regia Simona Măicănescu – 14, 23 octombrie
Confesiunile unui câine, dramatizare după Viață de câine de Peter Mayle, un spectacol de Mihaela Rădescu și Ioana Macarie – 22, 24 octombrie
L-V:8-16, după Cred că nu m-ați înțeles bine de Rodrigo García, un spectacol de Ioana Păun – 21 și 28octombrie
Del duma, vorbește-le despre mine de Mihaela Drăgan, regia Liana Ceterchi – 29 octombrie

Program de prezentări și conferință

Teatrul educațional. Metode exploratorii, după reprezentațiile spectacolului

Familia Offline, 4 și 5 octombrie, ora 20.30, prezentare de Mihaela Michailov și Radu Apostol.

Educație prin teatru, conferință susținută de psihologul Carmen Anghelescu, după spectacolul Confesiunile unui câiine, 22 octombrie, ora 20.30.

Spectacole

sâmbătă 4 și duminică 5 octombrie, ora 19.00

Familia Offline
Text: Mihaela Michailov
Regia: Radu Apostol
Cu: Bianca Gheorghe, Denis Nadolu, Ionuț Roșca, Mario Ștefan, Andreea Baraitan,
Georgiana Moise, Anca Negoiță, Roberta Parascan, Ana Maria Zaincovschi și Viorel
Cojanu, Mihaela Rădescu
Scenografia: Maria Mandea
Muzica: Bogdan Burlăcianu

Spectacolul de teatru educațional Familia Offline are în centru o cercetare pe care dramaturgul Mihaela Michailov și regizorul Radu Apostol au început-o în 2007, pe tema copiilor lăsați singuri acasă de părinții care pleacă la muncă în străinătate. În 2012, Mihaela Michailov și Radu Apostol au început să lucreze la Familia Offline cu un grup de copii de la Școala nr. 55 din cartierul Republica.

Copiii au fost implicați în procesul de elaborare a unor soluții teatrale care să le reprezinte cât mai adecvat universul emoțional, preocupările și nevoile de auto-exprimare. Familia Offline este spectacolul maturizării în absența părinților. Este spectacolul copiilor care se transformă în oameni mari, așteptând să fie din nou alături de mama și de tata.

Maturizarea lor naște întrebări inocente, tandre și cinice, despre lumea în care trăim: Când suntem destul de mari ca să putem avea grijă de noi și de cei care ne sunt aproape? Când devenim mama? Și când mama nu este aproape de noi, cine e mama? Familia Offline este spectacolul adaptării la condiția de copil-părinte și la cotidianul „grunjos” care-i face pe copii să-și reinventeze roluri noi în familia de graniță.

joi 16 octombrie, ora 19.00

Zic zac
un spectacol de Andrea Gavriliu, rezemată de Ștefan Lupu
Cu: Andrea Gavriliu, Ștefan Lupu, Gabriel Costin
Scenografia: Andreea Săndulescu
Asistent scenografie și sunet: Alexandru Petre
Light design: Alexandru Bibere
Montaj video: Gabriel Costin
Clasa prof. univ. dr.: Raluca Ianegic

El și Ea se găsesc într-un club în care se supun, fără să vrea, DJ-ului. Având ca temă principală influența muzicii asupra individului, se va urmări evoluția relației lor în funcție de ce senzații, stări și reacții le trezește fondul sonor. Prin urmare, coloana sonoră a spectacolului joacă un rol decisiv în traseul celor doi „clienți”. Controlată de către DJ, acest maestru de ceremonii care se află într-o continuă metamorfoză – animalic, bufonic, diavolesc – muzica îi transformă în marionete care nu-și mai pot controla pornirile. Se oprește muzica? Se simt descoperiți fără ea…

Această serată le va scoate la iveală, rând pe rând, toate măștile afișate în societate, plăcerile vinovate, prejudecățile și fricile până nu mai rămâne decât… El și Ea. Zic Zac este spectacolul generației noastre. Vorbește despre etapele unei relații: simpatie și antipatie, porniri animalice și dezbateri filosofice, sensibilitate și cruzime, frici personale și nevoia de a ne găsi jumătatea. Toate acestea sunt înglobate într-o călătorie psihedelică plină de umor și, mai ales, de Muzică! Zic Zac este un spectacol care transpiră – și la propriu și la figurat – energie explozivă, sexualitate, umor și sensibilitate care ne învață că dacă ai carte, nu se face primăvară, că „Tăcerea este unul din argumentele cele mai greu de combătut”, că „Limba pe români îi încurcă-n gură” și că ne e frică de frică. Așadar, doamnelor și domnilor, dansați!

duminică 12 și miercuri 15 octombrie, ora 19.00

Copii răi
Text: Mihaela Michailov
Performer: Katia Pascariu
Regia: Alexandru Mihaescu
Muzică: Eduard Jak Neumann
Mișcare scenică: Farid Fairuz

Copii răi este un spectacol despre sistemul de educație din România, despre formele de violență care transformă o pedeapsă aparent banală într-o amenințare colectivă, despre relațiile de putere copii-profesori-părinți, despre influența grupului în luarea unor decizii personale, despre pericolul abandonului școlar. Copii răi este povestea unei fetițe de unsprezece ani care colecționează elastice și visează girafe. În jurul ei, toți copiii scriu frumos și sunt cuminți. În jurul ei, eroii adevărați fac istoria. Despre istoria ei personală nu vine niciodată vorba la școală. Copii răi pleacă de la un caz real, pe care echipa spectacolului l-a documentat în școală.

copii-rai

Copii răi este un text-confruntare cu sistemele care ne cresc mari, care ne-nvață ce-ar trebui să ne reprezinte și ce-ar trebui să fim. Care ne transformă în lideri înainte de a ne lăsa să fim copii. Care ne dresează ca să ne potrivim în sistem. Miza acestui spectacol, și a programului Școala de sâmbătă dimineața, inițiat de echipa proiectului, este de a crea un cadru de dezbatere și reflecție, care să-i adune lalolaltă pe cei vizați de problemele majore cu care se confruntă sistemul de educație din România: violența în școală, lipsa modelelor și a reperelor, tensiuni în familie, influența grupului, capacitatea copiilor de a lua decizii și de a acționa în cunoștință de cauză, gândirea critică a elevilor.

La dezbaterile post-spectacol, spectatorii și echipa de artiști discută despre posibile soluții de prevenire a violenței în școală, despre necesitatea creării unui dialog autentic între toți factorii de decizie implicați și despre importanța de a transforma școala într-o comunitate vie, care să stimuleze forța creatoare a copilului.

marți 14 și joi 23 octombrie, ora 19.00

Clasa noastră – Poveste în XIV lecții de Tadeusz Slobodzianek
Traducere și adaptare: Simona Măicănescu, în colaborare cu Delia Herman și Diana Herman
Regia: Simona Măicănescu
Cu: Alexandra Buză, Gabriela Sandu, Ilona Brezoianu/Ioana Chițu, Mădălina Craiu,
Ionuț Niculae, Alin Stan, Andrei Cătălin, Costin Dogioiu, Dragoș Olaru, Rareș Andrici, Alecsandru Dunaev
Scenografia: Ruxandra Manolovici
Muzică originală: Marius Sireteanu
Pregătire muzicală: Diana Herman
Coord. light & sound design: Horea Murgu
Light design: Alexandru Baltă
Sound design: Daniel Meșteru și Marius Sireteanu
Asistenți: Delia Herman și Alexandru Raptis

Un grup de copii. Cu toții în aceeași clasă: fete și băieți, catolici și evrei. Învață împreună, se joacă împreună, cresc împreună. Dar într-o bună zi, la lecțiile de istorie și de religie, au de înfruntat realitatea: stalinismul, nazismul, discriminările, dogmele, nedreptățile. Viața îi obligă să crească prea repede, punându-i la încercare: să-și urască prietenul, să-și iubească dușmanul, să-și trădeze credința din frică sau din iubire.

Să lupte și să moară pentru convingerile lor, să trăiască cu speranța că nu-și vor pierde niciodată demnitatea. Clasa noastră este o poveste despre zece copii și destinul fiecăruia dintre ei, de-a lungul a șaptezeci de ani de istorie. O piesă tulburătoare despre noi, oamenii, și puterea sentimentelor noastre.

miercuri 22 și vineri 24 octombrie, ora 19.00

Confesiunile unui câine, dramatizare după Viață de câine de Peter Mayle
Un spectacol de Mihaela Rădescu și Ioana Macarie
Cu: Mihaela Rădescu, Ioana Macarie, Andrei Gönczi,
Mădălina Florescu – pian și Cristian Balaș – vioară
Coregrafia: Ioana Macarie
Un proiect Asociația Culturală REPLIKA realizat în colaborare cu Asociația RED PANDA și Teatrul LUNI de la Green Hours.

Spectacolul Confesiunile unui câine are ca subiect lecțiile de supraviețuire ale unui câine comunitar, a cărui poveste de viață l-a făcut celebru. Mărturisirile personajului sunt prezentate sub forma unei conferințe, după modelul TED. Spectacolul este interactiv. Publicul este provocat să intre în dialog cu actorii.

Muzica live crează o atmosfera de bună dispoziție, emoționează și, în același timp, amplifică mesajul principal al spectacolului: „Adoptă un câine, tu ești șansa lui!”. Miza spectacolului este sensibilizarea, conștientizarea și responsabilizarea cetățenilor în legătură cu problema câinilor comunitari, pe de-o parte, și cu violența împotriva animalelor, pe de altă parte. Confesiunile unui câine s-a jucat în sălile mai multor Biblioteci din București și din țară, în cadrul proiectului Manifest canin în sala de lectură și, de asemenea, este prezentat în opt școli gimnaziale din București, prin proiectul în derulare Și eu sunt responsabil.

marți 21 și marți 28 octombrie, ora 19.00

L-V: 8-16 după Cred că nu m-ați înțeles bine de Rodrigo García
Un spectacol de Ioana Păun
Cu: Lari Giorgescu
Traducerea: Delia Mihalache
Artist asociat: Maria Drăghici
Un proiect tangaProject, în parteneriat cu UNATC și Teatrul LUNI de la Green Hours.

Lari Giorgescu

L-V: 8-16 e ca o hartă a traseelor cotidiene, din parc-acasă-la școală-la job, care transformă un copil în adolescent și apoi în tânăr cu rate și probleme. „Am 6 ani și 8 luni. Imi place să mă uit la Țestoasele Ninja. Să văd cum se luptă cu criminalii, cu extratereștrii și cu Shredder. Când voi fi mare vreau să mă fac Țestoasă Ninja. Am 7 ani și 4 luni.

Sunt în clasa întâi. Trezirea la 6. Teme. Note. Caiet liniat. Dictare. Autodictare. Învățat pe de rost. Ghiozdanul meu are o tonă. Tone de caiete. Tone de teme. Doamna învățătoare ne dictează cu viteza luminii. Am 24 de ani. Am un job. O garsonieră în rate și un televizor.”

miercuri 29 octombrie, ora 19.00

Del Duma, Vorbește-le despre mine
Text: Mihaela Drăgan
Cu: Mihaela Drăgan
Regia: Liana Ceterchi
Muzica: Elena Albu
Costume: Meșteshukar Butiq
Afișul și pictura: Paul Hitter

Poveștile a patru femei rome se îmbină cu muzica tradițională romani, într-un spectacol de teatru documentar. Cele patru femei rostesc: „Del Duma, Vorbește-le despre mine!”. Despre adevărul căsătoriei timpurii, despre ce înseamnă apartenența la o comunitate tradițională și despre ce se întâmplă când nu te mai regăsești acolo.

Despre așa-zisul „exotism” al femeii rome, despre stereotipuri care ne amintesc că acceptarea și diversitatea sunt încă departe de realitate. „Ca să nu mă mărit, m-am pocăit. Părinții mei îmi spuneau că e vremea, că toate fetele se mărită la vârsta mea dar eu nu mă simțeam pregătită la 13 ani să devin soție și nici mamă!” „Mi-a dăruit un C.D. cu albumul lui pe care mi-a scris: «the best two days of my life, big kiss for my future wife». Când am ajuns în Olanda am aflat că el era dealer de marijuana. Acolo mi se spunea Romanian gipsy girl. Toți erau curioși să afle lucruri despre mine, despre familia mea gipsy de parcă eram exponat de muzeu”. „Da, sunt țigancă dar nu privi tu partea rea, uită-te la mine cum sunt și judecă-mă după persoana mea.”

sâmbătă 4 și duminică 5 octombrie, ora 20.30

Teatrul Educațional: metode exploratorii

Dramaturgul Mihaela Michailov și regizorul Radu Apostol prezintă metodologia specifică practicilor de lucru la spectacolul de teatru educațional Familia Offline. Cei doi artiști vor vorbi despre metodele pe care le-au folosit în elaborarea atelierelor premergătoare construcției spectacolului, despre rolul activ al copiilor actori sociali în conceperea unor soluții teatrale care să le definească orizontul de cunoaștere și emoționalitate, despre necesitatea unui teatru al copiilor pentru copii, un teatru care să reprezinte problemele acute din viața lor, despre regândirea rolurilor în echipa de creație, despre noi forme de solidarizare pe care le poate crea teatrul copiilor.

miercuri 22 octombrie, ora 20.30

Mijloace teatrale în pedagogie

În cadrul Platformei de Teatru Educațional, psihologul Carmen Anghelescu va susține o conferință dedicată educatorilor și artiștilor interesați de lucrul cu adolescenți și copii. Conferința explorează, din punct de vedere psihologic, rolul și funcția teatrului în dezvoltarea creativității și în lărgirea experiențelor de viață ale copiilor și adolescenților. Experiențele teatrale îi îmbogățesc emoțional pe tinerii spectatori și îi ajută să cunoască mai bine lumea în care trăiesc. Conferința se va concentra pe rolul teatrului în formarea conștiinței critice la tineri.

Carmen Anghelescu este formator în educație timpurie pentru profesioniști, formator pentru dezvoltarea competențelor parentale și creatoare de programe educaționale la Centrul pentru Educație și Dezvoltare profesională Step by Step. A coordonat proiectul Centrul Multifuncțional de Educație Timpurie în unități publice (creșe și grădinițe), în nouă județe din țară, în perioada 2007-2010. Este consultant de specialitate la spectacolele pentru copii de până la trei ani pentru Teatrul Ion Creangă.

10
/12
/16

In pragul verii si al Zilei Copilului, pe 27 mai, Sala Palatului se va transforma intr-un regat de gheata. Alaturi de solisti, orchestra si cor, copiii si adultii vor pleca intr-o aventura de neuitat pentru a aduce vara inapoi, odata cu premiera productiei originale Disney „Regatul de gheata”.

10
/12
/16

La începutul epocii regulamentare, în noiembrie 1832, autorităţile statului au simţit nevoia creerii unei publicaţii (Buletinul Oficial), prin care să comunice populaţiei „punerile la cale, măsurile, orânduirile de slujbe, hotărârile de judecată şi poruncile” din diferitele ramuri administrative, ca şi dispoziţiile legislative după care „să se povăţuiască fiecare”.

09
/12
/16

Cineastul olandez Paul Verhoeven, regizorul unor producții precum "Robocop" (1987) sau "Basic Instinct" (1992), va fi președintele juriului celei de-a 67-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Berlin ( 9-19 februarie 2017). Verhoeven îi urmează în fruntea juriului Berlinalei actriței Meryl Streep.

09
/12
/16

Virtuozitatea lui Paganini la contrabas este propunerea pe care o face publicului contrabasistul de origine română Petru Iuga, care va prezenta la Sala Radio miercuri, 14 decembrie, de la ora 19.00, un concert în care, alături de Orchestra de Cameră Radio, dirijată de Tiberiu Oprea, va interpreta Fantezia Moise, variaţiuni pe o temă de Rossini, în varianta pentru contrabas şi orchestră de N. Paganini şi Variaţiuni pe o temă Rococo, op. 33, în varianta pentru contrabas şi orchestră de P. I. Ceaikovski.

09
/12
/16

Facultatea de Teatru a UNATC „I.L.Caragiale” București, omagiază, asemenea instituțiilor de educație și cultură din întreaga lume, figura emblematică a unuia dintre cei mai mari gânditori ai istoriei omenirii: Aristotel. De aceea, cu ocazia împlinirii a 2400 ani de la nașterea Stagiritului, UNATC organizează în perioada 15-16 decembrie 2016, Seminarul Exploratoriu cu temaAristotel 2400 – Teatru și Pedagogie. Abordare interdisciplinară.

09
/12
/16

Teatrul Excelsior prezintă cea mai nouă premieră - #EMOJIPLAY, un spectacol de teatru coregrafic ce aduce în prim plan transformarea comunicării clasice într-un cumul de semne universal recognoscibile. Avanpremiera va avea loc pe 13 decembrie, iar premiera oficială pe 14 decembrie în Sala Mare a Teatrului Excelsior.

09
/12
/16

Revista România literară a desemnat cel mai recent volum al lui Mircea Mihăieş, “Ulysses, 732. Romanul romanului” (Polirom), drept „Cartea anului 2016” . Din juriu au făcut parte Nicolae Manolescu, Gabriel Chifu, Răzvan Voncu, Daniel-Cristea Enache, Gabriel Dimisianu, Angelo Mitchievici, Sorin Lavric şi Simona Vasilache.

09
/12
/16

Scumpe domnule Blecher, sunt mulți ani deja de când vreau să vă scriu și mă rețin. N-am îndrăznit, chiar dacă, pe de o parte, vă consider frate. Păstrez acasă un os devorat de un morb, chiar dacă alt nume a purtat boala mea.

09
/12
/16

„Viaţa de zi cu zi seamănă cu un film prost de serie B. Dacă mi s-ar propune s-o ecranizez, aş refuza.” – Kirk Douglas. Ultimul supraviețuitor al epocii de aur a Hollywood-ului împlinește, astăzi, 100 de ani! Cu această ocazie, numeroase ziare din întreaga lume i-au dedicat legendarului actor și producător american articole omagiale.

08
/12
/16

Final de decembrie, cu 27 de ani în urmă, la radio, după ani, grei, se difuzează un colind cântat de corul Madrigal. Doi bărbați, tata și fratele lui, oameni destul de greu de impresionat – pentru că viața avusese grijă să-i călească suficient - plângeau discret, privind spre focul din sobă.

08
/12
/16

Considerată o revelație a cinematografiei europene, actrița Ada Condeescu, starul din “Eu când vreau să fluier, fluier”, “Loverboy” sau “Dincolo de calea ferată”, debutează cu un prim proiect fotografic, expoziția “Colentina”, care va fi vernisată joi, 15 decembrie, de la ora 18.30, la Galeria Rotenberg-Uzunov din București.

08
/12
/16

Un tablou al pictorului belgian James Ensor, "Squelette arrętant masques" ("Schelet oprind măștile"), a fost achiziționat, miercuri, pentru suma de 7,4 milioane de euro, un record mondial pentru o lucrare a artistului, în cadrul unei vânzări organizate de casa de licitații Sotheby's la Paris

07
/12
/16

A fost o vreme când ideea de a te cultiva, de a înţelege arta în accepţia ei cea mai diversă, apoi de a colecţiona opere de valoare şi a le expune îi cuprinsese şi pe români. Între aceştia, Anastisie Simu, de obârşie balcanică, cu proprietăţi bine gospodărite în judeţele Teleorman şi Brăila, decide, în 1910, să întemeieze un muzeu.

Page 1 of 57812345...102030...Last »